Dvacet tři z nich jsou značky Mercedes-Benz, čtyři Rošero. A jejich interiér nabídne několik vymožeností.
Některé vyjmenovává ředitel ČSAD Slaný Václav Záveský: „Nízkopodlažní a bezbariérová vozidla jsou vybavena USB nabíječkami, wifi sítí, klimatizací. Je zde povelová soustava pro nevidomé nebo dávkovače dezinfekce.“
Autobusy pohání hybridní motory na elektřinu a naftu, mercedesy mají automatickou převodovku. Dvacet tři z nich měří dvanáct metrů a čtyři jsou mikrobusy. Cestující jistě ocení i LCD panely u kabiny řidiče.
„Na nich uvidí číslo linky, její trasu, konkrétní zastávku, kde se právě autobus nachází. Kromě toho obrazovka ukáže, že vůz zastaví, pokud lidé zmáčknou tlačítko stop. Zastávky se budou hlásit i zvukově,“ dodává Záveský.
Předsedkyně představenstva ICOM transport Kateřina Kratochvílová je přesvědčena, že nové autobusy a jejich obsluha bez komplikací zvládnou kopcovitý terén města i místní nepříznivé klimatické podmínky v zimních měsících.
„Působíme v sedmi krajích republiky, sídlíme v Jihlavě na Vysočině, takže s kopci i sněhem máme své zkušenosti. Jablonci podobné město, které obsluhujeme, je třeba Třebíč. Tam je obdobné podnebí a jezdí se tu také z kopce do kopce. Budeme připraveni,“ slibuje Kratochvílová.
Potvrzuje také, že firma má dostatek řidičů. „Na trasy jich potřebuje skoro padesát. Přibližně šedesát procent z nich jsou stávající řidiči, kteří dobře znají cestu a zdejší podmínky. Ostatní jsou víceméně z této oblasti, takže nejsou úplně nezkušení. Na únorový start budeme mít asi dalších sedm navíc od nás z koncernu pro případ nějaké nenadálé události,“ ujišťuje předsedkyně.
Cestující se po covidu vracejí
Luboš Wejnar, ředitel společnosti Jablonecká dopravní, jež v pětačtyřicetitisícovém městě veřejnou dopravu koordinuje, předpokládá, že tento rok stoupnou v městské hromadné dopravě tržby.
„Po covidu se nám vracejí cestující. Lidé se již tak nebojí používat veřejnou dopravu. Vliv na to může mít i fakt, že se zvýšily životní náklady nebo ceny pohonných hmot a lidé chtějí ušetřit. Navíc naše jízdné stojí již deset let stále stejně. Nepředpokládáme ovšem, že půjde o nějaké razantní nárůsty. Přece jen jsme nějaká dopravní oblast, která disponuje stále přibližně stejným počtem cestujících,“ vysvětluje Wejnar.
Podle něj se až na jednu drobnost změna dopravce nedotkne jízdních řádů. Úpravy ale dorazí na autobusové nádraží.
V polovině prosince tam lidem začala znovu sloužit čekárna a od února se do stejné budovy přesune také prodej jízdenek pro městskou a regionální dopravu. Radnice si budovu zatím pronajala, v budoucnu uvažuje o jejím odkupu.
Městskou dopravu v Jablonci zajišťuje poslední dva roky pražská firma Umbrella Coaches and Buses, ČSAD Slaný ji přebírá jako vítěz veřejné soutěže. Smlouvu s novým dopravcem uzavřela radnice předloni v listopadu, a to na 1,37 milionu ujetých kilometrů ročně.
Cena dopravního výkonu pro rok 2023 včetně snížené sazby DPH je 62,72 koruny za kilometr, město bude dopravci přispívat na každý kilometr částkou 45,22 koruny.