V místech za libereckou radnicí bude tunnel začínat

V místech za libereckou radnicí bude tunnel začínat | foto: Michal Klíma, MAFRA

Auta z centra Liberce zmizí pod zem do tunelu

  • 5
Liberec svede dopravu částečně pod zem. Mezi Textilanou a krajskou knihovnou by měl v budoucnu vyrůst nový tunel. Počítá s ním nový územní plán, z něhož naopak zmizel druhý plánovaný tunel pod Kailovým vrchem až do Sokolské ulice. Místo něj projektanti nabízejí městský bulvár.

"Počítáme s komunikací, která povede z Jungmannovy ulice pod soudem napříč Valdštejnskou, údolím Jizerského potoka a dostane se až do křižovatky u Malého divadla. Tunel měl rychle protáhnout dopravu městem, my ale potřebujeme, aby se na silnici napojily přilehlé pozemky a cesty a vznikl tak jakýsi městský bulvár," prohlásil Jiří Plašil, architekt z projekční kanceláře Saul, která se na tvorbě nového územního plánu podílela.

Tunel v Liberci

Městský tunel má dvě varianty.

Jablonecká - Nová Pastýřská severní portál využívá přirozeného vjezdu proti svahu pod most u městské knihovny, jižní je umístěný na okraj areálu bývalé Textilany, kde využívá vjezdu pod svah sídliště Bída II.

Jablonecká - Durychova severní portál je vklíněn do prostoru bývalého výstaviště, jižní je umístěný do parku pod klášterem u Liebiegovy vily.

Nová třída by tak navíc navázala na tunel, který v plánu zůstává a má být součástí vnitřního městského okruhu. Ten je pro Liberec stále prioritou. Aut v centru totiž neustále přibývá, navíc doprava zhoustla i v jiných částech.

"Velký provoz je dnes na křižovatce Vítězná - Masarykova. Doprava se přestěhovala do vilové čtvrti, což není dobře. Tunel má tu obrovskou výhodu, že dopravu sice nikam neodvede, ale přesto z centra zmizí," zmínil Pavel Rychetský, vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu.

Podzemní trasou chce radnice vyřešit severozápadní část okruhu. V plánu jsou dvě varianty, z toho Jablonecká - Nová Pastýřská je prioritou, a to i přesto, že je o více než dvě stě metrů delší a vyjde o půl milionu dráž než varianta Jablonecká - Durychova.

"Trochu jsme tu první trasu upravili, změnila se třeba křižovatka u Textilany s ohledem na projekt tramvaje i na některé zachované objekty," přiblížil Plašil.

Tunel s bulvárem vytvoří okruh kolem centra

Projektanti chtějí co nejvíce využít mostu u bývalého okresního úřadu. Vjezd do něj by posloužil jako portál tunelu.

Tunel v Liberci

"Za mostem stoupá dnes silnice k Šaldovu náměstí do kopce, tunel by ale jel rovně, čímž by se dostal pod terén. A ten dnešní tah ze Šaldova náměstí k Sokolské ulici by byl přerušen, protože portál tunelu by fungoval jako ukončení ulice," přiblížil architekt.

Tunel společně s městským bulvárem z Jungmannovy ulice vytvoří kolem centra okruh a zachytí tak dopravu, která dnes míří napříč středem města přes Palachovu a Sokolskou ulici. Tam už nebudou muset řidiči zajíždět a do budoucna by měla silnice sloužit jen pro zásobování a rezidenty.

Podle Plašila existuje dopravní model, který spočítal, že na okruhu bude poměrně velká dopravní zátěž. Počítá s tím, že po něm projede zhruba dvacet tisíc aut denně. Okruh nebude žádnou levnou záležitostí, jen tunel přijde na miliardu korun.

"Nikdo netvrdí, že se začne stavět zítra. S okruhem ale musíme v plánu počítat a zajistit tak, aby se v trase tunelu nic jiného nebudovalo," upřesnil architekt.