Liberecké autobusové nádraží má dodnes podobu jako před dvaceti lety. Cestující...

Liberecké autobusové nádraží má dodnes podobu jako před dvaceti lety. Cestující tu vidí nedůstojné na sebe naskládané unimobuňky. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Ostudné autobusové nádraží v Liberci má naději. Díky penězům z Evropy

  • 4
Ošklivé stavební buňky, které dominují autobusovému nádraží v Liberci, možná konečně padnou k zemi. Na svou moderní proměnu už nádraží čeká řadu let, teď je ale zase o něco blíže. Sousední Jablonec nad Nisou zase usiluje o nový přestupní terminál veřejné dopravy.

Krajské město, sousední Jablonec nad Nisou i okolní obce regionu totiž vybraly pět hlavních projektů, na něž se budou snažit získat evropské peníze. Kromě nádraží v Liberci jde i o vybudování dopravního terminálu v Jablonci nad Nisou a o nové městské bezbariérové autobusy na alternativní pohon.

Na projekty v této oblasti budou mít města k dispozici téměř půl miliardy korun. Suma patří do balíku peněz z Integrovaného plánu rozvoje území Liberec - Jablonec nad Nisou. A kromě terminálů a autobusů patří mezi hlavní cíle i vybudování parkovacího domu u krajské nemocnice nebo rozšíření sítě cyklostezek.

„Jsem rád, že jsme se shodli právě na vybudování parkoviště v areálu nemocnice, který naváže na nově připravovaný pavilon urgentní péče, i na tom, že cyklodoprava už nebude v kraji popelkou, ale stane se jednou z předností,“ prohlásil Jan Korytář, náměstek libereckého primátora pro ekonomiku, strategický rozvoj a dotace.

Autobusové nádraží v Liberci má tak konečně naději, že už přestane být ostudou města. Stavělo se před dvaceti lety a i když v plánech byla i odbavovací hala, nikdy se na ni nedostalo.

Jak by měla hala vypadat ve svém návrhu zobrazil už před lety pražský architekt Ivan Lejčar z ateliéru Alej. Stavba by však přišla přibližně na sedmdesát milionů korun, na což soukromé společnosti, které nádraží vlastní, nezískaly evropskou dotaci.

Levnější byl oproti tomu návrh Libora Mládka. Ten by nástupiště citelně zmenšil a informace včetně prodejny jízdenek, toalet či občerstvení by umístil do netradičně řešených zastávek. Nádraží by tak halu vůbec nepotřebovalo. Z původních dvaceti nástupišť by zbylo jen sedm a ze zbylého místa by udělal parkoviště.

Chybí hala pro cestující, říká šéf Student Agency

Že je nádraží nevyhovující, si uvědomuje i Radim Jančura, ředitel a majitel společnosti Student Agency, jejíž autobusy na nádraží také zajíždějí.

Studentský návrh Libora Mládka.

„Osobně jsem sice na nádraží už několik let nebyl, ale myslím, že se tam toho moc nezměnilo. Největším problémem je, že chybí hala, v níž by mohli cestující počkat v teple na svůj spoj, dát si v klidu třeba kávu nebo čaj. Mohli by tu vybudovat podobnou halu, jako je dnes v Praze na Florenci,“ upozornil Jančura.

Současné autobusové nádraží za svou podobu vděčí architektu Patriku Kotasovi, který je v Liberci autorem také terminálu městské hromadné dopravy a tramvajové vozovny.

Pro sousední Jablonec nad Nisou je zase klíčovým projektem nový přestupní terminál veřejné dopravy. Vyjít by měl na 180 milionů korun. Vyrůst má podle plánů na křižovatce ulic Lipanské a Kamenné, kde bude také konečná prodloužené tramvajové linky z Liberce. Plán počítá i s velkým záchytným parkovištěm.