Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svezla snad každého Liberečana. „Ešemka“ začala jezdit před půl stoletím

  7:22aktualizováno  7:22
Renault, MAN, Iveco. Autobusy mnoha značek vozí v posledních letech cestující po Liberci. Bývaly však doby, kdy obyvatele a návštěvníky města vozily autobusy jediné značky. Byla jí vysokomýtská Karosa.

První z legendárních strojů tohoto typu se objevil v Liberci poprvé před půlstoletím. | foto: archiv Boveraclub

První z legendárních strojů tohoto typu se objevil v Liberci poprvé před půlstoletím, v polovině prázdnin roku 1967. A protože tu ony vozy jezdily dalších dvacet let, je vysoce pravděpodobné, že si je pamatujete: Karosa ŠM 11.

„Byly moderní a nadčasové. Měly jako první autobusy samonosnou karoserii a automatickou převodovku; i designově to byla vydařená vozidla,“ poznamenal Tomáš Krebs, předseda sdružení Boveraclub, které křísí odkaz historie liberecké hromadné dopravy.

Fotogalerie

Vůz, jenž se dostal v sedmašedesátém do Liberce, pocházel z devítikusové ověřovací série, vyrobené v letech 1964 a 1965. Do města putoval rovnou z expozice mezinárodního autosalonu ve francouzském Nice.

„Získal tu číslo 58 a později byl přečíslován na 301,“ podotkl Krebs. Na rozdíl od pozdějších sériově vyráběných vozů neměl dělené přední ani zadní sklo. Zkušenosti z provozu si u těchto typů později vynutily další úpravy, například silnější nárazníky pro dopravní džungli ve městech.

V letech 1964 až 1967 bylo dokonce s využitím autobusových karoserií z Karosy vyrobeno celkem osm trolejbusů. „Byla to snaha o unifikaci vozového parku v městské dopravě, projekt však nebyl dále rozvíjen zejména kvůli extrémně levné naftě a záměru tlumit trolejbusovou dopravu v rámci plánovaného hospodářství,“ povzdechl si Krebs.

Výroba autobusů skončila na začátku osmdesátých let

Výroba tohoto typu autobusu skončila roku 1981. Tehdy jich obdržel dopravní podnik posledních deset a od roku následujícího byly dodávány nové vozy řady Karosa 730 - jejich deriváty lze v provozu zřídka potkat ještě dnes.

Takzvané ešemky sloužily pasažérům ještě dalších několik let, do roku 1988, kdy vyjely 30. října naposled. „Pod hlavičkou Kroužku přátel městské dopravy jsme zorganizovali poslední jízdu. Odehrála se na tehdejší lince číslo 2,“ zmínil Krebs.

Šlo o poslední autobus tohoto typu, který byl v Liberci k dispozici. Nesl číslo 392. „Byl strašně prorezlý, přesto jsme jej ozdobili a ověnčili. Když po akci tehdejší ředitel dopravního podniku, inženýr Červený, viděl, s jakým strojem jsme po Liberci jezdili, dostali jsme vynadáno. Ale ono nebylo z čeho vybírat,“ zavzpomínal Krebs.

Jen pro upřesnění: číslo 2 označovalo linku z Rochlice do Růžodolu; své očíslování si nesla po někdejší zrušené tramvajové trati, která mezi těmito čtvrtěmi do roku 1960 vedla. „Až v devadesátých letech dostaly jednočíselná označení linek tramvaje a dvojčíselná autobusy. Dvojka pak byla tramvajová linka do Dolního Hanychova,“ upřesnil Krebs.

Dříve, za socialismu, autobusy nevydržely zdaleka tak dlouho v provozu jako dnes. „Jejich generálky se prováděly minimálně. Dojížděly plus minus kolem sedmi let provozu. Nebyly to takové držáky. Dneska vydrží vozy mnohem déle, pořád třeba jezdí renaulty, které do Liberce přišly před patnácti lety,“ dodal Krebs.

Mnozí lidé vzpomínají na to, že ve starých karosách bylo víc místa. „Je to dané tím, že současné autobusy jsou nízkopodlažní. Prostor uvnitř je pak více rozčleněný. Dříve to bylo uvnitř prostornější, ale zase se lezlo nahoru po schodech,“ porovnal Krebs.




Nejčtenější

Policii se přihlásil muž, který srazil školáka na sjezdovce v Rokytnici

Rokytnice nad Jizerou.

Policii se přihlásil třiašedesátiletý lyžař, který se v úterý na sjezdovce v krkonošské Rokytnici nad Jizerou srazil s...

Sparta - Liberec 2:0, góly v úvodu i závěru, obstaraly je posily

SOUBOJ PŘED BRANKOU. Sparťanský útočník Václav Kadlec se tlačil za míčem, před...

Sparťanští fotbalisté vstoupili do jarní části vítězstvím, ale také nepříliš přesvědčivým výkonem. V 17. kole první...



Příliš sexy pohyby jsou na škodu, říká českolipská poledancerka

Pětadvacetiletá Bára Szabová vyučuje pole dance v České Lípě a podle ní je...

Tanec u tyče si každý spojí se striptýzovým barem. Přitom nic není vzdálenější pravdě. Nejde o žádné vrtění u tyče....

Dejte dráty pod zem, protestují lidé proti stožárům. Zvažují oznámení

(ilustrační snímek)

Žádné zdvojené stožáry velmi vysokého napětí kolem našich domů nechceme. Tak zní vzkaz obyvatel Jílového u Hodkovic nad...

Jiní ještě spí, radní Jablonce si už razí cestu ledem na přehradě

„Když je led tenký, dá se rozbít normálně rukama. Silnější likviduji pilou nebo...

Tam, kde se jiní klepou zimou, on se teprve rozehřívá. Prakticky denně Petr Vobořil na Facebooku podává hlášení ve...

Další z rubriky

Stovky dětí čekají na pěstouny, minulý rok nenašlo rodinu žádné

Ilustrační fotografie

Předloni to bylo sedm rodin, loni žádná. V Libereckém kraji se nedaří umísťovat děti do pěstounských rodin tak, jak by...

VIDEO: Po dlouhé honičce utekl řidič na tenký led a propadl do mokřadu

Policisté honili bílou Alfu Romeo od Liberce po Mnichovo Hradiště.

Více než půl hodiny pronásledovali liberečtí policisté bílou Alfu Romeo, která nezastavila na výzvu ke kontrole. Její...

Chřipková epidemie zaměstnává záchranku, sanitky často vyjíždějí zbytečně

Na letišti už má nyní záchranka výjezdovou stanici a garáže. Vše chce rozšířit...

Chřipková epidemie značně zaměstnává krajskou záchrannou službu. Posádky sanitek jezdí ke zhruba 160 případům denně. Z...

Chystáte se na hory?
Chystáte se na hory?

Pořiďte zímní výbavu rychle a levně. V našem bazárku najdete vše, co potřebujete na zimní radovánky.

Najdete na iDNES.cz