Autobusy jsou bezbariérové a mají oproti stávající flotile dopravního podniku několik inovací. Cestujícím například pomocí USB zástrčky umožní dobít mobilní telefon.
„Snažili jsme se být zase o krok dál a přilákat do MHD nové cestující. Dobíječky mobilů to snad umožní. Pokud máte na telefonu posledních pár procent baterie, i ta pětiminutová jízda vám může pomoci,“ prohlásil ředitel libereckého dopravního podniku Luboš Wejnar.
Vyztužené dveře ochrání řidiče
Další, dost možná převratnější novinkou, jsou speciální vyztužené dveře, kterými je vybavena kabina řidiče. Ten může v případě napadení dveře přirazit k madlu, uzamknout a zcela se oddělit od prostoru cestujících. Dopravní podnik tím reaguje na případy z nedávné minulosti, kdy přímo za jízdy opilí cestující pěstmi napadli řidiče.
„Dveře mu umožní bezpečné zastavení autobusu, případně útěk předními dveřmi a přivolání pomoci. Tento prvek se ale hodí i v situacích, kdy řidič musí třeba uprostřed provozu vystoupit z autobusu a nechce, aby mu lidé lezli za volant nebo vystupovali předními dveřmi ven,“ přiblížil dopravně–technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička.
„Oproti sériovému provedení těchto autobusů máme zesílenou antikorozní ochranu podvozku včetně dodatečného zakrytí elektrické instalace a vzduchového příslušenství,“ doplnil vylepšení Lavička.
Infopanely září 256 barevnými kombinacemi
Autobusy jsou dále vybaveny systémem vnějších elektronických infopanelů, které umožňují až 256 barevných kombinací, díky čemuž se mohou barevně odlišit různé linky.
S novými autobusy se již seznámili a svezli někteří řidiči. Ti z nich mají radost. „První dojem je výborný. Vůz se na silnici chová rozumně, není to žádná uškubaná koza. Výkon motoru je velmi slušný, vůz krásně topí a kabina řidiče je vyhřátá velmi rychle, což teď v zimě každý řidič ocení,“ zhodnotil nové autobusy garážmistr DPMLJ Miloslav Růžička.
Všechny nové autobusy jsou navíc vybaveny bezpečnostní kamerou snímající prostor pro cestující. Ve dveřích mají zabudované sčítací rámy, takže dopravce bude mít k dispozici přehled o vytíženosti jednotlivých linek. Iveco Urbanway mají pohon na stlačený zemní plyn, i proto mají veliké zásobníky.
„Alternativní palivo je dnes jedna z podmínek, za niž lze získat na nákup autobusů evropskou dotaci,“ zdůvodnil Luboš Wejnar. Jeden autobus vyšel na 6,3 milionu. Celá zakázka na 17 autobusů stála 107 milionů, 85 procent z této ceny zaplatila EU.
Nové autobusy částečně nahradí už dosluhující naftové a částečně navýší flotilu dopravního podniku. Jakmile započne až dvouletá výluka na tramvajové trati do Jablonce, bude podnik vozy potřebovat k obsluze výlukových linek.