„Služeb speciálního pedagoga a psychologa, případně obou dvou najednou, využívá...

„Služeb speciálního pedagoga a psychologa, případně obou dvou najednou, využívá sedmdesát našich žáků,“ uvádí ředitelka Ivana Stěhulová. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Až polovina školáků v Libereckém kraji má problémy. Pomůžou jim odborníci

  • 5
Problémy, kvůli kterým se vymykají ze svého okolí, má v Libereckém kraji v některých školních třídách až polovina dětí. Učitelé ale obvykle nemají při výuce čas na individuální přístup. Se zvládáním situace jim proto pomůžou speciální pedagogové a psychologové.

Někteří žáci při hodinách skoro nepromluví, s dalšími se rodiče doma vůbec neučí. Hodně dětem dělá obrovské potíže pochopit úkol, jaký dostaly. „Učitelé sami by při výuce nenašli pro dítě s nějakým handicapem tolik prostoru, kolik by si zasloužilo,“ řekla Renata Pekařová, ředitelka vesnické školy v jizerskohorské Zlaté Olešnici.

Její malotřídka patří mezi 18 základních škol z Libereckého kraje, kde pomáhá učitelům 23 odborníků. „Vytvořili jsme tým čtrnácti speciálních pedagogů, sedmi psychologů a dvou sociálních pracovníků. Na velkých školách pracují většinou na půl úvazku, na malých na dvě desetiny nebo na jednu desetinu úvazku,“ uvedla projektová manažerka Vzdělávacího centra Turnov (VCT) Lenka Krupařová.

Děti s postižením se lépe zařadí mezi ostatní

Projekt nazvaný „Individuálně, ale společně a jinak“ potrvá až do června 2019. Provází ho módní slovo inkluze a jeho smyslem je, aby se děti s jakýmkoliv postižením a znevýhodněním zařadily do třídy mezi spolužáky.

„Speciální pedagogové, psychologové a sociální pracovníci jsou ve školách na Jablonecku, Turnovsku, Semilsku a Liberecku od loňského září,“ konstatovala Jaroslava Dudková, ředitelka VCT. Odborníci se věnují všem žákům, kteří se v základních školách ocitnou v těžkostech, ale i těm, kdo je obklopují.

„Některé děti se potýkají se zdravotními problémy. Další žijí v chudých rodinách nebo v rodinách, kde na ně chybí rodičům čas. Dříve většinou končily ve speciálních školách. Zvláštní péči však potřebují třeba také talentovaní školáci s nějakými poruchami osobnosti, kvůli nimž se obtížně začleňují mezi ostatní, “ upozornila Dudková.

Psycholog i speciální pedagog na půl úvazku

Speciální pedagog a psycholog pracují díky projektu VCT také na tanvaldské základní škole Sportovní, kam chodí zhruba 360 dětí.

„Služeb speciálního pedagoga a psychologa, případně obou dvou najednou, využívá sedmdesát našich žáků. Výhodou je, že teď můžeme řešit problémy a potřeby žáků co nejdříve přímo ve škole, zapojit také jejich rodiče a lépe spolupracovat s pedagogicko-psychologickou poradnou a speciálním poradenským centrem,“ potvrdila ředitelka Ivana Stěhulová.

Na projekt obdrží turnovské centrum šestnáct milionů korun. Většina peněz pochází od Evropské unie z programu Výzkum, vývoj, vzdělávání.

V jednotřídce ve Zlaté Olešnici, kam chodí do čtyř ročníků 19 dětí, pomáhá pouze speciální pedagog. Žákům se věnuje jeden den v týdnu, kdy s nimi stráví šest hodin.

„Jeho pomoc potřebuje přibližně polovina dětí. Někdo nechce při hodinách vůbec mluvit, někdo má sluchovou vadu, na což se nabalují další problémy. Jiný třeba jen špatně drží tužku, hůř se vyjadřuje, dlouho chyběl kvůli nemoci. Jsou také děti, jimž musíte pětkrát říci, aby si vzaly pero a desetkrát něco zopakovat, aby zpozorněly a začaly něco dělat,“ řekla ředitelka Renata Pekařová.

Jana Kneřová, ředitelka z nedaleké malotřídky v Plavech, spolupracuje se speciálním pedagogem i psychologem. „Nepomáhají pouze dětem s dokladem o vyšetření ze specializovaných pracovišť, ale také ostatním,“ dodala Kneřová.

Speciální pedagog pracuje také na škole v Lomnici nad Popelkou, kde se učí šest set dětí. „Je u nás jeden den v týdnu, v březnu nastoupí také psycholog,“ zmínila ředitelka lomnické školy Alena Ženatá.