Trať mezi Tanvaldem a Jabloncem nad Nisou.

Trať mezi Tanvaldem a Jabloncem nad Nisou. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Vlaky se po protestech do Nové Vsi vrátily, jenže staví jen některé

  • 10
Zhruba před půldruhým rokem lidé psali petici na záchranu vlakové zastávky v Nové Vsi u Jablonce. Rozlítilo je to, že po plánované opravě trati Liberec - Tanvald už neměly spoje na nádraží stavět a ještě víc to, že se o tom dozvěděli až z návrhu nového jízdního řádu. Spor skončil kompromisem.

Vlaky se na zastávku vrátily, ale jen některé. Teď hrozí, že se boj rozhoří znovu. Dopravní specialista, člen dopravního výboru Libereckého kraje a jablonecký zastupitel Jindřich Berounský totiž tvrdí, že by tu mohly stavět vlaky všechny, třeba jen na znamení.

„Časově to vychází. Díky automatizaci tratě se spoje zrychlily. Do požadovaného půlhodinového intervalu mezi Libercem a Tanvaldem ve špičkách se vejdeme,“ míní a chce změnu prosadit do jízdního řádu.

„Jediné problematické místo bylo právě mezi Jabloncem a Smržovkou, kde se vlak musel vejít do 15 minut. To dnes není problém,“ říká. Změnu by rád dostal už do červnové změny jízdních řádů.

Řešení by uvítal novoveský starosta Milan Fiala. „Zastávku využívají ve všední den lidé z okolí, kteří jezdí do Liberce do práce a hlavně studenti mířící do Liberce do školy,“ říká Fiala. „O víkendech to jsou zase turisté, kteří si dělají výlet na rozhlednu Nisanku a k pramenům Lužické Nisy. Určitě by byli rádi, kdyby tam zastavovalo vlaků víc,“ dodává.

S tím, aby zastávku obsluhovaly všechny vlaky, ale nesouhlasí Jiří Hruboň, ředitel společnosti Korid LK, která koordinuje dopravu v kraji. „To, že budou vlaky stavět na znamení, nic neurychlí, v grafikonu se musí počítat s tím, že tu budou stavět všechny vlaky,“ říká Hruboň. „Je otázkou, co by to přineslo.“

Je to nesmyslný nápad, zní také z Koridu

Podle jeho kolegy Pavla Blažka, jednatele téže společnosti, je to nesmyslný nápad.

„Ta zastávka obsluhuje jen málo lidí. Máme tu dvacet výstupů a nástupů denně proti průměrným více než dvěma stovkám na okolních zastávkách. Vlastně ani nejde o katastr obce Nová Ves, protože zastávka má podle něj jen název a ve skutečnosti leží v Jablonci. Novoveští využívají spíš místní autobusy a jezdí do Jablonce, kde přesednou na vlak,“ oponuje Blažek.

České dráhy do sporu nejspíš zasahovat nebudou a počkají až co na to Liberecký kraj.

„Požadavek na zastavování všech vlaků v Nové Vsi od objednatele, Libereckého kraje, nemáme. Vše je samozřejmě věcí dohody a je možné, že v budoucnosti, třeba s novým jízdním řádem, se zastavování upraví,“ říká Radka Pistoriusová z tiskového oddělení Českých drah.