Škodovka bourá rodný dům Porscheho. Milovníci motorismu jsou zděšeni

  13:34aktualizováno  13:34
Milovníci motoristické historie posílají hromy a blesky na Škodu Auto, která se ve Vratislavicích pustila do obnovy rodného domu Ferdinanda Porscheho. Slibovala totiž citlivou rekonstrukci domu do podoby z roku 1875, kdy se Porsche narodil, avšak podle kritiků jej cíleně zdemolovala.

Škoda, která dům koupila před několika lety a před měsícem začala s jeho obnovou, se ale hájí tím, že z původního domu zůstalo do dnešních dnů jen velmi málo. „Museli jsme odstranit nepůvodní části.“

Kritikou postupu prací nešetří ani prezident Porsche Classic Clubu ČR Milan Bumba. Nelíbí se mu, že z domu zůstala jen část obvodových zdí.

Fotogalerie

„Je to, jako kdybych já renovoval auto, vzal karoserii, odvezl ji do šrotu a stavěl novou. Taky to už nebude ten správný veterán. Čekal jsem, že dům budou citlivě rekonstruovat do původního stavu, jak avizovali. Pokud ale celý dům zplanýrují a postaví nový, nebude už mít žádnou historii. Mohou tam teď dát maximálně ceduli - tady stával rodný dům Ferdinanda Porsche,“ zlobí se Bumba.

Dům, na kterém byla od září 2000 pamětní deska Ferdinanda Porscheho zaplacená jeho potomky, sloužil milovníkům značky Porsche skoro jako poutní místo. Členové Porsche Classic Clubu ČR si tam u pamětní desky třeba připomínali narození konstruktéra. Byl také lákadlem, které do Vratislavic přivádělo turisty.

Kritika na sociálních sítích

„Nevím, jestli pro nás ještě bude mít nový dům z pohledu piety nějakou cenu. Na našem webu o tom chci vyvolat diskusi,“ zmínil Milan Bumba.

Na sociálních sítích kritizuje Škodu řada milovníků aut Porsche a odkazu jejich konstruktéra. Firma dům rekonstruuje již přes měsíc.

Škoda tvrdí, že ze svých oznámených záměrů nijak neustoupila. „Budově chceme vrátit podobu z konce 19. století, včetně všech historických prvků. Po dokončení v budově vznikne decentní expozice přístupná veřejnosti, připomínající tradici inženýrského umění v českých zemích,“ popsal plány s Porscheho rodným domem mluvčí automobilky Vítězslav Kodym.

Bez demolicí se podle něj dům do původní podoby nepodaří dát. „Budova byla v průběhu 20. století několikrát zásadně přestavěna, a to včetně změny půdorysu či výšky objektu. Změnilo se třeba umístění prakticky všech stavebních otvorů,“ řekl mluvčí Kodym.

Tento stav prý potvrdil i důsledný průzkum na místě pomocí sond. Odborníci podle Kodyma následně porovnali výsledky se všemi dostupnými plány domu a podklady z 19. století.

„Objekt tedy nebyl ‚demolován‘, ale stavební společnost odstranila všechny nepůvodní části - bohužel jich bylo opravdu mnoho. Pokud jsme se chtěli vrátit k vnějšímu stavu objektu z doby, kdy zde žil Ferdinand Porsche, neměli jsme jinou možnost,“ tvrdí Vítězslav Kodym.

Dům není pod památkovou ochranou, památkáři ale diskusi o podobě domu bedlivě sledují

„Je pravda, že byl dům značně přestavován a historicky poničen, a nechci polemizovat o tom, kolik toho mohlo zůstat stát. O rekonstrukci už ale nejde. Spíš je to novostavba repliky. Ta míra zániku hmoty je příliš velká,“ domnívá se Petr Freiwillig z libereckého pracoviště národního památkového ústavu.

„I když bude dům uveden do parádní podoby z osmdesátých let 19. století, bude to nové. Z mého pohledu půjde spíš o památník Porscheho, ale už ne o rodný dům,“ dodal Freiwillig.

Automobilový konstruktér se ve Vratislavicích narodil 3. září 1875 a žil tam do svých 18 let. Porsche je známý především jako tvůrce legendárního „brouka“.

Autor:

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Lesníci obnaží zříceninu hradu Trosky. Skály bez stromů chtějí ekologové

Rekonstrukce silnice z Borku do Troskovic přišla Liberecký kraj na 42 milonů...

Hradní věže Panna a Baba vystoupí ze zajetí stromů a dají najevo ještě důrazněji svůj majestát. Stejně jako celé...

V Liberci dojezdily jako poslední na světě tramvaje T2

Tramvaj ČKD T2 č. 133 z roku 1958

Konec slavné éry. Tak mluví celý svět, jehož zrak se na jeden den upřel k Liberci. V sobotu 17. listopadu zde dojezdily...

Výroba v autoprůmyslu se zmenšila, firmy v Libereckém kraji propouštějí

Klimatizační jednotky vyrobené v Densu jsou používány ve vozech značek VW, BMW,...

Několik firem, které vyrábějí komponenty do aut v Libereckém kraji, snížilo výrobu, zastavilo nábor nových pracovníků...

Další z rubriky

Silnice kolem přehrady Souš se až do odvolání zavírá kvůli sněhu a mrazu

Silnice kolem přehrady Souš.

Řidiči od dnešní půlnoci neprojedou po silnici kolem přehrady Souš v Jizerských horách. Důvodem je očekávaný příchod...

Lesníci obnaží zříceninu hradu Trosky. Skály bez stromů chtějí ekologové

Rekonstrukce silnice z Borku do Troskovic přišla Liberecký kraj na 42 milonů...

Hradní věže Panna a Baba vystoupí ze zajetí stromů a dají najevo ještě důrazněji svůj majestát. Stejně jako celé...

V Liberci dojezdily jako poslední na světě tramvaje T2

Tramvaj ČKD T2 č. 133 z roku 1958

Konec slavné éry. Tak mluví celý svět, jehož zrak se na jeden den upřel k Liberci. V sobotu 17. listopadu zde dojezdily...

Jak měřit teplotu? Jednodušší už to být ani nemůže
Jak měřit teplotu? Jednodušší už to být ani nemůže

Doba, kdy v žádné domácí lékárničce nechyběl klasický rtuťový teploměr, už je dávno pryč. Nahradila ho celá řada inovativních nástupců, které se liší způsobem i přesností měření, ale také cenou. Žádná domácnost, především pak s malými dětmi, by bez teploměru zůstat neměla.

Najdete na iDNES.cz