Autobus, jaký vozil Svěráka i Růžičkovou, bude k vidění v Liberci

  • 4
„Kdo myslíte, že zvítězí ve volbách? Tipoval bych komunisty. Já taky. A proto jim hlas nedám.“ Legendární scéna z Obecné školy, kde spolu vedou dialog Fanouš Souček v podání Zdeňka Svěráka a Igor Hnízdo ztvárněný Janem Třískou, se odehrává v autobusu Praga RN. Ten teď bude k vidění v Liberci.

Ve scéně jedou hrdinové filmu autobusem na exkurzi na pohraniční opevnění. Stejný exemplář, dokonce ve stejné barvě, jen s pohonem na naftu, teď získali dopravní nadšenci z libereckého Boveraclubu. Dokonce byl vyrobený ve stejném roce, v němž se film odehrává.

„Stál ve stodole jednoho člena Zubrické muzeální železnice ve Verneřicích. Moc toho nenajezdil. Oni se starají o zdejší železniční trať, takže na opravu autobusu jim nezbýval čas, peníze, ani síly,“ vysvětlil Michal Ročňák, člen Boveraclubu.

Autobus Praga RND přezdívaný Randál od nich za 300 tisíc koupili a teď se chystají na jeho rozsáhlou rekonstrukci. Vyměnit za nové bude třeba podlahy, rámy, interiéry i motor. Výhodou je, že vůz je pojízdný a nic v něm nechybí. Navíc je jeho konstrukce velmi jednoduchá.

„Vedou v něm dohromady čtyři dráty, tři ke světlům a jeden k baterii. Zprovoznit ho tedy nebude takový problém,“ domnívá se další člen Boveraclubu, Jan Dutka.

Se samotnou rekonstrukcí už ale bude víc práce. Boveraclubu s ní pomůžou Němci z Chemnitz, kde sídlí podobně nadšený spolek ve zdejším Straßenbahnmuseum Chemnitz.

Autobus má dvoje dveře

„Už jsme rekonstruovali jednu tramvaj společně díky přeshraniční spolupráci a fondům EU. Teď asi necháme opravu na nich, my na tom budeme pracovat externě,“ dodává Dutka.

Němci jsou snad ještě větší blázni do českých vlaků, autobusů a tramvají. Jeden z nich, Helge Mai z Drážďan, se dokonce stal členem libereckého Boveraclubu a mluví obstojně česky.

Kuriozitou autobusu je, že má dvoje dveře. Sériově se přitom vyráběl jen s jedněmi. Hledáním odpovědi na tuto otázku bude další práce, kterou musí členové Boveraclubu vykonat.

„Máme teorii, že šlo o vůz zubní pohotovosti. Ta jediná používala tyto vozy se dvěma dveřmi,“ zamýšlí se Dutka.

Pragy RND se vyráběly od 30. let minulého století až do roku 1955. Na silnici ale byly k vidění do 70. let. Zkratka RN znamenala „rychlý nákladní“, písmeno D pak později „diesel“.

Do autobusu se vešlo 15 až 20 sedících lidí, někdy byly vozy vybaveny sklápěcími sedačkami, takže se dalo sedět i v uličce.

Autobusy Praga RN/RND byly z hlavních linek již během 50. let vytlačeny kapacitnějšími autobusy Škoda 706 RO, řadu let však ještě sloužily na vedlejších spojích.

Zmíněný typ autobusu zná veřejnost ještě například z filmu Trhala fialky dynamitem, kde byl hlavním dopravním prostředkem, kolem něhož se točí mnoho gagů.