Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krátký rozvor a dlouhé převisy skříně. Boveraclub má novou tramvaj z Jeny

  16:19aktualizováno  16:19
Novou historickou tramvaj pořídil v německém městě Jena liberecký spolek Boveraclub, který křísí tramvajovou a autobusovou historii. Vůz pochází z roku 1973 a lze jej vidět v areálu libereckého Výstaviště. V budoucnu by měl, spolu s dalšími tramvajemi a autobusy, tvořit muzejní expozici v tamním pavilonu D.
Německá tramvaj pochází z roku 1973, vůz lze vidět v areálu libereckého...

Německá tramvaj pochází z roku 1973, vůz lze vidět v areálu libereckého Výstaviště. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Pozoruhodné je, jak má tramvaj krátký rozvor a dlouhé převisy skříně. „Dvounápravové vozy to takhle mají. Když se podíváte na boveru nebo na emtéčko, je to stejné,“ říká Tomáš Krebs z Boveraclubu.

Tramvaj může jezdit libovolným směrem, proto má na obou čelech přední i zadní světla. Ta přední zčásti zakrývá nalepený kousek černé pásky.

„To mají Němci všude a já si vždycky jen domýšlel, k čemu to je. Bylo to proto, aby se řidiči tramvají při křižování na výhybnách na jednokolejných tratích navzájem neoslňovali,“ objasnil Krebs.

Německých tramvají má Boveraclub hned několik. „Jednu koupil před sedmi lety náš člen z bývalého východního Německa Helge Mai. Ta byla jednosměrná, vyrobená v Praze v ČKD. Po vyřazení stála dobu v nějakém průmyslovém areálu a byla dost poničená. Nemá trakční motory, ale jinak je kompletní. Je možné, že ji rozebereme na náhradní díly,“ zamýšlí se Krebs.

„Pořídili jsme ji hlavně kvůli tomu, že to byla německá tramvaj vyrobená v Československu. To je unikát a moc se o tom neví,“ doplňuje.

Gothy jezdily od poloviny padesátých let

Loni zjara pak Boveraclub od fandů z Německa dostal informaci, že ve městě Jena rozprodávají staré tramvaje.

„Mimochodem, Jena byl poslední dopravní podnik v Německu, kde ještě dvounápravové tramvaje jezdily v pravidelném provozu až někdy do začátku tisíciletí,“ zdůraznil Krebs.

Nabízeli tehdy vlečný vůz rovněž vyrobený v ČKD; v současnosti také stojí v areálu výstaviště kousek od vchodu do Technického muzea.

„Sáhli jsme po něm a když už jsme ho přebírali, optali jsme se, jestli by neprodali také jejich školní tramvaj pro výuku řidičů. Byla kompletní, pojízdná. Trvalo to asi půl roku, než se nám je podařilo ukecat,“ usmál se Krebs. A do Liberce se přestěhoval také v úvodu zmíněný vůz z třiasedmdesátého.

Obousměrné tramvaje nesoucí jméno Gotha a jezdící po celém východním Německu byly vyráběny od druhé poloviny padesátých let.

V roce 1964 rozhodla Rada vzájemné hospodářské pomoci, že tramvaje pro země východního bloku bude vyrábět pražská ČKD. Tam se v letech 1967 a 1968 vyrobilo 117 motoráků a 116 vlečných vozů.

„Smíchovská Tatra později na sklonku šedesátých let začala dodávat do Německa tramvaje řady T, ale ty se v menších městech nevešly do ulic,“ vylíčil Krebs.

Tramvaje vyráběly díky podfuku

Němci se proto vrátili k výrobě těchto vozů. Vznikaly v letech 1970 až 1976 ve vagónce na berlínském předměstí Schöneweide.

„Mají podobný design jako předchozí vozy včetně těch vyráběných v ČKD. Liší se ale tím, že na boku mají čtyři okna místo tří a jednodílné vstupní dveře místo dvoudílných,“ informoval Krebs.

Nesly označení Rekowagen. „To bylo proto, že Němci při jejich výrobě obešli nařízení o monopolní výrobě tramvají v Československu. Udělali to tak, že tyhle nové tramvaje deklarovali jako rekonstrukce těch původních vozů. Dopravní podniky dodaly nějaké staré díly, u Berlína vyrobili novou tramvaj a vydávali ji za rekonstruovaný vůz,“ pousmál se Krebs.

RAW jezdily asi úplně nejvíc v Berlíně, než tam dorazily československé vozy KT4. „Je zajímavé, že jich je spousta i v muzeích po světě. Třeba v Norsku, Velké Británii, Holandsku nebo Turecku. Mám pocit, že se dostaly i do Austrálie,“ uzavřel Krebs.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z Liberce by se cestující mohli dostat vlakem do Prahy za 35 minut.
Z Liberce do Prahy za 35 minut. Stát plánuje rychlotrať do Polska

Zatím to zní jako sci-fi, stát se ale vážně zabývá otázkou vysokorychlostní železnice z Prahy k polským hranicím a dál do Wroclawi. Mezinárodní koridor by...  celý článek

Lešení zůstane na jablonecké radnici nejspíš až do konce roku.
Věži jablonecké radnice hrozilo, že spadne. Oprava se nejspíš protáhne

Věž jablonecké radnice pravděpodobně zůstane až do konce roku zakrytá lešením. Během její rekonstrukce, která trvá již druhým rokem, totiž zavládly obavy, že...  celý článek

Zdolávání hory alpským stylem trvalo horolezcům devět dní. Lezli bez fixních...
Ponožky jsme sušili na těle ve spacáku, říká uznávaný horolezec Hák

Loni sjel na lyžích nejvyšší afghánskou horu Nošak a způsobil senzaci. Kromě jeho party horalů z Krkonoš se to podařilo zatím jen rakouské expedici před 46...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.