Nadšenci přivezli z Německa do Liberce tramvaj s volantem z wartburgu

  6:35aktualizováno  6:35
Spolek tramvajových nadšenců Boveraclub přivezl do Liberce historický unikát - dvounápravovou tramvaj ET-62 známou jako Gotha - podle východoněmecké vagónky, kde je v letech 1956 - 1975 montovali. Přestože šlo o nejrozšířenější starý typ tramvaje v bývalém NDR, je zatím jedinou v Česku.

Liberečtí chtějí vozidlo z roku 1964 co nejdřív usadit na koleje a jezdit s ním na historické jízdy po Liberci a Jablonci nad Nisou.

„Je v dobrém stavu, na svůj věk. Postačí sehnat a přeložit k ní dokumentaci a získat schválení k provozu u drážního úřadu,“ líčí Tomáš Krebs, předseda Boveraclubu.

Tramvaj si nadšenci přivezli z města Jena. Zaplatili za ni šest tisíc eur, dalších zhruba 30 tisíc korun stála doprava. Celkem 70 tisíc přispěl na koupi Jablonec nad Nisou.

„Je to typická východoněmecká tramvaj, můj oblíbený typ. Pamatuji si ji z dětství, kdy jsme s rodiči jezdili do Berlína, tenkrát byly úplně všude,“ chválí vozidlo člen Boveraclubu Michal Ročňák.

Tramvaj je unikátní tím, že v 90. letech, kdy přestala jezdit na běžných linkách, ji předělali na školní tramvaj k výuce nových řidičů. Instruktor mohl řidiči navolit na svém panelu různé závady, například že tramvaj nebrzdí, a sledovat pak reakci řidiče.

Tramvaj má dva volanty

Tramvaj má tedy dokonce dva volanty, aby řízení mohlo být zdvojené. Stejné volanty se dávaly do automobilů značky Wartburg.

„Tyto samozřejmě neslouží ke změně směru. Volant je kontrolér, kterým se zadávají jízdní a brzdové stupně. Mění se tím rychlost jízdy,“ vysvětluje Tomáš Krebs.

Tramvaje typu Gotha byly sice německé, ale jejich výroba ve společnosti VEB Waggonbau Gotha skončila v roce 1967. V dalších letech tyto tramvaje montovalo pražské ČKD, na základě dohody mezi podniky zahraničního obchodu z NDR a ČSSR o tom, že veškeré tramvajové vozy pro NDR se budou vyrábět v Praze.

Celkem zde bylo vyrobeno 117 hnacích a 116 vlečných vozů převážně pro metrový rozchod. Vesměs skončily v německém městě Halle. Česká Gotha vypadala stejně, pouze se změnilo označení na T2D.

Motorový vůz o hmotnosti 12,5 tuny měl délku 11 620 mm, šířku 2 200 mm a výšku (bez pantografu) 3 115 mm. Oficiálně činil počet míst k sezení 20 a ke stání 70.

Tramvaje Gotha začaly být nahrazovány legendárními a na svou dobu moderními tramvajemi ČKD T4 a T3 a poslední ranou pro ně bylo sjednocení Německa, kdy dopravní podniky díky státním dotacím modernizovaly vozový park nízkopodlažními tramvajemi.

Autor:

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží

Železniční stanice Blíževedly na Českolipsku (7. listopadu 2018)

Myslíte, že ve 120 letech můžete uspět v soutěži krásy? Nádražíčku v Blíževedlech na Českolipsku se to podařilo....

Výroba v autoprůmyslu se zmenšila, firmy v Libereckém kraji propouštějí

Klimatizační jednotky vyrobené v Densu jsou používány ve vozech značek VW, BMW,...

Několik firem, které vyrábějí komponenty do aut v Libereckém kraji, snížilo výrobu, zastavilo nábor nových pracovníků...

Další z rubriky

Za dvě výjimečně brutální vraždy dostal bezdomovec 28 let vězení

Obžalovaný František Havel (vpravo) přichází ke krajskému soudu v Liberci,...

Za dvě vraždy lidí bez domova v České Lípě dnes potrestal soud v Liberci třiadvacetiletého bezdomovce úhrnným...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Exšéf libereckého dopravního podniku přihrával zakázky svým známým

Manažer dopravního podniku Pavel Šulc je také obviněný z korupce, podle policie...

Pavel Šulc byl předsedou představenstva Dopravního podniku Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Ve funkci podle zákona...

Najdete na iDNES.cz