Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BusLine chce po dopravním podniku 33 milionů. Politik mluví o vydírání

  6:30aktualizováno  6:30
Třiatřicet milionů korun chce po Dopravním podniku Liberce a Jablonce nad Nisou společnost BusLine. Dopravce žádá prý jen peníze, na které má nárok. Podle Josefa Šedlbauera, člena představenstva dopravního podniku a zároveň libereckého zastupitele, je to ale vydírání.

Politik tvrdí, že firma BusLine vydírá dopravní podnik. Chce po něm přes třicet milionů korun (ilustrační snímek). | foto: MAFRA

„Je to nesmyslný požadavek, který navíc nikdy v minulosti BusLine nechtěl,“ upozornil Šedlbauer, který kandidoval za Změnu pro Liberec. Částka je takzvaným přiměřeným ziskem, na něž má jakýkoli dopravce nárok ze zákona. Je to v podstatě jeden z nástrojů (tím druhým jsou odpisy), jak získat peníze na obnovu vozového parku a investice.

„Myslím, že je to odplata za to, že chceme změny ve smlouvě, která se nám zdá nevýhodná a snažíme se podmínky v ní trochu upravit. Do roku 2013 se vždy uzavíral dodatek ke smlouvě, že přiměřený zisk žádat BusLine nebude, pokud smlouva doběhne do konce tak, jak má. Za rok 2014 a 2015 už ten dodatek uzavřený nebyl, ale zatímco předloni o přiměřený zisk firma nežádala, letos ho chce. Prostě na nás jdou s vyjednávacím klackem,“ upozornil Šedlbauer.

To ale zástupci firmy odmítají. Podle předsedy představenstva společnosti BusLine Radka Chobota se v minulosti na přiměřeném zisku s dopravním podnikem vždy dohodli, jenže letos se to prý nedaří.

„Kvůli aktivitám profesora Šedlbauera se nám vyjednávání nepovedlo. Na těch 33 milionů korun máme nárok, ale jsme připraveni o částce jednat. Jenže jsme stále pod tlakem mediální kampaně, přitom my také nevíme, na čem vlastně jsme, nemůžeme dát našim zaměstnancům jistotu, jak to bude se zakázkou dál do budoucna,“ zmínil Chobot.

Zaplacením by se podnik dostal do ztráty

Pokud by dopravní podnik nakonec musel třiatřicet milionů korun společnosti BusLine zaplatit, zanechala by částka v půl miliardovém rozpočtu velkou díru. „Ty peníze navíc dopravní podnik nemá, pokud je teď zaplatí, vykáže čistou ztrátu. Účetnictví za rok 2015 je uzavřené, není možné žádat peníze navíc třeba od obcí. Celé je to nesmysl,“ prohlásil Šedlbauer.

Peníze by ale podle Chobota nepadly na výplatu dividend, ale šly by s největší pravděpodobností na mzdy řidičů a na zlepšení jejich podmínek.

„Když dostaneme jistotu, že zakázka pro dopravní podnik může pokračovat v nějakém režimu dál, tak jsme připraveni o přiměřeném zisku jednat. Ale v současné době já vlastně nevím, co mám těm našim řidičům říct. Smlouva trvá do roku 2019, pak nevíme, co bude dál,“ podotkl Chobot.

Šedlbauer se ještě coby předseda představenstva (z funkce byl odvolán, pozn. redakce) snažil, aby se smlouva s BusLine, která vyprší v roce 2019, změnila. Tvrdí, že v rámci Liberce není potřeba její autobusy najímat, že si dopravní podnik vystačí se svými vozy jako tomu bylo do roku 2010. Stejně tak je prý příliš vysoký i počet objednaných kilometrů za rok, který dosahuje více než tří milionů.

„Ve smlouvě jsme chtěli mimo jiné vyřešit i přiměřený zisk, aby ho už do budoucna firma nemohla žádat. A rovněž jsme usilovali o snížení ceny za dopravní výkon, šlo by v té celkové sumě 150 milionů korun řádově o jednotky milionů. Současná částka je podle našich informací moc vysoká,“ vypočítal politik.



Nejčtenější

Na vrcholku Ještědu hořel les, hasiči nasadili vrtulník a letadlo

Požár lesa na Ještědu pomáhají hasit i letadla (13.8. 2018).

Stovka hasičů likvidovala šest hodin požár na vrcholku Ještědu. Vzplanul zde lesní porost. Kvůli svažitému terénu...

Ať prezident počká. Rada nejdřív chválil tým: Můžeme soupeřit s každým

Jablonecký trenér Petr Rada huláká na své svěřence během utkání proti pražské...

Dorazil mezi novináře, pustil se do hodnocení zápasu a vtom mu začal vyzvánět telefon. „Omlouvám se, to je prezident....



Liberecké ANO chce zbourat bazén a stavět nový. Babiš mluví o ptákovině

Problémy bazénu způsobují vysloužilé technologie.

Zbourat libereckou plaveckou halu a postavit s pomocí státní dotace novou v městském Sport parku, do něhož patří také...

Nechci dělat mizernou mouku, říká mlynář a chce prorazit do řetězců

Dosud zákazníci mouku z mlýnu Daniela Pernera nemohli koupit v maloobchodech....

Nechci být nejlevnější, ale nejlepší. Krédo, které provází majitele mlýna ve Svijanech Daniela Pernera už řadu let. A...

Simonova vila v Liberci vstala z mrtvých, zachránil ji Vojtěch Pražma

Vila v Liberci vyrostla v letech 1926-1929 v zahradě mezi dnešní Husovou a...

Dvacátá léta byla dobou mnoha stylů. Jedním z nich byl art deco vycházející ze secese, který si pohrával se stylizací...

Další z rubriky

Hradby Bezdězu vysvobodí z horka. Okolí je ale vyschlé na troud

Bezděz (19. srpna 2018)

V konejšivém stínu, který vrhá brána, oddechoval těžce chundelatý velký pes. Jeho pán ho ne a ne přemluvit, aby vstal a...

Nezastavitelní míří do Adršpašských skal. Pomozte pohybem handicapovaným

Birell bránou projíždí na kole šestinásobný paralympijský vítěz Jiří Ježek.

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému...

Simonova vila v Liberci vstala z mrtvých, zachránil ji Vojtěch Pražma

Vila v Liberci vyrostla v letech 1926-1929 v zahradě mezi dnešní Husovou a...

Dvacátá léta byla dobou mnoha stylů. Jedním z nich byl art deco vycházející ze secese, který si pohrával se stylizací...

Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.

Najdete na iDNES.cz