Politik tvrdí, že firma BusLine vydírá dopravní podnik. Chce po něm přes třicet milionů korun (ilustrační snímek).

Politik tvrdí, že firma BusLine vydírá dopravní podnik. Chce po něm přes třicet milionů korun (ilustrační snímek). | foto: MAFRA

BusLine chce po dopravním podniku 33 milionů. Politik mluví o vydírání

  • 5
Třiatřicet milionů korun chce po Dopravním podniku Liberce a Jablonce nad Nisou společnost BusLine. Dopravce žádá prý jen peníze, na které má nárok. Podle Josefa Šedlbauera, člena představenstva dopravního podniku a zároveň libereckého zastupitele, je to ale vydírání.

„Je to nesmyslný požadavek, který navíc nikdy v minulosti BusLine nechtěl,“ upozornil Šedlbauer, který kandidoval za Změnu pro Liberec. Částka je takzvaným přiměřeným ziskem, na něž má jakýkoli dopravce nárok ze zákona. Je to v podstatě jeden z nástrojů (tím druhým jsou odpisy), jak získat peníze na obnovu vozového parku a investice.

„Myslím, že je to odplata za to, že chceme změny ve smlouvě, která se nám zdá nevýhodná a snažíme se podmínky v ní trochu upravit. Do roku 2013 se vždy uzavíral dodatek ke smlouvě, že přiměřený zisk žádat BusLine nebude, pokud smlouva doběhne do konce tak, jak má. Za rok 2014 a 2015 už ten dodatek uzavřený nebyl, ale zatímco předloni o přiměřený zisk firma nežádala, letos ho chce. Prostě na nás jdou s vyjednávacím klackem,“ upozornil Šedlbauer.

To ale zástupci firmy odmítají. Podle předsedy představenstva společnosti BusLine Radka Chobota se v minulosti na přiměřeném zisku s dopravním podnikem vždy dohodli, jenže letos se to prý nedaří.

„Kvůli aktivitám profesora Šedlbauera se nám vyjednávání nepovedlo. Na těch 33 milionů korun máme nárok, ale jsme připraveni o částce jednat. Jenže jsme stále pod tlakem mediální kampaně, přitom my také nevíme, na čem vlastně jsme, nemůžeme dát našim zaměstnancům jistotu, jak to bude se zakázkou dál do budoucna,“ zmínil Chobot.

Zaplacením by se podnik dostal do ztráty

Pokud by dopravní podnik nakonec musel třiatřicet milionů korun společnosti BusLine zaplatit, zanechala by částka v půl miliardovém rozpočtu velkou díru. „Ty peníze navíc dopravní podnik nemá, pokud je teď zaplatí, vykáže čistou ztrátu. Účetnictví za rok 2015 je uzavřené, není možné žádat peníze navíc třeba od obcí. Celé je to nesmysl,“ prohlásil Šedlbauer.

Peníze by ale podle Chobota nepadly na výplatu dividend, ale šly by s největší pravděpodobností na mzdy řidičů a na zlepšení jejich podmínek.

„Když dostaneme jistotu, že zakázka pro dopravní podnik může pokračovat v nějakém režimu dál, tak jsme připraveni o přiměřeném zisku jednat. Ale v současné době já vlastně nevím, co mám těm našim řidičům říct. Smlouva trvá do roku 2019, pak nevíme, co bude dál,“ podotkl Chobot.

Šedlbauer se ještě coby předseda představenstva (z funkce byl odvolán, pozn. redakce) snažil, aby se smlouva s BusLine, která vyprší v roce 2019, změnila. Tvrdí, že v rámci Liberce není potřeba její autobusy najímat, že si dopravní podnik vystačí se svými vozy jako tomu bylo do roku 2010. Stejně tak je prý příliš vysoký i počet objednaných kilometrů za rok, který dosahuje více než tří milionů.

„Ve smlouvě jsme chtěli mimo jiné vyřešit i přiměřený zisk, aby ho už do budoucna firma nemohla žádat. A rovněž jsme usilovali o snížení ceny za dopravní výkon, šlo by v té celkové sumě 150 milionů korun řádově o jednotky milionů. Současná částka je podle našich informací moc vysoká,“ vypočítal politik.