„Sdílená“ octavia combi na zahradě libereckých Lidových sadů.

„Sdílená“ octavia combi na zahradě libereckých Lidových sadů. | foto: Autonapůl

Sdílení aut je v Liberci naprostý propadák. Využívá ho jenom pět lidí

  • 40
Sdílení a používání auta více uživateli, takzvaný carsharing, zatím v Liberci příliš neláká. Dopravní podnik proto lidem využívajícím carsharing pro příští rok dal slevu pět set korun na rok na měsíční, čtvrtletní i roční kupony.

 „Carsharing nabízíme ve stotisícovém městě od loňského dubna, využívá ho pět lidí a dvě firmy,“ uvedl za společnost Autonapůl Michal Šimoník.

Podle něj zatím lidé o této službě moc nevědí. „Nemůžeme si dovolit statisícové výdaje na kampaně. Zájemců ale postupně přibývá, jak se dostává do povědomí.“

V Liberci se provozovatelé snaží se ještě vyjednat s radnicí, aby měli někde stání zdarma. „Stálé místo v centru by hodně pomohlo,“ řekl koordinátor projektu pro Liberec Miloš Matoušek.

Proč by vlastně člověk měl systém sdílení aut využívat? „Do půjčovny musíte dojít, podepsat smlouvu, složit kauci a účtují vám peníze po dnech, přičemž o víkendu auto nemůžete vrátit. Náš systém je pružnější,“ objasňuje Šimoníkův kolega Stanislav Kutáček.

U sdílení aut stačí na začátku jen podepsat smlouvu a složit kauci.

„A potom už si dál půjčujete vůz bez nějakého dalšího podepisování, a to i o víkendu. Kdykoliv se dohodnete s předchozím uživatelem,“ objasnil Kutáček.

Jak probíhá předání automobilu? „Spustili jsme systém předávání aut carsharingu skrze čipové karty. Uživatel už nemusí kontaktovat člověka před sebou a osobně přebírat klíčky, ale po rezervaci auta na vybranou dobu si jen najde jeho aktuální polohu na mapě a s čipovou kartou jej vyzvedne. Stačí přiložit kartu ke čtečce za sklem, auto ověří platnost rezervace konkrétního uživatele a otevře se k libovolně dlouhé jízdě, od jedné hodiny až po několik dní,“ vysvětlil Šimoník.

Podmínkou je předat dalšímu zájemci vůz k užívání nejméně s půlkou nádrže. „V ceně za kilometr je započítáno i palivo, tím pádem se nemusíte starat o to, jakou má auto spotřebu,“ řekl Michal Šimoník.

,