Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Libereckém kraji chystají převrat v dopravě. Lidem už autobus neujede

  8:23aktualizováno  8:23
Tu situaci zažil každý. Vlak má zpoždění, a tak na přestupu už může jen zamávat koncovým světlům odjíždějícího autobusu, na který chtěl přestoupit. Do budoucna by to ale mělo skončit, alespoň v Libereckém kraji, díky Centrálnímu dispečinku Idol, který začne postupně fungovat už od konce letošního roku.

Cestující se v Libereckém kraji dozví, kde jejich spoj právě je a kdy přijede. Poví jim to chytrý telefon. (ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Na začátku to pocítí hlavně dopravci, kteří budou dostávat informace o reálné situaci a budou na ně reagovat, takže výsledkem by mělo být, že na sebe spoje vzájemně počkají. Pro lidi budou výstupy z dispečinku viditelné až v květnu,“ říká Jiří Hruboň, ředitel společnosti Korid LK, která má na starosti koordinaci veřejné dopravy v Libereckém kraji.

„Cestující si jednoduše stáhnou aplikaci do telefonu nebo do tabletu a vyhledají aktuální informace o příjezdu do libovolné zastávky, a pomocí GPS třeba i do té, u níž se právě nacházejí. Zjistí také případné aktuální zpoždění a to, zda je vozidlo bezbariérové.“

Zlepšení by mělo nastat ale už v lednu příštího roku, protože se autobusáci či strojvedoucí mezi sebou domluví.

„Dispečink bude sbírat všechna data o zpožděních, zácpách a zdrženích, či jiných komplikacích proti normálnímu jízdnímu řádu a dávat echo dopravcům a hlavně navazujícím spojům,“ říká bývalá šéfová společnosti Korid LK Stanislava Jakešová.

Každý vlak a autobus bude informovat, kde je

Ta stála u zrodu myšlenky celokrajského velínu dopravy už před lety. „Chtěli jsme, aby shromažďoval informace o sjízdnosti, uzavírkách, dopravní situaci, o jízdních řádech, o přestupech, ale z toho sešlo. Teď jsme se k tomu vrátili,“ říká Jakešová.

„Situace je komplikovanější, navazují na sebe autobusy a vlaky, autobusy navzájem a máme tady různé dopravce. Na druhou stranu, technologie jsou dál. Už se povedlo, že máme jednotné jízdné pro všechny druhy dopravy, jízdní řády a přepravní řády.“

Od prosince bude každý autobus a vlak posílat informace o tom, kde se nachází a jestli je všechno v pořádku a pokud by se dělo něco nestandardního, bude o tom informovat dispečink a ten zase řidiče navazujícího spoje.

„Lidé tak už neuvidí jen koncová světla svého autobusu či vlaku – včas se dozvědí, že spoj nejede, bude zpožděný a proč, a jaké jsou další možnosti. Může se třeba stát, že spadne strom na kolej, takže cestující se to dozví už ve vlaku předchozím. To zatím nefunguje. Lidé nemají jistotu. Kraj sice vydává papírové jízdní řády, což využívá asi 76 procent cestujících, ale stále více lidí si spoje vyhledávají na internetu, tak proč k tomu nepřidat poznatky o skutečné situaci,“ upřesňuje Jakešová.

První etapa začne fungovat od půlky prosince

Přepravci budou poskytovat data přímo ze strojku, kde se evidují jízdenky. Společnost BusLine zařízení má, ostatní si to budou muset dovybavit, ale nebudou to žádné velké investice.

„Pro řidiče, který drží volant, bude ale výhoda, že bude vědět, jak na tom je autobus, který na něj navazuje. Dostane SMS nebo nějakou jinou zprávu. Všichni dopravci si mohou udělat svůj vlastní on-line dispečink a budou vědět, kde se jim autobusy pohybují,“ popisuje Jakešová.

Do budoucna bude dispečink propojený i s MHD, takže, když lidé přijedou vlakem do Liberce a budou chytat autobus třeba do Kateřinek, zjistí to přes mobilní aplikaci.

První etapa začne fungovat od 13. prosince s novými jízdními řády. „Souvisí to i s rekonstrukcí objektu bývalého výzkumného ústavu textilních strojů. Dispečink by měl být v jeho přízemí. Postupně by se z něj měl stát velín krajské dopravy. Budeme získávat i údaje od drážních dopravců. V současnosti jsou totiž problémy při přestupu vlak–autobus. Strojvůdce nepočká na autobus, protože neví, jestli autobus přijel nebo kdy přijede. Tohle by mělo skončit,“ dodává Jakešová.

Od samého počátku se na dispečink napojí regionální autobusy dopravců BusLine, ČSAD Liberec, ČSAD Česká Lípa a COMPAG CZ a vlaky Českých drah.

Na přelomu roků 2016 a 2017 se předpokládá zahájení nepřetržitého provozu centrálního dispečinku.

„Jeho pracovníci budou moci řešit veškeré mimořádnosti v dopravě, jako jsou sněhové kalamity, nebo dopravní nehody, a minimalizovat jejich dopady na cestující. Pracoviště bude také sloužit jako kontaktní místo pro objednávku radiobusů, poskytne informace o jízdě spojů a další,“ dodává Hruboň.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nejvíce zaujal porotce nápad studia Sial architekti a inženýři, a to i přesto,...
Architekti svůj návrh zlevnili, pavilon nemocnice postaví podle nich

Jejich návrh byl před půl rokem nejlepší v architektonické soutěži a i když byl o tři sta milionů dražší, nakonec se podle nich nový pavilon liberecké...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Lidovcům rezignovala dvojka kandidátky v Libereckém kraji

Kamil Jan Svoboda, který je druhý na kandidátce KDU-ČSL do sněmovních voleb v Libereckém kraji, rezignoval. Jako důvod uvedl přetrvávající ochotu strany...  celý článek

Lidé mohou psy na Troskách uvázat na odložišti u hradní zdi vybaveném kůly a...
Turistům vadí, že nesmějí na Trosky se psy, památkáři zákaz chválí

Občasné vytí na „psím parkovišti“, překousané vodítko i vášnivé debaty s kastelánem. Tak to vypadlo během sezony na na hradě Trosky, kam památkáři zakázali...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.