Kritici stavby se obávájí, že silnice přinese do klidných částí Turnova více dopravy. (Ilustrační snímek)

Kritici stavby se obávájí, že silnice přinese do klidných částí Turnova více dopravy. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Centru Turnova odlehčí nová silnice. Aut jinde přibude, míní odpůrci

  • 13
Zastupitelé Turnova těsně schválili novou silnici za 460 milionů korun, která má odlehčit dopravě v centru - především na náměstí a v Hluboké ulici. Její odpůrci se bojí, že komunikace zavleče do klidných částí města dopravu a stane se z ní tranzitní obchvat na Semily.

Pro severozápadní odlehčovací silnici hlasovala nejtěsnější většina 14 zastupitelů. Zatím jde o čáru na mapě a nikdo netuší, kdy dojde ke stavbě ani kde město sežene peníze na odhadovanou půlmiliardovou investici.

Kritika silnice

Odpůrci věří, že se jim podaří stavbě zabránit. Mimo jiné zakládají občanské sdružení Tobogan-Turnov.

To upozorňuje, že schválený návrh má ještě horší předpokládané důsledky co se týče dopadů na životní prostředí a způsobu života obyvatel Turnova žijících v lokalitách Hruštice, Károvsko, vilové čtvrti okolo bývalých kasáren a zejména ulice Žižkova a Husova, než původní, pětkrát zamítnuté návrhy.

Silnice je plánovaná jako vnitroměstská komunikace ze Sobotecké ulice přes Koňský trh, Palackého ulici, autobusové nádraží Na Lukách, Konělupy a vzhůru kolem atletického stadionu s vyústěním v Žižkově ulici ve vilové čtvrti.

"Původní trasa vznikala v roce 1993, když se zpracovával koncept územního plánu, posuzovalo se celkem 8 variant, kudy by obchvat na Semily mohl Turnovem projít. Byla vybrána varianta 7, ta se dostala do závěrečného projednání, v roce 1996 byla schválena v podobě přes Luka ke kinu nahoru Zborovskou, na Hruštici a k dnešní kruhové křižovatce," přiblížil Miroslav Varga, vedoucí odboru rozvoje města.

Silnice byla plánována jako tranzitní, což se nelíbilo obyvatelům Hruštice, turnovské bytové rozvojové zóny. Z obchvatu se v roce 2001 stal městský polookruh.

"Přidali jsme k tomu protipovodňová opatření, rozšíření průtoku Jizery u Palackého mostu a ochranný val přes Luka, po kterém silnice povede," upřesnil Varga.

Silnice je trojský kůň, myslí si zastupitel

Dvanáctileté plánování a jednání stálo dva miliony. "To je víc než nás bude stát nový územní plán," podotkl Tomáš Hocke, zastupitel pověřený dohledem nad územním plánováním. Ten shrnul klady i zápory, které podle něj budoucí silnice přezdívaná tobogan má.

"Je to jediné možné řešení, které bylo akceptováno všemi orgány státní správy. Na území města se v minulosti prověřovalo několik různých variant, kudy podobnou komunikaci vést, ale žádná z nich neprošla. Dalším kladem je, že dokážeme vytvořit sdružený objekt, který dokáže vytvořit jak městskou komunikaci, tak protipovodňové opatření, kterým by měla být hráz chránící Trávnice a Konělupy," uvedl mimo jiné.

Záporů jmenoval Hocke také řadu. Od nákladnosti, odhadovaných 460 milionů je pro turnovský rozpočet těžko představitelná částka, přes blízkost sportovišť a škol, po zvýšení dopravy v dotčeném místě.

Hlavní zápor spatřují opoziční zastupitelé i odpůrci z řad běžných lidí z míst, kudy má silnice vést, v hrozbě, že se nová silnice stane obchvatem na Semily a ke stavbě skutečného obchvatu mimo město již nedojde.

"Na podzim to Liberecký kraj dal do zásad územního rozvoje jako obchvat na Semily. Oni s tím prostě tak počítají, můžete říkat, že to nebude, ale já tomu nevěřím. Myslím, že to je trojský kůň. I kdyby bylo jen jedno procento pravděpodobnosti, že to tak je, tak pro to ruku nezvednu. Kdyby nám někdo před dvaceti lety řekl, že povede dálnice přes Turnov, tak bychom se tomu také usmívali, že to není možné, a po dvaceti letech ji máme před branami," shrnul zastupitel Ivan Kunetka.