V květnu a v červnu se Revoluční ulice autům znovu otevře. Na zkoušku.

V květnu a v červnu se Revoluční ulice autům znovu otevře. Na zkoušku. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Nejdřív hot, pak čehý. Liberci hrozí likvidace dva roky staré pěší zóny

  • 29
Liberecká radnice dělá s dopravou ve středu města přemety. V roce 2012 proměnila rušnou Revoluční ulici v pěší zónu a trasu pro cyklisty, za dva roky je všechno jinak. V květnu a v červnu radnice Revoluční ulici znovu otevře. Zatím jen na zkoušku.

"Motoristé si stěžují, že uzavření Revoluční ulice přispívá v dopravní špičce k ucpávání Moskevské a Rumunské ulice," řekla primátorka Martina Rosenbergová. "Vnímáme také nářky podnikatelů, kteří mají obchůdky v dolním centru. Stěžují si, že jim tržby klesly o desítky procent."

Radnice umístí k vjezdu do Revoluční ulice přístroj, s jehož pomocí spočítá, kolik aut tam projede. V Revoluční ulici navíc opět povolí parkování a dá tam automaty.

Předseda sdružení Cyklisté Liberecka Pavel Matějka považuje návrat aut do Revoluční ulice za krok zpátky. "Zatím se tam cyklisté pohybují bezpečně v obou směrech," upozornil Matějka. "Až se tam zase objeví auta, kola proti nim samozřejmě jezdit nebudou."

Před dvěma roky mířilo do jednosměrné Revoluční ulicí 1 750 aut denně. Motoristé si přes ni zkracovali cestu na Papírové náměstí nebo do Barvířské ulice.

Museli však dávat dobrý pozor na lidi, kteří vstupovali do Revoluční ulice z Pražské ulice. Na přechodu pro chodce se jich vystřídalo okolo deseti tisíc denně. Zákaz vjezdu do Revoluční ulice odstranil nebezpečí, že je srazí auta.

"Uvidíme, jestli otevření Revoluční pro auta pomůže obchodníkům," uvedla Rosenbergová. "Na uzavření ulice si stěžují také mnozí lidé, co v ní bydlí."

Ubyli nám zákazníci, tvrdí podnikatel

Pokud dopravní zácpy v dolním centru města neustanou ani po vpuštění aut do Revoluční ulice, radnice z ní pravděpodobně znovu udělá pěší zónu. Vyslyší ovšem také názory obchodníků a místních obyvatel.

V Revoluční ulici podniká i Daniel Princ. Má tam obchod s chladničkami, myčkami, sporáky či pračkami. "Po zákazu vjezdu do Revoluční ulice nám znatelně ubylo zákazníků," prohlásil.

"Když si k nám chtějí přijet pro zboží vlastním autem, dostanou se do Revoluční ulice jenom do jedenácti dopoledne a pak až po šesté večer," poznamenal. Pěší zónu totiž chrání před motoristy odemykatelné sloupky.

Náměstek primátorky chce spíš ulici bez aut

Náměstek primátorky Jiří Rutkovský šel před třemi roky do vedení města jako velký propagátor cyklistiky.

Prohlásil, že se přiklání spíše k Revoluční ulici bez aut. Zároveň však souhlasil, aby radnice vyzkoušela, jestli zrušení pěší zóny odstraní kolony mezi Šaldovým náměstím a ulicí Milady Horákové.

V centru města však Rutkovský stále upřednostňuje chodce před motorovými vozidly. Dodal, že mu záleží na tom, aby Revoluční ulice byla pro cyklisty i nadále obousměrná.

Opoziční vůdce Jan Korytář tvrdí, že současnému vedení města chybí ucelená představa o rozvoji Liberce. "Pak se stává, že se jedna ulice pro auta zavře, a zase otevře," uvedl Korytář. "V západní Evropě se však pěší zóny většinou rozšiřují, než aby se rušily."

Chcete, aby se do Revoluční ulice vrátila auta?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 čtvrtek 27. února 2014. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 607
Ano
Ano 505