Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bombardier rozšíří výrobu vlaků za miliardu a půl a přijme 600 lidí

  6:45aktualizováno  6:45
Až 600 lidí chce do konce roku 2020 zaměstnat českolipský Bombardier spadající pod kanadský nadnárodní koncern vyrábějící vlaky a letadla. Firma získala zakázku na dodávku tří set rychlovlaků pro francouzské státní dráhy (SNFC). V té souvislosti rozšíří svůj českolipský závod a vybuduje tu lakovnu.

Bombardier získal zakázku na dodávku 300 rychlovlaků pro francouzské státní dráhy, přijmout proto chce až 600 lidí, mezi nimi i cizince. | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

„Jen za poslední roky jsme investovali tři sta milionů korun, postavili moderní laserové centrum, vybudovali svářecí školu, kde si zaučujeme nové zaměstnance. Nová investice za jeden a půl miliardy korun nám pomůže dál růst a je to velký milník v historii závodu,“ komentoval ředitel českolipského závodu Bombardier Transportation CR Kurt Lievens.

Železniční jednotky RER, které tu od letoška budou montovat, se na koleje poprvé dostanou v roce 2020 a budou patřit k nejmodernějším kolejovým vozidlům v Evropě. Půjde o příměstské vlaky.

„Budou dvoupodlažní, umějí vyvinout rychlost 200 kilometrů v hodině a jsou oproti jiným soupravám nebývale luxusní. Díky svému nadčasovému designu jde o úplně novou dimenzi cestování,“ přiblížil výrobní ředitel českolipského Bombardieru Milan Pešek.

Kanadská firma dnes v České Lípě dává práci 1 100 lidem, desetinu z nich tvoří zahraniční pracovníci. Právě ti by mohli doplnit chybějící zaměstnance, trh práce totiž dostatečný počet kvalifikované pracovní síly nenabízí. Na Českolipsku je rekordně nízká nezaměstnanost 2,2 procenta.

Českolipský závod je dnes druhým největším výrobcem kolejových vozidel v Česku. Vzniká tu pět různých typů vlaků, jejichž skříně tu svařují a lakují.

Nejčastěji jde o jednotky pro francouzské státní dráhy, tedy dvoupodlažní vlaky Regio2N, jednotky Spacium nebo Omneo pro stejnojmenného dopravce. Montují se tu skříně vysokorychlostních vlaků M7 pro belgické dráhy. Právě vysokorychlostní vlaky M7 patří podle Milana Peška k nejmodernějším kolejovým vozidlům, které dnes v Bombardieru vznikají.

Nejdéle vyrábí vlaky pro Německo

Nejdéle vyráběnými jsou jednotky Talent 2 a 3 pro německé Deutsche Bahn a rakouské dopravce. Spolu s novou zakázkou na vlaky RER už je kapacita závodu předem vyčerpána.

Českolipský závod Bombardieru je druhým největším výrobcem kolejových vozidel v...

Českolipský závod Bombardieru je druhým největším výrobcem kolejových vozidel v České republice.

„Kapacita v České Lípě je naplněna na příštích pět let, nejsme schopni zvládnout víc zakázek. Jen v nevyřízených objednávkách máme tři sta třicet milionů korun. Loni jsme na trh dodali celkem pět set vozových skříní, letos to bude nejméně osm set,“ vypočetl Kurt Lievens.

Kuriózní ovšem je, že na českých železnicích vlaky sestrojené v Bombardieru nepotkáte. Zdejší trh je natolik malý, že se firmě nevyplatí kvůli dodávce několika málo kusů hlásit se do výběrových řízení. I to by se ale mohlo změnit.

Jihomoravský kraj nedávno vypsal soutěž na zajištění regionální železniční dopravy. Není vyloučeno, že se Bombardier pokusí se svými jednotkami Talent 3 uspět.

Bombardier si letos připomíná dvacet let od chvíle, kdy mu připadl českolipský závod. Shodou okolností je to letos sto let, kdy byla zdejší vagónka založena, tehdy pod názvem Severočeská vozovka a strojírna. Od té doby ze zdejšího závodu vzešlo 140 tisíc vagónů sedmdesáti různých typů vlaků do celého světa.

V roce 2017 firma dodala na trh vozidla v hodnotě 53 milionů eur, letos to bude v hodnotě 78 milionů eur. V minulosti vzešlo z českolipského závodu ještě 172 souprav pařížského metra, které se tu svářely od roku 2008 do roku 2016.



Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Za siluetu Ještědu zaplatí kraj dědicům práv sto tisíc. Vyhne se sporům

Televizní vysílač a hotel Ještěd vystupuje z mraků. (10. června 2012)

Siluetu symbolu kraje - horského hotelu na Ještědu, mají v logu kluby i firmy, přitom často netuší, že tím porušují...



Vedení Lípy chce znovu letět do Ruska. Dovolená na účet města, zní kritika

Poslední návštěva Suzdalu se neobešla bez tradičních krojů, připomínající...

V České Lípě se rozhořel spor okolo návštěv představitelů radnice v ruském městě Suzdal. Starostka s náměstky už na...

Policie obvinila tři lidi kvůli nelegálnímu zabíjení tygrů

Policie a celníci zasahují v Zooparku Bašť kvůli údajnému nelegálnímu zabíjení...

Po zásahu kvůli neoprávněnému nakládání se zvířaty obvinila dnes policie tři lidi. Hrozí jim až pět let vězení, řekla...

Radní narychlo napouští koupaliště vodou z potoka. Schytává kritiku

Cisterny obsadily Lesní koupaliště.

Nákladní cisterny ve čtvrtek druhý den doplňovaly vodu Lesního koupaliště, protože přítok z Jizerského potoka nestačí....

Další z rubriky

Pneumokokem se v kraji nakazilo dvakrát víc lidí, tři z nich zemřeli

Pneumokok je nebezpečný hlavně pro děti do čtyř let a seniory nad 65 let....

V loňském roce přibylo v Libereckém kraji případů nebezpečného invazivního pneumokokového onemocnění. Postihlo celkem...

Vlci jsou v Lužických horách, další na řadě je Český ráj

Že vlk potřebuje k životu liduprázdný les, je mýtus. Fotopasti budou...

Další oblast Libereckého kraje osídlili vlci. Jejich existenci prokázali v Lužických horách. Dva členy jejich smečky...

Harrachovský kopec ukrývá 22 kilometrů štol, horníky tu trápila zima a bláto

Pavel Beneš sám kdysi v Harrachově fáral. Dnes dělá průvodce v tamním hornickém...

Na plánku to vypadá jako šílená změť čar a odboček. Co patro, to jiná barva. Celkem je těch pater sedm. To všechno v...

Najdete na iDNES.cz