Bombardier rozšíří výrobu vlaků za miliardu a půl a přijme 600 lidí

  6:45aktualizováno  6:45
Až 600 lidí chce do konce roku 2020 zaměstnat českolipský Bombardier spadající pod kanadský nadnárodní koncern vyrábějící vlaky a letadla. Firma získala zakázku na dodávku tří set rychlovlaků pro francouzské státní dráhy (SNFC). V té souvislosti rozšíří svůj českolipský závod a vybuduje tu lakovnu.

Bombardier získal zakázku na dodávku 300 rychlovlaků pro francouzské státní dráhy, přijmout proto chce až 600 lidí, mezi nimi i cizince. | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

„Jen za poslední roky jsme investovali tři sta milionů korun, postavili moderní laserové centrum, vybudovali svářecí školu, kde si zaučujeme nové zaměstnance. Nová investice za jeden a půl miliardy korun nám pomůže dál růst a je to velký milník v historii závodu,“ komentoval ředitel českolipského závodu Bombardier Transportation CR Kurt Lievens.

Železniční jednotky RER, které tu od letoška budou montovat, se na koleje poprvé dostanou v roce 2020 a budou patřit k nejmodernějším kolejovým vozidlům v Evropě. Půjde o příměstské vlaky.

„Budou dvoupodlažní, umějí vyvinout rychlost 200 kilometrů v hodině a jsou oproti jiným soupravám nebývale luxusní. Díky svému nadčasovému designu jde o úplně novou dimenzi cestování,“ přiblížil výrobní ředitel českolipského Bombardieru Milan Pešek.

Kanadská firma dnes v České Lípě dává práci 1 100 lidem, desetinu z nich tvoří zahraniční pracovníci. Právě ti by mohli doplnit chybějící zaměstnance, trh práce totiž dostatečný počet kvalifikované pracovní síly nenabízí. Na Českolipsku je rekordně nízká nezaměstnanost 2,2 procenta.

Českolipský závod je dnes druhým největším výrobcem kolejových vozidel v Česku. Vzniká tu pět různých typů vlaků, jejichž skříně tu svařují a lakují.

Nejčastěji jde o jednotky pro francouzské státní dráhy, tedy dvoupodlažní vlaky Regio2N, jednotky Spacium nebo Omneo pro stejnojmenného dopravce. Montují se tu skříně vysokorychlostních vlaků M7 pro belgické dráhy. Právě vysokorychlostní vlaky M7 patří podle Milana Peška k nejmodernějším kolejovým vozidlům, které dnes v Bombardieru vznikají.

Nejdéle vyrábí vlaky pro Německo

Nejdéle vyráběnými jsou jednotky Talent 2 a 3 pro německé Deutsche Bahn a rakouské dopravce. Spolu s novou zakázkou na vlaky RER už je kapacita závodu předem vyčerpána.

Českolipský závod Bombardieru je druhým největším výrobcem kolejových vozidel v...

Českolipský závod Bombardieru je druhým největším výrobcem kolejových vozidel v České republice.

„Kapacita v České Lípě je naplněna na příštích pět let, nejsme schopni zvládnout víc zakázek. Jen v nevyřízených objednávkách máme tři sta třicet milionů korun. Loni jsme na trh dodali celkem pět set vozových skříní, letos to bude nejméně osm set,“ vypočetl Kurt Lievens.

Kuriózní ovšem je, že na českých železnicích vlaky sestrojené v Bombardieru nepotkáte. Zdejší trh je natolik malý, že se firmě nevyplatí kvůli dodávce několika málo kusů hlásit se do výběrových řízení. I to by se ale mohlo změnit.

Jihomoravský kraj nedávno vypsal soutěž na zajištění regionální železniční dopravy. Není vyloučeno, že se Bombardier pokusí se svými jednotkami Talent 3 uspět.

Bombardier si letos připomíná dvacet let od chvíle, kdy mu připadl českolipský závod. Shodou okolností je to letos sto let, kdy byla zdejší vagónka založena, tehdy pod názvem Severočeská vozovka a strojírna. Od té doby ze zdejšího závodu vzešlo 140 tisíc vagónů sedmdesáti různých typů vlaků do celého světa.

V roce 2017 firma dodala na trh vozidla v hodnotě 53 milionů eur, letos to bude v hodnotě 78 milionů eur. V minulosti vzešlo z českolipského závodu ještě 172 souprav pařížského metra, které se tu svářely od roku 2008 do roku 2016.

Nejčtenější

Badatelé objevili štolu, která zřejmě vede k nacistickému testovacímu bunkru

Podzemní kryt a bunkr (Rychnov u Jablonce)

Badatelé, kteří pátrají v Rychnově u Jablonce nad Nisou po podzemním nacistickém testovacím bunkru zbrojní továrny...

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Astana - Jablonec 2:1, hosty srazil gól v závěru, postup je takřka utopií

ROZHODNUTO Jevgenij Postnikov z Astany se raduje, právě vstřelil gól Jablonci v...

Ne, a zase ne. Bohužel. Ani na čtvrtý pokus. Jablonečtí fotbalisté v Evropské lize ještě nevyhráli, v dalekém...

Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů...

V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové...

Umřel tu Cimrman, tornádo zničilo vlak. Blíževedly mají nejkrásnější nádraží

Železniční stanice Blíževedly na Českolipsku (7. listopadu 2018)

Myslíte, že ve 120 letech můžete uspět v soutěži krásy? Nádražíčku v Blíževedlech na Českolipsku se to podařilo....

Další z rubriky

Ledař si postěžoval na nízkou mzdu svou i kolegů, ve firmě hned skončil

Osm ledařů se obrátilo se žádostí na zvýšení platů na vedení Sportparku v...

Rolbař libereckého Sportparku, který si za sebe a své kolegy v MF DNES posteskl na podprůměrné platy, u firmy druhý den...

Na cyklostezce u Rádla bude bezpečněji, vyrostly tu dva nové úseky

Oba asfaltové bezmála tři metry široké úseky nové cyklostezky měří 602 a 368...

Z Rádla do Milířů u Jablonce nad Nisou se cyklisté nově svezou po trase určené přímo jim. Už nebudou muset riskovat na...

Přemnožená zvěř decimuje stromky v kraji, bez plotů by nepřežily

Jan Duda ukazuje stromek s deformovaným vzrůstem. Zvěř opakovaně okusuje...

Přemnožená zvěř decimuje mladé stromky a narušuje stabilitu a ekosystém lesů. Někde by sazenice a semenáčky bez pomoci...

Adecco spol. s r.o.
Dělník ve výrobě

Adecco spol. s r.o.
Liberecký kraj
nabízený plat: 23 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz