Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ohyzdné liberecké nádraží zamrzlo dvacet let v čase. Teď má naději

  11:54aktualizováno  11:54
Před dvaceti lety zahájilo provoz meziměstské autobusové nádraží v Liberci. Na odbavovací halu mělo dojít později, nikdy se tak ale nestalo, a proto dodneška vítají návštěvníky Liberce po výstupu z autobusu oprýskané na sebe naskládané unimobuňky.

Liberecké autobusové nádraží má dodnes podobu jako před dvaceti lety. Cestující tu vidí nedůstojné na sebe naskládané unimobuňky. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Změní se to někdy? „Podle mě od toho dali všichni ruce pryč,“ povzdechla si Stanislava Jakešová, jednatelka společnosti Korid LK, která koordinuje veřejnou dopravu v kraji.

Podle ní má problém s nevalnou úrovní autobusového nádraží širší souvislosti. „Je potřeba zabývat se nejen problematikou autobusového nádraží, ale i vlakového, bylo by dobré vytvořit jakýsi centrální bod pro veřejnou dopravu v celém Liberci,“ říká.

Možná se ale blýská na lepší časy. „Podali jsme spolu s polskou a německou částí Euroregionu žádost o jeden evropský projekt, v němž budeme řešit veřejnou dopravu v příhraničních oblastech a propojení do jejich center,“ naznačila Jakešová.

Podobné úvahy nejsou ničím novým, vynořily se v souvislosti s nikdy nerealizovaným mamutím projektem Regiotram před deseti lety.

Studentský návrh Libora Mládka.

Studentský návrh Libora Mládka.

„Byla bych ráda, kdyby se tentokrát něco takového podařilo. Ale mělo by do toho něco vložit i město. To si sice historicky přivlastnilo spíše terminál městské hromadné dopravy ve Fugnerově ulici, ale faktem je, že tohle autobusové nádraží využívá velké množství obyvatel Liberce,“ dodala Jakešová.

Skanzen dočasnosti v podobě autobusového nádraží zaujal i architekta a popularizátora architektury Adama Gebriana.

„To by se mělo zakonzervovat v současném stavu, je to unikát. Tady se naprosto nic nezměnilo,“ uvedl Gebrian.

Důstojná hala tu měla vyrůst již před lety

Jako příklad toho, že i za málo peněz lze zahrát mnoho muziky, uvedl Gebrian projekt jednoho ze svých bývalých studentů Libora Mládka. Nástupiště by citelně zmenšil a informace, prodejnu jízdenek, wc či občerstvení by umístil do netradičně řešených zastávek. Nádraží by tak zůstalo bez haly.

Z nástupiště by vznikla vícepatrová zastřešená čekárna, která by suplovala i funkci nádražní haly.

Důstojná hala tu měla vyrůst již před lety podle návrhu pražského architekta Ivana Lejčara z ateliéru Alej. Stavba by však přišla přibližně na 70 milionů korun a soukromé společnosti, vlastnící nádraží, se nepovedlo na projekt získat evropskou dotaci.

Jako levnější řešení se jeví právě Mládkův návrh. „Rozhodl jsem se autobusové nádraží zredukovat z 20 nástupišť na sedm. Plochu nepotřebnou pro provoz nádraží navrhuji využít jako parkoviště, což by přineslo společnosti i zisk,“ odůvodnil Mládek.

Nádraží navrhl „dopravní“ architekt Kotas

Autorem návrhu současné podoby autobusového nádraží je Patrik Kotas, který navrhl také liberecký terminál městské hromadné dopravy a místní tramvajovou vozovnu. Krom toho je nekorunovaným králem dopravních staveb po celé zemi, proti čemuž se nezřídka ozývají námitky.

„Kotas je jedním z mála českých architektů, kteří se specializují na dopravní stavby. Vyučuje na pražském ČVUT, vydává skripta a v podstatě vychovává celou novou generaci dopravních inženýrů a architektů. Už jenom proto se obtížně polemizuje s technickým a funkčním řešením jeho tratí, tunelů, mostů. K architektonické stránce jeho staveb však třeba mít výhrady, poukazovat na její omezení a nedostatky, volat po tom, aby se k architektonickému řešení veřejných dopravních staveb dostali i jiní architekti,“ napsala na internetových stránkách archiweb Karolína Jirkalová.

Nejděsivější na celé věci je podle ní Kotasův monopol. „Jeho v podstatě stále stejné, barevné ocelové konstrukce obsazují stále větší rychlostí Prahu i další města.“




Nejčtenější

Sparta - Jablonec 2:0, posun na třetí příčku, góly dali Stanciu a Kadlec

Sparťan Nicolae Stanciu slaví gól v ligovém utkání proti Jablonci. Pro...

Sparťanští fotbalisté jsou třetí v tabulce. Nejlepší průběžné umístění v dosavadním ročníku vydřeli v předehrávce 25....

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...



Liberec - Slavia 0:0, jen tyč, hostům klesly naděje na obhajobu titulu

Slávista Miroslav Stoch se divý verdiktu sudího Radka Příhody v utkání v...

Ne, kdepak. Slávističtí fotbalisté šlágr 25. kola v Liberci vítězně nezvládli a jejich naděje na obhajobu titulu se po...

Tvrdili jim, že nebudou mít šanci. Teď chce jejich sklo i císař

Skláři se specializují na hluboký brus. Proto jsou jejich výrobky tak jedinečné.

S manželkou začínali v sídlištní garsonce, zdi obložené koberci, aby tlumili zvuky sklářské brusky a nerušili sousedy....

V Českém ráji je nejkratší tunel, Vyskeř ho nechá zapsat do knihy rekordů

Tunel ve Vyskři měří jen asi dva a půl metru.

Český ráj se bude pyšnit zápisem v České knize rekordů. Může za to kuriozita v malé obci Vyskeř nedaleko Turnova. Na...

Další z rubriky

V Českém ráji je nejkratší tunel, Vyskeř ho nechá zapsat do knihy rekordů

Tunel ve Vyskři měří jen asi dva a půl metru.

Český ráj se bude pyšnit zápisem v České knize rekordů. Může za to kuriozita v malé obci Vyskeř nedaleko Turnova. Na...

Trčící sloup v Novém Boru připomíná šibenici, vzdává hold sklářům

„Sloup a lavice představují dřevěnou sklářskou formu. Vystupují z vodní...

Dřevo, voda a kov. Tyto materiály vévodí novému uměleckému dílu, které od čtvrtka zdobí náměstí Míru v Novém Boru. Ne...

Povodně mám pořád před očima, vzpomíná liberecký fotograf Šimr

Já měl z přímého kontaktu s lidmi hrůzu, říká Petr Šimr.

Posledních dvacet let byl s fotoaparátem u všech velkých událostí, které se na Liberecku staly. Pro noviny zachytil...

Advantage Consulting, s.r.o.
SEŘIZOVAČ VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Liberecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 27 000 Kč

Najdete na iDNES.cz