Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ohyzdné liberecké nádraží zamrzlo dvacet let v čase. Teď má naději

  11:54aktualizováno  11:54
Před dvaceti lety zahájilo provoz meziměstské autobusové nádraží v Liberci. Na odbavovací halu mělo dojít později, nikdy se tak ale nestalo, a proto dodneška vítají návštěvníky Liberce po výstupu z autobusu oprýskané na sebe naskládané unimobuňky.

Liberecké autobusové nádraží má dodnes podobu jako před dvaceti lety. Cestující tu vidí nedůstojné na sebe naskládané unimobuňky. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Změní se to někdy? „Podle mě od toho dali všichni ruce pryč,“ povzdechla si Stanislava Jakešová, jednatelka společnosti Korid LK, která koordinuje veřejnou dopravu v kraji.

Podle ní má problém s nevalnou úrovní autobusového nádraží širší souvislosti. „Je potřeba zabývat se nejen problematikou autobusového nádraží, ale i vlakového, bylo by dobré vytvořit jakýsi centrální bod pro veřejnou dopravu v celém Liberci,“ říká.

Možná se ale blýská na lepší časy. „Podali jsme spolu s polskou a německou částí Euroregionu žádost o jeden evropský projekt, v němž budeme řešit veřejnou dopravu v příhraničních oblastech a propojení do jejich center,“ naznačila Jakešová.

Podobné úvahy nejsou ničím novým, vynořily se v souvislosti s nikdy nerealizovaným mamutím projektem Regiotram před deseti lety.

Studentský návrh Libora Mládka.

Studentský návrh Libora Mládka.

„Byla bych ráda, kdyby se tentokrát něco takového podařilo. Ale mělo by do toho něco vložit i město. To si sice historicky přivlastnilo spíše terminál městské hromadné dopravy ve Fugnerově ulici, ale faktem je, že tohle autobusové nádraží využívá velké množství obyvatel Liberce,“ dodala Jakešová.

Skanzen dočasnosti v podobě autobusového nádraží zaujal i architekta a popularizátora architektury Adama Gebriana.

„To by se mělo zakonzervovat v současném stavu, je to unikát. Tady se naprosto nic nezměnilo,“ uvedl Gebrian.

Důstojná hala tu měla vyrůst již před lety

Jako příklad toho, že i za málo peněz lze zahrát mnoho muziky, uvedl Gebrian projekt jednoho ze svých bývalých studentů Libora Mládka. Nástupiště by citelně zmenšil a informace, prodejnu jízdenek, wc či občerstvení by umístil do netradičně řešených zastávek. Nádraží by tak zůstalo bez haly.

Z nástupiště by vznikla vícepatrová zastřešená čekárna, která by suplovala i funkci nádražní haly.

Důstojná hala tu měla vyrůst již před lety podle návrhu pražského architekta Ivana Lejčara z ateliéru Alej. Stavba by však přišla přibližně na 70 milionů korun a soukromé společnosti, vlastnící nádraží, se nepovedlo na projekt získat evropskou dotaci.

Jako levnější řešení se jeví právě Mládkův návrh. „Rozhodl jsem se autobusové nádraží zredukovat z 20 nástupišť na sedm. Plochu nepotřebnou pro provoz nádraží navrhuji využít jako parkoviště, což by přineslo společnosti i zisk,“ odůvodnil Mládek.

Nádraží navrhl „dopravní“ architekt Kotas

Autorem návrhu současné podoby autobusového nádraží je Patrik Kotas, který navrhl také liberecký terminál městské hromadné dopravy a místní tramvajovou vozovnu. Krom toho je nekorunovaným králem dopravních staveb po celé zemi, proti čemuž se nezřídka ozývají námitky.

„Kotas je jedním z mála českých architektů, kteří se specializují na dopravní stavby. Vyučuje na pražském ČVUT, vydává skripta a v podstatě vychovává celou novou generaci dopravních inženýrů a architektů. Už jenom proto se obtížně polemizuje s technickým a funkčním řešením jeho tratí, tunelů, mostů. K architektonické stránce jeho staveb však třeba mít výhrady, poukazovat na její omezení a nedostatky, volat po tom, aby se k architektonickému řešení veřejných dopravních staveb dostali i jiní architekti,“ napsala na internetových stránkách archiweb Karolína Jirkalová.

Nejděsivější na celé věci je podle ní Kotasův monopol. „Jeho v podstatě stále stejné, barevné ocelové konstrukce obsazují stále větší rychlostí Prahu i další města.“





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jan Pipiš (vlevo) a Miroslav Michlovský letí do USA uspět v extrémním hasičském...
Čeští hasiči chtějí uspět v extrémním závodě a zapsat se do síně slávy

Stát se prvními Čechy, kteří se zapíší do světové síně slávy extrémního požárního sportu a poměřit síly se stovkami hasičů z celého světa na mistrovství světa...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zdrogovaný Polák ujížděl policii v kradeném autě, narazil do traktoru

V policejní honičku a následnou srážku s traktorem a dalším autem se proměnil pokus zastavit zfetovaného polského řidiče, který ujížděl hlídce mezi Cvikovem a...  celý článek

Z obřího leteckého štábu poblíž letiště v Ralsku - Ploužnici zbyl jen skelet....
Ruiny v Ralsku ohlídají strážníci, lidé dovnitř chodí i přes zákaz vstupu

Vedení Libereckého kraje chce zamezit nekontrolovanému vstupu lidí do zpustlých a většinou zdevastovaných staveb v bývalém vojenském prostoru Ralsko. Od...  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.