Cyklista z Jablonecka vyrazil na dlouhou pouť po stopách Tour de France

  13:12aktualizováno  13:12
Jan Kopal z Milířů na Jablonecku se ve čtvrtek vydal na svém kole na slavnou Tour de France. V sedle bicyklu stráví tři týdny, během nichž urazí převážně po silnicích 2 500 kilometrů. Ve Francii pojede ve stopách nejslavnějšího závodu a chce průběžně sledovat vybrané etapy.

Cyklistický nadšenec Jan Kopal. | foto: Jan Kopal

"Původně jsem chtěl během letošní dovolené objet podél hranic republiku, ale když mi došlo, že se jede stá Tour, řekl jsem si, že musím být u toho. Chci projet kultovní místa a splnit si sen. Plánuju, že do dějiště Tour dorazím tak, abych viděl dojezd nejdelší a nejtěžší etapy na Mount Ventoux," řekl ke svému plánu osmačtyřicetiletý cyklista.

Zmíněná etapa se jede v den výročí pádu Bastily 14. července.

Počet kilometrů, které na Jana Kopala každý den čekají, je neúprosný. Musí denně odšlapat v průměru 130 kilometrů. Nepojede pouze za špatného počasí.

Případnou ztrátu pak ale musí v dalších dnech dohnat. Jeho cesta vede přes Dolní Dvořiště, Linec, Salcburk, Innsbruck, Arco, mine Milán i Turín a znovu přejede nejjižnější cíp Alp a tím se octne v Provanci na Tour .

"Cyklostezku víc využiju jen jednou. V okolí Salcburku se napojím na cyklostezku Solnou komorou, po ní si projedu pár set kilometrů. Využívat budu pro cyklistu nejlepších cest, ale cyklostezky nebudu vyhledávat, protože jsou pomalejší a hlavně orientačně náročnější," zmínil cyklista.

Bez GPS a rad v infocentrech

Po cestě nebude spoléhat na GPS, ani infocentra, se kterými nemá dobré zkušenosti z loňské cesty k Baltu. Veze s sebou jen mapu Evropy a hodně sází na doporučení místních nebo lidí, jež potká v kempech.

V nich bude uléhat ke spánku, veze s sebou kromě několika kusů oblečení, přípravků na praní nebo základního servisního vybavení vařič, stan a spací pytel. Jeho horské kolo obložené bagáží váží 30 kilogramů.

Cyklista si neoddychne ani ve Francii, musí totiž stíhat všechny naplánované etapy. Peloton mu nesmí ujet. Do míst, ze kterých chce vybrané etapy sledovat, se bude přesouvat vždy odpoledne nebo navečer po skončení etapy. Případně druhý den ráno.

Na rozdíl od závodníků, které po jejich výkonech odveze autobus nebo letadlo, se musí Jan Kopal spolehnout výhradně na své nohy. Vzhledem k těžkému kolu bude v kopcích mnohonásobně pomalejší.

"V každé alpské etapě bych se chtěl podívat na něco jiného. Někde mám naplánovaný dojezd, jako u první alpské etapy, jinde start v nějakém městě, jindy zase rychlostní prémii nebo zajímavé sjezdy," uvedl Kopal.  

"Chci být i u jedné horské časovky. V této fázi hodně spoléhám na radu místních, kteří se ve velkém vydávají na trať sledovat průběh závodu. Kvůli uzávěrám budu muset jezdit objížďkami, jiná místa si budu muset nějak nadjet, abych se dostal přesně tam, kam chci."

Kolo pojede vlakem až ve švýcarském Curychu

Během dne volna pro závodníky jej čeká téměř dvousetkilometrový přesun do startu další etapy. "Využívám podrobných map, které jsou na stránkách Tour. Většina etap je mírně překrytá, člověk nemusí jet celou délku, aby se dostal na další," upřesnil Jan Kopal.

Sledování horských etap má rozvržené do 800 kilometrů. Svoji misi na "Staré dámě" končí 20. července v Annecy. Pak musí ve třech dnech zdolat dalších 400 kilometrů do Curychu, kde konečně naloží své kolo na vlak. Na tachometru bude mít od startu své aktivní třítýdenní dovolené 2 500 kilometrů.

Jak říká, na cestu nijak zvlášť netrénoval. Zapojil se jen do celostátní soutěže "Do práce na kole" a z Milířů jezdí téměř denně do zaměstnání v Hrádku nad Nisou. Od dubna najel Jan Kopal podle svých slov necelé čtyři tisíce kilometrů.

Důvod cesty je prý prostý. "Chci si užít atmosféru opravdového francouzského národního sportovního svátku. Na kole taky zažívám pocit svobody, člověk si může tříbit myšlenky. Ležení u moře pro mě prostě není," uzavřel Jan Kopal.

Autor:

Nejčtenější

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Lyžařům hrozí problémy na cestě do Jizerek, spolek zablokoval solení silnic

Ilustrační snímek

Silničáři v Jizerských horách nesmí solit důležité vozovky, které protínají místní chráněnou krajinnou oblast. Důvodem...

KOMENTÁŘ: Je čas vymazat Liberec. Česko, země sportovním akcím zaslíbená

Finští fanoušci během finálového zápasu mistrovství světa proti Švédsku.

Medaili, o které snili, nemají, a po dvou letech jsou zase ve sportu, jemuž i nadále vévodí čtyři stejné země, až těmi...

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Dělníky Škody Auto budou do práce vozit luxusní autobusy s klimatizací

Po Evropě nejezdí moc lepších autobusů, než jaké koupila krajská společnost...

Jako turisté k moři nebo manažeři na teambuilding. Tak teď budou cestovat do práce dělníci z Liberce do...

Další z rubriky

Ekologové chtějí omezit noční výjezdy rolby, její hluk ohrožuje tetřívka

Tetřívek obecný je jako krkonošský Cimrman. Nikdo ho neviděl a přece toká.

V Jizerských horách dramaticky ubývá kriticky ohroženého tetřívka obecného. Ekologové chtějí proto omezit zejména noční...

Škole, které se zřítila zeď, hrozí bourání. Auta musejí jezdit jinudy

Střední škola řemesel a služeb v jablonecké Podhorské ulici

Část zdi v prvním a druhém patře Střední školy řemesel a služeb v jablonecké Podhorské ulici se zřítila. Je to vážný...

Hřbitovní kříž chátrá. Hrádek chce, aby byl kulturní památkou

Hřbitovní kříž v Doníně

Přes čtyři metry vysoký pískovcový kříž na hřbitově v Doníně by se mohl stát novou kulturní památkou na území Hrádku...

Najdete na iDNES.cz