Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklista z Jablonecka vyrazil na dlouhou pouť po stopách Tour de France

  13:12aktualizováno  13:12
Jan Kopal z Milířů na Jablonecku se ve čtvrtek vydal na svém kole na slavnou Tour de France. V sedle bicyklu stráví tři týdny, během nichž urazí převážně po silnicích 2 500 kilometrů. Ve Francii pojede ve stopách nejslavnějšího závodu a chce průběžně sledovat vybrané etapy.

Cyklistický nadšenec Jan Kopal. | foto: Jan Kopal

"Původně jsem chtěl během letošní dovolené objet podél hranic republiku, ale když mi došlo, že se jede stá Tour, řekl jsem si, že musím být u toho. Chci projet kultovní místa a splnit si sen. Plánuju, že do dějiště Tour dorazím tak, abych viděl dojezd nejdelší a nejtěžší etapy na Mount Ventoux," řekl ke svému plánu osmačtyřicetiletý cyklista.

Zmíněná etapa se jede v den výročí pádu Bastily 14. července.

Počet kilometrů, které na Jana Kopala každý den čekají, je neúprosný. Musí denně odšlapat v průměru 130 kilometrů. Nepojede pouze za špatného počasí.

Případnou ztrátu pak ale musí v dalších dnech dohnat. Jeho cesta vede přes Dolní Dvořiště, Linec, Salcburk, Innsbruck, Arco, mine Milán i Turín a znovu přejede nejjižnější cíp Alp a tím se octne v Provanci na Tour .

"Cyklostezku víc využiju jen jednou. V okolí Salcburku se napojím na cyklostezku Solnou komorou, po ní si projedu pár set kilometrů. Využívat budu pro cyklistu nejlepších cest, ale cyklostezky nebudu vyhledávat, protože jsou pomalejší a hlavně orientačně náročnější," zmínil cyklista.

Bez GPS a rad v infocentrech

Po cestě nebude spoléhat na GPS, ani infocentra, se kterými nemá dobré zkušenosti z loňské cesty k Baltu. Veze s sebou jen mapu Evropy a hodně sází na doporučení místních nebo lidí, jež potká v kempech.

V nich bude uléhat ke spánku, veze s sebou kromě několika kusů oblečení, přípravků na praní nebo základního servisního vybavení vařič, stan a spací pytel. Jeho horské kolo obložené bagáží váží 30 kilogramů.

Cyklista si neoddychne ani ve Francii, musí totiž stíhat všechny naplánované etapy. Peloton mu nesmí ujet. Do míst, ze kterých chce vybrané etapy sledovat, se bude přesouvat vždy odpoledne nebo navečer po skončení etapy. Případně druhý den ráno.

Na rozdíl od závodníků, které po jejich výkonech odveze autobus nebo letadlo, se musí Jan Kopal spolehnout výhradně na své nohy. Vzhledem k těžkému kolu bude v kopcích mnohonásobně pomalejší.

"V každé alpské etapě bych se chtěl podívat na něco jiného. Někde mám naplánovaný dojezd, jako u první alpské etapy, jinde start v nějakém městě, jindy zase rychlostní prémii nebo zajímavé sjezdy," uvedl Kopal.  

"Chci být i u jedné horské časovky. V této fázi hodně spoléhám na radu místních, kteří se ve velkém vydávají na trať sledovat průběh závodu. Kvůli uzávěrám budu muset jezdit objížďkami, jiná místa si budu muset nějak nadjet, abych se dostal přesně tam, kam chci."

Kolo pojede vlakem až ve švýcarském Curychu

Během dne volna pro závodníky jej čeká téměř dvousetkilometrový přesun do startu další etapy. "Využívám podrobných map, které jsou na stránkách Tour. Většina etap je mírně překrytá, člověk nemusí jet celou délku, aby se dostal na další," upřesnil Jan Kopal.

Sledování horských etap má rozvržené do 800 kilometrů. Svoji misi na "Staré dámě" končí 20. července v Annecy. Pak musí ve třech dnech zdolat dalších 400 kilometrů do Curychu, kde konečně naloží své kolo na vlak. Na tachometru bude mít od startu své aktivní třítýdenní dovolené 2 500 kilometrů.

Jak říká, na cestu nijak zvlášť netrénoval. Zapojil se jen do celostátní soutěže "Do práce na kole" a z Milířů jezdí téměř denně do zaměstnání v Hrádku nad Nisou. Od dubna najel Jan Kopal podle svých slov necelé čtyři tisíce kilometrů.

Důvod cesty je prý prostý. "Chci si užít atmosféru opravdového francouzského národního sportovního svátku. Na kole taky zažívám pocit svobody, člověk si může tříbit myšlenky. Ležení u moře pro mě prostě není," uzavřel Jan Kopal.

Autor:


Nejčtenější

Na vrcholku Ještědu hořel les, hasiči nasadili vrtulník a letadlo

Požár lesa na Ještědu pomáhají hasit i letadla (13.8. 2018).

Stovka hasičů likvidovala šest hodin požár na vrcholku Ještědu. Vzplanul zde lesní porost. Kvůli svažitému terénu...

Nechci dělat mizernou mouku, říká mlynář a chce prorazit do řetězců

Dosud zákazníci mouku z mlýnu Daniela Pernera nemohli koupit v maloobchodech....

Nechci být nejlevnější, ale nejlepší. Krédo, které provází majitele mlýna ve Svijanech Daniela Pernera už řadu let. A...



Nezmarův recept na posily: Nebrat ty nejlepší, ale nejvhodnější

Jan Nezmar

Když v posledním půlroce kariéry nakukoval do manažerské práce, ocitl se u zrodu pozoruhodné kooperace - v létě 2012...

Zápřednice vyděsila lidi ve Cvikově. Jako píchnutí vosy, uklidňuje odborník

Zápřednice jedovatá chránící kokon s vajíčky. Výrazná kusadla jí v tom pomáhají.

Ve Cvikově se objevil jeden z nejjedovatějších pavouků žijících v Česku. Zápřednici jedovatou vyfotili lidé v...

VIDEO: Muž našel v lese 158 grošů z doby Václava II. a Jana Lucemburského

Vysocký poklad, nalezený před týdnem, obsahuje 41 grošů Václava II. s nápisem...

Zatím se koupou v destilované vodě ve dvou plastových miskách a vypadají docela obyčejně. Ale tak velký poklad...

Další z rubriky

Hravá školka našla inspiraci v japonském Tokiu, otevřou ji na podzim

V libereckých Vratislavicích dokončují stavbu netradiční školky.

Krátce před dokončením je stavba zcela netradiční hravé mateřské školy inspirované tokijským předobrazem. Školka „v...

Zápřednice vyděsila lidi ve Cvikově. Jako píchnutí vosy, uklidňuje odborník

Zápřednice jedovatá chránící kokon s vajíčky. Výrazná kusadla jí v tom pomáhají.

Ve Cvikově se objevil jeden z nejjedovatějších pavouků žijících v Česku. Zápřednici jedovatou vyfotili lidé v...

Liberecké ANO chce zbourat bazén a stavět nový. Babiš mluví o ptákovině

Problémy bazénu způsobují vysloužilé technologie.

Zbourat libereckou plaveckou halu a postavit s pomocí státní dotace novou v městském Sport parku, do něhož patří také...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz