„Poslední člověk se do Delty dostane v sedm hodin večer, ohřívání teplé vody se vypíná už o hodinu dříve,“ říká Radka Wernerová, která má v obchodním domě kadeřnictví.
Nový režim podle ní znamená, že v půl osmé večer myje zákaznicím vlasy vlažnou vodou. „Ženy ke mně jezdí až z Prahy, a ne každá sem stihne dojet do sedmi večer,“ říká.
Bláha koupil Deltu 15. prosince a o dva týdny později poslal nájemcům dopis, v němž je upozornil na přicházející časy úspor.
„Nejdříve jsem myslela, že si dělá legraci,“ upozorňuje Wernerová. „Prostory v Deltě jsem si pronajala na celý den, a ne na dvanáct hodin.“
Bláha otevírá ve všední dny Deltu v sedm ráno a zavírá ji v sedm večer. Poslední lidé se z obchodního domu dostanou v devět večer.
Teplá voda se ohřívá od sedmi ráno do šesti večer. V sobotu se Delta zavírá v šest večer a odejít z ní lze v osm večer. Teplá voda se ohřívá pouze do pěti odpoledne. V neděli pak vůbec.
Jako pekař jsem zvyklý šetřit, říká Bláha
„V pekařině sbíráme výdělky po desetihaléřích, a tak jsme zvyklí šetřit,“ vysvětluje Bláha. „Po sedmé večer je Delta mrtvá a pokud by zůstala otevřená, byly by tady neuvěřitelné ztráty za elektřinu a topení. Kdybychom vodu ohřívali i po šesté večer jenom pro kadeřnictví paní Wernerové, platili by za ni i ostatní nájemci, i když by ji pro sebe už nepotřebovali.“
Podle Bláhy se snaha o hospodaření v duchu selského rozumu projevila už v lednu.
„Ve srovnání s loňským lednem jsme ušetřili za elektřinu a topení sto padesát tisíc korun,“ konstatuje Bláha. „Pokud do Delty přijdou v příštích měsících noví silní nájemci a obchodní centrum začne žít i po osmé večer, tak ho zavřeme třeba až v deset večer. Kdybychom ale teď nechali otevřeno po sedmé večer, zašívali by se tady feťáci, zloději nebo bezdomovci a hrozilo by vykrádání kanceláří nebo obchodů. Museli bychom tam mít dva pracovníky ostrahy. A kdo by zaplatil?“
Kadeřnice se ozvala jako jediná
Wernerová se proti úsporným pravidlům ozvala jako jediná a za půl roku v Deltě skončí. Obdržela výpověď, poněvadž Bláha potřebuje její kadeřnictví jako šatny.
„Počítáme s nimi ve chvíli, až do obchodního centra přijdou další nájemci,“ konstatuje Bláha. „Paní Wernerové jsme nabídli, že bychom jí v Deltě poskytli jiné prostory.“
Kadeřnice ale obchodní dům opustí, poněvadž ji nový režim připravuje o zákaznice.
„Zařízení kadeřnictví v Deltě mně stálo nejméně třicet tisíc korun,“ podotýká. „Najdu si však raději něco jiného. Nechci už kvůli sporům s panem Bláhou přicházet o energii.“
Úsporná opatření v Deltě se dotkla také kavárny Coffee 26 a Studia H - linie. „Otevírací dobu jsme zkrátili o hodinu, ale nová pravidla respektujeme,“ uvádí kavárník Daniel Horák. „Nejsou pro nás až tak likvidační.“
S omezením se smířila rovněž majitelka studia Hana Kořínková. „V Deltě jsme se dobře zavedli, a stěhování by by nám přineslo problémy,“ dodává.