Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Miliardy zrychlí vlaky v Libereckém kraji. Dráhy chtějí nalákat cestující

Správa železniční dopravní cesty chce využít snahy o dočerpání evropských dotací ke zlepšení technického stavu tratí, do kterých se léta neinvestovalo, a probíhala zde jen nejnutnější údržba. Velké investice míří na hlavní tratě mezi Libercem a Českou Lípou, Frýdlantem, Tanvaldem a Starou Pakou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P70a62v75e82l 11B48o95u20c27n23í34k 4522191333435

Zásadního zlepšení a zrychlení na regionálních tratích lze dosáhnout jedině jejich zdvoj-kolejňováním. Odstraní se zbytečné čekání vlaků ve stanicích, lze přidávat další spoje, omezí se i zpoždění, neboť jakékoliv zdržení se na jednokolejných tratích dominově šíří. Začít těmi nejvytíženějšími úseky a tam, kde to krajina dovolí. V Česku sice máme nejhustší železniční síť, ale poměr jedno a dvojkolejných tratí je oproti Německu či Rakousko u nás velmi špatný.

+2/0
20.10.2014 10:13

J67i15ř53í 97E24r45b71e30n 1293924546177

Jenže spoluviníkem tohoto stavu je i statistika: ne že máme málo dvojkolejných, ale moc jednokolejných tratí. Stačilo by zrušit pár lokálek... ;-)

(hlavně mě neberte vážně, nebo se toho ouřadové na SŽDC, DÚ a MDČR chytnou!)

.

Dvojkolejné a elektrifikované by měly ideálně být všechny hlavní tratě - spojnice krajských měst. Jenže takový Liberec bude rád, když do něj vůbec nějaký vlak najde cestu. Koneckonců liberecko bylo i oblastí, kde jako poslední v ČSSR dojezdily parní lokomotivy (asi do roku 1982)...

+1/0
20.10.2014 15:37
Foto

J61i80ř46í 86Š12r29á47m83e27k 3868217919161

V Turnově dodnes jednu čoudící potkávám.

0/0
20.10.2014 15:51

S44v60a33t31o32p93l33u71k 70S10i34l26n89ý 4702136509428

Rekonstrukce nádraží v Raspenavě za 400 milionů? Cože?! Dle mě nehorázně předražené a neodpovídající významu ani velikosti nádraží.

+1/0
19.10.2014 18:57

V82i38k93t86o25r 72N39á20r14o14ž34n16ý 3559562238

Za 400 mega na železnici nepostavíte takřka nic..

A tady spíše půjde o výměnu zabezpečovacího systému...

+1/0
19.10.2014 22:11

P46e62t62r 21N49e97c34h68a82n45i61c55k30ý 7963406268960

a snad i vyřešení úvrati

0/0
19.10.2014 22:31

O51l43d58ř26i14c90h 70J30a22n26e27č69e27k 8259246853871

Co si tady představujete s úvratí? Jako že by vlak jel z Liberce do Bílého Potoka přímo bez zastávky v Raspenavě? To je podle mě nereálné. Od té doby, co tu jezdí Stadlery, se v Raspenavě od/do Liberce na/od B.P. nepřestupuje, ale jede přímým vozem, který se v Raspenavě odpojí / připojí

+1/0
19.10.2014 23:02

P62e36t58r 62N51e17c24h54a57n34i68c52k42ý 7793876178820

Pardon asi jsem se spletl, myslel jsem, že v Raspenavě byl nějaký problém s objížděním při cestě do/z Bílého Potoka

0/0
20.10.2014 8:01

M71a96r39e18k 54Š91i41m98o33n 2804647508668

Já se divím, že krajské město Liberec dosud nemá elektrifikované spojení se zbytkem republiky (tedy především s Prahou, která je klíčovým železničním uzlem, ať si pragofobové říkají co chtějí)

+1/0
18.10.2014 22:31
Foto

J31i74ř67í 66Š69r80á63m54e43k 3298137679791

Nejen Liberec, ale celý Liberecký kraj.

+2/0
18.10.2014 23:21

P32e28t87r 42N38e19c86h55a27n83i77c42k70ý 7933596398700

Elektrifikace není ten hlavní problém, zásadní je trasa tratí, která je prostě úplně špatně vzhledem k dnešní době.

0/0
19.10.2014 22:32

D51a72v87i36d 59H11o84l72m97a33n 7615485513939

Dokud bude cestování vlakem finanční luxus jako doposud, tak si dráhy žádné cestující nepřitáhnou, i kdyby vlaky jezdily kosmickou rychlostí. Už ve dvou lidech se vyplatí jet autem. S celou rodinou  - ani náhodou.

0/−10
18.10.2014 7:56

O70l38d32ř72i53c66h 93J70a77n94e49č46e95k 8359956753301

zase jeden, co pocita jen benzin... v Cesku jsou jizdenky na zeleznici snad nejlevnejsi v Evrope, teda aspon na zapad od Uzgorodu...

+8/0
18.10.2014 9:19

D33a82v90i56d 25H41o29l30m43a25n 7435145563479

Zase jeden, co je chytrej... To je sice hezké, že jsou nejlevnější, ale pouze za využití nepřehledné změti různých slev a bonusů. Mnohdy ani sami nádražáci nevědí, co vše je vhodné využít a ve spoustě případů ani nelze. Pro představu o "výhodnosti" vlaku :

Vzdálenost : 25km (vlak), 21km (auto)

Cena za 2 osoby : 84Kč (vlak), 55Kč (auto - benzin)

Cena za 3 osoby : 96Kč (vlak), 56Kč (auto - benzin)

Doba jízdy : 58min (vlak), 23min (auto)

Samozřejmě, že auto není jenom benzin, ale i při započítání mikrometrů ojetých gum, opotřebování podvozku, motoru, brzd a řízení nevidím důvod, proč jet s rodinou vlakem a nikoliv autem. Pojištění platím stejně. Vlastně ano - mohu si dát k obědu pivo a jedná se o nevšední zážitek.

+1/−3
18.10.2014 12:19

R13a32d23e49k 19J96a50n92a44t10a 9735766474892

Jízdenka ČD na 25 km pro dvě osoby nestojí 84 Kč, ale 74 Kč. Pro 3 osoby nestojí 96 Kč, ale 95 Kč.

Zanedbat ostatní "nebenzínové" náklady na provoz auta nelze. Jsou totiž vyšší než ten benzín, a platí to zejména u takovéhoto popojíždění po pár kilometrech, kdy se auto dříve rozpadne časem, než opotřebením, a pořizovací náklady tak rozpočítáte na menší počet najetých km ...

Aktuální výše náhrady dle MF ČR, které má krýt tyto náklady, je 3,70 Kč/km.

+5/0
18.10.2014 16:01

M62a74r87e95k 76Š10i78m56o94n 2784397188118

Prosím přepočet pro 6 lidí.

+1/0
18.10.2014 22:23

L39u38c33i88a23n 39P91a26p33a56z25i98a34n 5374877821275

A co Hrádek nad Nisou - Varnsdorf? Kdy bude opravena cesta přes Polsko a kdy zde bude konečně zastávka?

0/0
18.10.2014 3:24

J78i76ř50í 66E55r54b28e65n 1143774906187

Na ten peážní úsek přes Porajów dlouhodobě kašlou Poláci. Od českých i německých dopravců vybírají poplatek za ošoupání kolejí, ale s opravou váhají už třicet let - nemají tam odbočku, trať nevyužívají, nezajímá je to. Přitom už nkdy v roce 2005 nebo 2006 bylo dohodnuto v rámci projektu Luisa, že trať opraví a že si tam obnoví zastávku.

Ale zase se na tu dohodu s námi i s Němci vykašlali, jak pozoruju. Nebo se mýlíme?

+5/0
18.10.2014 5:41
Foto

J53i82ř41í 17Š67r21á69m54e85k 3448847319661

Nemýlíte. Stovkou na čáru, pak krokem přeskákat kousek Polsa a zase stovkou dál.

+2/0
18.10.2014 7:47

M16a58r88e70k 49Š21i94m39o25n 2124877518558

Proč tedy ten kousek trati SŽDC nekoupí (umístění na cizím území není překážkou vastnictví nemovitosti) a nespravuje sama?

0/0
18.10.2014 22:23

O83l20d66ř84i45c48h 83J72a49n24e18č41e23k 8679426963811

Asi proto, že se Poláci šprajcujou i v tomto.

Já myslím, že Češi a Němci už i nabízeli, že ten kousek přes Polsko opraví na své náklady - a Poláci nic. Prostě nezájem ;-( Evropský soudní dvůr by měl taky začít vyvlastňovat ;-)

+4/0
19.10.2014 23:07

O92l55d83ř59i95c65h 56J25a91n82e60č91e51k 8939886603821

no konečně.

i když si říkám, jaký má asi smysl rekonstruovat tratě kolem České Lípy na 120 km/, když si nevybavuju, že by ČD měly dieslová vozidla s rychlostí nad 100 km/h?

a rekonstruovat nádraží v Raspenavě a Frýdlantu za 400 milionů? to budou mít asi střechy ze zlata a nástupiště z mramoru (což v tomhle regionu dlouho nevydrží...)

+3/−6
17.10.2014 20:36

M11a12r69e49k 94M11a57r26t90i50n 8579574816770

Jestli ony ty nádraží ve frýdlantským výběžku neprojdou i modernizací z hlediska staničního zabezpečovacího zařízení, což samo náklady prodraží. K tomu peronizace, oprava budovy atd. Nepřijde mi to zase až tolik...

+5/0
17.10.2014 21:35

J96i56ř32í 55E14r90b59e28n 1623514916627

Rekonstrukce nádraží není jenom vymalovat čekárnu a opravit záchody...

+1/0
18.10.2014 5:42

S86v90a31t54o34p56l57u21k 64S72i56l85n90ý 4962666689548

Fakt?... OK. Takže to tedy nebude za 50 tisíc, ale za max za 50 milionů ;-)

0/0
19.10.2014 19:01

P17e97t43r 24Č84e13r68v94e88n97ý 3116631472605

S těmi vozidly se mýlíte - ČD už nějaký ten pátek vozidla na 120 km/h mají:

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/001364-Rada-854-CD-uplna/

A pak ještě novější a trochu pomalejší:

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002216-Motorove-vozy-na-nasich-kolejich-rada-843/

+3/0
18.10.2014 10:05

S76v86a18t19o36p71l65u92k 98S45i26l15n50ý 4692406589478

Zapomněl jste na nové Pesy

0/0
19.10.2014 19:01

J32a14n 20S64ů17r77a 4765833323352

Pesa

+1/0
18.10.2014 21:05

M64a36r55e92k 73Š14i94m68o77n 2814697948128

Za prvé: nerekonstruuje se pro ČD, ale pro zatím neznámou množinu dopravců, včetně německých a českých. Vozový park ČD je tedy irelevantní.

Za druhé: co víte o rekonstrukcích dopravních staveb? Asi zřejmě kulovíčko.

0/0
18.10.2014 22:26

M61a18r61t27i19n 44M42u38s46i51l 4740951533821

Miliarda za nádraží v ČL? To jde o mezinárodní uzel s 25ti nástupišti asi několika stovkami vlaků za den? Nejde?! Takže je jasné, že zaklínadlo podchodu na normální lidi normální lidi nemůže zabrat. Normální o(v)čan tuší tunel a pořádnou kapsu kamarádovi. ;-O

+1/−7
17.10.2014 19:49

M53i98r20o33s86l11a16v 39Z47i16k71m21u19n80d 7919583874523

25 nástupišť by stálo tak 20 miliard ....

ČL je typickým příkladem nádraží z c.k. monarchie a když se tam mají postavit  třeba jen dvě ostrovní nástupiště, moderní kolejiště s ohřívanými výhybkami, zabezpečovacím zařízením na úrovni 21. století, tak TO PROSTĚ NĚCO STOJÍ ...

+12/−1
17.10.2014 20:13

S30v52a12t12o88p67l42u50k 92S88i23l60n58ý 4492906609948

Pořád si nemyslím, že to stojí miliardu. Kolik stojí taková ohřívaná výhybka? Kolik stojí jedno ostrovní nástupiště? Dle mě nemůže stát víc než 10 milionů i s podchodem.

+1/0
19.10.2014 19:04

M58a54r93t68i87n 72M23u12s89i15l 4980621503791

asi tak. Nic proti novému či modernizovanému nádraží v Lípě, ale tvrdit, že stojí miliardu? TO opravdu považuji za velmi přehnané!! Bez ohledu na mínusy nahoře.

0/0
20.10.2014 7:06

J57a97n 54K53o51h79l 4633417761824

Tady pomůže už jenom jedno: prokopat ty kopce a vést to tunely.. jinak to konkurence pro silnici nebude nikdy. Hlavně mezi Libe a Turnovem. Vyplatilo by se i lepší spojení do Polska..

+7/0
17.10.2014 16:32

R93a21d91e77k 88J65a80n60a23t31a 9465646284632

Liberec a Turnov ano, ale spojení do Polska ne. Obchodní a kulturní vzahy s Polskem jsou ve srovnání se Západem minimální a není to neexistencí trati.

Daleko více potřebujeme kvalitní trať do Bavorska.

+5/−1
17.10.2014 17:57

J56o38s10e22f 82T67r79ö10g23l 8409242166146

I ta R35 mezi Libercem a Turnovem je pěkně klikatá, i když na klikatici železnice nemá (tam je to hlavně kvůli stoupání). Podobně další silnice na severu; třeba taková I/13 také není zrovna rychlostka...

0/0
17.10.2014 20:52

P96e20t95r 63N81e71c10h57a95n94i34c45k18ý 7543856408130

A to započítejte zimu v regionu, která dosahuje celonárodních maxim. Nezřídka se stane, že |/13,14,35 jsou těžce průjezdné kolem zapadlých kamionů a některé silnice druhých a třetích tříd téměř neprůjezdné.

+2/0
19.10.2014 22:43

L24u39c44i97a25n 51P66a79p72a96z82i79a80n 5764717831675

To se mýlíte, vztahy s Polskem jsou pro tento region také velmi důležité. Není jen Bavorsko.

+2/0
18.10.2014 3:25

M69a63r58e49k 74Š64i70m67o61n 2134637138388

To se mýlíte. Vztahy mezi Prahou a Varšavou jsou sice slabé, ale vztahy česko polského pohraničí jsou podstatně silnější.

+2/0
18.10.2014 22:30

P81e48t95r 97N11e79c18h87a55n52i25c90k84ý 7873296758280

V pohraničí jsou proudy nezanedbatelné, turistika a nakupování jen kvete oboustraně a možné spojení LB-JG nebo JG-Zittau by také mělo něco do sebe i šance dojet vlakem až do Wroclawi za rozumnou dobu. Poláci udělali pro spojení Krkonoš s vnitrozemím víc než my, ale zas jim toho víc zůstalo po Němcích.

0/0
19.10.2014 22:36

M33i50r76o47s89l36a90v 37Z59i67k75m45u22n86d 7639513894573

Nikoli, stačí natahat dráty a jezdit elektrickou trakcí ... kouzlo spočívá v tom, že elektrická trakce má velké zrychlení při rozjezdu ... před nějakými 30 lety na klasických rychlících (480/481, 1480/1481) jezdily dva brejlovce a dokázaly z Hradce do Liberce zkrátit i 30 minut zpoždění proti situaci, kdy jela lokomotiva jen jedna ...

+6/0
17.10.2014 18:26

J85i80ř79í 95E63r94b22e27n 1473674646867

Nemluvě o tom, že elektrická trakce dokáže při brzdění vracet zmařenou energii do troleje, kde ji třeba v tu chvíli může využít rozjíždějící se vlak o pár set metrů dál...

+3/0
17.10.2014 20:28

J44o93s49e38f 61T86r64ö48g55l 8569672476426

To ale není elektrickou trakcí (jak nakonec potvrzujete zmínkou o brejlovcích), ale měrným výkonem vozidla (soupravy), tj. poměrem výkonu a hmotnosti. Řešení je proto v lehkých motorových jednotkách s moderními výkonnými a při tom úspornými motory. Doporučuji se projet nějakým dieslem v Německu (třeba mezi Chebem a Norimberkem, tam jezdí motorové jednotky až 160 km/h,naví s klopením jako Pendolina a velice svižnými rozjezdy).

Investice do elektrifikace se vyplatí jen tam, kde je opravdu silná příměstská doprava (jezdí často kapacitní jednotky - Praha,Brno,Ostravsko) nebo kde je silná nákladní doprava.

+4/0
17.10.2014 20:48

V14i71k75t68o88r 73N11á36r12o47ž95n31ý 3699542648

Přesně tak. I takové Desiro má velice solidní zrychlení. Mezi zastávkami , které jsou od sebe 3 km vlak vedený Desirem těch 120 km/h běžně jede , pokud to díky trati lze.

Elektrifikace na této trati je k ničemu , navíc vyšla by také na pěkný balík. I vzhledem k tomu , kolik by se muselo přizpůsobit tunelů

0/0
18.10.2014 8:09

O30l51d67ř36i50c25h 73J36a17n59e98č97e13k 8439116273431

dokud to bude z Turnova do Liberce 38 kilometrů, tak tam nepomůže ani railjet s druhou připřaženou lokomotivou.

ano elektrika by to zrychlila, sám dobře pamatuju, jaký je to časově rozdíl, jestli z Turnova do Rychlova dva vagony táhne motorový vůz nebo lokomotiva. ale dokud jízdní doba po železnici bude dvojnásobná oproti silnici, tak ani zrychlení o 20% nic nezmůže.

tratě z Liberce na Prahu a Hradec mohou na plně konkurenceschopné dálkové spojení povýšit jedině mnohamiliardové investice - v podstatě kompletní přestavba

+3/0
18.10.2014 9:26

P46e91t90r 29N52e37c73h65a38n83i96c96k27ý 7683176328440

Úplně nová trať do Turnova s napojením na Prahu i HK bez úvratí by vyřešila hodně problémů. Pak už jde o dílčí modernizace a přeložky, ale ten Turnov zabije jakoukoli smysluplnou investici "pod kopcem"

+2/0
19.10.2014 22:38

O95l87d30ř27i32c67h 76J63a25n68e90č70e67k 8349836143581

však jen to, aby se z Liberce do Turnova dojelo za čtvrt hodiny, by byla mnohamiliardová novostavba. z Turnova do Prahy už si pak obstojnou modernizaci dokážu představit za rozumné peníze - i když teda nevím, nakolik by bylo zrušení úvratě reálné, při zachování zastávky v Turnově a při provozu souprav s řídícími stanovišti na obou koncích to snad není ani tak nutné - z Turnova do HK a Pardubic by tak jako tak byla potřeba více méně novostavba, ať už přes Jičín, kde by se snad aspoň z části dalo využít stávající drážní těleso, ale koleje by se asi musely komplet vyměnit (a přejezdy přestavět / zrušit), nebo přes Semily, kde by bylo potřeba narovnat spoustu oblouků a tedy postavit řadu tunelů...

ale jinak je to s Lbc - Turnov něco jako s rakouským Semmeringem: dokud se pod Semmeringem nepostaví tunel, tak jakékoliv investice na Südbahn dost ztrácejí smysl

+1/0
19.10.2014 23:23

P38e77t34r 21N91e77c12h97a65n28i75c18k48ý 7523766628160

Trať by musela být opravdu pořádně rychlá, aby zajíždění do Turnova a tím ztráta tak 5 minut nevadila, ale asi to jinak nejde. Na HK a Pardubice je na výběr cesta řidce obydleným Českým Rájem nebo obydlenou hornatinou Podkrkonoší, ani jedno není zrovna ideální. Ještě tu je třetí varianta přes Mladou Boleslav a Nymburk, cesta touhle cestou je už nyní do Pardubic rychlejší i s přestupy a prostojí, při zkapacitnění a zdvoukolejnění (u 231 ztrojkolejnění) Turnov - MB - Nymburk - HK by šlo vést vlaky tudy a velmi rychle. Na 030 bych dal vrstvu spěšnáku podobnou dnešním R jen s více zastávkami (Koštálov, Horka u S.P, Mostek, Bílá Třemešná a Kuks o víkendu/v létě).

0/0
20.10.2014 8:14

K55a79r10e20l 77S24t36r14ž82a46n12o97v13s10k91ý 1478875895

I když říkají, že se to vyplatí, tak mě přijde půl miliardy za cestu rychlejší o dvě minuty i tak hodně.

+3/−1
17.10.2014 12:50

P82a20v51e28l 84Ř32a60p14e91k 7682256729915

Ono to není jen o tom zrychlení, ale i o tom, že se ta trať za pár dní nerozpadne. Investovat se do toho muselo tak jako tak.

+11/0
17.10.2014 13:44







Najdete na iDNES.cz