Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před 30 lety zmizely tramvaje z centra Liberce. Mohly za to i sovětské tanky

Přesně před 30 lety došlo k největší změně tramvajového provozu v novodobé historii Liberce. Tramvaje nadobro zmizely z centra města, což podle některých kritiků způsobilo jeho pozdější vylidňování. Do Moskevské a Pražské ulice už se nikdy nevrátily, stejně jako k radnici na dnešní Benešovo náměstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O17l34d33ř34i33c79h 90J45a89n36e19č92e58k 8149416503491

Kdyby ty fotky nebyly z centra německého města, ale z nějakého sídliště, tak by člověk málem ani nepoznal, jestli jsou ze střední Evropy nebo z KLDR ;-(

.

Mimochodem, traťové vedení v centru se po roce 1984 ještě měnilo - pokud se dobře pamatuju, jezdily na konci 80. let tramvaje ze Soukenného náměstí do Rumunské Revoluční ulicí, zřejmě tedy po původní trati směr Moskevská - každopádně tam byl jednokolejný úsek. A objížďka přes Fügnerovu vznikla až v 90. letech.

(Pokud se pletu, tak mě nekamenujte, jsem přeci jen mladší ročník a jednokolejný úsek v centru Liberce u mě patří do kategorie "prazážitků" ;-))

+1/0
17.12.2014 10:30

M79a13r26t91i40n 66M78u32s47i67l 4800811723801

Je to tak. Revoluční se jezdilo obousměrně (řídil semafor) a pak na novou přeložku. Na fotce 23 je myslím vidět příprava výhybky, která svedení obou směrů umožnila. Odhaduji, že obrázek vznik nedlouho před ukončením provozu v Pra/Mos. Přeložení kolejí až na Fuginu je dílo let 90.tých a tehdejší rekonstrukce.

+1/0
17.12.2014 11:49

M93a59r49t42i51n 56M21u53s53i24l 4290791673871

Snad ještě dovětek k vystupování cestujících a jejich pěšímu procházení domovním traktem z Moskevské na Benešák a opačně (když se kolem Plzeňky ofiko nesmělo). Tramvaj jezdila prázdná tímhle úsekem jen do chvíle, než byly koleje položeny výrazně dál od podloubí (s nadsázkou do třetiny náměstí). Pak už lidé normálně úsekem jezdili viz obrázek 22. Odhaduji to tak na rok, ale můžu se plést.

+2/0
16.12.2014 15:32

J48i77ř25í 13E56r84b67e36n 1763264756677

Máte pravdu. To vystupovací provizorium fungovalo od 16. března do 1. listopadu 1981, mezitím byla připravena nová stopa, koncem října ji přepojili - tramvaje se pár dní otáčely na smyčce před radnicí a do Lidových sadů jezdila NAD.

0/0
22.12.2014 23:07

P53a12v85e22l 19O63d26r54a25z43i18l 6704899937370

Snaha idnes hodit na rusáky i totální neschopnost českých komunistů za 14 let opravit poškozenej barák je vyloženě dojemná. A samozřejmě to nesmí chybět v nadpise.

+2/−1
16.12.2014 11:35

P35e59t12r 72V60i97n89a82ř 6693523773357

..pravdu máš, soudruhu, on ten historický dům rovnou naběhl tanku sovětského zachránce do cesty a bránil Liberec před imperialisty! ;-D

0/−1
16.12.2014 12:56

O87l23d66ř82i33c66h 83J13a19n67e40č14e65k 8629236723151

Se Sovětským Svazem na věčné časy a nikdy jinak. Mohli za to jak Sověti, tak totální neschopnost českých komunistů - kdyby se bývalo nesešlo obojí, tak by ten problém s padajícím domem býval vůbec nevznikl.

Je každopádně příznačné, že hned vedle toho padajícího domu stojí na fasádě "SSSR záštita míru"

0/0
17.12.2014 10:21

J68o53s23e62f 56D41r76o73b53n24í68k 7622285265696

Nevíte někdo, kdy byly vytrhány ty koleje? A zároveň kdy byly vytrhány v Jablonci v Lidické? Na těch pamětních štítcích je myslím uvedeno poze do kdy byly tratě využívány.

0/0
16.12.2014 7:27

J41i37ř38í 40E58r60b83e14n 1163894286677

V dolní části Pražské ulice byly ještě v roce 1991, i když přeasfaltované.

+1/0
16.12.2014 8:37

J28a96n 17K97o84h27l 4773107971644

V článku vidím řadu názorů od kolejových fetišistů. Druhá strana prostor k vyjádření nedostane? Já tam tu tramvaj už nezažil - a ani mi tam nechybí. Lidi, dokážete si to vůbec představit? Že by se do úzké Pražské a Moskevské i na Staroměstské nám., mezi nakupující, turisty, performery i náhodné kolemjdoucí cpala ještě tramvaj (byť pouze historická)? Já ne, a rozhodně bych se takové ulici vyhýbal dvojnásob. Navíc tramvaje v centru zůstaly. Jen jsou holt přes ulici, ale to snad není žádná tragédie, jak to z článku vyznívá..

+2/−2
15.12.2014 22:14

K72a40r80e88l 18N79o51v24á50k 7891504698710

Ty tramvaje tam bez problémů jezdily v dobách, kdy Pražská a Moskevská byly rušnými obchodními tepnami Liberce a neustále byly plné lidí, ne jako dnes, kdy jsou to spíš ulice duchů. Nakonec jeden z řidičů vzpomíná, jak se davy před tramvají zavlnily, rozestoupily a za ní ihned prostor zase zaplnily.:-/

+6/−1
15.12.2014 22:22

J37a34n 81K24o53h83l 4483167711384

Jenže Liberec nikdy v historii neměl 100k obyvatel a dalších cca 10-15k naplavenin, turistů a studentů. Ta trať vznikala v době, kdy měl tak třetinu.. je logické, že se infrastruktura vyvíjí (v případě Liberce i tak příliš pomalu). A že koleje nevedou v Praze přes Hrad nebo v Dresden kolem Frauenkirche. Druhou věcí, kterou bych si dovolil komentovat, je údajné vylidňování. Ani mi osobně nepřijde, i když nějaký ten úbytek tam být může, ale protože nemám rád davy, myslím že to je jen a jen dobře.. Lidí je tam i tak hafo. Samozřejmě je ulice limitovaná polohou, sklonem, kvalitou povrchu, vybaveností (stačí si projít ulice v Zittau - to je změna), obchodních prostor, cenou nájmů atd. atd. Dobrá obchodní ulice vypadá prostě jinak - viz Pařížská v Praze. Trendům a požadavkům doby je potřeba se přizpůsobit, ne je apriori odmítat.

+2/−4
16.12.2014 1:29

G73e57o76r46g 26K82o44m50b26e70r76e64c 9964581686521

tu tramvaj si nezazil ale sklidem tvrdis/lzes ze Liberec nikdy nemel 100 tisic obyvatel. Dyt si nevydis ani do huby.

Liberec (Reichenberg) 1930 pocet obyvatel: 85.526 nemcu a 18.958 cechu.

Co vas proboha dnes v ty skole jeste ucej? 8-o -

priste az zas budes chtit vypoustet nejaky ty svy moudra tak si o tom predem neco nastuduj.

+6/−1
16.12.2014 7:28

J14i62ř90í 49Z38á26h58o34r78a 5723135132339

Jestli jsi si jako stěžejní vytáhl to o sto tisících, tak jses buď ignorant, nebo hlupák.

0/0
16.12.2014 7:49

G25e59o57r10g 12K17o41m41b43e34r41e15c 9484341986941

vahal bych slova

0/0
16.12.2014 7:58

J71i37ř32í 55Z11á79h85o25r32a 5103565982519

Však se ještě můžeš opravit. Ne nadarmo se říká dvakrát měř a jednou řež. Pachuť sice zůstane, ale reputaci si krapet napravit můžeš.

0/0
16.12.2014 8:06

A66n52d78r41e26j 10O21l29e64k93s51a 3365201697371

Pařížská ulice v Praze, je hodně špatný příklad. Je to ulice pouze pro zahraniční turisty, výstavní koridor luxusních značek.

Autor článku má pravdu, že s tramvajovou dopravou odchází městský ruch. To platí samozřejmě o jakékoli formě MHD, ale tramvaj je specifický městotvorný prvek, který zabydluje své okolí a dělá je atratktivnějším.

0/0
16.12.2014 11:05

A59n44d88r90e58j 39O17l45e80k57s32a 3445731427771

Já tam tramvaj pamatuju a bylo to super. Tehdy byla Moskevská plná zajímavejch (v intencích doby smzř.) obchodů, bylo to takový tržiště, kde se dalo všechno koupit a vyrazit zpátky na chalupu do hor. 

T2ce jsme říkali "Fousatá", měla kolem centrálního světlometu takovej chromovanej knír :-)

0/0
16.12.2014 11:10

M12a60r41t89i76n 81M61u73s32i34l 4860741173421

Nemohu s článkem ani s Ivanem R. souhlasit. A mluvím z pozice pamětníka. Vylidňování Pražské a Moskevské tramvaje nezačaly ani náhodou. Spíš naopak. Po jejich "odjezdu", který na svém počátku znamenal brutální demolici fronty domů v dnešních ulicích Palachova a Rumunské, lidí v ulicích naopak přibylo. To lze zjistit z prokazatelného nárůstu tržeb tehdejších obchodů. A také z fotografií třeba z let 85-94. Teprve někdy pak se to začalo lámat! Jenže to už byla Téčka deset let pryč. A možná si pamatujete reko Pražské, kdy byla ulice do hloubky vybagrovaná, ale po náhradních chodnících podél zdí se nedalo skoro projít, jaké se tam tlačily davy.!!Úbytek lidí je nutné zařadit až do kontextu nárůstů individuální automobilové dopravy a vzniku prvních nákupních center (Hypernova).

+11/−1
15.12.2014 21:26

S79t28a89n19d57a 64Č87e21r64n49ý 5212598172978

Naprosto souhlasím, bydlel jsem v Pražské ulici deset let od roku 1991 a dobře si pamatuju ty davy valící se dolů a nahoru. Když jsem vyšel z domu, tak bylo umění zařadit se tak, aby vás proud nestrhl. Po stavbě prvních nákupních center odešli ti obchodníci kvůli kterým stálo za to do Pražské jít a zůstaly pouze herny a větnamci. Dneska je to mrtvá ulice, když vás tam zapíchnou, tak vás najdou až za několik dní :-)

+9/0
15.12.2014 22:44

P83e93t65r 47N86e85c91h89a94n30i92c55k97ý 7693666668700

Konečně tu někdo napsal to magické slovo. Hypernova je přesně ten důvod vylidnění centra a nejen centra, malé obchody po celém Liberci popadaly jako mouchy. Z některých městských částí to bylo i několik kilometrů do nejbližších obchodů, byl to počátek konce...

+3/0
16.12.2014 9:29

J64a98n 12V10y38d41r34a 6253768890905

Ono taky s "historikem" Ivanem Rousem se dá málokdy souhlasit. Je to takový brouk Pytlík, co se tváří, že rozumí všemu a ve skutečnosti ničemu... Důvody vylidnění centra jsou jasné, uvedl jste je v poslední větě.

0/0
16.12.2014 10:52

P94e90t77r 26M73u62n88z37a67r 1495871309506

No, nechci se hádat, ale jestli si to dobře pamatuji, tak zásadní ránu těm barákum dal až rozsáhlý požár. Ten jeden sloup by až takový problém nebyl.

+3/−1
15.12.2014 20:56

J89i33ř69í 26E12r66b27e54n 1973774566597

Také si myslím. Při požáru dojde k podstatnému narušení statiky, zvlášť poté, co popadají vnitřní vazné trámy s obvodové stěny se začnou "vyboulovat". Škoda že u těch fotek nejsou uvedené datumy pořízení snímku.

+1/0
16.12.2014 9:54

R14o96m54a62n 40P31o19l95á10č94e13k 5516769805

Vozy byly v podobném stavu prakticky po celé ČR... Stačí projít pár fandovských webů o tramvají a najdete tam spostu fotek na toto téma.

V Liberci jsem byl nedávno a upřímně to náměstí umírá... Tramvaj by to moc nevytrhla... Jde vůbec o to co tam je a tam prostě není nic...  I ten McDonald tam zrušili...

+3/−1
15.12.2014 20:48

P44e80t38r 97P31a76v78l61a20t15a 7706180227191

Podle mě to nejvíc souvisí s omezováním dopravy v centru - zákazníci nemají jak zajet a kde zaparkovat - nekupují jinde - podnikatel zavírá nebo odchází jinam - zákazníci odcházejí s ním...

+2/0
15.12.2014 21:16

J72a46n 96K23o31h66l 4693657431734

Absence možnosti parkování je určitě jeden z hlavních důvodů vylidňování horního centra a přesunu života do Downtownu k Nise (a do obchodních zón na periferii, ale to už je zase jiný příběh..). Ale myslím že je to jen přirozené. Města se vždycky přesouvala z jeskyní a kopců do nížin a údolí.. Nároky na oppidum byly někde jinde než nároky na průmyslovou metropoli.

+3/0
15.12.2014 22:22

J37i27ř77í 33Z49á94h30o27r48a 5313325452259

:-) mně připadá čímdál živější. Centrum se mi líbí, navíc je docela praktické, oproti stavu před dvaceti lety jsou všude zkratky a lidem se musí chodit po centru, které i tak není nikterak velké, docela pohodlně. V širším centru je i vedle betonové džungle poměrně dost zeleně. Ač jsem konzervativní typ, přelivy lidí a služeb z jednoho místa na jiné mi nijak nevadí.

0/0
16.12.2014 8:03

K98a56r78e80l 51D86v49o90ř31á19k 3107337637

Takže ty tanky byla nakonec užitečné..;-)

0/0
15.12.2014 20:36

P96a89v29e20l 20H78o46r64á70k 3132976549229

Tramvaj v roce 1981 ani 1984 okolo divadla nejezdila. To jezdila mnohem dříve do Růžodolu Sokolskou ze Šaldova náměstí.;-D

0/0
15.12.2014 19:41

K25a84r53e68l 90N86o36v31á97k 7651514848280

Ze Šalďáku jezdila tramvaj Sokolskou jen k divadlu(a nikdy dál), okolo něj a radnice na Staroměstské nám., později Benešovo, později Hitlerplatz, později zase Benešovo, později Bojovníků za mír a nyní zase Benešovo.

Do Růžodolu I. jezdila ze jmenovaného náměstí ulicemi Železnou, Valdštejnskou, Chrastavskou a Londýnskou. Ona totiž v té době spojka z křižovatky Sokolská-Zhořelecká k mostu přes Nisu v Londýnské neexistovala.;-D

+2/0
15.12.2014 22:10

T77o93m81á15š 18B77r10á85z96d39a 6967380206522

Faktem je, že ty "spřátelené sovětské tanky" opravdu poškodily SZ část náměstí natolik, že po pár měsících to začalo být vážně nebezpečné  a to nejen pro tramvaje.

Takže máme poděkovat hloupému Ivanovi za kniplem tanku, že se neuměl strefit na náměstí a pobořil pár docela historických domů?

Nebo by stejně normalizační bolševik na liberecké radnici rozhodl, že namísto investovat do vrácení historického stavu náměstí - je lepší raději zrušit tramvajovou dopravu? I za cenu modernizace tratě i modernizace tramvají?

V Praze ale  nejenom v ní jezdí tramvaje na mnohem "strmějších" tratích....:-/

Jinak ač ne Liberečák, letos jsem byl po letech navštívit Liberec i s vnuky a moc se nám tam líbilo. I to naštěstí už normální náměstí s opravenými domy.  Jsou tam i příjemné obchůdky, jen mě tam chybí třeba malá tabulka s upozorněním, co byli schopni tehdejší "silní" mocipáni v Kremlu i jejich naši přisluhovači o pár let později.;-O

Ať žije normální Liberec s normálním životem beze strachu, že jim někdo z východu opět poboří jejich náměstí!:-)

+2/0
15.12.2014 19:37

P98a60v37e53l 80H36o39r71á64k 3472616279229

Ta připomínka je na zdi radnice vedle vchodu a má tvar tankového pásu se jmény obětí.

+6/0
15.12.2014 19:45

P96a42v98e34l 77H34o91r10á51k 3812646939309

http://www.totalita.cz/pomnik/pomnik_liberec_001.php

+2/0
15.12.2014 19:49

T53o36m27á54š 55B39r79á44z36d69a 6697210706582

Dík za upozornění, fakt jsem to nevěděl ani nikdo z místních to nevěděl.

Tak až budu příště v LB tak se podívám.:-)

0/0
15.12.2014 22:34

K87a16r39e44l 53N89o64v13á52k 7971154298140

Jen drobnost. Ač "spřátelené sovětské tanky" tenkrát jely od východu na západ, přesto poškodily nikoliv SZ, ale SV část náměstí. Asi je zmátly ty otáčené směrové tabule;-).

Bohužel jejich frustraci nad ztrátou orientace odneslo 9 libereckých obětí, ne tedy pod pásy tanků, ale střelbou v okolí radnice.

0/0
15.12.2014 22:18

L28a51d56i78s72l59a59v 81H13r53ů19z90a 8311476770696

Jako člověk, který v té době ještě ani nežil, jsem nevěřícně koukal, jak neuvěřitelně špinavé a podivně zkroucené ty T3, které jezdí dodnes a alespoň v Praze jsou vzhledově v dobrém stavu, v té době byly. V Praze to bylo stejné?

+1/0
15.12.2014 18:48
Foto

L71u38k22á16š 74K14o93b22e46r21a 3134643508

Inu, v socialismu toho bylo špinavého a pokřiveného ještě mnohem více, než jen tramvaje.

+5/0
15.12.2014 19:36

J82a28r48o36s35l61a91v 78V90o95r60e21l 2760838619291

Tenkrát bylo šedivé a špinavé skoro všechno. Byl to takový socialistický folklór. Na 200 metrů člověk poznal někoho, kdo přijel ze Západu - měl barevné oblečení a každý se po něm otočil. Tenkrát i barevná igelitová taška ze západu měla svou cenu a zaboha se nesměla vyhodit. A ty fasády! Pokud před ní teda nebylo lešení - to tenkrát stálo u domů třeba deset let. To už dnes nikdo nepochopí.

+9/0
15.12.2014 19:42

J53o31s52e86f 42D79r69d92a 6230389232576

Liberec je stále město oprýskaných baráků po němcích ať se jeden podívá na kteroukoli stranu. Jako by neměly majitele, nebo v nich nebydleli lidé. Plzeň byla v 60-70letech šedivá a špinavá. Dnes je to zcela jiné město, ale o Liberci se to říci nedá i když jsem rodákem...

+2/0
15.12.2014 22:05

R44a41d61e56k 93D41o30l35e70ž64a95l 2849853890790

V Praze byly tramvaje možná o něco lepší, ale byly taky tak strašně špinavé.

A jinak to vypadalo taky stejně. Hlavně ty různé ohrady všude možně a lešení na domech, které tam bylo desítky let.

+1/0
15.12.2014 19:51

P41e60t94r 97N29e42c92h92a89n59i77c17k12ý 7583556228950

To lešení mělo jiný účel než kvůli stavbě. Šlo o to, aby někoho nezbail padající balkon nebo omítka v místech, kde to bylo hodně špatné

0/0
16.12.2014 9:22
Foto

L47u43k44á59š 44Z14á26v44o63d36s57k87ý 9341679101

to co tam vidíte jsou ale T2 s čumákem T3. Poznáte to podle děleného předního skla a převislé střeše vepředu...

0/0
15.12.2014 20:48

L51a98d37i41s27l40a93v 25H50r47ů70z95a 8261336270756

No já tam ale vidím i T3

0/−1
15.12.2014 22:00
Foto

L25u51k10á46š 51Z55á30v96o55d77s62k64ý 9151449141

ano, na dvou fotkách cca a ty vypadají zrovna nejlíp ;-)

0/0
15.12.2014 22:22

O64l91d76ř64i12c31h 23J94a64n53e28č93e21k 8729186103211

Kdyby ty fotky nebyly z centra, ale z nějakého sídliště, člověk by málem nepoznal, jestli jde o střední Evropu nebo KLDR, že... ;-(

0/0
17.12.2014 10:37

J46i59ř42í 46E34r30b58e95n 1783404846497

Jo, když ta československá Tatra T3 je světově nejrozšířenějším typem tramvaje, tak se nelze divit.

0/0
19.12.2014 18:54
Foto

L77u38k19á15š 43Z15á13v48o68d24s54k11ý 9561449921

Několik poznatků: raritní jsou ty tramvaje T2 s "čumákem" tramvají T3, tzn. s dvěmi předními světly. Na fotkách je vidět tristní technický stav vozů, do kterých se evidentně desítky let neinvestovalo. Stejně tak je vidět katastrofální stav budov v centru Liberce. Tahle bohužel vypadal centra většiny měst - šedivá, rozmlácená, temná. To se od roku 1989 změnilo nejviditelněji, vnitřní dluh na jen na zástavbě byl astronomický...

+10/0
15.12.2014 18:31

J33i60ř19í 33E47r77b51e28n 1553124676407

Drobnost: dnes jsou centra měst sice opravená a barevná, ale ještě temnější, pokud tam už skoro nikdo nebydlí a jsou tam jen kanceláře, které po 18. hodině zhasnou ;-) zkuste se někdy podívat do oken těch domů...

+2/0
16.12.2014 8:44

P70a28v67e33l 90O38d55r86a24z18i87l 6764669147600

Na T2 se dvěma světly nic raritního není, v Brně jich jezdily desítky.

0/0
16.12.2014 11:39







Najdete na iDNES.cz