Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před 30 lety zmizely tramvaje z centra Liberce. Mohly za to i sovětské tanky

Přesně před 30 lety došlo k největší změně tramvajového provozu v novodobé historii Liberce. Tramvaje nadobro zmizely z centra města, což podle některých kritiků způsobilo jeho pozdější vylidňování. Do Moskevské a Pražské ulice už se nikdy nevrátily, stejně jako k radnici na dnešní Benešovo náměstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O88l93d55ř25i45c94h 43J85a37n70e77č45e22k 8889596223981

Kdyby ty fotky nebyly z centra německého města, ale z nějakého sídliště, tak by člověk málem ani nepoznal, jestli jsou ze střední Evropy nebo z KLDR ;-(

.

Mimochodem, traťové vedení v centru se po roce 1984 ještě měnilo - pokud se dobře pamatuju, jezdily na konci 80. let tramvaje ze Soukenného náměstí do Rumunské Revoluční ulicí, zřejmě tedy po původní trati směr Moskevská - každopádně tam byl jednokolejný úsek. A objížďka přes Fügnerovu vznikla až v 90. letech.

(Pokud se pletu, tak mě nekamenujte, jsem přeci jen mladší ročník a jednokolejný úsek v centru Liberce u mě patří do kategorie "prazážitků" ;-))

+1/0
17.12.2014 10:30

M88a98r20t13i70n 56M89u73s23i44l 4390281803581

Je to tak. Revoluční se jezdilo obousměrně (řídil semafor) a pak na novou přeložku. Na fotce 23 je myslím vidět příprava výhybky, která svedení obou směrů umožnila. Odhaduji, že obrázek vznik nedlouho před ukončením provozu v Pra/Mos. Přeložení kolejí až na Fuginu je dílo let 90.tých a tehdejší rekonstrukce.

+1/0
17.12.2014 11:49

M81a12r16t27i55n 81M55u20s13i95l 4690131693171

Snad ještě dovětek k vystupování cestujících a jejich pěšímu procházení domovním traktem z Moskevské na Benešák a opačně (když se kolem Plzeňky ofiko nesmělo). Tramvaj jezdila prázdná tímhle úsekem jen do chvíle, než byly koleje položeny výrazně dál od podloubí (s nadsázkou do třetiny náměstí). Pak už lidé normálně úsekem jezdili viz obrázek 22. Odhaduji to tak na rok, ale můžu se plést.

+2/0
16.12.2014 15:32

J76i19ř26í 40E32r57b93e84n 1153864416137

Máte pravdu. To vystupovací provizorium fungovalo od 16. března do 1. listopadu 1981, mezitím byla připravena nová stopa, koncem října ji přepojili - tramvaje se pár dní otáčely na smyčce před radnicí a do Lidových sadů jezdila NAD.

0/0
22.12.2014 23:07

P80a11v11e65l 24O15d78r88a75z38i93l 6434779667870

Snaha idnes hodit na rusáky i totální neschopnost českých komunistů za 14 let opravit poškozenej barák je vyloženě dojemná. A samozřejmě to nesmí chybět v nadpise.

+2/−1
16.12.2014 11:35

P85e13t50r 98V10i49n23a64ř 6953143163697

..pravdu máš, soudruhu, on ten historický dům rovnou naběhl tanku sovětského zachránce do cesty a bránil Liberec před imperialisty! ;-D

0/−1
16.12.2014 12:56

O86l72d75ř24i74c24h 73J79a54n54e87č89e90k 8249936783811

Se Sovětským Svazem na věčné časy a nikdy jinak. Mohli za to jak Sověti, tak totální neschopnost českých komunistů - kdyby se bývalo nesešlo obojí, tak by ten problém s padajícím domem býval vůbec nevznikl.

Je každopádně příznačné, že hned vedle toho padajícího domu stojí na fasádě "SSSR záštita míru"

0/0
17.12.2014 10:21

J75o48s73e44f 71D89r44o15b86n91í88k 7262145965586

Nevíte někdo, kdy byly vytrhány ty koleje? A zároveň kdy byly vytrhány v Jablonci v Lidické? Na těch pamětních štítcích je myslím uvedeno poze do kdy byly tratě využívány.

0/0
16.12.2014 7:27

J54i28ř15í 22E61r62b78e68n 1963214426977

V dolní části Pražské ulice byly ještě v roce 1991, i když přeasfaltované.

+1/0
16.12.2014 8:37

J22a58n 84K16o69h40l 4883567391714

V článku vidím řadu názorů od kolejových fetišistů. Druhá strana prostor k vyjádření nedostane? Já tam tu tramvaj už nezažil - a ani mi tam nechybí. Lidi, dokážete si to vůbec představit? Že by se do úzké Pražské a Moskevské i na Staroměstské nám., mezi nakupující, turisty, performery i náhodné kolemjdoucí cpala ještě tramvaj (byť pouze historická)? Já ne, a rozhodně bych se takové ulici vyhýbal dvojnásob. Navíc tramvaje v centru zůstaly. Jen jsou holt přes ulici, ale to snad není žádná tragédie, jak to z článku vyznívá..

+2/−2
15.12.2014 22:14

K97a95r38e70l 36N81o35v57á74k 7571954438710

Ty tramvaje tam bez problémů jezdily v dobách, kdy Pražská a Moskevská byly rušnými obchodními tepnami Liberce a neustále byly plné lidí, ne jako dnes, kdy jsou to spíš ulice duchů. Nakonec jeden z řidičů vzpomíná, jak se davy před tramvají zavlnily, rozestoupily a za ní ihned prostor zase zaplnily.:-/

+6/−1
15.12.2014 22:22

J84a12n 41K25o13h16l 4513617111734

Jenže Liberec nikdy v historii neměl 100k obyvatel a dalších cca 10-15k naplavenin, turistů a studentů. Ta trať vznikala v době, kdy měl tak třetinu.. je logické, že se infrastruktura vyvíjí (v případě Liberce i tak příliš pomalu). A že koleje nevedou v Praze přes Hrad nebo v Dresden kolem Frauenkirche. Druhou věcí, kterou bych si dovolil komentovat, je údajné vylidňování. Ani mi osobně nepřijde, i když nějaký ten úbytek tam být může, ale protože nemám rád davy, myslím že to je jen a jen dobře.. Lidí je tam i tak hafo. Samozřejmě je ulice limitovaná polohou, sklonem, kvalitou povrchu, vybaveností (stačí si projít ulice v Zittau - to je změna), obchodních prostor, cenou nájmů atd. atd. Dobrá obchodní ulice vypadá prostě jinak - viz Pařížská v Praze. Trendům a požadavkům doby je potřeba se přizpůsobit, ne je apriori odmítat.

+2/−4
16.12.2014 1:29

G76e84o29r80g 31K57o37m56b66e85r56e31c 9764501346801

tu tramvaj si nezazil ale sklidem tvrdis/lzes ze Liberec nikdy nemel 100 tisic obyvatel. Dyt si nevydis ani do huby.

Liberec (Reichenberg) 1930 pocet obyvatel: 85.526 nemcu a 18.958 cechu.

Co vas proboha dnes v ty skole jeste ucej? 8-o -

priste az zas budes chtit vypoustet nejaky ty svy moudra tak si o tom predem neco nastuduj.

+6/−1
16.12.2014 7:28

J53i21ř31í 63Z46á64h50o73r82a 5733545372819

Jestli jsi si jako stěžejní vytáhl to o sto tisících, tak jses buď ignorant, nebo hlupák.

0/0
16.12.2014 7:49

G15e77o70r33g 28K52o51m55b59e76r30e27c 9904191856491

vahal bych slova

0/0
16.12.2014 7:58

J17i60ř17í 43Z59á93h29o97r63a 5193365202469

Však se ještě můžeš opravit. Ne nadarmo se říká dvakrát měř a jednou řež. Pachuť sice zůstane, ale reputaci si krapet napravit můžeš.

0/0
16.12.2014 8:06

A16n75d30r54e51j 87O25l32e13k34s98a 3775301757891

Pařížská ulice v Praze, je hodně špatný příklad. Je to ulice pouze pro zahraniční turisty, výstavní koridor luxusních značek.

Autor článku má pravdu, že s tramvajovou dopravou odchází městský ruch. To platí samozřejmě o jakékoli formě MHD, ale tramvaj je specifický městotvorný prvek, který zabydluje své okolí a dělá je atratktivnějším.

0/0
16.12.2014 11:05

A14n71d37r77e10j 66O31l65e21k76s87a 3855791167241

Já tam tramvaj pamatuju a bylo to super. Tehdy byla Moskevská plná zajímavejch (v intencích doby smzř.) obchodů, bylo to takový tržiště, kde se dalo všechno koupit a vyrazit zpátky na chalupu do hor. 

T2ce jsme říkali "Fousatá", měla kolem centrálního světlometu takovej chromovanej knír :-)

0/0
16.12.2014 11:10

M91a41r15t48i82n 56M75u75s12i92l 4630461813611

Nemohu s článkem ani s Ivanem R. souhlasit. A mluvím z pozice pamětníka. Vylidňování Pražské a Moskevské tramvaje nezačaly ani náhodou. Spíš naopak. Po jejich "odjezdu", který na svém počátku znamenal brutální demolici fronty domů v dnešních ulicích Palachova a Rumunské, lidí v ulicích naopak přibylo. To lze zjistit z prokazatelného nárůstu tržeb tehdejších obchodů. A také z fotografií třeba z let 85-94. Teprve někdy pak se to začalo lámat! Jenže to už byla Téčka deset let pryč. A možná si pamatujete reko Pražské, kdy byla ulice do hloubky vybagrovaná, ale po náhradních chodnících podél zdí se nedalo skoro projít, jaké se tam tlačily davy.!!Úbytek lidí je nutné zařadit až do kontextu nárůstů individuální automobilové dopravy a vzniku prvních nákupních center (Hypernova).

+11/−1
15.12.2014 21:26

S38t22a83n14d25a 35Č36e41r35n53ý 5242508642528

Naprosto souhlasím, bydlel jsem v Pražské ulici deset let od roku 1991 a dobře si pamatuju ty davy valící se dolů a nahoru. Když jsem vyšel z domu, tak bylo umění zařadit se tak, aby vás proud nestrhl. Po stavbě prvních nákupních center odešli ti obchodníci kvůli kterým stálo za to do Pražské jít a zůstaly pouze herny a větnamci. Dneska je to mrtvá ulice, když vás tam zapíchnou, tak vás najdou až za několik dní :-)

+9/0
15.12.2014 22:44

P65e65t18r 19N17e20c91h93a39n47i28c23k37ý 7693436238630

Konečně tu někdo napsal to magické slovo. Hypernova je přesně ten důvod vylidnění centra a nejen centra, malé obchody po celém Liberci popadaly jako mouchy. Z některých městských částí to bylo i několik kilometrů do nejbližších obchodů, byl to počátek konce...

+3/0
16.12.2014 9:29

J83a68n 37V97y92d82r69a 6533788820655

Ono taky s "historikem" Ivanem Rousem se dá málokdy souhlasit. Je to takový brouk Pytlík, co se tváří, že rozumí všemu a ve skutečnosti ničemu... Důvody vylidnění centra jsou jasné, uvedl jste je v poslední větě.

0/0
16.12.2014 10:52

P87e89t97r 28M14u19n20z92a83r 1565351899676

No, nechci se hádat, ale jestli si to dobře pamatuji, tak zásadní ránu těm barákum dal až rozsáhlý požár. Ten jeden sloup by až takový problém nebyl.

+3/−1
15.12.2014 20:56

J98i74ř64í 90E86r64b92e27n 1713694546227

Také si myslím. Při požáru dojde k podstatnému narušení statiky, zvlášť poté, co popadají vnitřní vazné trámy s obvodové stěny se začnou "vyboulovat". Škoda že u těch fotek nejsou uvedené datumy pořízení snímku.

+1/0
16.12.2014 9:54

R65o58m82a94n 63P40o34l54á14č13e40k 5296249135

Vozy byly v podobném stavu prakticky po celé ČR... Stačí projít pár fandovských webů o tramvají a najdete tam spostu fotek na toto téma.

V Liberci jsem byl nedávno a upřímně to náměstí umírá... Tramvaj by to moc nevytrhla... Jde vůbec o to co tam je a tam prostě není nic...  I ten McDonald tam zrušili...

+3/−1
15.12.2014 20:48

P27e75t59r 66P37a93v11l37a33t38a 7916820887841

Podle mě to nejvíc souvisí s omezováním dopravy v centru - zákazníci nemají jak zajet a kde zaparkovat - nekupují jinde - podnikatel zavírá nebo odchází jinam - zákazníci odcházejí s ním...

+2/0
15.12.2014 21:16

J64a92n 28K44o84h61l 4553367251394

Absence možnosti parkování je určitě jeden z hlavních důvodů vylidňování horního centra a přesunu života do Downtownu k Nise (a do obchodních zón na periferii, ale to už je zase jiný příběh..). Ale myslím že je to jen přirozené. Města se vždycky přesouvala z jeskyní a kopců do nížin a údolí.. Nároky na oppidum byly někde jinde než nároky na průmyslovou metropoli.

+3/0
15.12.2014 22:22

J52i32ř80í 84Z64á68h55o50r86a 5693885432609

:-) mně připadá čímdál živější. Centrum se mi líbí, navíc je docela praktické, oproti stavu před dvaceti lety jsou všude zkratky a lidem se musí chodit po centru, které i tak není nikterak velké, docela pohodlně. V širším centru je i vedle betonové džungle poměrně dost zeleně. Ač jsem konzervativní typ, přelivy lidí a služeb z jednoho místa na jiné mi nijak nevadí.

0/0
16.12.2014 8:03

K44a74r53e83l 41D29v89o22ř74á54k 3687607857

Takže ty tanky byla nakonec užitečné..;-)

0/0
15.12.2014 20:36

P67a54v66e67l 76H11o46r16á44k 3552186469689

Tramvaj v roce 1981 ani 1984 okolo divadla nejezdila. To jezdila mnohem dříve do Růžodolu Sokolskou ze Šaldova náměstí.;-D

0/0
15.12.2014 19:41

K77a87r15e22l 98N51o14v58á52k 7901104298350

Ze Šalďáku jezdila tramvaj Sokolskou jen k divadlu(a nikdy dál), okolo něj a radnice na Staroměstské nám., později Benešovo, později Hitlerplatz, později zase Benešovo, později Bojovníků za mír a nyní zase Benešovo.

Do Růžodolu I. jezdila ze jmenovaného náměstí ulicemi Železnou, Valdštejnskou, Chrastavskou a Londýnskou. Ona totiž v té době spojka z křižovatky Sokolská-Zhořelecká k mostu přes Nisu v Londýnské neexistovala.;-D

+2/0
15.12.2014 22:10

T45o13m63á97š 62B30r97á95z23d87a 6817200686512

Faktem je, že ty "spřátelené sovětské tanky" opravdu poškodily SZ část náměstí natolik, že po pár měsících to začalo být vážně nebezpečné  a to nejen pro tramvaje.

Takže máme poděkovat hloupému Ivanovi za kniplem tanku, že se neuměl strefit na náměstí a pobořil pár docela historických domů?

Nebo by stejně normalizační bolševik na liberecké radnici rozhodl, že namísto investovat do vrácení historického stavu náměstí - je lepší raději zrušit tramvajovou dopravu? I za cenu modernizace tratě i modernizace tramvají?

V Praze ale  nejenom v ní jezdí tramvaje na mnohem "strmějších" tratích....:-/

Jinak ač ne Liberečák, letos jsem byl po letech navštívit Liberec i s vnuky a moc se nám tam líbilo. I to naštěstí už normální náměstí s opravenými domy.  Jsou tam i příjemné obchůdky, jen mě tam chybí třeba malá tabulka s upozorněním, co byli schopni tehdejší "silní" mocipáni v Kremlu i jejich naši přisluhovači o pár let později.;-O

Ať žije normální Liberec s normálním životem beze strachu, že jim někdo z východu opět poboří jejich náměstí!:-)

+2/0
15.12.2014 19:37

P36a25v88e66l 16H25o63r41á84k 3982746129639

Ta připomínka je na zdi radnice vedle vchodu a má tvar tankového pásu se jmény obětí.

+6/0
15.12.2014 19:45

P12a43v75e53l 46H42o40r97á82k 3172806359199

http://www.totalita.cz/pomnik/pomnik_liberec_001.php

+2/0
15.12.2014 19:49

T49o55m88á15š 93B53r57á24z87d68a 6857840846652

Dík za upozornění, fakt jsem to nevěděl ani nikdo z místních to nevěděl.

Tak až budu příště v LB tak se podívám.:-)

0/0
15.12.2014 22:34

K92a59r13e87l 95N98o27v64á29k 7691514488780

Jen drobnost. Ač "spřátelené sovětské tanky" tenkrát jely od východu na západ, přesto poškodily nikoliv SZ, ale SV část náměstí. Asi je zmátly ty otáčené směrové tabule;-).

Bohužel jejich frustraci nad ztrátou orientace odneslo 9 libereckých obětí, ne tedy pod pásy tanků, ale střelbou v okolí radnice.

0/0
15.12.2014 22:18

L69a68d29i44s62l56a65v 69H73r36ů89z55a 8271866740426

Jako člověk, který v té době ještě ani nežil, jsem nevěřícně koukal, jak neuvěřitelně špinavé a podivně zkroucené ty T3, které jezdí dodnes a alespoň v Praze jsou vzhledově v dobrém stavu, v té době byly. V Praze to bylo stejné?

+1/0
15.12.2014 18:48
Foto

L57u90k67á80š 49K79o93b93e21r80a 3174543308

Inu, v socialismu toho bylo špinavého a pokřiveného ještě mnohem více, než jen tramvaje.

+5/0
15.12.2014 19:36

J85a47r66o25s82l87a94v 53V16o38r28e25l 2900668689571

Tenkrát bylo šedivé a špinavé skoro všechno. Byl to takový socialistický folklór. Na 200 metrů člověk poznal někoho, kdo přijel ze Západu - měl barevné oblečení a každý se po něm otočil. Tenkrát i barevná igelitová taška ze západu měla svou cenu a zaboha se nesměla vyhodit. A ty fasády! Pokud před ní teda nebylo lešení - to tenkrát stálo u domů třeba deset let. To už dnes nikdo nepochopí.

+9/0
15.12.2014 19:42

J70o18s34e84f 17D37r11d70a 6980979752746

Liberec je stále město oprýskaných baráků po němcích ať se jeden podívá na kteroukoli stranu. Jako by neměly majitele, nebo v nich nebydleli lidé. Plzeň byla v 60-70letech šedivá a špinavá. Dnes je to zcela jiné město, ale o Liberci se to říci nedá i když jsem rodákem...

+2/0
15.12.2014 22:05

R17a62d54e11k 45D83o36l69e74ž71a38l 2909313360280

V Praze byly tramvaje možná o něco lepší, ale byly taky tak strašně špinavé.

A jinak to vypadalo taky stejně. Hlavně ty různé ohrady všude možně a lešení na domech, které tam bylo desítky let.

+1/0
15.12.2014 19:51

P72e52t88r 82N20e46c33h12a56n32i46c91k83ý 7763666268170

To lešení mělo jiný účel než kvůli stavbě. Šlo o to, aby někoho nezbail padající balkon nebo omítka v místech, kde to bylo hodně špatné

0/0
16.12.2014 9:22
Foto

L23u87k89á60š 37Z81á41v64o96d93s84k41ý 9271129571

to co tam vidíte jsou ale T2 s čumákem T3. Poznáte to podle děleného předního skla a převislé střeše vepředu...

0/0
15.12.2014 20:48

L88a64d58i80s25l86a38v 50H14r15ů31z64a 8531986590126

No já tam ale vidím i T3

0/−1
15.12.2014 22:00
Foto

L57u64k24á13š 40Z74á90v89o20d34s85k26ý 9611909841

ano, na dvou fotkách cca a ty vypadají zrovna nejlíp ;-)

0/0
15.12.2014 22:22

O53l74d57ř36i35c94h 50J38a78n71e82č84e38k 8729386413151

Kdyby ty fotky nebyly z centra, ale z nějakého sídliště, člověk by málem nepoznal, jestli jde o střední Evropu nebo KLDR, že... ;-(

0/0
17.12.2014 10:37

J94i46ř29í 26E23r71b82e97n 1733474566397

Jo, když ta československá Tatra T3 je světově nejrozšířenějším typem tramvaje, tak se nelze divit.

0/0
19.12.2014 18:54
Foto

L70u76k59á29š 60Z56á16v26o72d63s60k28ý 9851519301

Několik poznatků: raritní jsou ty tramvaje T2 s "čumákem" tramvají T3, tzn. s dvěmi předními světly. Na fotkách je vidět tristní technický stav vozů, do kterých se evidentně desítky let neinvestovalo. Stejně tak je vidět katastrofální stav budov v centru Liberce. Tahle bohužel vypadal centra většiny měst - šedivá, rozmlácená, temná. To se od roku 1989 změnilo nejviditelněji, vnitřní dluh na jen na zástavbě byl astronomický...

+10/0
15.12.2014 18:31

J55i45ř28í 61E77r28b89e79n 1413744716817

Drobnost: dnes jsou centra měst sice opravená a barevná, ale ještě temnější, pokud tam už skoro nikdo nebydlí a jsou tam jen kanceláře, které po 18. hodině zhasnou ;-) zkuste se někdy podívat do oken těch domů...

+2/0
16.12.2014 8:44

P90a59v62e87l 48O20d67r11a22z63i33l 6814659227680

Na T2 se dvěma světly nic raritního není, v Brně jich jezdily desítky.

0/0
16.12.2014 11:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.