Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Návrat po 50 letech. Jablonec chce, aby centrem opět jezdily tramvaje

Pozoruhodný projekt, který by ulehčil život tisícům lidí, se rodí v Jablonci nad Nisou. Přemýšlejí tu o tom, že by prodloužili tramvajovou trať, která nyní končí u bývalých lázní a protáhli ji až do centra. Úpravy by si vyžádaly stovky milionů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18a47n 73Š89p59e87c98i57á87n 2280750989129

V dobe zruseni se řikalo,ze nas spojenec sovetsky svaz nam doda nafty kolik budeme potrebovat. Byl to jeden z argumentu pro zruseni i jinych trati v Liberci.

0/0
23.4.2015 9:24

J62i35ř10í 84E92r48b81e76n 1773114316637

Však taky dodal, ne? A dodává dodnes, byť pod jiným názvem státu, ne?

.

V 50. a 60. letech o ekologické, provozní, bezpečnostní či estetické stránce tramvajového provozu v porovnání s módními a moderními autobusy nikdo nepřemýšlel ani u nás, ani na "vyspělém Západě". Ona totiž Karosa Š11 byla oproti Škodě 706 RTO obrovský kvalitativní skok a tento moderní a vpravdě pohledný autobus se jevil jako ideální řešení všech dopravních potřeb.

0/0
24.4.2015 20:42

J98a23n 77K73o84h39l 4463257191144

Aha. Takže kvůli kolejím vybourají i druhou půlku dolního centra? Jablonec nemá kvalitní silniční síť, a ještě by na kapacitně nedostačující silnice někteří lidé nacpali koleje, což znepříjemní život jak chodcům, cyklistům, tak zejména motoristům. Díky nemám zájem.

Jestli chtějí kvalitní spojení po kolejích, už deset patnáct let tady měl existovat Regiotram Nisa, což byl asi nejlepší projekt, který se tady za ty roky objevil.

0/−8
21.4.2015 23:31

J68i61ř26í 12E30r90b71e39n 1623444316317

Tak ten Regiotram by taky stál asi tak o jeden až dva řády více, než na kolik by přišlo položení těch cca 750 m kolejí od lázní na autobusák.

Tramvajová trať žádný velký zábor nemá, nikde není řečeno, že by se kvůli tomu mělo v dolním centru bourat (a že tam těch asanací od začátku 80. let bylo hodně, já třeba ještě pamatuji rozpadající se starý Merkur s visícími záclonami z rozbitých oken a s padajícími zdmi v zadním traktu). Mimochodem proč by se muselo bourat? To leda v případě, že by někdo prosadil trasu do ulice U Zeleného stromu a na bulvár, jenže to je památková zóna a tři ze čtyř domů mají statut kulturní památky, to naštěstí neprojde. Nejpravděpodobnější variantou je trasa Soukenná ulice - Malé náměstí - Lipanská - autobusák.

+4/0
22.4.2015 0:22

P36e89t61r 42K50o32l86o25m40a46z52n35í59k 8744313830126

a ty dva pravý vingly na dvaceti metrech (nájezd do Lipanské) tramvaj vytočí ?

+1/0
22.4.2015 7:35

P87e38t83r 91S58c65h48w67a90r27z 7898149473481

Muselo by se udělat přímější "esíčko" přes vietnamskou zeleninu, pak by se to tam nějak vešlo. Horší je, kde na autobusáku udělat smyčku, když je AN věčně plný odstavených busů.

0/0
22.4.2015 11:39

P85e41t76r 85N87e21c51h88a24n37i93c73k32ý 7193906518550

Tam vzadu jak se konají ty trhy

0/0
22.4.2015 12:27

J69i87ř37í 73E16r47b39e77n 1333234746597

Na autobusáku ne, ale před autobusákem jo - v tom lichoběžníku mezi Lipanskou a Luční, tento pozemek patří městu - s výjimkou pár m2 uprostřed, které vlastní nějaký pan Rákosník z Libně, a které klidně mohou zůstat uprostřed tramvajové smyčky nedotčené...

0/0
22.4.2015 20:55

J14a96n 20Š91p97e65c92i81á87n 2430710609989

Muze byt obratovy trojuhelnik, kouknete na fotomapu mapy.cz na ulici u zvonařky v Praze.

0/0
23.4.2015 9:15

J24i56ř97í 83E43r39b76e48n 1713294266207

No, on ten obratový trojúhelník je na plochu pomalu náročnější než ta smyčka. Všechna ramena trojúhelníku musejí být dlouhá nejméně 30 m pro najetí tramvajového vlaku + nájezdový oblouk R20, takže to máte ve všech směrech potřebu přes 50 m, a furt je jenom jednostopá. Zatímco do jednostopé smyčky se vejdou dva až tři vlaky za sebou, do dvoustopé vměstnáte i pět vlaků na stejné ploše jako u trianglu. A na tom ovocném trhu je pro smyčku místa dost.

0/0
24.4.2015 20:48

J73i79ř93í 47E18r63b97e76n 1393194396827

První vingl je cca 100° a druhý cca 60°. Kamennou ulici to může vzít šikmo a ne rovnoběžně s chodníky, a naDolním náměstí může být nájezdový oblouk.

Upřímně řečeno nevím, jaký je u běžné tramvaje T2 a T3 minimální poloměr vnitřní kolejnice pro bezpečné zdolání oblouku, ale tramvajové smyčky třeba v Dolním Hanychově i u Viaduktu mají přibližně R20. To se okolo toho roháku na Dolním náměstí vejde (těsně, ale vejde).

0/0
22.4.2015 18:29

J80a34n 52K96o68h66l 4353267751744

Upřímně, to si nedovedu představit. Nevím, jestli a jak s tím počítá tamní územní plán, ale vést to spodem náměstí na AN.. vždyť tam není kudy. Tam se vytočí auto, ale už ne tramvaj, a rozhodně ne v obou směrech. Navíc by musela křížit hlavní tah, takže by se tvořily kolony, dvojnásob vzhledem k novému obchodnímu centru které vzniká nedaleko. A podpovrchové řešení by vyšlo hodně draho.

0/0
22.4.2015 11:22

J91i89ř40í 93E88r82b97e20n 1423764926807

Já si to představit dovedu. Ona ta tramvajová trať totiž může být jednokolejná a na Dolním náměstí se do Kamenné ulice nemusí zalamovat o těch cca 100° a plazit se těsně kolem rohového čp.7 a pak rovnoběžně s uliční řadou, ale může si tam nadjet hezkým obloukem třeba až z třetiny náměstí (ostatně Soukenná ulice se při vstupu na náměstí rozšiřuje tak, jako kdyby tam s tou tratí přímo počítala :-)) a Kamennou ulici vzít šikmo. A do Lipanské už to problém vůbec není, tam je to úhel nějakých 60°.

Mimochodem T2 i T3 spolehlivě vytočily i tak prudké oblouky, jako byl ten v Liberci za divadlem nebo u paláce Dunaj...

+1/0
22.4.2015 18:20

P33e84t97r 44N79e78c72h82a69n14i26c24k12ý 7193856788790

Je to logická varianta, trať tam už vedla. Spíš nechápu proč soudruzi koleje vytrhali až k lázním. Býval tu ambiciózní projekt tramvaje na Mšeno a přes Kunratickou zpět, ale to byla trochu fantasmagorie. Každopádně na realizaci tramvajového projektu je potřeba dokončit přerozchodování současné jedenáctky.

0/0
22.4.2015 12:31

J15i93ř10í 43E98r87b13e17n 1243744246787

A to já celkem chápu, ta tramvaj byla v podstatě nelogicky rušivým prvkem na silnici I/14 a E14 (dnes E65). Najednou se objevila a po dvou stech metrech zase zmizela...

0/0
22.4.2015 19:12

J28a76n 62K88o10h10l 4663977341864

Tak on tady byl i projekt zastavět celý prosečský hřeben panelovým sídlištěm pro 100k lidí, takže tam by ta tramvaj určitě potřeba byla, dvojnásob protože se tam neplánovalo s kvalitní silniční sítí.. dnes je to díkybohu passé :-)

0/0
24.4.2015 9:32

J56i52ř92í 14E86r73b25e90n 1793964286397

Mimochodem, ty kapacitně nevyhovující silnice - co myslíte, kolik lidí a jak rychle převeze po městě jedna čtrnáctimetrová tramvaj T3 v porovnání se dvěma až třemi gumokolkami, které zaberou stejnou plochu? ;-)

+8/0
22.4.2015 0:27

M37i82l92e46n33a 96K94l37o65u14č57k14o50v37á 2636350126182

To jsou zase bláboly, pamatuji tramvaj do Rychnova i na opačný směr, co zrušili,už nikdy nebude fungovat, peníze nemaji,tak ať netlachaji

0/−3
21.4.2015 22:40

J28i79ř55í 28E46r57b50e93n 1103394906327

Bláboly a tlachy předvádíte spíš Vy...

Trať do Rychnova, Janova či Lučan nemá s tímto projektem lautr nic společného. Jde o protažení nelogicky zakončené meziměstské linky tak, aby byl podpořen její smysl - smyčku u lázní ocení jen lidé bydlící v Sadové či Pasířské, zatímco při přesunutí konečné na autobusák by tam mohli okamžitě snadno přestupovat lidé z meziměstských autobusových linek (které přestup u lázní ignorují).

+12/0
22.4.2015 0:06

M93i27l59e87n48a 78K95l62o76u68č13k95o30v52á 2936870636582

Ale ja netvrdím,že jsem proti - špatně jste mě pochopil, ale Jablonec chce tramvaj na autobusak, Jablonec chce kruhac u přehrady, tunel u prehrady a pritom nemají penize. Mi prijdou tyhle články o nicem.

0/−2
22.4.2015 7:27

P19e89t88r 71K77o47l83o19m45a44z94n38í96k 8644453420196

Právě proto je dobré, že se to vytáhne předem a rozproudí to diskusi mezi občany a umožní zaujmout stanovisko námi volených subjektů, včetně objeveni dalších kladů a záporů takovéhle akce.

0/0
22.4.2015 7:42

M40i54l61e87n83a 38K48l41o58u76č58k96o93v62á 2626400506292

No jo, jenže se o tom mluví už asi 5 let a skutek utek ,plány se stále predelavaji,to taky stojí peníze, prostě tomu nevěřím,no

0/0
22.4.2015 10:04







Najdete na iDNES.cz