Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Jablonci řeší, kudy po padesáti letech vrátit tramvaje do centra města

Přes Dolní náměstí nebo přes náměstí Anenské? V Jablonci řeší, kudy by mohly na konci desetiletí projíždět tramvaje. Ty z centra města zmizely před padesáti lety a vystřídaly je autobusy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P74a85v66e47l 59P50i57l39á87t 8281269515464

Odkud je ta fotka?

0/0
1.7.2015 8:05

J80i98ř22í 85S57t27r89á97n95s64k65ý 8689611732694

jen nesvéprávný člověk  by si tu hrůzu pustil do města.Dnešní problém jízda  přes město  Kostelní ulicí  kolem Merkuru  přes Dukelské náměstí  na kruhák  v Pražské  je katastrofální  a prakticky neřešitelný  by byl přetat  kolejema  s předností.

Druhý šílený nápad jsou koleje přes Dolní náměstí  spojený s bouráním  prodejen.

 Ty co se chtějí zapsat do dějin Jablonce  jako cvoci,odveste do Kosmonos.;-O

0/−1
30.6.2015 20:49

P45e55t36r 12S28c70h91w94a61r73z 7828669603311

Teď ještě na jakém rozchodu. Sice na 1000 mm můžou být menší poloměry oblouků, ale předpokládám, že při nějaké další větší rekonstrukci se celá trať předělá na normální rozchod. Takže jestli už rovnou dát splítku 1000/1435 mm...

+1/0
27.5.2015 8:38

A37n87t74o25n71í25n 36K41a47t20z98e64r 8242753886120

Pane Schwarz,to by už bylo lepší,kdyby tranvaj najela u zastávky dolní nádraží na koleje vlakové a tím pádem by se nemuselo nic moc řešit.Odevšad to je stejně daleko,jak píší ve studiích.A kolik by se ušetřilo,asi hodně jenže ti tupci co to projektují jdou jen po penězích ostatní jim je šumák.Tak proč nenavrhly tuto variantu???protože by nic moc nevydělali,neb ony jsou placeny z výše ceny celého projektu.8-o!!

0/−3
27.5.2015 9:46

J80i89ř88í 83E69r52b72e88n 1493274206167

Na Brandlu že by tramvaj najela na vlakové koleje, a kde by z nich sjela?

Jak by se tramvaj s taktem 10 minut vyhýbala se spěšnými vlaky o taktu 30 minut?

Jak vysoká by byla pravděpodobnost srážky masivního železničního vozidla s křehkou tramvají?

Kolik stamilionů by stálo přebudovat i jen část té trati Liberec - Tanvald na souběžný provoz tramvají, aby zase kočičáci nenadávali na utrácení peněz?

+1/0
27.5.2015 12:37

P26e33t83r 44S33c46h74w36a77r93z 7458119543181

To byl původní projekt Regiotram, částečné využití vlakových kolejí. Jenže jak píše J. Erben - oboje se tam nevejde a druhý problém je, že centrum Jablonce je v dolíku, ale železnice vede po vrstevnici a se silnicí se zase potká až někde v Lučanech.

+1/0
27.5.2015 16:42

J23a88n 90V29a15l77o29u72c70h 6112757718460

Problém je, že pokud tram pojede po železničních kolejích, pak musí splňovat pevnostní normy železničního vozidla (už tak jsou dnešní nové tramvaje sakra kusy železa (protože na hliník DP namají) oproti "papírové" T3. Vyšší hmotnost = i vyšší spotřeba, vyšší zatížení (tedy dražší stavba/údržba) trati, problém s průjezdným profilem. Pokud má tramvaj projet městem, tedy má šířku 2,5m, bude od kus kus k nástupišti na želeniční trati (třeba Regionova má šířku 310cm, tedy tramvaj by byla o 30cm dál od nástupiště); pokud nástupiště přiblížíte, koliduje s železničním průjezdným profilem; tedy buď musíte postavit zvláštní kolej, minimálně splítku, anebo rezignovat na bezbariérovost a nechat cestující vystupovat na úroveň kolejí. Proto se tedy tramvaje buď posílají na tratě, kde už není železniční provoz (třeba ostravská jednokolejka do Kyjovic či kdysi do Hlučína) anebo se přestaví infrastruktura ve městě, aby tam mohla vozidla s parametry snášejícími se s klasickou železnicí (vlakotramvaje v Německu).

+2/0
3.6.2015 9:55

M67a45r12t35i32n 96K26u34ř30í85t25k30a 6897396248745

Dle současných předpisů lze nové tramvajové tratě stavět pouze na normálním rozchodu, tj. 1435mm.

+1/0
27.5.2015 12:07

P13e94t52r 82S25c43h58w10a57r97z 7148389963601

No právě, nové nebo zásadní reko, takže jednou se to stejně bude muset přerozchodovat. Prodloužení by na 1000 mm asi ještě prošlo, ale nakonec to stejně dopadne zrušením úzkého rozchodu.

0/0
27.5.2015 16:40

J22i42ř56í 74E37r68b41e91n 1203784566907

Předpisy lze snadno změnit: není to zákon ani nařízení Rady ES, je to jen vyhláška Ministerstva dopravy č. 177/1995 Sb. A tu může ministr změnit téměř ze dne na den.

0/0
27.5.2015 20:44

M88i67l15e14n84a 86K88l57o94u96č79k28o63v52á 1114523341730

Bože, stejně na to nejsou peníze, tak proč? Zase daji nekomu vydelat, aby to naplánoval, ale stavět se nikdy nebude.

+3/0
26.5.2015 20:10

M97i21l95a32n 35V12i87k 1427635853163

"Zjistili jsme, že autobusy zajíždějící na nádraží jsou lidmi hojně využívané, proto předpokládáme, že by tomu mohlo být i v případě prodloužení tramvaje,“ řekl náměstek primátora Miloš Vele. - to zjistili asi po půl roce provozu :-(!

+1/0
26.5.2015 18:38

J70i13ř42í 14E67r51b69e42n 1523934296507

Ale "oni" to zjistili ihned po zavedení této linky, což už je více než rok, jestli se nepletu... a právě proto teď dumají, jak to centrum nechat dopravně přístupné i po zrušení NAD.

+2/0
26.5.2015 22:02

M17i12l26a44n 76V55i73k 1257405483843

A proč tedy X11 končila u lázní???

0/0
27.5.2015 15:13

P14e57t79r 91S44c78h11w95a53r35z 7708889363761

Peníze. Na AN jezdily jen večerní spoje a ty denní se točily na OK U Zeleného stromu, čímž se ušetřily za objednané kilometry.

0/0
27.5.2015 16:45

M85a59r83t58i82n 91K31u14ř91í54t25k33a 6847536658185

Mají nejvyšší čas. Změna územního plánu trvá 2-5 let, takže klidně ať jich vymyslí třeba 7.

+1/0
26.5.2015 17:32

K22a89r40e63l 56S98t20r71ž76a96n73o91v32s96k81ý 1408375185

Soudruzi měli pravdu, tramvaj je historický přežitek. Nejrychlejší a nejekologičnější je transportní paprsek, jaký měli na Enterprise ve Star Treku.

0/−1
26.5.2015 15:20

J98a68k23u41b 81M65a92t82o53u86š 3465292542253

Teleportační technologie  je bohužel energeticky velmi náročná. Navíc po dobu přenosu je třeba stálého energetického přítoku, takže není doporučeno používat solární panely...

0/−1
26.5.2015 19:22

J52i86ř27í 57E97r94b22e39n 1593734856157

Soudruzi měli pravdu. V 60. a 70. létech byly výrazným likvidátorem tramvají (a trolejbusů) velkosériově vyráběné moderní, prostorné a elegantní Karosy ŠM 11 - v porovnání s nimi vypadaly MT6 i 9Tr dost neohrabaně a zastarale.

Soudruzi tím ale jen kopírovali zápaďácký trend likvidace závislé trakce ve prospěch naftové: například známý londýnský smog z roku 1952/53, který zabil několik tisíc lidí, měl jednu z příčin právě dokončenou likvidaci tramvajového provozu ve prospěch dehtových gumokolek.

+1/0
27.5.2015 20:40

J94a56n 21Š68p57e42c91i57á44n 2660480989589

Když se jakýkoli autobus rozjíždí do kopce (Liberec a Jablonec jsou samé kopce), tak je to jako když startuje vrtulník. Hlavně v létě u otevřených oken. Tramvaj je v pohodě, hlavně další generace nám za rozvedené tratě po městě bude vděčná.

+4/0
26.5.2015 14:35

J57a97n 63Š26p65e83c40i76á28n 2750790199649

A to si nepřejte bydlet u konečné autobusů, když mají nahozený motor nonstop. V noci topí, v zimě klimatizuje.

+2/0
26.5.2015 14:36

M39i63c67h94a59l 96P35a41v28l88á85t 9623673174309

Bydlel jste nekdy u tramvajove trate? ;o)

0/−1
26.5.2015 15:41

M78a58r49t47i24n 75K43u17ř11í74t27k38a 6447876488775

Jenže ono to chce už při stavbě stavět tak, aby byly minimálně hlučné a stejně tak je třeba pečovat jak o tratě, tak i o tramvaje, protože k čemu vám je supermoderní trať, když tramvaj sama vydává zvuky jak pojízdné železářství.

+6/0
26.5.2015 17:29

E33v89ž74e71n 63P29o59l92á84k 3798968951393

Na opravdu kvalitní trati je téměř jakákoli tramvaj tichá, pokud je v přiměřeném technickém stavu.

+2/0
27.5.2015 12:42

A18r53t49u84r 50D69e23n57t 4833750191538

Na konečné autobusu jsem nebydlel, na lince u zastávky ale ano, a totéž s tramvají.

Mohu vám sdělit, že autobus je proti tramvaji nic. Hluk a otřesy, jako když vám pod okny projíždí nákladní vlak, to je tramvaj.

A běda, pokud bydlíte u páteřní linky, kde jezdí také pozdní/noční spoje, to je teprve radost!

+1/0
26.5.2015 16:51

E81v45ž33e36n 72P36o26l60á91k 3858388561173

Víte, ono je trochu rozdíl rozmlácená panelová trať z osmdesátých let a moderní, odhlučněná (u které zas bydlím já a tramvaj je tu tišší než osobní automobily).

+1/0
27.5.2015 12:44

P54e25t40r 68N62e85c91h38a35n11i82c21k68ý 7863466258190

Hurá, to byl taky nápad ukončit tramvaje tak daleko před centrem, tehdejší členové ÚV stejně měli služební auta, tak asi nepřemýšleli co plodí. Bylo by krásné tramvaj dotáhnout do Mšena, které je přirozeným zábavním a rekreačním centrem nejen Jablonce a kde se žije více než v centru (kde žijí převážně ti-jejichž-jméno-nesmíme-napsat). Ví se jestli bude tramvaj jednokolejná nebo dvoukolejná? Tipuju, že asi některá hrdla budou muset být stejně jednokolejná.

+5/0
26.5.2015 13:34

J41i89ř95í 53V75o77l57e60k 6521344693239

To ještě máme štěstí, že je konečná tam kde je, původně jablonečtí mocipáni požadovali konečnou v Brandlu.

0/0
26.5.2015 19:11

J88i25ř67í 20E37r43b24e97n 1273254226337

No, tak ono tenkrát nebylo moc jiných možností. V 70. letech hlavně potřebovali dostat tramvaj z E14 (průtahu), protože to byla široko daleko jediná tramvajová trať na této silnici. Celé dolní centrum bylo zastavěné (velké bourání okolo lázní nastalo až koncem 70. let a bulvár byl bourán až po roce 1995). Smyčka pod sídlištěm byla tehdy logickým řešením pro lidi, kteří odsud denně jezdili do práce do Vratislavic a Liberce - tenkrát se přestupy a integrace dopravy moc řešit nemusely, Mšeno tehdy taky zrovna moc zábavy neposkytovalo a soudruzi hlavně řešili kapacitní dopravu lidí do/z práce. Za rekreací a zábavou si lidi tehdy byli schopni dojít pěšky.

Dnes bychom tu tramvajovou smyčku liberecké trati asi raději viděli na Dolním náměsti, ale tehdy by to byla jen komplikace.

Jinak řečeno: trvat dnes na 40 let staré koncepci a nijak ji nerozvíjet by bylo mírně řečeno dost neprozíravé...

+3/0
26.5.2015 22:00

P60e53t19r 32N53e60c66h39a23n75i75c96k66ý 7213106498610

Moc aut tehdy nejezdilo a průtah je pomalý a zasekaný i  bez tramvaje. Logika věci říká, že spojení dvou měst má být centrum - centrum, ne periferie - centrum. Tramvaje dříve tvořily síť s přestupem na Dolním náměstí, ta síť byla zničena, mezi jedničkou a tramvají byl přestup jen s trochu fantazie na Liberecké. Autobusové nádraží tam bylo stále, použít pro smyčku šlo, koleje už byly položené, prostě se bouralo příliš. Ona výbornou koncepcí byla Regiotram, která by dala celému regionu smysl a díky spolupráci tří zemí by to bylo přesně to co by dnes EU zacálovala klidně z 80%.

+1/0
26.5.2015 22:13

J20i12ř42í 67E67r22b22e66n 1533574586137

Jo, to nerozporuju.

0/0
27.5.2015 12:38

L11u21c23i73a82n 30P24a33p47a38z98i72a12n 5824747481905

Doufejme, že po celém Jablonecku budou opět jezdit tramvaje. To je ekologičtější a turisticky atraktivnější než aubobusy na plynové bomby.

+3/−1
26.5.2015 13:26

P23e70t32r 23N58e64c14h20a89n92i84c96k20ý 7853176188800

Pochybuji, že někdo obnoví tramvajovou linku k vlaku do Rychnova, když je tam vlak celkem špatně konkurenceschopný.

0/−1
26.5.2015 13:31

J19i74ř64í 82E91r37b79e34n 1383724726427

No, otázkou je, co je příčina a co následek... ;-)

+1/0
26.5.2015 22:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.