Diskuse k článku

V Jablonci řeší, kudy po padesáti letech vrátit tramvaje do centra města

Přes Dolní náměstí nebo přes náměstí Anenské? V Jablonci řeší, kudy by mohly na konci desetiletí projíždět tramvaje. Ty z centra města zmizely před padesáti lety a vystřídaly je autobusy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P40a38v88e54l 44P55i27l34á71t 8601849445694

Odkud je ta fotka?

0/0
1.7.2015 8:05

J36i96ř11í 27S44t79r75á49n96s22k26ý 8469231772604

jen nesvéprávný člověk  by si tu hrůzu pustil do města.Dnešní problém jízda  přes město  Kostelní ulicí  kolem Merkuru  přes Dukelské náměstí  na kruhák  v Pražské  je katastrofální  a prakticky neřešitelný  by byl přetat  kolejema  s předností.

Druhý šílený nápad jsou koleje přes Dolní náměstí  spojený s bouráním  prodejen.

 Ty co se chtějí zapsat do dějin Jablonce  jako cvoci,odveste do Kosmonos.;-O

0/−1
30.6.2015 20:49

P81e63t80r 81S66c30h17w80a41r20z 7388669643801

Teď ještě na jakém rozchodu. Sice na 1000 mm můžou být menší poloměry oblouků, ale předpokládám, že při nějaké další větší rekonstrukci se celá trať předělá na normální rozchod. Takže jestli už rovnou dát splítku 1000/1435 mm...

+1/0
27.5.2015 8:38

A12n77t49o28n25í68n 17K15a23t21z68e58r 8632193686540

Pane Schwarz,to by už bylo lepší,kdyby tranvaj najela u zastávky dolní nádraží na koleje vlakové a tím pádem by se nemuselo nic moc řešit.Odevšad to je stejně daleko,jak píší ve studiích.A kolik by se ušetřilo,asi hodně jenže ti tupci co to projektují jdou jen po penězích ostatní jim je šumák.Tak proč nenavrhly tuto variantu???protože by nic moc nevydělali,neb ony jsou placeny z výše ceny celého projektu.8-o!!

0/−3
27.5.2015 9:46

J25i84ř47í 65E92r24b48e73n 1653684126177

Na Brandlu že by tramvaj najela na vlakové koleje, a kde by z nich sjela?

Jak by se tramvaj s taktem 10 minut vyhýbala se spěšnými vlaky o taktu 30 minut?

Jak vysoká by byla pravděpodobnost srážky masivního železničního vozidla s křehkou tramvají?

Kolik stamilionů by stálo přebudovat i jen část té trati Liberec - Tanvald na souběžný provoz tramvají, aby zase kočičáci nenadávali na utrácení peněz?

+1/0
27.5.2015 12:37

P87e97t38r 39S78c13h98w28a36r29z 7378179193741

To byl původní projekt Regiotram, částečné využití vlakových kolejí. Jenže jak píše J. Erben - oboje se tam nevejde a druhý problém je, že centrum Jablonce je v dolíku, ale železnice vede po vrstevnici a se silnicí se zase potká až někde v Lučanech.

+1/0
27.5.2015 16:42

J40a22n 83V61a62l48o75u55c50h 6662697238190

Problém je, že pokud tram pojede po železničních kolejích, pak musí splňovat pevnostní normy železničního vozidla (už tak jsou dnešní nové tramvaje sakra kusy železa (protože na hliník DP namají) oproti "papírové" T3. Vyšší hmotnost = i vyšší spotřeba, vyšší zatížení (tedy dražší stavba/údržba) trati, problém s průjezdným profilem. Pokud má tramvaj projet městem, tedy má šířku 2,5m, bude od kus kus k nástupišti na želeniční trati (třeba Regionova má šířku 310cm, tedy tramvaj by byla o 30cm dál od nástupiště); pokud nástupiště přiblížíte, koliduje s železničním průjezdným profilem; tedy buď musíte postavit zvláštní kolej, minimálně splítku, anebo rezignovat na bezbariérovost a nechat cestující vystupovat na úroveň kolejí. Proto se tedy tramvaje buď posílají na tratě, kde už není železniční provoz (třeba ostravská jednokolejka do Kyjovic či kdysi do Hlučína) anebo se přestaví infrastruktura ve městě, aby tam mohla vozidla s parametry snášejícími se s klasickou železnicí (vlakotramvaje v Německu).

+2/0
3.6.2015 9:55

M63a11r54t59i10n 15K97u34ř22í40t29k84a 6157686358945

Dle současných předpisů lze nové tramvajové tratě stavět pouze na normálním rozchodu, tj. 1435mm.

+1/0
27.5.2015 12:07

P56e40t56r 28S82c35h88w14a15r62z 7408429563701

No právě, nové nebo zásadní reko, takže jednou se to stejně bude muset přerozchodovat. Prodloužení by na 1000 mm asi ještě prošlo, ale nakonec to stejně dopadne zrušením úzkého rozchodu.

0/0
27.5.2015 16:40

J69i64ř93í 45E27r81b68e36n 1113214496287

Předpisy lze snadno změnit: není to zákon ani nařízení Rady ES, je to jen vyhláška Ministerstva dopravy č. 177/1995 Sb. A tu může ministr změnit téměř ze dne na den.

0/0
27.5.2015 20:44

M80i64l75e57n78a 50K59l54o20u38č65k89o79v74á 2646550946512

Bože, stejně na to nejsou peníze, tak proč? Zase daji nekomu vydelat, aby to naplánoval, ale stavět se nikdy nebude.

+3/0
26.5.2015 20:10

M66i91l64a68n 59V29i20k 1337185223373

"Zjistili jsme, že autobusy zajíždějící na nádraží jsou lidmi hojně využívané, proto předpokládáme, že by tomu mohlo být i v případě prodloužení tramvaje,“ řekl náměstek primátora Miloš Vele. - to zjistili asi po půl roce provozu :-(!

+1/0
26.5.2015 18:38

J29i38ř45í 77E63r53b33e37n 1573834896817

Ale "oni" to zjistili ihned po zavedení této linky, což už je více než rok, jestli se nepletu... a právě proto teď dumají, jak to centrum nechat dopravně přístupné i po zrušení NAD.

+2/0
26.5.2015 22:02

M12i60l40a97n 13V64i51k 1267225413583

A proč tedy X11 končila u lázní???

0/0
27.5.2015 15:13

P53e57t62r 22S15c55h46w55a41r46z 7278899983301

Peníze. Na AN jezdily jen večerní spoje a ty denní se točily na OK U Zeleného stromu, čímž se ušetřily za objednané kilometry.

0/0
27.5.2015 16:45

M22a26r30t40i28n 46K67u76ř19í62t18k28a 6317176678655

Mají nejvyšší čas. Změna územního plánu trvá 2-5 let, takže klidně ať jich vymyslí třeba 7.

+1/0
26.5.2015 17:32

K95a24r86e79l 90S30t11r41ž28a81n21o38v57s44k83ý 1698405775

Soudruzi měli pravdu, tramvaj je historický přežitek. Nejrychlejší a nejekologičnější je transportní paprsek, jaký měli na Enterprise ve Star Treku.

0/−1
26.5.2015 15:20

J90a48k31u84b 93M94a90t76o48u10š 3135852342393

Teleportační technologie  je bohužel energeticky velmi náročná. Navíc po dobu přenosu je třeba stálého energetického přítoku, takže není doporučeno používat solární panely...

0/−1
26.5.2015 19:22

J86i74ř50í 12E13r29b38e90n 1253884226457

Soudruzi měli pravdu. V 60. a 70. létech byly výrazným likvidátorem tramvají (a trolejbusů) velkosériově vyráběné moderní, prostorné a elegantní Karosy ŠM 11 - v porovnání s nimi vypadaly MT6 i 9Tr dost neohrabaně a zastarale.

Soudruzi tím ale jen kopírovali zápaďácký trend likvidace závislé trakce ve prospěch naftové: například známý londýnský smog z roku 1952/53, který zabil několik tisíc lidí, měl jednu z příčin právě dokončenou likvidaci tramvajového provozu ve prospěch dehtových gumokolek.

+1/0
27.5.2015 20:40

J35a39n 28Š73p77e48c87i52á25n 2290440209299

Když se jakýkoli autobus rozjíždí do kopce (Liberec a Jablonec jsou samé kopce), tak je to jako když startuje vrtulník. Hlavně v létě u otevřených oken. Tramvaj je v pohodě, hlavně další generace nám za rozvedené tratě po městě bude vděčná.

+4/0
26.5.2015 14:35

J91a88n 24Š81p10e37c42i56á81n 2510820929819

A to si nepřejte bydlet u konečné autobusů, když mají nahozený motor nonstop. V noci topí, v zimě klimatizuje.

+2/0
26.5.2015 14:36

M66i21c49h10a33l 41P72a57v69l60á58t 9733313644979

Bydlel jste nekdy u tramvajove trate? ;o)

0/−1
26.5.2015 15:41

M80a24r66t40i40n 81K20u40ř24í19t24k60a 6787876528875

Jenže ono to chce už při stavbě stavět tak, aby byly minimálně hlučné a stejně tak je třeba pečovat jak o tratě, tak i o tramvaje, protože k čemu vám je supermoderní trať, když tramvaj sama vydává zvuky jak pojízdné železářství.

+6/0
26.5.2015 17:29

E45v79ž95e80n 75P13o25l95á12k 3468718311373

Na opravdu kvalitní trati je téměř jakákoli tramvaj tichá, pokud je v přiměřeném technickém stavu.

+2/0
27.5.2015 12:42

A64r17t78u72r 43D74e67n83t 4513620981558

Na konečné autobusu jsem nebydlel, na lince u zastávky ale ano, a totéž s tramvají.

Mohu vám sdělit, že autobus je proti tramvaji nic. Hluk a otřesy, jako když vám pod okny projíždí nákladní vlak, to je tramvaj.

A běda, pokud bydlíte u páteřní linky, kde jezdí také pozdní/noční spoje, to je teprve radost!

+1/0
26.5.2015 16:51

E79v34ž89e18n 80P93o68l26á72k 3238928351823

Víte, ono je trochu rozdíl rozmlácená panelová trať z osmdesátých let a moderní, odhlučněná (u které zas bydlím já a tramvaj je tu tišší než osobní automobily).

+1/0
27.5.2015 12:44

P31e77t97r 69N37e93c20h88a12n58i11c45k87ý 7443236848130

Hurá, to byl taky nápad ukončit tramvaje tak daleko před centrem, tehdejší členové ÚV stejně měli služební auta, tak asi nepřemýšleli co plodí. Bylo by krásné tramvaj dotáhnout do Mšena, které je přirozeným zábavním a rekreačním centrem nejen Jablonce a kde se žije více než v centru (kde žijí převážně ti-jejichž-jméno-nesmíme-napsat). Ví se jestli bude tramvaj jednokolejná nebo dvoukolejná? Tipuju, že asi některá hrdla budou muset být stejně jednokolejná.

+5/0
26.5.2015 13:34

J96i35ř95í 77V34o86l31e52k 6121154643519

To ještě máme štěstí, že je konečná tam kde je, původně jablonečtí mocipáni požadovali konečnou v Brandlu.

0/0
26.5.2015 19:11

J24i52ř88í 22E96r68b24e24n 1673874666777

No, tak ono tenkrát nebylo moc jiných možností. V 70. letech hlavně potřebovali dostat tramvaj z E14 (průtahu), protože to byla široko daleko jediná tramvajová trať na této silnici. Celé dolní centrum bylo zastavěné (velké bourání okolo lázní nastalo až koncem 70. let a bulvár byl bourán až po roce 1995). Smyčka pod sídlištěm byla tehdy logickým řešením pro lidi, kteří odsud denně jezdili do práce do Vratislavic a Liberce - tenkrát se přestupy a integrace dopravy moc řešit nemusely, Mšeno tehdy taky zrovna moc zábavy neposkytovalo a soudruzi hlavně řešili kapacitní dopravu lidí do/z práce. Za rekreací a zábavou si lidi tehdy byli schopni dojít pěšky.

Dnes bychom tu tramvajovou smyčku liberecké trati asi raději viděli na Dolním náměsti, ale tehdy by to byla jen komplikace.

Jinak řečeno: trvat dnes na 40 let staré koncepci a nijak ji nerozvíjet by bylo mírně řečeno dost neprozíravé...

+3/0
26.5.2015 22:00

P75e88t72r 91N58e55c41h68a29n75i37c57k35ý 7103736818150

Moc aut tehdy nejezdilo a průtah je pomalý a zasekaný i  bez tramvaje. Logika věci říká, že spojení dvou měst má být centrum - centrum, ne periferie - centrum. Tramvaje dříve tvořily síť s přestupem na Dolním náměstí, ta síť byla zničena, mezi jedničkou a tramvají byl přestup jen s trochu fantazie na Liberecké. Autobusové nádraží tam bylo stále, použít pro smyčku šlo, koleje už byly položené, prostě se bouralo příliš. Ona výbornou koncepcí byla Regiotram, která by dala celému regionu smysl a díky spolupráci tří zemí by to bylo přesně to co by dnes EU zacálovala klidně z 80%.

+1/0
26.5.2015 22:13

J51i18ř82í 47E16r86b91e97n 1323254266887

Jo, to nerozporuju.

0/0
27.5.2015 12:38

L78u58c19i67a27n 12P45a24p39a93z55i73a94n 5324487251405

Doufejme, že po celém Jablonecku budou opět jezdit tramvaje. To je ekologičtější a turisticky atraktivnější než aubobusy na plynové bomby.

+3/−1
26.5.2015 13:26

P85e96t93r 41N18e26c79h82a39n68i12c80k93ý 7353396248790

Pochybuji, že někdo obnoví tramvajovou linku k vlaku do Rychnova, když je tam vlak celkem špatně konkurenceschopný.

0/−1
26.5.2015 13:31

J50i26ř28í 88E17r97b38e67n 1753574616197

No, otázkou je, co je příčina a co následek... ;-)

+1/0
26.5.2015 22:08



Najdete na iDNES.cz