Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bez známek, osnov i zvonění. Svobodná škola za Libercem děti nestresuje

Zapomeňte na všechny představy, které jste kdy měli o škole. První svobodná škola v Libereckém kraji už měsíc učí a vychovává děti bez osnov, tabule nebo zvonění. Ale hlavně bez známek i stresů. A zájemců o výuku pomalu přibývá. Škola čeká na naplnění kapacity 15 dětí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H61o14n37z34a 25N44i13k12l 6663477562140

Reforma skolstvi, jak si vetsina z nas uvedomuje, je v blízke budoucnosti NEZBYTNA.

Proto ANO jen vice takovychto skol.

Me osobne skola nadmerne a to i presto ze na zakladni skole jsem nemel prob lem s ucenim a 8 let koncil temer pokazde s temer samyma.

Jak se postupem casu ukazalo v zivote to moc neznamena.

To co je potreba v detech rozvijet je zdrave sebevedomi, umeni diskutovat a stat si za svym nazorem, ktery se neboji obhajit.

Touha po studiu je naprosto automaticka a vlastní kazdemu diteti, ktere ma podminky k tomu aby se zaobiralo tim co ho opravdu zajima. To se samozrejme s vekem meni, ale myslet si ze se diky tomu nenauci poradne psat nebo pocitat. Prosim Vas!

A proc delat nejdriv povinnosti a pak zabavu???

Nebylo by lepsi delat to co nas opravdu bavi a vedet ze se tim mohu pohodlne zivit a ne jen tupe prodavat svuj cas a tesit se az padla a pak budu MOCT delat to svy?

Bohuzel spousta z nas behem skolni dochazky zapomnelo co to vlastne bylo, anebo jsme si nechali namluvit, ze na TO vlastne neni cas a ze az PAK.

Ze soucasneho vzdelavaciho systemu by byl pan Komensky zaplakal.

0/0
8.7.2015 14:14

M37a97r95t29i28n 30U56r87b86a83n27e52c 5366751500853

Podobná škola již v Americe funguje, nevidím problém, proč by neměla i tady. 

Někdo tady psal, že se v této škole dítě nic nenaučí. Tady je ale nutné brát jako fakt i to, že to dítě má v sobě určitý program na učení. Proto ho škola spíše demotivuje, protože je nuceno držet se něčeho, co si my myslíme, že by se mělo naučit. 

Kupříkladu nevím, k čemu by potřeboval vědět kuchař chemický vzorec kyseliny sírové. A na některé profese se v současných školách spoustu lidí nepřipraví vůbec. Například na profesi systémového správce. Neznám školu (pokud vy nějakou takovou znáte, prosím napište mi její název), která by učila například rozdíly mezi standardním uživatelem a administrátorem. Nebo osvětlila, co to znamená pojem root v Linuxu. Nebo například gramatiku C# nebo Javy. 

Ale zase. Tohle nepotřebuje každý. Podle mého názoru by ZŠ (když se jmenuje ZÁKLADNÍ škola) měla učit ZÁKLADNÍ věci. A rozhodně ne trochu od každého. 

Co například by škola měla učit? Například jak se dostat k nějaké informaci (hledáním na internetu, knížky, ...), jak se chovat k ostatním.

+1/0
25.6.2015 14:01

B29a47r81a 79S24v45o25b41o48d61o35v40a 1873302865461

Pokud má dítě svobodnou volbu a odpovídající prostředí, naučí se to, co potřebuje znát. Bohužel snaha naučit děti něco, co oni samy považují za nudné a zbytečné, vede k odporu ke škole a vzdělávání jako takovému (jaký to paradox) a pocitu, že v životě je nutné dělat věci, které vás otravují (tím myslím systematicky, ne čas od času). Takto formovaným dospělým přijde pak normální, že se v životě otravují a dělají práci, která je nenaplňuje, podle hesla “nejdřív práce, potom zábava”. Což je dle příspěvků zde případ většiny diskutujících.

K vzájemnému respektu se děti učí tím, že žijí v prostředí, kde jsou tyto hodnoty normou. Ne tím, že jim učitel říká, co mají dělat.

Úvahy nad tím, co z takových dětí bude, jsou až úsměvné – to už totiž bylo dávno zjištěno, jelikož tento formát škol není žádná novinka. Jejich absolventi pracují ve stejných oborech, jako zbytek populace, s tím rozdílem, že většinou dělají to, co je baví, mají zdravé seběvědomí a respekt k sobě i druhým.

+2/0
5.6.2015 9:45

P23e51t77r42a 14Ž77á91d45n59í74k21o18v77á 8605834392250

báro, lépe bych to neřekla... děkuji :-);-)

0/0
7.6.2015 9:37

D64a29v86i32d 21D87v94o59ř44á92k 6872420355117

"Pokud má dítě svobodnou volbu a odpovídající prostředí, naučí se to, co potřebuje znát."

O co se opírá toto tvrzení? Nějaké výzkumy, stuidie, ...?

Co když dítě nějaký předmět nebo látka prostě nebaví, nebude se ho tedy učit?

"Jejich absolventi pracují ve stejných oborech, jako zbytek populace, s tím rozdílem, že většinou dělají to, co je baví, mají zdravé seběvědomí a respekt k sobě i druhým."

Zdroj?

0/0
9.6.2015 8:33

B50a70r75a 73S93v70o72b92o82d87o17v67a 1153662645561

1. Je v pořádku, že dítě nějaká látka nebaví a nebude se jí učit, pokud ji k ničemu nepotřebuje. Lidskou přirozeností je se zdokonalovat a vzdělávat (vezměte si, co vše se dítě naučí samo za prvních šest let života), je tu však podmínka, že toto vzdělávání musí být viděno jako smysluplné (více viz např. PhDr. Jana Nováčková, CSc.: Mýty ve vzdělávání). Smysluplné pro nás je to, u čeho chápeme souvislosti a praktické uplatnění. Co se učíme proto, že nám někdo jiný řekl, že je důležité (bez toho, abychom to vzali za své), učíme se to pomalu, obtížně a máme tendenci to rychle zapomenout. Nevím, jak Vy, ale já mám s tímto ze své gymnaziální i VŠ praxe bohaté zkušenosti. Obavy, že by se dítě např. nenaučilo číst či psát, jsou liché vzhledem k tomu, že to je něco, bez čeho se v naší společnosti neobejde. Když dáte dítěti svobodnou volbu, naučí se to v určitém okamžiku každé, a to ve věku a způsobem, který je pro něj optimální (viz http://www.svobodauceni.cz/clanek/deti-se-samy-uci-cist).

2. Toto zkoumá např. Peter Gray, profesor psychologie na Boston College. Ve svém výzkumu mj. sledoval děti z americké svobodné školy Sudbury Valley. Zjistil, že absolventi této školy se v dospělosti většinou zabývají tím, co je bavilo jako děti - tj. na co a s čím si hráli, tomu se věnovali i nadále a neztráceli čas s věcmi, které pro ně nebyly zajímavé. Tím dokázali jít hlouběji a efektivněji za vědomostmi a dovednostmi, které je bavily a zároven byly klíčové pro jejich profesní dráhu.

0/0
9.6.2015 15:39

D18a46v69i20d 11D97v75o57ř28á91k 6432480265447

1. Takže když se vyskytne dítě, které se nebude chtí naučit počítat, tak se to prostě nebude umět, ano?

2. Ale tohle patí přeci i pro děti z normálních škol, že se věnují tomu, k čemu inklinovaly v dětství. Samozřejmě je i dost těch, u kterých to tak není, ale tak to asi bude i u těchto škol, ne? Nebo tam se všichni věnují tomu, co ho bavilo jako dítě? Asi ne, možná jsou jiné relace, ale jaké doopravdy jsou?

" tj. na co a s čím si hráli, tomu se věnovali i nadále a neztráceli čas s věcmi, které pro ně nebyly zajímavé."

Tak v tom asi bude problém. Nepovažuji totiž mnohé z věcí, které pro mě nebyly zajímavé, za zbytečné. A zdá se mi, že to ani takto napsané nemůže nikdo brát vážně. Mám dojem, že jde o nedorozumění.

0/0
12.6.2015 11:31

B66a43r19a 13S45v43o83b88o21d46o42v76a 1223282275531

no on každý občas potřebuje něco spočítat, a to je právě ten moment, kdy se to naučí ;)

já si například nepamatuju věci, které pro mne nebyly zajímavé, takže ano, jejich biflování považuji za zbytečné.

+2/0
12.6.2015 11:43

D33a47v51i97d 32D76v41o37ř35á91k 6522830395557

Myslim, ze nema cenu dal tuto diskuzi rozvijet.

0/0
14.6.2015 9:55

M54a37r36t48i78n 13U32r70b82a74n45e70c 5136921970823

Já bych řekl, že k oběma věcem, ke kterým Vy požadujete zdroj je například škola Sudbury Valley (viz http://www.mimoskolu.cz/skola-je-vezeni-a-nici-nase-deti/ ). Protože tato škola funguje. Jak si určitě přečtete v článku.

0/0
25.6.2015 14:46

H79e31l34e79n49a 45K25a49v13k38o18v26á 5606613140386

Ale kdo teda naučí tyhle děti, že existují také  povinnosti, řád, disciplína,  respekt k učiteli ?  Nebudu se vůbec divit, až některý ministr přijde s tím, že škola je pro děti vlastně nepovinná či zbytečná. Chápu, že tyhle liberecké děti  nemůže tahle "výuka" stresovat. Stresováno bude spíše jejich okolí, možná i rodiče.,když si dítka budou dělat, co je momentálně napadne.

+1/0
3.6.2015 11:17

G44a83b20r92i97e18l95a 55S70i58w12k79o93v39á 6776588577148

Co tím myslíte, že budou dělat, co je napdane? Nějaký příklad? Jde o to jakým způsobem děti vyučují a rozvíjejí. A to jak se děti chovají většinou ovlivňují nejvíce rodiče...

0/0
7.7.2015 19:59

J67i71t43k93a 39Ř14e34z97á40č61o51v69á 7669533396611

R^

0/0
2.6.2015 20:11

L60a20d94i89s85l34a60v 74E77g69e51r84m71a54i79e13r 2580882287193

Ve škole se mají naučit určitému řádu a povinnostem,ale tady???

+1/0
2.6.2015 19:10

G97a39b58r22i62e45l65a 35S87i26w29k49o28v82á 6436868717338

To je můžete naučit i doma :-)

0/0
7.7.2015 20:00

A52u91g93u72s51t 54F42o78r27m36á13n62e51k 6565559980126

Jen aby se dědtičky naučily aspoň se podepsat.

+4/−1
2.6.2015 15:00

J48i57ř59í 34Z60á45h44o55r37a 5503675512839

Nevím, jak se k tomu mám postavit, i když mě jako rodiče geniálních a nadaných dětí podobné věci zajímají, myslím si, že český systém školství pokulhává až od druhého stupně, graduje na středních školách a vrcholí na škole vysoké, vše v negativním slova smyslu. V prvním stupni se ale převážní učí základy a je mi jasné, že mé jazykově nadané dítě by excelovalo v nasávání všeho možného, co se týká jazyka, ale jazyka pouze. Já bych ale ocenil, kdyby umělo i perfektně počítat, a znalo alespoň státy sousedící s libereckým krajem, čert vem Slovensko, nebo Rakousko. na jednu starnu velmi oceňuji možnost další volby, určitě bych něco podobného nezavrhoval jen proto, že tomu zatím nerozumím a jsem připraven tomu dát šanci, na druhou stranu si pocitově nejsem jistý, jestli to je dobré, i přesto, že si myslím, že mé děti mají nadstandardní porci svobody, kde by to jiní dokonce nazvali rozmazleností a nevychovaností.

0/0
2.6.2015 14:43

N82i56n60a 65P94a54n66o53ž96k79o94v35á 9427125835408

Nemůžu si pomoci, ale vždycky jsemměla za to, že škola má děti připravit na život dospělých. Tudíž se už dozačátku učí, že nejdřív je třeba dělat něco užitečného, a pak si mohou dělat,co chtějí. Že se někdy musíme učit věci, které bereme jako nepotřebné, alepozději se nám mohou hodit. Že máme mít úctu ke starším lidem. Pokud nám něconejde, tak na tom musíme více zapracovat, abychom to dohnali. Tohle všechno pakstejně člověk musí dodržovat v dospělosti (stačí i na SŠ). Nedovedu sipředstavit, jak by děti z podobné školy zvládli střet s realitou,která není tak růžová. Zejména by mě zajímalo, jak by pak učitelé podle svéfilozofie zvládali partu puberťáků, kteří třeba nebudou vůbec chodit do hodin,učitelce pošlou do patřičných místi, nebo začnou něco z nudy demolovat. Tobych pak chtěla vidět jejich pozitivní přístup. Ale je jasné, že autoři tentopřístup budou vychvalovat, protože z toho budou mít profit, ale co k tomuvede rodiče, to nepochopím. :-)

+5/0
2.6.2015 14:37

O69n29d47r79a 35Z83d62r20a86h18a46l 4655310835121

Tak kdyby mě v tom věku naučili vnímat časové pásma...to bych se teď měl. To bych asi programoval na 25 počítačích nebo kolik těch pásmů je.

+1/−1
2.6.2015 14:16

J57a95r69o75s46l67a95v 89J12o11n32á53š 7314263314

To bude zřejmě škola i bez přestávek a začátku i konce vyučování, tedy pardon svobodného individuálního rozvoje a možná i bez prázdnin. Děti buď přijdou nebo se budou svobodně rozvíjet třeba za školou.

+3/0
2.6.2015 13:52

M75i14l73e35n89a 70K41l66o31u71č68k52o28v38á 1334823501480

Myslim,že měsíc je krátka doba  na vyhodnocovani. Až deti ukončí 1.rok, tak by mme zajimalo, co se naučily. Napište článek za rok v cervnu  ....

+6/0
2.6.2015 12:41

J82a34n 59H95a44v87r50d67a 2278256361148

chjo. není důležité, co se naučili za rok. důležité je, co se naučí za celé své dětství. život není teď čeština, teď matika, teď zeměpis, teď přírodopis... Život je veškeré provázání všeho a poznání je prostě lepší zažít v souvislostech,

Z tohoto pohledu je daleko důležitější, co bude člověk zvládat ve 12, 15, 18-ti letech, než po první třídě (a s jakou známkou / a v jakém porovnání s někým jiným).

0/0
2.6.2015 14:25

D67a41v43i82d 43D21v75o60ř51á45k 6362330105327

chjo. Původní příspěvek nepíše nic o tom, že život je "teď čeština, teď matika, teď zeměpis, teď přírodopis". Původní příspěvek říká, že tahle báječná výborná škola může být lepší než klasická škola, ale také horší. Že to teď nevíme. Protože nemáme žádné informace o tom, co děti, které prošly touto školou zvládají po první třídě nebo třeba v těch "12, 15, 18-ti letech".

0/0
9.6.2015 8:25

M27i38l72o16š 60B62o48u28k70a30l 8853877623164

;-D... to bude tahák pro některé skupiny "neposedných" obyvatel...;-D ... a učitelé skončí v Bohnicích-na to dám krk.

+1/0
2.6.2015 12:34

C17y74r44i36l 98P88a37v85e18l17k62a 4726402158225

Měl jsem co dočinění s dětmi s Waldorfské školy. Pardon, ale větší nevychovaný a rozjívený "děti" jsem neviděl.

A moc by mě zajímalo, na co osmiletý dítě potřebuj jako jednu z meritorních věcí ve svém věku vnímat rozdílná časová pásma?

+3/−1
2.6.2015 12:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.