Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bez známek, osnov i zvonění. Svobodná škola za Libercem děti nestresuje

Zapomeňte na všechny představy, které jste kdy měli o škole. První svobodná škola v Libereckém kraji už měsíc učí a vychovává děti bez osnov, tabule nebo zvonění. Ale hlavně bez známek i stresů. A zájemců o výuku pomalu přibývá. Škola čeká na naplnění kapacity 15 dětí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H81o51n64z61a 75N20i38k86l 6573897172290

Reforma skolstvi, jak si vetsina z nas uvedomuje, je v blízke budoucnosti NEZBYTNA.

Proto ANO jen vice takovychto skol.

Me osobne skola nadmerne a to i presto ze na zakladni skole jsem nemel prob lem s ucenim a 8 let koncil temer pokazde s temer samyma.

Jak se postupem casu ukazalo v zivote to moc neznamena.

To co je potreba v detech rozvijet je zdrave sebevedomi, umeni diskutovat a stat si za svym nazorem, ktery se neboji obhajit.

Touha po studiu je naprosto automaticka a vlastní kazdemu diteti, ktere ma podminky k tomu aby se zaobiralo tim co ho opravdu zajima. To se samozrejme s vekem meni, ale myslet si ze se diky tomu nenauci poradne psat nebo pocitat. Prosim Vas!

A proc delat nejdriv povinnosti a pak zabavu???

Nebylo by lepsi delat to co nas opravdu bavi a vedet ze se tim mohu pohodlne zivit a ne jen tupe prodavat svuj cas a tesit se az padla a pak budu MOCT delat to svy?

Bohuzel spousta z nas behem skolni dochazky zapomnelo co to vlastne bylo, anebo jsme si nechali namluvit, ze na TO vlastne neni cas a ze az PAK.

Ze soucasneho vzdelavaciho systemu by byl pan Komensky zaplakal.

0/0
8.7.2015 14:14

M85a90r38t64i80n 90U46r34b51a68n75e78c 5406901950363

Podobná škola již v Americe funguje, nevidím problém, proč by neměla i tady. 

Někdo tady psal, že se v této škole dítě nic nenaučí. Tady je ale nutné brát jako fakt i to, že to dítě má v sobě určitý program na učení. Proto ho škola spíše demotivuje, protože je nuceno držet se něčeho, co si my myslíme, že by se mělo naučit. 

Kupříkladu nevím, k čemu by potřeboval vědět kuchař chemický vzorec kyseliny sírové. A na některé profese se v současných školách spoustu lidí nepřipraví vůbec. Například na profesi systémového správce. Neznám školu (pokud vy nějakou takovou znáte, prosím napište mi její název), která by učila například rozdíly mezi standardním uživatelem a administrátorem. Nebo osvětlila, co to znamená pojem root v Linuxu. Nebo například gramatiku C# nebo Javy. 

Ale zase. Tohle nepotřebuje každý. Podle mého názoru by ZŠ (když se jmenuje ZÁKLADNÍ škola) měla učit ZÁKLADNÍ věci. A rozhodně ne trochu od každého. 

Co například by škola měla učit? Například jak se dostat k nějaké informaci (hledáním na internetu, knížky, ...), jak se chovat k ostatním.

+1/0
25.6.2015 14:01

B40a92r16a 66S55v38o38b29o89d17o35v92a 1363882725761

Pokud má dítě svobodnou volbu a odpovídající prostředí, naučí se to, co potřebuje znát. Bohužel snaha naučit děti něco, co oni samy považují za nudné a zbytečné, vede k odporu ke škole a vzdělávání jako takovému (jaký to paradox) a pocitu, že v životě je nutné dělat věci, které vás otravují (tím myslím systematicky, ne čas od času). Takto formovaným dospělým přijde pak normální, že se v životě otravují a dělají práci, která je nenaplňuje, podle hesla “nejdřív práce, potom zábava”. Což je dle příspěvků zde případ většiny diskutujících.

K vzájemnému respektu se děti učí tím, že žijí v prostředí, kde jsou tyto hodnoty normou. Ne tím, že jim učitel říká, co mají dělat.

Úvahy nad tím, co z takových dětí bude, jsou až úsměvné – to už totiž bylo dávno zjištěno, jelikož tento formát škol není žádná novinka. Jejich absolventi pracují ve stejných oborech, jako zbytek populace, s tím rozdílem, že většinou dělají to, co je baví, mají zdravé seběvědomí a respekt k sobě i druhým.

+2/0
5.6.2015 9:45

P87e44t21r11a 61Ž36á24d97n47í90k95o23v75á 8855304842240

báro, lépe bych to neřekla... děkuji :-);-)

0/0
7.6.2015 9:37

D12a55v64i82d 50D72v57o61ř18á73k 6732640535977

"Pokud má dítě svobodnou volbu a odpovídající prostředí, naučí se to, co potřebuje znát."

O co se opírá toto tvrzení? Nějaké výzkumy, stuidie, ...?

Co když dítě nějaký předmět nebo látka prostě nebaví, nebude se ho tedy učit?

"Jejich absolventi pracují ve stejných oborech, jako zbytek populace, s tím rozdílem, že většinou dělají to, co je baví, mají zdravé seběvědomí a respekt k sobě i druhým."

Zdroj?

0/0
9.6.2015 8:33

B62a94r97a 89S95v79o93b74o13d77o18v28a 1643412245531

1. Je v pořádku, že dítě nějaká látka nebaví a nebude se jí učit, pokud ji k ničemu nepotřebuje. Lidskou přirozeností je se zdokonalovat a vzdělávat (vezměte si, co vše se dítě naučí samo za prvních šest let života), je tu však podmínka, že toto vzdělávání musí být viděno jako smysluplné (více viz např. PhDr. Jana Nováčková, CSc.: Mýty ve vzdělávání). Smysluplné pro nás je to, u čeho chápeme souvislosti a praktické uplatnění. Co se učíme proto, že nám někdo jiný řekl, že je důležité (bez toho, abychom to vzali za své), učíme se to pomalu, obtížně a máme tendenci to rychle zapomenout. Nevím, jak Vy, ale já mám s tímto ze své gymnaziální i VŠ praxe bohaté zkušenosti. Obavy, že by se dítě např. nenaučilo číst či psát, jsou liché vzhledem k tomu, že to je něco, bez čeho se v naší společnosti neobejde. Když dáte dítěti svobodnou volbu, naučí se to v určitém okamžiku každé, a to ve věku a způsobem, který je pro něj optimální (viz http://www.svobodauceni.cz/clanek/deti-se-samy-uci-cist).

2. Toto zkoumá např. Peter Gray, profesor psychologie na Boston College. Ve svém výzkumu mj. sledoval děti z americké svobodné školy Sudbury Valley. Zjistil, že absolventi této školy se v dospělosti většinou zabývají tím, co je bavilo jako děti - tj. na co a s čím si hráli, tomu se věnovali i nadále a neztráceli čas s věcmi, které pro ně nebyly zajímavé. Tím dokázali jít hlouběji a efektivněji za vědomostmi a dovednostmi, které je bavily a zároven byly klíčové pro jejich profesní dráhu.

0/0
9.6.2015 15:39

D14a85v50i78d 34D42v18o92ř47á71k 6632480525627

1. Takže když se vyskytne dítě, které se nebude chtí naučit počítat, tak se to prostě nebude umět, ano?

2. Ale tohle patí přeci i pro děti z normálních škol, že se věnují tomu, k čemu inklinovaly v dětství. Samozřejmě je i dost těch, u kterých to tak není, ale tak to asi bude i u těchto škol, ne? Nebo tam se všichni věnují tomu, co ho bavilo jako dítě? Asi ne, možná jsou jiné relace, ale jaké doopravdy jsou?

" tj. na co a s čím si hráli, tomu se věnovali i nadále a neztráceli čas s věcmi, které pro ně nebyly zajímavé."

Tak v tom asi bude problém. Nepovažuji totiž mnohé z věcí, které pro mě nebyly zajímavé, za zbytečné. A zdá se mi, že to ani takto napsané nemůže nikdo brát vážně. Mám dojem, že jde o nedorozumění.

0/0
12.6.2015 11:31

B49a42r93a 91S43v28o77b95o34d14o29v37a 1513852745311

no on každý občas potřebuje něco spočítat, a to je právě ten moment, kdy se to naučí ;)

já si například nepamatuju věci, které pro mne nebyly zajímavé, takže ano, jejich biflování považuji za zbytečné.

+2/0
12.6.2015 11:43

D18a25v47i64d 69D87v24o73ř73á29k 6852140515337

Myslim, ze nema cenu dal tuto diskuzi rozvijet.

0/0
14.6.2015 9:55

M26a54r31t50i38n 74U34r71b96a94n75e18c 5606451580953

Já bych řekl, že k oběma věcem, ke kterým Vy požadujete zdroj je například škola Sudbury Valley (viz http://www.mimoskolu.cz/skola-je-vezeni-a-nici-nase-deti/ ). Protože tato škola funguje. Jak si určitě přečtete v článku.

0/0
25.6.2015 14:46

H89e31l28e25n63a 47K11a87v92k61o28v29á 5276243410726

Ale kdo teda naučí tyhle děti, že existují také  povinnosti, řád, disciplína,  respekt k učiteli ?  Nebudu se vůbec divit, až některý ministr přijde s tím, že škola je pro děti vlastně nepovinná či zbytečná. Chápu, že tyhle liberecké děti  nemůže tahle "výuka" stresovat. Stresováno bude spíše jejich okolí, možná i rodiče.,když si dítka budou dělat, co je momentálně napadne.

+1/0
3.6.2015 11:17

G53a10b87r73i15e11l57a 98S96i45w27k51o88v60á 6366778257768

Co tím myslíte, že budou dělat, co je napdane? Nějaký příklad? Jde o to jakým způsobem děti vyučují a rozvíjejí. A to jak se děti chovají většinou ovlivňují nejvíce rodiče...

0/0
7.7.2015 19:59

J38i64t85k36a 69Ř77e53z43á56č75o56v14á 7539823636121

R^

0/0
2.6.2015 20:11

L64a59d57i84s90l88a72v 28E28g28e29r58m98a41i34e49r 2140502857753

Ve škole se mají naučit určitému řádu a povinnostem,ale tady???

+1/0
2.6.2015 19:10

G86a26b40r20i29e71l53a 80S52i91w90k44o87v85á 6956768307408

To je můžete naučit i doma :-)

0/0
7.7.2015 20:00

A85u49g91u66s17t 51F57o94r44m25á51n17e10k 6135969860256

Jen aby se dědtičky naučily aspoň se podepsat.

+4/−1
2.6.2015 15:00

J47i29ř46í 64Z28á44h90o75r36a 5373845692229

Nevím, jak se k tomu mám postavit, i když mě jako rodiče geniálních a nadaných dětí podobné věci zajímají, myslím si, že český systém školství pokulhává až od druhého stupně, graduje na středních školách a vrcholí na škole vysoké, vše v negativním slova smyslu. V prvním stupni se ale převážní učí základy a je mi jasné, že mé jazykově nadané dítě by excelovalo v nasávání všeho možného, co se týká jazyka, ale jazyka pouze. Já bych ale ocenil, kdyby umělo i perfektně počítat, a znalo alespoň státy sousedící s libereckým krajem, čert vem Slovensko, nebo Rakousko. na jednu starnu velmi oceňuji možnost další volby, určitě bych něco podobného nezavrhoval jen proto, že tomu zatím nerozumím a jsem připraven tomu dát šanci, na druhou stranu si pocitově nejsem jistý, jestli to je dobré, i přesto, že si myslím, že mé děti mají nadstandardní porci svobody, kde by to jiní dokonce nazvali rozmazleností a nevychovaností.

0/0
2.6.2015 14:43

N44i57n28a 73P63a45n83o29ž19k87o61v33á 9377385395448

Nemůžu si pomoci, ale vždycky jsemměla za to, že škola má děti připravit na život dospělých. Tudíž se už dozačátku učí, že nejdřív je třeba dělat něco užitečného, a pak si mohou dělat,co chtějí. Že se někdy musíme učit věci, které bereme jako nepotřebné, alepozději se nám mohou hodit. Že máme mít úctu ke starším lidem. Pokud nám něconejde, tak na tom musíme více zapracovat, abychom to dohnali. Tohle všechno pakstejně člověk musí dodržovat v dospělosti (stačí i na SŠ). Nedovedu sipředstavit, jak by děti z podobné školy zvládli střet s realitou,která není tak růžová. Zejména by mě zajímalo, jak by pak učitelé podle svéfilozofie zvládali partu puberťáků, kteří třeba nebudou vůbec chodit do hodin,učitelce pošlou do patřičných místi, nebo začnou něco z nudy demolovat. Tobych pak chtěla vidět jejich pozitivní přístup. Ale je jasné, že autoři tentopřístup budou vychvalovat, protože z toho budou mít profit, ale co k tomuvede rodiče, to nepochopím. :-)

+5/0
2.6.2015 14:37

O90n86d47r11a 69Z58d56r82a74h67a14l 4105900805241

Tak kdyby mě v tom věku naučili vnímat časové pásma...to bych se teď měl. To bych asi programoval na 25 počítačích nebo kolik těch pásmů je.

+1/−1
2.6.2015 14:16

J72a35r31o79s92l87a36v 49J60o12n95á37š 7414843404

To bude zřejmě škola i bez přestávek a začátku i konce vyučování, tedy pardon svobodného individuálního rozvoje a možná i bez prázdnin. Děti buď přijdou nebo se budou svobodně rozvíjet třeba za školou.

+3/0
2.6.2015 13:52

M89i16l61e40n44a 49K46l67o51u85č10k45o97v95á 2416830386382

Myslim,že měsíc je krátka doba  na vyhodnocovani. Až deti ukončí 1.rok, tak by mme zajimalo, co se naučily. Napište článek za rok v cervnu  ....

+6/0
2.6.2015 12:41

J72a87n 97H16a57v45r56d64a 2478856981738

chjo. není důležité, co se naučili za rok. důležité je, co se naučí za celé své dětství. život není teď čeština, teď matika, teď zeměpis, teď přírodopis... Život je veškeré provázání všeho a poznání je prostě lepší zažít v souvislostech,

Z tohoto pohledu je daleko důležitější, co bude člověk zvládat ve 12, 15, 18-ti letech, než po první třídě (a s jakou známkou / a v jakém porovnání s někým jiným).

0/0
2.6.2015 14:25

D30a25v97i44d 76D96v47o59ř45á73k 6352660785937

chjo. Původní příspěvek nepíše nic o tom, že život je "teď čeština, teď matika, teď zeměpis, teď přírodopis". Původní příspěvek říká, že tahle báječná výborná škola může být lepší než klasická škola, ale také horší. Že to teď nevíme. Protože nemáme žádné informace o tom, co děti, které prošly touto školou zvládají po první třídě nebo třeba v těch "12, 15, 18-ti letech".

0/0
9.6.2015 8:25

M91i52l37o53š 28B28o67u98k67a95l 8423837583254

;-D... to bude tahák pro některé skupiny "neposedných" obyvatel...;-D ... a učitelé skončí v Bohnicích-na to dám krk.

+1/0
2.6.2015 12:34

C83y79r12i59l 68P77a64v84e46l63k28a 4446452778915

Měl jsem co dočinění s dětmi s Waldorfské školy. Pardon, ale větší nevychovaný a rozjívený "děti" jsem neviděl.

A moc by mě zajímalo, na co osmiletý dítě potřebuj jako jednu z meritorních věcí ve svém věku vnímat rozdílná časová pásma?

+3/−1
2.6.2015 12:26







Najdete na iDNES.cz