Diskuze

Tisíc lidí bojuje za tisíc stromů. Při kácení má zmizet i stoletá alej

Téměř tisíc lidí už podepsalo petici kvůli záchraně alejí na Frýdlantsku. Jedna z nich, kočárová alej mezi Raspenavou a Krásným Lesem, je také nominována do soutěže Alej roku. Jednotlivci a spolky tak chtějí na Frýdlantsku zabránit plánu vykácet 950 stromů kvůli rekonstrukcím silnic druhých a třetích tříd.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J19i51ř73í 86Ž39i43d34ů

9. 10. 2015 0:19

Všichni diskutující by měli především vědět, že projekt vyhrál jen proto, že jeho deklarovaným cílem je zpřístupnění přírodních a kuturních krás Frýdlantska a v návaznosti na to zvýšený počet turistů a předpokládané zvýšení zaměstnanosti. Frýdlatnsko je krásné právě svými alejemi. Je skvělé, že se kraji podařilozajistit velké množství peněz na opravu silnic na Frýdlantsku. Právě proto byopravy silnic měly být udělány profesionálně a co nejefektivněji, protože se tato příležitost hned tak nebude opakovat ( jak říká pan hejtnam). To je také cílem iniciativyZachraňme aleje. Opravit a nezničit. Znamená to opravit ty silnice, kde je to nezbytně nutné. Rozšířitty silnice, kde to provoz jednoznačně vyžaduje. Zachovat maximum z krásnýchalejí, které silnice lemují. Každá alej je jiná a proto přístup ke každé z nich musí být jiný. Jde jen o to najít nejlepší možné technické řešení. Stromy není  třeba vždy kácet. Stačí udělat kvalitníarboristické úpravy. Ty dokážou eliminovat většinu problémů s padajícícmi větvemi. Jen je to třeba dělat pravidelně a ne jednou za 100 let a pak se vymlouvat na to, že padají větve. Co dodnes dělal Krajská správa silnic pro to, aby větve nepadali?  Krásným příkladem jak na to  může být nedávná revitalizace stromovýchporostů kolem 10 silničních alejí v okrese Blansko. Stačilo na to jen 9miliónů korun.

Profesionálně provedenérekonstrukci by měl předcházet kvalitní dopravní průzkum. Je třeba důkladně zjistit, jak jsoujednotlivé silniční úseky skutečně využívané. Některé údaje o počtu autprojíždějících po předmětných silnicích považují místní obyvatelé za velmi nadhodnocené. je také dobře vidět i další souvislosti. Například když se někde opraví most kam dnes můžouvozidla do 3,5 tuny, tak je zřejmé, že touto obcí mohou ( a jistě i budou)projíždět kamióny se všemi důsledky, které jsou s tím spojené. Ne všichni tochtějí. Ne všichni si tyto souvislosti dokážou uvědomit. Pokud je mi známo takkamióny způsobují víc úmrtí než padající stromy.

2 0
možnosti
Foto

J47i95ř57í 20E41r19b36e92n

5. 10. 2015 21:29

Je rozdíl mít alej podél frekventované druhotřídky nebo podél polozapomenuté cesty.

Je rozdíl mít alej podél obou stran silnice nebo podél jen jedné strany.

Je rozdíl mít alej hned u zvlněného asfaltu, nebo oddělenou příkopem/náspem.

.

Ještě před patnácti lety byla silnice Studenec - Horka - Nová Paka celá lemována mocnými jasany. Dnes jsou ojedinělé, vše okolo silnice je vyholené a pařezy zafrézované. Silnice je víc přehledná a subjektivně víc bezpečná, ale v létě pochopitelně víc rozpálená, v zimě víc a častěji zavátá sněhem... Všechno má svá pro a proti. Osobně bych v takových případech kácel jen podél jedné strany silnice a odsouval tak vozovku od toho druhého stromořadí, aby aspoň jeho část zůstala....

1 0
možnosti

Tak jak reagovat na tento clanek, zacnu trosku oklikou. Tedy proc zde jsou ty aleje, aha ano za Marie Terezie se budovaly cesty pro povozy a vojsko, v te dobe byly vysazovany stromy, aha to proto, aby voska, ktery jede povozem jel ve stinu a byl proste chranen pred pocasim, stejne tak i pochodujici vojsko. Aha ta doba je uz daleko pryc, kdy funkcnost stromu byla prinosem, v soucasne dobe tam jsou stare stromy, unavene dlouhym casem a pusobenim odborniku, maji oasfaltovane koreny, ofrezovane kmeny, proste uz by si zaslouzily odejit. Kdo si mysli, ze kdyz alej sazeli, tak to byly stromy velke jako ted je mimo, sazeli male stromky, stejne jako budem sazej po oprave silnice, ktera bude slouzit trebas dalsich 100 let stejne jako tato. Po 20 letech tam bude nova udrzovana alej mladych stromu, ktera bude delat stejnou radost jako ta stavajici. Myslim si tedy, ze pokud by pan Vlk premyslel takto bylo by to asi lepsi nez otravovani s petici, ktera je uplne mimo, nehlede je to od cloveka, ktery nas system obohacuje tim, ze umi dobre cerpat dotace.

4 1
možnosti

Četl jste článek? Vykácelo se přes dva tisíce stromů a vysadilo sto sedmdesát. Trochu nepoměr.

2 2
možnosti

Znovu oprášený článek s čistou diskuzí. Jezdím alejí Raspenava - Novoměstská několikrát týdně. Vyhýbání se protijedoucím osobákům ještě jde. Potkat autobus, traktor nebo náklaďák už je maso. Přestaňte tu prosím psát nesmysly, že to není problém. Speciálně u téhle cesty to problém je. Jde o frekventovanou spojnici, která si modernizaci i za cenu kácení a následné nové výsadby rozhodně zaslouží.

3 0
možnosti

Vymlátit všechno, opravit pokud na to budou finance a pak vysázet nové stromy když je tam musejí mít. Co je lepší prohnilý neudržovaný stoletý strom nebo nový stromek který bude 50-60 let v pohodě a pak s občasnými většími prořezávkami.

Fakt nechápu tyhle postoje že co je zelený se musí chránit. Když to tam je nikdo se o to nestará a pak to spadne, někoho zabije a všichni se diví jaktože ten strom byl prohnilý.

2 2
možnosti

Protestující tam asi nikdy nejeli autem, ty silnice jsou katastrofa a stromy jsou tak blízko, že se ztěží vyhnou 2 osobáky, o autobusu nemluvě. Moc by mne zajímalo, kolik lidí podepsaných pod peticí je místních a kolik lufťáků, co mají v okolí chalupu (ti opravdu nepotřebují denně dojíždět do práce či za nákupy).

3 10
možnosti