Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Železniční romantika je mrtvá. Heřmanička dojezdila před čtyřiceti lety

Bývala to náramná romantika: po úzkorozchodné trati se kodrcala lokomotiva s pár vagony. Vozily dělníky, školáky i víkendové trampy a místní obyvatelé nazývali trať něžně Heřmanička. Před čtyřiceti lety idylka skončila. Poslední osobní vlak na trať z Frýdlantu do Heřmanic vyjel 13. ledna 1976.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F55a34b17i58o 21S85g74a60t92t54o60n44i 9941800527770

Škoda, Oybin a Jonsdorf ukazují, že by to fungovalo.

+2/0
13.1.2016 17:59

P78e93t24r 80N54e97c20h94a93n98i36c74k63ý 7653196528300

Tak kdyby Stalin neprosadil posunutí Polska, celý ten kraj by vypadal jinak. Třeba oblast kolem Jelení Hory. Malebné podhůří Krkonoš, staré německé domy, tramvajová trať do Sobieszowa, Ceplic a Przesieky (tedy úplně do hor), zničená zarostlá obrosvká nádraží všude, trať dolinou Bobru v naprostém rozkladu, 70 let nefungující železniční přejezd do Szklarske Poreby, úpadek u Královce a Mirošova, zrušené tratě do Karpacze, Kowar, Swieradow Zdroj, strhaná, zničená a ukradená elektrifikace na mnoha tratích, vlaky Jelenia Gora - Wroclaw se pomalu snaží dosáhnout rekonstrukcí časů z roku 1944 a dalo by se neustále pokračovat. Jen zmar, kopřivy a pár odkazů na dávné doby.

+6/0
13.1.2016 19:10

J38a13n 38H86a34v50r61d68a 2508396711198

jo, kdyby toho Stalin neprosadil více...

A kdyby tady spousta lidí nelezla sovětovi do zadku...

0/0
13.1.2016 21:17

V90i16k20t28o62r 77N83á15r47o11ž36n95ý 3629262868

Nemějte představu , že kdyby tento kraj zůstal Německem , že by to tam dnes bylo někde na úrovni dnešního Bavorska. Železnice v NDR se také rušily , jejich stav na hodně úsecích není optimální ani dnes takřka 30 let po sjednocení Německa...

0/0
14.1.2016 8:35

P48e84t39r 88N50e90c74h52a48n48i43c53k53ý 7623226138670

Přesto rozdíl při přejetí hranice je dost patrný. Nemyslím, že by rušili tratě do hor a pokud by komunisti rušili, určitě by byla větší vůle pro obnovu. O krajině, nepůvodních obyvatelích a zničených budovách nemluvě

0/0
14.1.2016 8:42

F48a85b13i92o 25S56g10a87t34t47o81n36i 9761410347180

no ono spíš kdyby Hitler nezblbnul své krajany k válci, Stalin byl jenom důsledkem...

0/0
15.1.2016 9:42

M63a22r82t21i50n 30M28u26s62i70l 4780281333401

Je třeba si připomenout, že zmíněný Oybin a Jonsdorf přežil jen proto, že vozil uhlí (lignit) z dolu Berzdorf. Samotná NDR počítala s likvidací trati po vytěžení dolu. Sjednocení a následný útlum tomu zabránil resp. umožnil přechod dráhy k rekreačnímu provozu. Samotná Heřmanička takový turistický potenciál asi nikdy neměla. O její likvidaci se uvažovalo již od 60. let 20. st. pro nerentabilnost provozu. A to i přes nedávno provedenou rekonstrukci (1957). Když odvoz kamene z lomu převzala nákladní auta, bylo hotovo. Likvidace se svezla s vlnou rušení tratí jako Jablonné - Svor atd.

Ještě dovětek k fyzické likvidaci kolejí v roce 1997. K ní došlo krátce poté, co padly snahy fy Rail Explor (1995-6) o obnovení provozu. Tehdy bylo jasné, že peníze v dohledné době do kolejí nikdo nedá. (Vzpomeňte na Římanovo rušení mj. Zubačky - nulový grafikon 1997. To samé hrozilo Jindřichovické i Hejnické trati.) Trať Heřmaničky pomalu rozkrádali sběrači kovů. Nebylo na co čekat. Postup ČD provést demontáž kolejí bohužel měl svoji logiku.

Mimochodem před likvidací byly koleje prakticky komplet.Chyběly pouze v malém úseku před nádražím Heřmance a pár desítek metrů za Frýdlantem, po stavbě nové továrny. O prostoru před frýd. nádražím na začátku trati nemluvím, tam koleje vytrhali již v roce 1988.Do té doby bylo nádraží komplet vč. výhybek.

+5/0
14.1.2016 8:19







Najdete na iDNES.cz