Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rána a věž šla k zemi. Před 40 lety odstřelili kostel v centru Liberce

Zazněla ohlušující detonace a liberecké náměstí Českých bratří zahalil oblak hustého dýmu a prachu. Psal se 29. květen roku 1976 a významná liberecká památka, evangelický kostel z druhé poloviny devatenáctého století, se poroučela k zemi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P24e83t90r 91H36o49r30n11í11k 7686259811579

Pokud jsem to četl správně, tak kostel byl v havarijním stavu.

0/0
30.5.2016 17:06

M83i47l30a10n 52T30u36r92e71k 7548963253155

Mám 25 000 návštěv za rok z celého světa. Zápiísy o kvalitě města jsou jen pozitivní. Kritika,že město je oškllivé nemá oppodstatnění v ničem, lidé, kteří to napíší plácajíé bez znalostí názorů. Stejně tak vycházejí diplomové príáce zahraničních studentů. Četl tady někdo nějakou? Záleží na soukromém pohledu, objektivita je někde jinde.

0/0
30.5.2016 16:51

M79i55l48o16š 86B94o69u46k85a72l 8613247843364

Komouši byli, jsou a budou jen sebranka nespokojených příživek. TFUJ.

+3/0
30.5.2016 8:28

A73l41e12s 73P29r40o34c29h65a49z21k39a 8700483683520

Odsun sudetských Němců, bylo to nejhorší co se Sudetem od 30-ti leté války stalo. Český stát, vyhnal ze svého území 3M vlastních občanů, občanů, kteří tu měli po generace kořeny, 30% průmyslové výroby, znalostí a umu nenávratně provždy zmizelo. Samozřejmě, byl to výsledek války, ale bylo to špatně. Povětšinou byli vyhnáni ti, koho se nikdo neptal co jak a kam chtějí patřit. Komunisti sice kraj jaksi zakonzervovali, ale kořistnické hospodářství později zasadilo průmyslu (tomu který zbyl a nebylo ho málo) poslední ránu. Dnes v Sudetech povětšinou není nic, až na několik světlých vyjjímek (Liberec).

+1/0
30.5.2016 16:45
Foto

J38a92n 76Č31e69r73m62á93k 4819298215217

máte pravdu a souhlasím... Až na tu skutečnost, že to, co tam v 90. letech zůstalo bylo buď v havarijním a zoufalém stavu, v patentové válce s původními vlastníky či se zanedbanými případně propadlými patenty, bylo to bez původních receptur ovšem s původním strojním a technologickým vybavením a především bez solidních zaměstnanců, neboť ti byli po válce vyhnáni a přišli místo nich jiní, kteří rovněž neuměli česky, ale bohužel ani pracovat...

Bohužel, vyhnáním těchto lidí jsme se propadli vývojově o minimálně 100 let zpět a pohraničí ještě hlouběji...

0/0
30.5.2016 19:59

K96a74r68e84l 66D92r62d60a 6684792777

Sudety je kapitola sama pro sebe. Odsun českých Němců byl historicky nejspíš správný. Nějaké jednotlivé přehmaty takovou skutečnost zpochybnit nemohou. Je to o nějakých 200 letech narušeného soužití a neochoty žít ve společném státě Čechů a Němců.

To samé likvidace církví. Sekulární stát má právo rozhodovat o vztahu k víře a církvím, to provází vyvlastňování - zestátňování majetků. Bylo tomu tak všude. U nás to spadlo do komunistického režimu, tak nadáváme na komunisty. Ale samotný proces sekularizace je vcelku legální. Stačí jak katolíci zatápěli Masarykovi a Československu, jak nás vehnali do mezinárodní izolace a Mnichova.

Tak trochu pořád jen pláčeme na špatných hrobech. Církve by spíš měly prokázat, že pro českou společnost jde o užitečné spolky. Katolickou církev můžeme pro její vlastizrádnost a šíření nesnášenlivosti a potlačování práv dát opět rovnou na seznam ke zrušení a likvidaci.

Pak řešme modlitebny a jejich financování. Bude to oříšek i do budoucna.

Ten klášter v Chebu patřil německým sestrám. Dnes jsou v Česku tak 4, aby mohly žádat v restitucích o majetky. Ale starat se o ně nemohou. Nepotřebují je. Nemají pro ně užití. Nakonec klášter prodají developerům na jinou výstavbu. Je zločin ho poslat k zemi, když šíří žloutenku v Chebu?

Teď dostaly stejné sestry v restitucích statek. Opět, chybí jim prostředky na investice. Co s tím? Je třeba rozjet projekt, hledat sponzory, žádat dotace... Chvíli to potáhne nájemce ze svého, vybydlí ho a pak statek spadne.

Podle mě je klíčové, kolik lidí se v té které církvi shromáždí a jak přispějí ke společnému dílu. Jaký je zájem současných křesťanů na udržení a využití konkrétních staveb. Nějaká plačtivá křeč kolem "nepotřebných památek" je vcelku sporná. ;-)

+3/0
29.5.2016 22:05

G83e80o59r89g 98K93o57m34b31e76r42e43c 9674471636661

Jj Sudety, kdysi vykvet republiky a dnes? skoda mluvit

+1/−1
29.5.2016 20:30

J98a78n 17S91l98o29v22í31k 3909797360728

Podobně málem dopadl i novogotický evangelický kostel v Trutnově. Schválně chátral, aby byl důvod ho srovnat se zemí jako jiné kaple ve městě. Když už soudruzi dostatečně vymlátili interiér a rozjezdili varhany, naštěstí se někomu podařilo prosadit myšlenku změnit kostel na koncertní síň. Interiér je sice ve stylu papundeklového socialismu, ale z venku nádhera.

0/0
29.5.2016 18:22
Foto

J76a85n 17Č82e58r25m91á49k 4209838625107

to architektonicky cenný kostel v Brtníkách dopadl podstatně hůř... Tam dokonce soudruzi nařídili rozebrat střechu a pak z bezpečnostních důvodů nařídili demolici... Místo po kostelu je dodnes prázdné jako jizva na tváři obce...

+1/0
29.5.2016 22:05

L33i94a89n43a 64V41o10l47k13o36v62á 9816606864776

Byly tam cenné fresky jako v Jablonném v Podještědí.

+1/0
30.5.2016 10:30

M64a67r37e98k 29M67a83r56t45i69n 8589834526540

Národ, který si nedokáže ochránit památky, ztrácí kus sama sebe. Škoda.

+3/0
29.5.2016 14:14

M23a55r25t26i17n 67K13o39d78a66t 2597786882687

Ten kostel ale nebyl v době svého zbourání ničím výjimečným. Ani dnes přeci nejsou peníze na mnoho staveb, které by si zasloužily zůstat stát a přesto padnou.

+2/−5
29.5.2016 11:43

J49a32n 34C32i70h46e37l81n81a 2830421421498

Tendenční článek. Před pár dny skončilo bourání kláštera v Chebu a nikomu to nevadí, pod článkem je 5 komentářů.

http://vary.idnes.cz/klaster-v-chebu-je-definitivne-zbourany-f0e-/vary-zpravy.aspx?c=A160516_151421_vary-zpravy_pl

+6/−3
29.5.2016 11:11

P48a53v72e15l 56C57h91l89u79b47n65a 7537286738357

Ten klášter byl v soukromých rukou a památkáři v tomto případě zaspali - čili nedělali pořádně svou práci.

Co tam máte dál?

+3/−3
29.5.2016 11:15

J88i69ř49í 49K78v25ě16š 1223446362221

Ten klášter ale nebyl historická památka.

+1/0
29.5.2016 11:32

J16a26n 41C73i40h82e73l28n64a 2840151611128

Ten evangelický kostel také ne. Osud obou staveb je hodně podobný.

+2/−2
29.5.2016 11:41

K31a95r78e69l 84J68e77d52l72i12č91k21a 9446927628335

Tak liberecká krajská redakce píše o zbourání kostela v Liberci, Karlovarská zase o svém kraji, co je na tom tendenčního?

+5/0
29.5.2016 11:39

P42e41t38r 77S43c50h74w57a16r16z 7828789983191

Největší škůdci církevních staveb - komunisti a Josef II.

+3/−2
29.5.2016 10:58

B49o82h18u46s28l81a45v 46K37r75á58l69í42k 2241480619956

Myslíte toho Josefa II., za kterého bylo v českých zemích vybudováno asi 1700 nových far?

0/0
29.5.2016 12:42

K89a21t94e31ř52i76n82a 68V79ý30b30o62r77n85á 6970529629

Far nebo farností? 8-o

0/0
29.5.2016 23:29
Foto

J61a18n 12Č97e73r80m86á95k 4139628295727

no, problém byl spíš v tom, že Josef II zbavil církev svobody a nezávislosti a snažil se udělat z ní svého pohůnka...

0/0
30.5.2016 8:10

P18a60v19e53l 20C92h67l14u86b96n16a 7357766478607

V Liberci se už desítky let pouze bourá. To nové, co na místě vyroste, většinou za nic nestojí. Tento kostel byl jen jedním objektem z mnoha, bohužel.

Kdo se do města vrátí za čvrtstoletí od pádu socialismu už to město nepoznává. Je změněné a není to změna k lepšímu :-/

+2/−4
29.5.2016 10:39

L25u82k58á88š 60H26l79o61u39c58a96l 6252400171354

to jsou strašný kecy. dlouho žiji mimo Liberec a všichni okolo, kamkoliv přijdu, o mém rodném městě mluví jako o jednom z nejhezčích měst v zemi

+2/0
29.5.2016 11:19

P48a23v63e94l 71C69h21l18u67b92n39a 7487756648117

Nemůžu za to, s kým se stýkáte a ani za to, co tu z vás vypadává. :-P

To je čistě váš problém, Hloucale.

+1/−4
29.5.2016 11:23

M76a30r35t29i71n 22K54o72d68a55t 2377986782937

Opravdu? Liberec je hezké město a kromě těch několika nákupních center se tam snad nic nemění.

+2/0
29.5.2016 11:41

M22i76c37h95a60l 57R92e70j80z75e90k 5136737895941

Ano svou polohou, prostredim a Jestedem. Urbanisticky ale za moc nestoji.

+4/0
29.5.2016 11:39

M30a77r13t95i38n 80K76o88d20a45t 2237936492947

Hezky se v něm bydlí. To je myslím rozhodující. A ošklivé město to není. Určitě lepší než skanzen, jako například Český Krumlov.

0/−1
29.5.2016 11:42

J48i43ř69í 42E24r55b25e11n 1513244176187

Dovoluji si tvrdit, že i Ústí nad Labem je místy lepší než Liberec. A to i přes bombardování v roce 1945 a bourání v letech 1950-1988. Zazdila to tam totálně až ta nedávná hrůzná obchodní novostavba okolo katedrály...

+1/0
29.5.2016 11:43

B16o48h59u37s67l47a63v 76K47r77á33l12í50k 2221440879266

Katedrály? Ona bylo v Ústí zřízené biskupství?

0/0
29.5.2016 12:44

V60l47a62d52i75m42í41r 30P70r59o44k79e28š 8357886870291

Pár názoru zde napsaných a stačí z nich vyzvědět, že jsme opravdu největšími ateisty na světě, dokonce tady to zbourání kostela nějaký soudruh komunista Michalčák omlouvá tím, že prý církev vraždila a okrádala. To jako říkáte soudruhu, že jsme měli i my po listopadu 89 zbourat všechny ty komunistické kostely, když i za komunisty byla spousta povražděných a nešťastných lidí?

+5/−1
29.5.2016 10:25

J74a37n 38C82i76h74e39l72n57a 2700191661908

Na to nepotřebuju diskuzi, to je dokázáno statisticky. Podle Pew Research Center žije v Česku procentuálně nejvíce lidí bez vyznání na světě.

http://www.pewforum.org/2014/04/04/religious-diversity-index-scores-by-country/

+1/0
29.5.2016 11:18

P11e20t37r 83M89i76c53h65a40l16č27á16k 2964862280965

Co se týká církve, která z svou historii povrždila okradla tolik lidí, že se to nedá spočítat, tak zrovna u ní mi to nevadí.;-D

+1/−28
29.5.2016 10:00

J28a51n 44C24i30h47e17l58n43a 2830711331798

Tohle je evangelická církev.

+3/−1
29.5.2016 10:48
Foto

J28a70n 32Č63e78r58m34á51k 4439448215437

i protestanté mají na kontě spoustu mrtvých, v tom rozdíl není... Ovšem to zjednodušování je děsivé... Ony mrtvé nelze přičíst na vrub církvím, neboť ani Ježíš ani ony samy nikde nevyzývají k nevraživosti, vraždám či zlu obecně... Nebo snad prohlásíme fotbal za zlo a zboříme stadiony a zrušíme kluby, neboť na fotbale či v jeho jménu zemřeli lidé?...

+3/0
29.5.2016 12:22
Foto

J62a44n 31Č20e76r79m87á20k 4749388285747

co si takhle dostudovat historii?... A to asi všech církví a křesťanství obecně... !!

0/0
29.5.2016 12:18

K52a70t62e13ř77i50n16a 15V30ý85b21o44r94n52á 6270379939

Pseudorománské pseudopamátky po pseudočeších nikdo neželí.

0/−27
29.5.2016 9:59

P54a83v17e32l 79K67o12l84á47č65e14k 9824224142881

Jistě, soudržko! :-P

0/0
29.5.2016 16:10

K52a57t20e18ř94i31n73a 92V38ý16b23o76r32n85á 6250349619

Děkuji za podporu soudruhu.

0/0
29.5.2016 23:27

C59y26r29i53l 20P51a72v12e59l27k39a 4846122318185

Koukám, že autor je ten správný novinář, který rázně a se vším odhodlání odsoudí dobu minulou! Správně, soudruhu!

"Po odchodu původního obyvatelstva o něj noví osídlenci nejevili valného zájmu a zcela v duchu zrůdnosti poúnorové doby jej po roce 1948 využívalo coby sklad místní Jednotné zemědělské družstvo."

Kdyby nebyl autor totální pokrytec, tak zrůdnost dnešní doby by jistě viděl v Liberci v jiném kostele - Kostel sv. Jana Nepomuckého z roku 1716, kde dneska prodávají beďáčům pivo! Z kostela je večerka a nikoho to netrápí.

Můžeme laskavý autor vysvětlit jaký je mezi oběma případama rozdíl?

A Jednotné zemědělské družstvo bez určení se píše s malým "j".

+5/−11
29.5.2016 9:55
Foto

K80a32r91e47l 41K19u42b72a 6802904788257

Pokud jde o Němce, bzli odsunuti, nikoliv vyhnáni, troubo.

+5/−12
29.5.2016 9:55

M66i89c79h98a32l 41P52r33i95b84y44l 9415155467155

jistě, to je veliký rozdíl - zatímco odsunout znamená nechat jim kufr s osobními věcmi, pár jich při přepočítání zabít, odvézt je vlakem do neznáma, kde je nikdo nečeká a nechat je tam stát, tak vyhnat znamená to samé

+8/−3
29.5.2016 10:06
Foto

J44a14n 43Č17e35r84m14á94k 4109928775917

odsunuje se skříň...

+3/−1
29.5.2016 12:25

M52i27l52o47s62l41a35v 16K21u79d27r17n52á59č 1966224956865

Odsunuti byli za minulého prolhaného režimu. Jako pamětník vím, že byli vyhnáni zcela nehumánním způsobem. Odsunutý, neboli vystěhovaný, jsem byl já v roce 39 ze Sudet to vnitrozemí se vším majetkem. Tak si to přeber, troubo.

0/0
29.5.2016 15:06

P59e41t94r 13V96e67s47e82l52ý 8405615942786

Další, co si umí akorát nakálet do vlastního hnízda, urážet a lhát. Styďte se staříku.

0/0
29.5.2016 15:54

P54e49t98e16r 52S46m81u98t79n40ý 2925640850353

Pláčete nad zničenými památkami v Sýrii, ale volíte dále komunisty, kteří toho napáchali mnohem více než IS.

+28/−9
29.5.2016 9:42

J64i75ř86í 91P97e23l43n45á95ř 6485303846109

Já nevolím nikoho, protože je mi celá politika tohohle státu úplně u zadele, nicméně tenhle kostel nebyl žádný skvost a co se památnosti týče, tak nebyl ani tak starý jako moje chalupa. Srovnávat ho s bouráním památek v Sýrii je celkem zhůvěřilost...

+1/−6
29.5.2016 10:59

J78a88n 93K53a26m11l 8217622124596

někde čekají kostely ještě smutnější osudy - strhají z nich kříže a přestavějí na mešity.

+11/−17
29.5.2016 9:23
Foto

R90o69b59e15r60t 60J63a19n41d81a 1219283753523

Proboha co to plácáte za blbiny,jak jste na to došel? Asi Vám nedošlo,že nafouklá bublina týkající se nájezdů muslimů do Česka konečně splaskla.Žádní se sem nechystali a nechystají,je tu jen pár zbloudilců :-) Už i ten muslimobijec Konvička pochopil,že boj s větrnými mlýny prohrál. Chtěl si vytvořit nepřítele a chránit Česko před islamisty a oni sen nějak nejdou....;-D;-D;-D

+12/−15
29.5.2016 9:47

J69i95ř65í 71V18a52n60č84u67r46a 7125202844858

Až tu budou tak to řešit bude pozdě.

+12/−7
29.5.2016 9:49

C76y62r74i72l 61P26a95v32e48l18k81a 4836412388875

Typicky české - nevidím si na špičku nosu a z práh vlastního panelákového bytu.

1) kdybychom nebyli takoví rasisti a Kárl vládl, tak už jsou zaplevelena městečka po Čechách

2) skeptici a rasisti před třemi lety varovali, co se bude dít a co to dál bude mít za následky - vše se v západní Evropě děje. Tzn., že za pár let budou musulmani velkej, ale opravdu velkej problém. Oni jednou přijdu!

+3/−12
29.5.2016 9:59







Najdete na iDNES.cz