Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Magna sestrojila lepené plastové dveře pro auta, nabízí je po celém světě

Páté automobilové dveře, které jsou lehké a nerezavějí. Unikátní technologii vymysleli vývojáři ve firmě Magna Bohemia v Liberci, jež dodává plastové díly pro automobilový průmysl. Novinku nyní chtějí prosadit i do sériové výroby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L13a69d71i98s42l22a16v 27K53a93l50o55u28s 7655756751320

Spíš by to chtělo plast s tvarovou pamětí. Třeba blatníky, nárazníky, mám dojem, že se už dělají. Jinak sám si plasty svařuji. Hnusně to smrdí. Existuje mám dojem asi 6 druhů plastů. Z nich nejvíc vydrží PVC - odolává UV záření, dobře se taví a spojuje, a je houževnatý , pro ekologii asi nejhorší svinstvo, protože odolává nejvíc.

0/0
29.9.2016 15:20

J23i66ř60í 11E71r95b54e65n 1303384486427

Naopak, PVC je pro ekologii velmi výhodný polymer díky velmi snadné recyklaci.

0/0
30.9.2016 10:56

M22i60c53h39a74l 63K88v11a50k 8487610575143

skvělý, hlavně když nápad zustane český a nenecháte se koupit, jako to vždy dopadá, je nutné podporovat domací podniky, kurna kde je stát? tady ma vyjet politik na traktoru a solit jim tam sam, aby ukazal proc je potrebny, hlavne ze pro úplatkáře z ciziny delame prvni poslední vcetne danovych prazdnin, ale jedine vlastní vyroba a vlastní napady povedou ke zvyseni platu a konkurenceschopnosti

0/0
29.9.2016 11:12

J31i23ř11í 75E19r64b95e78n 1663594366867

Nějak jsem nepochopil souvislost traktoru, solení a polypropylénu.

Nemluvě o tom, že Magna je nadnárodní společnost, která shodou okolností vlastní i liberecký závod bývalého Plastimatu...

0/0
29.9.2016 13:59

I78v40a72n 27P42o22k82o67r83n40ý 7429965258

Felicie s neslavně korodujícími 5. dveřmi se již nějaký ten pátek nevyrábí.

Už tehdy se vyráběly jako neoriginální náhradní díl 5. dveře z plastu a v servisech mě přátelsky varovali, jen abych si tam tyto nedával, že se kroutí a brzy nejdou pořádně zavírat či zamykat.

Dnes je jiná doba, možná že už budou kvalitativně někde jinde. Nevím, jak běžné to je, ale na otcově Renaultu jsou přední blatníky plastové, už v době někdy možná před 15 lety. A určitě tak nekorodují jako na Škodovce.

0/0
29.9.2016 10:03

J53i12ř86í 73E81r74b15e13n 1963504816527

No rezavé páté dveře najdete i na fordech, peugeotech, volkswagenech...

0/0
29.9.2016 13:59

I88v21a73n 51P62o55k10o26r52n94ý 7329255838

Na Felicích korodovaly obzvláště brzy, automobilka nikdy nepřiznala, že se jedná de facto o zmetek a špatný vývoj, a ani kvůli mnoha vážným, ale utajovaným závadám nestahuje, oproti kvalitnějším značkám, auta do sevisů.

Škodovku již nikdy více, 2 nové, pravidelně servisované ve značkových servisech mi úplně stačily.

0/0
29.9.2016 15:14

M18i35l77o88š 29B89o80u14k60a64l 8623197143844

...V libereckém závodě se denně vyrobí 10 tisíc lakovaných nárazníků a osm set vstřikovacích forem... není těch forem nějak málo???;-D

0/0
29.9.2016 7:30

M84a31r83e81k 89J89a74n52e10č19k26a 1317846423801

Na svém voze mám třeba přední kapotu z hliníku a raději bych, aby byla z pořádného plechu. Je sice lehká, ale odolnost vůči nárazu asi už nebude tak dobrá a navíc cena nové bude vyšší, než kdyby byla z klasického plechu. Navíc jsem se poučil, že není dobré ji ve větrném počasí nechat otevřenou proti větru (nutná výměna vyšťavené autobaterie), protože si s ní vítr kvůli její velké ploše a nízké hmotnosti doslova pohrával tak dlouho, až se odjistila a otevřela na druhou stranu, ale naštěstí šla lehce opravit, i když to nebyla oprava za pár kč. Třeba Renault Clio II zase dával přední blatníky z plastu, ale nevím jestli to zachoval i u novější generace. No a teď tady máme plastové páté dveře. Za chvíli to bude celoplastová konstrukce, jako mají některé supersporty a na ceně nových aut to bude taky znát. Opravitelnost takových dílů při zachování původní pevnosti bude nulová, ekologická likvidace také o dost náročnější a cena takového dílu bude spíše vyšší než klasického plechového. Prostě samá pozitiva :-/

+1/−1
28.9.2016 13:08

J72i58ř78í 70E89r73b48e36n 1233764596117

1) přední kapota nebývá součástí deformační zóny - tlačné síly jdou většinou pod ní.

2) to, že jste si nezajistil kapotu proti otevření, není vinou materiálu.

3) plech je plech, ať už je ocelový, hliníkový nebo měděný. Pořád to je plech.

4) plastové konstrukce jsou levnější než ocelové - snadná tvarovatelnost, snadná obrobitelnost, nižší energetické nároky na vlastní výrobu (taví se už při 160 °C, ocel nad 1000 °C), méně náročné výrobní technologie.

5) ekologická likvidace termoplastického polypropylenu je méně náročná než u oceli.

+5/0
28.9.2016 13:36

M48i38r55e20k 41G57a70j25e93r 5671226429340

Nejvetsi prusvih plastovych dilu v autech je to, ze na rozdil od kovu se nedaji recyklovat. Navic se vyrabeji z ropnych produktu a ropa se tez neda recyklovat, ta jen ubyva.Milion patych dveri na skladkach by byla tragedie velikosti hory Říp.

0/−1
28.9.2016 0:00

M18a64r35t67i72n 97S15e48d33o86n16a 2825486236219

Souhlas, kompozit (plast s textilii) je nerecyklovatelny. Navic v pripade tukance dojde asi k prasknuti celych dveri, tj. pro zakaznika bude cena napravy vyrazne vyssi.

0/0
28.9.2016 9:13

P46e93t69r 15K39n88ě36b23o54r97t 8832728239260

Už takhle je na autech spousta plastů. Tak jich bude o trochu víc.

0/0
28.9.2016 12:57

J85i14ř45í 46E46r80b18e23n 1683504776547

Kde jste přišel na tu nerecyklovatelnost termoplastů??? 8-o

Každý se dá snadno roztavit a přepracovat - mnohem snáz než železo!

0/0
28.9.2016 13:37

M62i25r51e49k 37G92a43j59e78r 5981976179130

Kdyby bylo tak snadne recyklovat plastove dily z aut, tak by se to delalo. Nove plastove dily karoserie se nevyrabi (!) z recyklovaneho plastu.

0/0
28.9.2016 15:27

J45i81ř51í 80E68r87b35e90n 1313464816697

Každý termoplast je recyklovatelný, a právě proto se recykluje. Zatímco před 40 lety se z aut daly recyklovat v podstatě jen kovové části, díky předpisům EU jsou dnes vozidla recyklovatelná z více než 90 %.

0/0
28.9.2016 20:35

J45i12ř42í 12K32o35c29u36r84e35k 6205704145708

Vždycky z toho recyklátu můžete vyrobi třeba popelnice. Nebo kanalizační potrubí či přepravky. A v nejhoším případě s ním zatopíte ... namísto topného oleje, ten je taky z ropy.

+1/0
28.9.2016 23:30

D90a38n63i47e85l 16D38r43n10e98c 6661429986612

Super R^

Jinak jsou v článku pěkně popsány důsledky ne zrovna ideálního stavu silničních komunikací a o železnici do Liberce se ani není potřeba zmiňovat ;-(

+1/0
27.9.2016 23:08

P52e62t41r 77P69ř79i90k90r11y56l 1558735783

Super, pri oprave to bude stacit vzit bruskou, pak svarit COckem a prekytovat a smrcnout metalizou ... Anebo vlastne nepujde a bude se menit kus za kus a a rozbite kusy vozit na skladku u lesa :-(

+1/−1
27.9.2016 18:04

O79n27d19ř70e79j 75L97o96š96o37t82h 1605745405121

A co svařujete na pátých dveřích? Můžou se promáčknout, pak se to vyklepe, ale dveře, které prasknout, asi ani nemá smysl svařovat, brousit a lakovat, to je lepší je koupit na vrakáči za pár korun. Nicméně, když porovnám plastový nárazník a plechový nárazník, tak plast je jasný vítěz a plast jde taky svařit, pak přebrousit a přelakovat a bude to mít po takové opravě mnohem lepší vlastnosti, než svařený plech.

+3/0
27.9.2016 23:12

J11i42ř45í 89K36o66c83u31r93e42k 6115344785108

Termoplast svaříte horkovzdušnou pistolí. Proto se taky jmenuje termoplast.

+1/0
28.9.2016 23:28

J16i91ř22í 37E58r25b89e37n 1863654106647

Doporučil bych tento článek dát i do sekcí Ekonomika a Auto, ne pouze do krajského oddělení...

0/0
27.9.2016 16:38
Foto

T54o35m57á27š 93D48v88o88ř67á21k 7645476217941

Duroplast? :-P

+1/0
27.9.2016 16:13
Foto

K95a25r38e77l 51M29a96l70ý 6306904470471

ty?

0/0
27.9.2016 16:23

J80i86ř20í 15E58r34b35e12n 1393944466257

Vraťte vysvědčení ze základní školy...

Duroplast = reaktoplast neboli termoset byla epoxidová pryskyřice slisovaná se strojně zpracovanou bavlnou. Prakticky nerecyklovatelný výrobek.

Magna vyrábí svoje dveře z polypropylenu = termoplastu, který je snadno recyklovatelný po pouhém zahřátí ke 160 °C. Ostatně v Plastimatu se z něj vyráběly už v roce 1983 nárazníky pro škodovky.

+2/0
27.9.2016 16:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.