Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Magna sestrojila lepené plastové dveře pro auta, nabízí je po celém světě

Páté automobilové dveře, které jsou lehké a nerezavějí. Unikátní technologii vymysleli vývojáři ve firmě Magna Bohemia v Liberci, jež dodává plastové díly pro automobilový průmysl. Novinku nyní chtějí prosadit i do sériové výroby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L46a51d91i56s68l17a72v 98K38a49l60o98u96s 7895226711240

Spíš by to chtělo plast s tvarovou pamětí. Třeba blatníky, nárazníky, mám dojem, že se už dělají. Jinak sám si plasty svařuji. Hnusně to smrdí. Existuje mám dojem asi 6 druhů plastů. Z nich nejvíc vydrží PVC - odolává UV záření, dobře se taví a spojuje, a je houževnatý , pro ekologii asi nejhorší svinstvo, protože odolává nejvíc.

0/0
29.9.2016 15:20

J53i28ř94í 55E26r63b90e87n 1743654896857

Naopak, PVC je pro ekologii velmi výhodný polymer díky velmi snadné recyklaci.

0/0
30.9.2016 10:56

M16i14c91h40a14l 54K66v65a68k 8677670415343

skvělý, hlavně když nápad zustane český a nenecháte se koupit, jako to vždy dopadá, je nutné podporovat domací podniky, kurna kde je stát? tady ma vyjet politik na traktoru a solit jim tam sam, aby ukazal proc je potrebny, hlavne ze pro úplatkáře z ciziny delame prvni poslední vcetne danovych prazdnin, ale jedine vlastní vyroba a vlastní napady povedou ke zvyseni platu a konkurenceschopnosti

0/0
29.9.2016 11:12

J80i57ř89í 17E82r21b44e88n 1673884556927

Nějak jsem nepochopil souvislost traktoru, solení a polypropylénu.

Nemluvě o tom, že Magna je nadnárodní společnost, která shodou okolností vlastní i liberecký závod bývalého Plastimatu...

0/0
29.9.2016 13:59

I91v30a87n 10P67o93k51o82r23n31ý 7459675688

Felicie s neslavně korodujícími 5. dveřmi se již nějaký ten pátek nevyrábí.

Už tehdy se vyráběly jako neoriginální náhradní díl 5. dveře z plastu a v servisech mě přátelsky varovali, jen abych si tam tyto nedával, že se kroutí a brzy nejdou pořádně zavírat či zamykat.

Dnes je jiná doba, možná že už budou kvalitativně někde jinde. Nevím, jak běžné to je, ale na otcově Renaultu jsou přední blatníky plastové, už v době někdy možná před 15 lety. A určitě tak nekorodují jako na Škodovce.

0/0
29.9.2016 10:03

J91i44ř54í 15E54r84b59e62n 1303444156117

No rezavé páté dveře najdete i na fordech, peugeotech, volkswagenech...

0/0
29.9.2016 13:59

I79v90a53n 54P95o48k24o45r46n22ý 7339785658

Na Felicích korodovaly obzvláště brzy, automobilka nikdy nepřiznala, že se jedná de facto o zmetek a špatný vývoj, a ani kvůli mnoha vážným, ale utajovaným závadám nestahuje, oproti kvalitnějším značkám, auta do sevisů.

Škodovku již nikdy více, 2 nové, pravidelně servisované ve značkových servisech mi úplně stačily.

0/0
29.9.2016 15:14

M11i73l26o58š 20B59o22u31k47a90l 8753897823224

...V libereckém závodě se denně vyrobí 10 tisíc lakovaných nárazníků a osm set vstřikovacích forem... není těch forem nějak málo???;-D

0/0
29.9.2016 7:30

M14a94r39e70k 85J81a98n87e12č96k37a 1277826303311

Na svém voze mám třeba přední kapotu z hliníku a raději bych, aby byla z pořádného plechu. Je sice lehká, ale odolnost vůči nárazu asi už nebude tak dobrá a navíc cena nové bude vyšší, než kdyby byla z klasického plechu. Navíc jsem se poučil, že není dobré ji ve větrném počasí nechat otevřenou proti větru (nutná výměna vyšťavené autobaterie), protože si s ní vítr kvůli její velké ploše a nízké hmotnosti doslova pohrával tak dlouho, až se odjistila a otevřela na druhou stranu, ale naštěstí šla lehce opravit, i když to nebyla oprava za pár kč. Třeba Renault Clio II zase dával přední blatníky z plastu, ale nevím jestli to zachoval i u novější generace. No a teď tady máme plastové páté dveře. Za chvíli to bude celoplastová konstrukce, jako mají některé supersporty a na ceně nových aut to bude taky znát. Opravitelnost takových dílů při zachování původní pevnosti bude nulová, ekologická likvidace také o dost náročnější a cena takového dílu bude spíše vyšší než klasického plechového. Prostě samá pozitiva :-/

+1/−1
28.9.2016 13:08

J31i79ř20í 74E49r53b20e43n 1143194836927

1) přední kapota nebývá součástí deformační zóny - tlačné síly jdou většinou pod ní.

2) to, že jste si nezajistil kapotu proti otevření, není vinou materiálu.

3) plech je plech, ať už je ocelový, hliníkový nebo měděný. Pořád to je plech.

4) plastové konstrukce jsou levnější než ocelové - snadná tvarovatelnost, snadná obrobitelnost, nižší energetické nároky na vlastní výrobu (taví se už při 160 °C, ocel nad 1000 °C), méně náročné výrobní technologie.

5) ekologická likvidace termoplastického polypropylenu je méně náročná než u oceli.

+5/0
28.9.2016 13:36

M78i41r10e76k 64G22a36j20e49r 5171506479960

Nejvetsi prusvih plastovych dilu v autech je to, ze na rozdil od kovu se nedaji recyklovat. Navic se vyrabeji z ropnych produktu a ropa se tez neda recyklovat, ta jen ubyva.Milion patych dveri na skladkach by byla tragedie velikosti hory Říp.

0/−1
28.9.2016 0:00

M65a22r71t28i31n 92S76e90d10o26n20a 2655246436679

Souhlas, kompozit (plast s textilii) je nerecyklovatelny. Navic v pripade tukance dojde asi k prasknuti celych dveri, tj. pro zakaznika bude cena napravy vyrazne vyssi.

0/0
28.9.2016 9:13

P92e61t35r 60K11n88ě30b55o11r30t 8722148559190

Už takhle je na autech spousta plastů. Tak jich bude o trochu víc.

0/0
28.9.2016 12:57

J80i24ř39í 72E77r83b41e48n 1243814256177

Kde jste přišel na tu nerecyklovatelnost termoplastů??? 8-o

Každý se dá snadno roztavit a přepracovat - mnohem snáz než železo!

0/0
28.9.2016 13:37

M11i77r25e89k 21G49a78j67e27r 5871806899450

Kdyby bylo tak snadne recyklovat plastove dily z aut, tak by se to delalo. Nove plastove dily karoserie se nevyrabi (!) z recyklovaneho plastu.

0/0
28.9.2016 15:27

J17i44ř66í 69E97r57b88e30n 1813284116807

Každý termoplast je recyklovatelný, a právě proto se recykluje. Zatímco před 40 lety se z aut daly recyklovat v podstatě jen kovové části, díky předpisům EU jsou dnes vozidla recyklovatelná z více než 90 %.

0/0
28.9.2016 20:35

J91i46ř58í 36K53o46c52u44r93e86k 6515394215188

Vždycky z toho recyklátu můžete vyrobi třeba popelnice. Nebo kanalizační potrubí či přepravky. A v nejhoším případě s ním zatopíte ... namísto topného oleje, ten je taky z ropy.

+1/0
28.9.2016 23:30

D33a35n86i90e92l 42D49r36n69e48c 6731789266342

Super R^

Jinak jsou v článku pěkně popsány důsledky ne zrovna ideálního stavu silničních komunikací a o železnici do Liberce se ani není potřeba zmiňovat ;-(

+1/0
27.9.2016 23:08

P36e86t29r 59P23ř19i28k13r29y41l 1738515383

Super, pri oprave to bude stacit vzit bruskou, pak svarit COckem a prekytovat a smrcnout metalizou ... Anebo vlastne nepujde a bude se menit kus za kus a a rozbite kusy vozit na skladku u lesa :-(

+1/−1
27.9.2016 18:04

O54n51d30ř91e36j 57L88o34š62o42t89h 1355685405651

A co svařujete na pátých dveřích? Můžou se promáčknout, pak se to vyklepe, ale dveře, které prasknout, asi ani nemá smysl svařovat, brousit a lakovat, to je lepší je koupit na vrakáči za pár korun. Nicméně, když porovnám plastový nárazník a plechový nárazník, tak plast je jasný vítěz a plast jde taky svařit, pak přebrousit a přelakovat a bude to mít po takové opravě mnohem lepší vlastnosti, než svařený plech.

+3/0
27.9.2016 23:12

J75i20ř61í 73K29o28c18u16r67e91k 6255114885298

Termoplast svaříte horkovzdušnou pistolí. Proto se taky jmenuje termoplast.

+1/0
28.9.2016 23:28

J16i55ř27í 51E14r93b83e49n 1553464306367

Doporučil bych tento článek dát i do sekcí Ekonomika a Auto, ne pouze do krajského oddělení...

0/0
27.9.2016 16:38

T98o73m54á38š 33D54v77o62ř36á19k 7785986317191

Duroplast? :-P

+1/0
27.9.2016 16:13
Foto

K46a45r61e10l 21M56a98l14ý 6566854720831

ty?

0/0
27.9.2016 16:23

J63i46ř80í 36E63r25b53e91n 1283444616397

Vraťte vysvědčení ze základní školy...

Duroplast = reaktoplast neboli termoset byla epoxidová pryskyřice slisovaná se strojně zpracovanou bavlnou. Prakticky nerecyklovatelný výrobek.

Magna vyrábí svoje dveře z polypropylenu = termoplastu, který je snadno recyklovatelný po pouhém zahřátí ke 160 °C. Ostatně v Plastimatu se z něj vyráběly už v roce 1983 nárazníky pro škodovky.

+2/0
27.9.2016 16:46







Najdete na iDNES.cz