- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Nechci být hnidopich, ale k tomu vyjádření vedení města je nutné trochu doplnit.
Dieselové autobusy v normě EURO 6 (dnes povinné) jsou v podstatě stejně ekologické jako CNG, rozdíl je v tom, že nafta také povinně obsahuje složku z obnovitelných zdrojů zatímco CNG je 100% fosilní neobnovitelný zdroj. Autobus CNG je o cca tunu těžší než naftový autobus, takže způsobuje větší zátěž na komunikace, vyžaduje častější tankování (oproti dieslu), nehledě na horší jízdní vlastnosti v kopcovitém terénu. Ekologické zpracování odpadu (baterií) se dá nazvat nepřímou zátěží byť již mnoho let funguje - ekologicky však musíte likvidovat i oleje z CNG busů a v podstatě po skončení životnosti i celý autobus tak jako tak. Elektrobus však je v provozu tím nejekologičtějším prvkem - pro obyvatele ve městě je totiž zcela bezemisním dopravním prostředkem. No a že se někde musí vyrobit - to ano, ale opět je zde podíl z obnovitelných zdrojů - je tedy ekologičtější než CNG. Mimochodem i CNG (stlačený zemní plny) potřebuje pro svou distribuci do vozidel značné množství "někde" vyrobené elektřiny ten plyn se sám nestlačí. Lobisté za CNG se tím pochopitelně nechlubí, ale v přepočtu na peníze to není zrovna zanedbatelná položka. S ohledem na již částečnou tramvajovou elektrifikaci by možná Liberec byl vhodným průkopníkem pro takzvané hybridní autobusy - diesel+elektřina. Jsou ekologické, provozně úsporné a kopcovitý terén Liberce by se pro samospádové dobíjení ideálně hodil. Ostatně není to daleko zajet se podívat na "flotilku" těchto autobusů v MHD Drážďany. Je však obecně známé, že za vyhlášením nějakého CNG projektu se obvykle nachází již předem dohodnutý business. Pak je to jen o schopnostech to správně podat - tedy pokud přitom někdo "nešlápne" vedle. Že elektromobil nebo elektrobus nejsou ekologická vozidla je hodně mimo.
Mno a pak to srovnejte s množstvím zekmního plynu, které zhltne liberecká teplárna.
A metan se dá získat jako bioplyn, jeho vyčištěním. A že karoserie CNG busu se musáí ekologicky likvidovat? To snad u elektrobusu neplatí, že to uvádíte jako nevýhodu? A zamlčel jste olej z převodovky elektrobusu, když už jsme u toho.
Tak to budou posílená i autobusová spojení do průmyslové zony Jih,kde se stále staví nové továrny,přibývá lidí a MHD neřeší zda spojení stačí.