Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Cestující v Liberci zaplatí podle počtu zastávek. Díky bluetooth či wifi

Přestože technologie bluetooth je stará 23 let a důvěrně ji zná každý majitel mobilního telefonu, teprve nyní se uvažuje o jejím využití v odbavení cestujících v hromadné dopravě. Liberec se stal prvním městem, kde se testuje bezkontaktní nákup jízdenky pomocí bluetooth či wifi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I85v75a66n 60P76o33k62o73r32n63ý 7349915518

Obávám se, že systém zastávek bude nastaven ve smyslu, že jízda do jedné zastávky bude např. za 18, do dvou zastávek už za 20 a 5 zastávek bude za 50. Prezentováno to bude samozřejmě již od 18 (a to "již od" tím nejmrňavějším písmem) tak jako je to u výprodejů, slev, akcí. Bude tu zřejmě panovat cenový nepoměr jako u výpalného za jízdu na tankondromech, kdy roční je pro OA za 1500, měsíční za 440 a 10tidenní dokonce za 310.

Nelíbí se mi, že bych se musel zase někde registrovat (pro rejpaly: nebudu muset - je tu přece "dobrovolnost"). Přece majitel letiště měl výhrady, jak nás StB všude špicluje a takovéto různé "monitorování" už leze krkem nejen mě (v LBC jde třeba i o placení výpalného za parkování přes mobil).

Co majitelé karet Idol - Opus card, kde je kombinace ještě železnice, busy?

Většina Liberečáků má stejně "lítačku".

0/0
5.2.2017 9:47

D18a42n92i90e61l 50K41u28k66l87a 1798851286166

Nápad dobrý, jen to bude mít spíš uplatnění u stálých cestujících, než u turistů. Rozhodně účtování podle délky jízdy je spravedlivější, než platit stejný poplatek jak za dvě zastávky, tak i za přejetí celého města. Negativní dopad to může mít na zdraví cestujících. Ti co nyní nevyužívali MHD, protože se jim nevyplatilo za ty 2-3 zastávky platit plné jízdné a radši ten kousek ušli pěšky, tak nyní za pár kaček využijí MHD... A budou mít méně pohybu....

0/0
3.2.2017 10:55

P26e20t21r 10N50e76c16h43a62n80i19c16k82ý 7513676308500

To spíš mám zkušenost, že na ty 2-3 zastávky právě jedou autem a na delší (třeba Hanychov - ZOO) MHD, protože se to vyplatí.

+1/0
3.2.2017 13:12

P17e90t56r 91S42c22h81w26a15r65z 7458299873861

Popravdě mi to nijak úžasné nepřipadá. Pokud někdo jezdí denně, pořídí si časovou jízdenku, pokud častěji, tak předplacenou kartu a pokud jede jednou za "uherák", pořídí si papírovou/SMS jízdenku nebo zaplatí bezkontaktní platebkou. Jako rezerva, když si kartu zapomenu doma, no možná, pokud si nezapomenu ten účet zřídit a nabít dopředu a zároveň myslet na to, abych ten účet nějak zneaktivnil, když budu platit jinak.

A pásmování nemá ve městě velikosti Liberce extra moc smysl, alespoň ne v centru - vůz musí jet tak jako tak, ať jedu jednu zastávku nebo sedm.

0/0
3.2.2017 10:32

P73e58t26r 46S62c20h63w83a25r44z 7738799223801

Asi rozumím motivaci DP - když už něco po městě jede, proč nenalákat aspoň pár jedinců, z kterých by při hnusném počasí vyrazil pětikorunu za to, že se svezou 3 zastávky. Akorát náklady se zdají převyšovat výnosy.

0/0
3.2.2017 10:36

P55e66t89r 60N45e46c72h94a71n23i83c96k39ý 7833446208690

Právě chybějící potenciál v těch malých úsecích je. Obyčejná jízdenka v Liberci stojí 20kč, to je třeba za 2 zastávky fakt dost. 20kč za kilometr máte skoro jak taxík. V Praze dokonce 24 korun a když potřebujete rychle chytit vlak z Florence na Hlavním, tak vám nic jiného nezbude. Tyhle krátké úseky by mohly nalákat úplně novou sortu lidí (a třeba naučit jezdit MHD ty, kteří jí zatím nevěří, ale za tu pětikačku se popovezou). Jen ta forma přes wifi-bluetooth má dost hrozeb a negativ. Kontrola přes bezkontaktní kartu/kreditovou kartu by stačila

0/0
3.2.2017 13:15

V24e73r92o44n57i65k15a 14M19u86r33í75n21o27v61á 6106111701486

Já jsem pro, protože my to přesně takhle teď máme. Bydlíme v centru, většina věcí v doch. vzdálenosti. Ale co není, tam jedu raději autem. Protože se to vyplatí víc, než zaplatit dvacku tam a dvacku zpátky. Já bych to určitě uživila :)

+1/0
3.2.2017 14:52

P75e84t82r 51S24c78h85w13a61r64z 7808789483141

Jo, souhlasím, v druhém příspěvku to pak taky píšu. Blbé je to, že následná kontrola vyjde dráž než zisk z jízdného a protože lze předpokládat, že by se to zneužívalo (zapnu/vypnu WiFi či BT později/dřív, budu se vymlouvat na software, který to z důvodu vybité baterie vypíná sám, študáci budou soutěžit, kolik zastávek projedou bez kontroly), nějaká kontrola jistě bude.

0/0
3.2.2017 15:56

P74e59t16r 28N45e96c11h83a55n35i58c48k29ý 7603956318960

Proto mi systém jako v HK přijde praktičtější (blokace celé částky, vrátka při výstupu). Ale musí to být přehledné, abych věděl co kupuju a nekoupil omylem novou jízdenku např.

0/0
3.2.2017 16:00

J37a23n 95K43o84h40l 4313787651704

Další účet, který bude potřeba založit? nabíjet? Sledovat zůstatek? A není těch sester už přecijen příliš, Antone Pavloviči? :-) Sice souhlasím s principem, že bych měl platit jen za tolik zastávek, kolik jich jedu, ale jestli potřebuje DPMLJ na něčem zapracovat, tak je to spíš zjednodušení platebních možností, ne jejich rozšíření..

0/0
3.2.2017 10:12

P52e49t37r 17N83i70v45n66i55c81k64ý 3722474905397

Vzpomínám si, kolik bylo keců, připomínek a obav, když se zaváděly bezkontaktní platební karty. A dnes?

Přestože tento nový systém sytém ještě nikdo neviděl v praxi, už tu píšou, jak to bude nespolehlivé a nebezpečné. ;-D

+2/0
3.2.2017 9:32

P57e91t74r 59N35e16c40h67a53n65i51c70k89ý 7293836488790

Co jsem skoro 20 let žil v Liberci, tak po několikanásobném zdražení papírových jízdenek spousta lidí nadávala, proč má kupovat 40 min. jízdenku na 10min. cestu. V HK i Pardubicích "krátký úsek" funguje docela dobře. Dřív byla taky 15 min. jízdenka za 10kč tuším. Takže nějaká sleva za "krátký úsek" by byla fajn. Turista přijede rychlíkem k nádraží a na Fügnerku platí plnou palbu, tedy 20kč. Motivovalo by to i lidi parkovat dál od centra, protože se tam fakt nedá jezdit. Ale tohle provedení je fakt složité a docela nebezpečné (mobilu vypadne bluetooth, nějaký vykuk si tam strčí modifikátor komunikace, někdo jen stojí na zastávce a před ním se otevřou dveře apod.). Opuskarta a bezkontaktní karta na to snad stačí.

+3/0
3.2.2017 8:56

P36a47v41e15l 96B51r63n57a 1242383751246

Neni to ani jednoduché, ale ani bezpečné. Stačí si změnit MAC adresu bluetooth na nějaké jiné, které najdu v MHD. Podle mě nic složitého. Navíc ten benefit že zaplatím tolik co projedu není nic extra a řeší to bezkontaktní karty.

+2/0
3.2.2017 7:41

Z72d50e58n52ě55k 81W39e14r15n44h55a22r81t 6837515422108

Máme skoro všichni bezkontaktní platební karty, proč nevyužít tyhle? Při vstupu cestující mávne kartou nad terminálem, ten zablokuje z účtu dejme tomu padesát korun a při výstupu mávne znova, systém spočítá odečte jen skutečné jízdné. Takhle fungují třeba automatické benzínky. A při kontrole revizor uvidí, zda daná karta skutečně byla použita. Když cestující nepípne při výstupu, tak má smůlu a odečte se mu celá zablokovaná částka. A nemusí se nic registrovat a nic nabíjet.

+6/0
3.2.2017 7:35

P55e47t71r 43N83i45v98n59i33c59k50ý 3202114215777

Různí zákazníci mají různé priority. Někdo prostě úmyslně nemá bezkontaktní kartu, ale může dávat přednost mobilu.

+1/−1
3.2.2017 7:37

Z63d52e79n25ě92k 28W43e47r53n43h74a91r91t 6297335222988

nemusí být jeden systém, třeba SMS klidně můžou fungovat dál, ty jsou jednoduché.

+2/0
3.2.2017 7:52

O31t57t67o 90P14o79s87p14í59š91i31l 4314885937148

To je taky super. Různá zahrádka nepřehledných možností, jak se odbavit, má být zjednodušení a má přilákat další lidi do veřejné dopravy?8-o

+3/−1
3.2.2017 7:59

Z32d76e57n38ě14k 36W48e81r21n10h27a10r19t 6537175402108

Ano, přesně tak. Mít několik možností, aby každý člověk měl v každou chvíli možnost použít MHD, aniž by musel přemýšlet, jak se má dopředu zaregistrovat, nabít nějakou kartu nebo něco podobného. Zkrátka aby se na ceduli podíval, jak se platí a nějakou zvolil možnost, která se mu zrovna hodí.

+2/−1
3.2.2017 8:01

O50t87t52o 53P86o59s72p90í20š43i35l 4224255647488

Mít nepřeberné možnosti odbavení vede k tomu, že se "jednodušší" cestující (omlouvám se za ten termín, nechci se nikoho dotknout) v nabídce nezorientují a zkrátka nepojedou. Myslete si, co chcete, ale faktem je, že veřejnou dopravou nejezdí samí nadšenci (šotouši) a inženýři.

+3/0
3.2.2017 8:06

Z69d68e24n70ě94k 18W72e82r75n55h90a85r79t 6777605512618

No, i penzisté dnes běžně posílají SMS. Nevidím v tom problém. Když už jednou za čas budou cestovat, tak si na zastávce přečtou postup, rozhodnou se, zda použijí SMS nebo platební kartu. Kdo bude jezdit častěji, stejně si pořídí nějakou průkazku.

0/0
3.2.2017 8:10

O31t83t47o 16P60o78s89p96í65š22i25l 4154555987838

Vy v tom nevidíte problém ze svého pohledu. Já osobně taky nebudu mít problém to pochopit. (Ale využívat to nebudu, protože tomu nevěřím.)

Ale prostě tu je velká skupina lidí, která má dneska problém pochopit i takové maličkosti, jako jsou sleva na Opuscard a nutnost pípnout kartou při přestupu. Nelze zpochybnit existenci lidí, kteří se neumí orientovat v množství slev. A takoví lidé mohou naopak utéct.

0/0
3.2.2017 8:19

Z61d60e48n84ě91k 68W15e38r76n15h75a96r95t 6727925222598

Já ale nemluvím o slevách. Píšu o náhodném cestujícím, který jednou za uherák chce někam jet, případne turistovi, nemá žádnou speciální kartu, nechce se někam registrovat, něco nabíjet. Chce přijít v neděli v deset večer na zastávku, tam se podívat na vývěsku, co kam jede a jak se platí, vybrat si podle toho, co má v kapse a nejbližším autobusem někam dojet. Denní cestující, co jezdí do práce nebo do školy, jsou něco úplně jiného

+1/0
3.2.2017 8:25

O90t72t90o 40P27o41s19p88í33š72i39l 4954575767308

Jasně, ale pak je podle mě nejjednodušší, aby si kartou zaplatil papírovou jízdenku. A to už (alespoň částečně) funguje...

0/0
3.2.2017 8:29

Z56d16e34n28ě39k 74W59e92r26n54h69a11r83t 6817935342718

pokud bude mít tu možnost v neděli v deset večer někde na sídlišti, klidně.

0/0
3.2.2017 8:45

P98e64t24r 82N18e53c44h29a39n95i68c94k75ý 7423296378550

Já mám u bezkontaktních plateb kartou problém, že se na to nemůžu spolehnout. Neproběhlo nikde v médiích VE VŠECH VOZIDLECH jde platit kartou. Připravím si kartu a...terminál není, nebo museli poslat náhradu bez terminálu. V kombinaci s akčním revizorem, který chytí cestujícího dřív než zjistí, že musí koupit jízdenku u řidiče je to dost vražedný.

+1/0
3.2.2017 9:01

Z49d89e48n73ě82k 83W41e79r74n84h56a40r34t 6167395482668

Tak to už je o lidech. Na tohle by stačila cedulka na všech dveřích a rozum. Bohužel na to se zrovna nedá spolehnout.

0/0
3.2.2017 9:30

P95e91t61r 47N48e61c89h98a10n78i89c97k49ý 7213506728380

cedulka na dveřích pomůže jen tomu, že musím hned za řidičem, ale furt mi nepomůže jestli si preventivně kupovat papírovou jízdenku v trafice nebo ne. Jo řešení je mít jednu plonkovou jízdenku pro jistotu u sebe, ale to se ne vždy povede a někoho (kdo jede třeba jednou za dva roky a "slyšel v TV, že jde v MHD platit kartou" to odradí)

0/0
3.2.2017 13:17

P41e13t85r 96N25e79c82h12a43n67i86c87k14ý 7883386558180

Celkem s vámi souhlasím, už kvůli řevu jak mají ČD složitý ceník, načež jim ČD "vyšly vstříc" a před deseti lety zkrouhli půlku slev a druhou půlku udělali často nepoužitelnou (KMB např.) nebo přizpůsobili většinovému pepovi co jede jednou za půl roku a ne věrnému cestujícímu co si to nastudoval (ten je brán jako zneužívač). Ale zas dokud půjde v každé trafice koupit papírová jízdenka, která bude vypsaná velkým fontem na cedluce s tím, že pod tím budou "kdejaké tabulky", tak ty tabulky stejně bude číst jen ten koho to zajímá.

+1/0
3.2.2017 8:59

O46t36t75o 18P11o37s57p74í82š15i50l 4814345737168

Jasně, "mávne" a "bezkontaktně" - to jsou hesla.;-D

Tak hlavně, aby Vám to nevzalo peníze za to, že čekáte na zastávce a necháte odjet linku, kterou nepotřebujete, protože Vás to "bezkontaktně" zaregistrovalo v blízkosti odbavovacího strojku.

+4/0
3.2.2017 7:55

Z67d95e73n35ě62k 68W79e22r77n44h15a93r13t 6207945892618

viděl jste někdy bezkontaktní kartu? Myslíte, že by terminál, který by byl na trubce vedle dveří v autobuse, načetl kartu v šrajtofli člověka na zastávce?

+1/0
3.2.2017 7:59

O51t40t74o 23P96o29s40p75í37š32i41l 4744425307198

Tak Vy možná nevíte, že se skutečně uvažovalo (nebo uvažuje) o systému odbavení, kde cestující skutečně nikam nic nepřiloží a zaplatí "automaticky".

V opačném případě je systém odbavení při nástupu i při výstupu nebezpečný v tom, že cestující zapomene na odpípnutí při výstupu, a zaplatí víc, než by musel. (viz MHD Pardubice)

+1/0
3.2.2017 8:05

Z93d79e30n17ě24k 12W92e49r65n24h96a72r95t 6427545642868

no, to je ovšem jeho problém, ne? Automatické odbavení technicky sice možné je, ale já výše píšu o běžných bezkontakních kartách a ty na to zkrátka dosahem nestačí - což lze brát jako výhodu, protože zákazník musí aktivně kartu přiložit.

0/0
3.2.2017 8:07

O25t87t39o 92P97o91s70p75í43š59i34l 4464475467458

Super. Četl jste vůbec ten článek? Reagujeme oba na to samé?

Lidem bude stačit mít zařízení pouze zapnuté například ve svém tabletu nebo mobilu a o nic dalšího se nebudou starat.

Jen si zapnete na mobilu bluetooth nebo wifi. A nastoupíte. Nic neřešíte. Zařízení v tramvaji nebo vlaku rozpozná vaše zařízení a bude vám účtovat jenom tolik, kolik zastávek projedete,

Zdroj: http://liberec.idnes.cz/cestujici-v-liberci-zaplati-podle-poctu-zastavek-pres-bluetooth-wifi-12s-/liberec-zpravy.aspx?c=A170202_152844_liberec-zpravy_jape

0/0
3.2.2017 8:16

Z23d95e10n32ě89k 87W74e58r57n90h19a98r98t 6567435432818

No a já v prvním postu tohoto threadu napsal, že je to nesmyslné a že by bylo lepší - podle mě - využít stávající běžné bezkontaktní platební karty. A o těch se stále bavím.

0/0
3.2.2017 8:21

O66t54t59o 53P89o26s94p86í59š40i80l 4524675137278

A jak si tedy představujete to mávnutí a bezkontaktní odbavení?

(Mimochodem, technologie zmíněná v článku navazuje předchozí záměr DPMLJ spojený s platebními kartami, proto si to spojuji v jedno. To ale nemůžete vědět, jestli mi neumíte číst myšlenky, takže se omlouvám za nedorozumění.:-))

Já to tiž vidím takto (nechme stranou, zda nosič bude telefon nebo karta):

1. Cestující nic neřeší a pak chci vidět, jak bude zajištěna bezpečnost proti "nechtěnému odbavení".

2. Cestující si aktivně řeší nástup a výstup a pak je problém s tím, že lidé zapomínají, neodpípnou se a přijdou o peníze. (viz zmíněné Pardubice)

+1/0
3.2.2017 8:28

Z76d60e58n10ě41k 32W73e98r49n38h81a11r88t 6917705292988

Druhou možnost nevidím jako problém. Pokud bude blokace a následně stržená částka v ceně nejdražší jízdenky "z jednoho na druhý konec města", je to problém cestujícího. Kdo to nepochopí nebo na to zapomene a při výstup nepípne, holt něco přeplatí. Opakuji, pořád se bavíme zejména o příležitostných cestujících, denní cestující budou mít jiný způsob.

0/0
3.2.2017 8:41

K25r51y78š92t86o90f 33M79a15l44o40c56h 2925164888877

Nechtěné odbavení by šlo vyřešit srážkou jízdenky třeba po ujeté vzdálenosti ( v tom případě by bylo třeba synchronizovat s gps ve vozidle ) tak, aby došlo k zaplacení jízdenky po ujetí třeba 100 metrů. Nebo to navázat na čas ( pokud je aktivní zařízení v blízkosti vozidla např nad 2 minuty ).

0/0
3.2.2017 11:40

K90r32y47š96t43o11f 59M92a54l19o25c18h 2245154948877

A to všechno bude blbost, protože stačí jet autem vedle mhd a jste víte kde... Takže vlastně nevím...

0/0
3.2.2017 11:41

J21a80n 36V26a33l33o89u69c35h 6302367868430

Opravdu nevím, co se pro náhodného návštěvníka (turistu) zjednoduší, když se bude muse registrovat a tarif stejně studovat, aby věděl, kolik si má kamsi odložit (a pak při nevyčerpání jaksi mámit zpět)...

+11/0
3.2.2017 7:17

P52e55t32r 91N23i96v69n32i32c64k24ý 3902854485767

Proč zrovna "náhodného zákazníka"? Jsou i jiné skupiny zákazníků, které přijíždí do města pravidelně a nebudou mít problém si svůj mobil registrovat (obzvlášť, když to bude jednoduché).

+1/0
3.2.2017 7:36

O75t24t64o 98P49o51s45p21í78š72i63l 4674425777708

Tato souvislost mě také velmi pobavila... Hlavně ještě takové to "nic neřeším"... Jo, a pak se divím, kolik že mi to strhli. Možnost kontroly nad tím, kolik platím, je nulová, možnost reklamace jakbysmet.

+4/0
3.2.2017 7:57

P23e73t72r 58N11e62c91h26a10n17i34c65k87ý 7263216348470

To je pro turistu co neřeší kolik utratí ;-D

0/0
3.2.2017 9:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.