Diskuse k článku

Cestující v Liberci zaplatí podle počtu zastávek. Díky bluetooth či wifi

Přestože technologie bluetooth je stará 23 let a důvěrně ji zná každý majitel mobilního telefonu, teprve nyní se uvažuje o jejím využití v odbavení cestujících v hromadné dopravě. Liberec se stal prvním městem, kde se testuje bezkontaktní nákup jízdenky pomocí bluetooth či wifi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I45v54a48n 62P42o97k73o24r75n65ý 7549315508

Obávám se, že systém zastávek bude nastaven ve smyslu, že jízda do jedné zastávky bude např. za 18, do dvou zastávek už za 20 a 5 zastávek bude za 50. Prezentováno to bude samozřejmě již od 18 (a to "již od" tím nejmrňavějším písmem) tak jako je to u výprodejů, slev, akcí. Bude tu zřejmě panovat cenový nepoměr jako u výpalného za jízdu na tankondromech, kdy roční je pro OA za 1500, měsíční za 440 a 10tidenní dokonce za 310.

Nelíbí se mi, že bych se musel zase někde registrovat (pro rejpaly: nebudu muset - je tu přece "dobrovolnost"). Přece majitel letiště měl výhrady, jak nás StB všude špicluje a takovéto různé "monitorování" už leze krkem nejen mě (v LBC jde třeba i o placení výpalného za parkování přes mobil).

Co majitelé karet Idol - Opus card, kde je kombinace ještě železnice, busy?

Většina Liberečáků má stejně "lítačku".

0/0
5.2.2017 9:47

D38a42n84i72e43l 52K65u71k49l53a 1348301326476

Nápad dobrý, jen to bude mít spíš uplatnění u stálých cestujících, než u turistů. Rozhodně účtování podle délky jízdy je spravedlivější, než platit stejný poplatek jak za dvě zastávky, tak i za přejetí celého města. Negativní dopad to může mít na zdraví cestujících. Ti co nyní nevyužívali MHD, protože se jim nevyplatilo za ty 2-3 zastávky platit plné jízdné a radši ten kousek ušli pěšky, tak nyní za pár kaček využijí MHD... A budou mít méně pohybu....

0/0
3.2.2017 10:55

P24e50t90r 44N97e89c20h26a96n66i44c22k29ý 7643496268630

To spíš mám zkušenost, že na ty 2-3 zastávky právě jedou autem a na delší (třeba Hanychov - ZOO) MHD, protože se to vyplatí.

+1/0
3.2.2017 13:12

P43e17t74r 24S37c55h18w79a49r64z 7368949113231

Popravdě mi to nijak úžasné nepřipadá. Pokud někdo jezdí denně, pořídí si časovou jízdenku, pokud častěji, tak předplacenou kartu a pokud jede jednou za "uherák", pořídí si papírovou/SMS jízdenku nebo zaplatí bezkontaktní platebkou. Jako rezerva, když si kartu zapomenu doma, no možná, pokud si nezapomenu ten účet zřídit a nabít dopředu a zároveň myslet na to, abych ten účet nějak zneaktivnil, když budu platit jinak.

A pásmování nemá ve městě velikosti Liberce extra moc smysl, alespoň ne v centru - vůz musí jet tak jako tak, ať jedu jednu zastávku nebo sedm.

0/0
3.2.2017 10:32

P41e19t60r 58S73c84h31w55a41r40z 7218459283381

Asi rozumím motivaci DP - když už něco po městě jede, proč nenalákat aspoň pár jedinců, z kterých by při hnusném počasí vyrazil pětikorunu za to, že se svezou 3 zastávky. Akorát náklady se zdají převyšovat výnosy.

0/0
3.2.2017 10:36

P30e33t10r 32N32e89c90h23a56n33i85c94k81ý 7633586348820

Právě chybějící potenciál v těch malých úsecích je. Obyčejná jízdenka v Liberci stojí 20kč, to je třeba za 2 zastávky fakt dost. 20kč za kilometr máte skoro jak taxík. V Praze dokonce 24 korun a když potřebujete rychle chytit vlak z Florence na Hlavním, tak vám nic jiného nezbude. Tyhle krátké úseky by mohly nalákat úplně novou sortu lidí (a třeba naučit jezdit MHD ty, kteří jí zatím nevěří, ale za tu pětikačku se popovezou). Jen ta forma přes wifi-bluetooth má dost hrozeb a negativ. Kontrola přes bezkontaktní kartu/kreditovou kartu by stačila

0/0
3.2.2017 13:15

V31e95r52o12n13i68k15a 75M41u41r86í75n44o12v91á 6366781581266

Já jsem pro, protože my to přesně takhle teď máme. Bydlíme v centru, většina věcí v doch. vzdálenosti. Ale co není, tam jedu raději autem. Protože se to vyplatí víc, než zaplatit dvacku tam a dvacku zpátky. Já bych to určitě uživila :)

+1/0
3.2.2017 14:52

P63e14t71r 20S32c27h61w36a72r77z 7128669963161

Jo, souhlasím, v druhém příspěvku to pak taky píšu. Blbé je to, že následná kontrola vyjde dráž než zisk z jízdného a protože lze předpokládat, že by se to zneužívalo (zapnu/vypnu WiFi či BT později/dřív, budu se vymlouvat na software, který to z důvodu vybité baterie vypíná sám, študáci budou soutěžit, kolik zastávek projedou bez kontroly), nějaká kontrola jistě bude.

0/0
3.2.2017 15:56

P56e89t49r 74N35e27c64h93a55n90i57c13k47ý 7223306938670

Proto mi systém jako v HK přijde praktičtější (blokace celé částky, vrátka při výstupu). Ale musí to být přehledné, abych věděl co kupuju a nekoupil omylem novou jízdenku např.

0/0
3.2.2017 16:00

J13a14n 41K70o78h58l 4843307841504

Další účet, který bude potřeba založit? nabíjet? Sledovat zůstatek? A není těch sester už přecijen příliš, Antone Pavloviči? :-) Sice souhlasím s principem, že bych měl platit jen za tolik zastávek, kolik jich jedu, ale jestli potřebuje DPMLJ na něčem zapracovat, tak je to spíš zjednodušení platebních možností, ne jejich rozšíření..

0/0
3.2.2017 10:12

P41e42t97r 38N73i88v68n87i22c52k60ý 3522414615697

Vzpomínám si, kolik bylo keců, připomínek a obav, když se zaváděly bezkontaktní platební karty. A dnes?

Přestože tento nový systém sytém ještě nikdo neviděl v praxi, už tu píšou, jak to bude nespolehlivé a nebezpečné. ;-D

+2/0
3.2.2017 9:32

P57e80t61r 28N79e49c15h77a19n98i61c65k44ý 7773416638540

Co jsem skoro 20 let žil v Liberci, tak po několikanásobném zdražení papírových jízdenek spousta lidí nadávala, proč má kupovat 40 min. jízdenku na 10min. cestu. V HK i Pardubicích "krátký úsek" funguje docela dobře. Dřív byla taky 15 min. jízdenka za 10kč tuším. Takže nějaká sleva za "krátký úsek" by byla fajn. Turista přijede rychlíkem k nádraží a na Fügnerku platí plnou palbu, tedy 20kč. Motivovalo by to i lidi parkovat dál od centra, protože se tam fakt nedá jezdit. Ale tohle provedení je fakt složité a docela nebezpečné (mobilu vypadne bluetooth, nějaký vykuk si tam strčí modifikátor komunikace, někdo jen stojí na zastávce a před ním se otevřou dveře apod.). Opuskarta a bezkontaktní karta na to snad stačí.

+3/0
3.2.2017 8:56

P50a75v32e60l 57B62r83n23a 1772343181516

Neni to ani jednoduché, ale ani bezpečné. Stačí si změnit MAC adresu bluetooth na nějaké jiné, které najdu v MHD. Podle mě nic složitého. Navíc ten benefit že zaplatím tolik co projedu není nic extra a řeší to bezkontaktní karty.

+2/0
3.2.2017 7:41

Z17d59e72n79ě11k 30W77e32r12n14h11a36r63t 6877385212338

Máme skoro všichni bezkontaktní platební karty, proč nevyužít tyhle? Při vstupu cestující mávne kartou nad terminálem, ten zablokuje z účtu dejme tomu padesát korun a při výstupu mávne znova, systém spočítá odečte jen skutečné jízdné. Takhle fungují třeba automatické benzínky. A při kontrole revizor uvidí, zda daná karta skutečně byla použita. Když cestující nepípne při výstupu, tak má smůlu a odečte se mu celá zablokovaná částka. A nemusí se nic registrovat a nic nabíjet.

+6/0
3.2.2017 7:35

P33e19t80r 87N16i11v64n39i18c10k27ý 3772144115247

Různí zákazníci mají různé priority. Někdo prostě úmyslně nemá bezkontaktní kartu, ale může dávat přednost mobilu.

+1/−1
3.2.2017 7:37

Z96d36e12n49ě88k 84W43e56r63n41h51a45r74t 6957955682338

nemusí být jeden systém, třeba SMS klidně můžou fungovat dál, ty jsou jednoduché.

+2/0
3.2.2017 7:52

O71t88t53o 24P37o63s10p57í18š49i92l 4294595537978

To je taky super. Různá zahrádka nepřehledných možností, jak se odbavit, má být zjednodušení a má přilákat další lidi do veřejné dopravy?8-o

+3/−1
3.2.2017 7:59

Z13d85e39n37ě85k 88W32e48r89n62h27a55r63t 6657895432218

Ano, přesně tak. Mít několik možností, aby každý člověk měl v každou chvíli možnost použít MHD, aniž by musel přemýšlet, jak se má dopředu zaregistrovat, nabít nějakou kartu nebo něco podobného. Zkrátka aby se na ceduli podíval, jak se platí a nějakou zvolil možnost, která se mu zrovna hodí.

+2/−1
3.2.2017 8:01

O41t93t16o 24P56o10s68p72í11š90i79l 4454505377138

Mít nepřeberné možnosti odbavení vede k tomu, že se "jednodušší" cestující (omlouvám se za ten termín, nechci se nikoho dotknout) v nabídce nezorientují a zkrátka nepojedou. Myslete si, co chcete, ale faktem je, že veřejnou dopravou nejezdí samí nadšenci (šotouši) a inženýři.

+3/0
3.2.2017 8:06

Z87d53e42n87ě66k 68W81e44r48n50h63a61r20t 6177455912288

No, i penzisté dnes běžně posílají SMS. Nevidím v tom problém. Když už jednou za čas budou cestovat, tak si na zastávce přečtou postup, rozhodnou se, zda použijí SMS nebo platební kartu. Kdo bude jezdit častěji, stejně si pořídí nějakou průkazku.

0/0
3.2.2017 8:10

O16t80t87o 64P46o82s55p84í69š64i83l 4964515127488

Vy v tom nevidíte problém ze svého pohledu. Já osobně taky nebudu mít problém to pochopit. (Ale využívat to nebudu, protože tomu nevěřím.)

Ale prostě tu je velká skupina lidí, která má dneska problém pochopit i takové maličkosti, jako jsou sleva na Opuscard a nutnost pípnout kartou při přestupu. Nelze zpochybnit existenci lidí, kteří se neumí orientovat v množství slev. A takoví lidé mohou naopak utéct.

0/0
3.2.2017 8:19

Z34d23e67n20ě32k 11W75e51r58n59h67a72r92t 6487585642658

Já ale nemluvím o slevách. Píšu o náhodném cestujícím, který jednou za uherák chce někam jet, případne turistovi, nemá žádnou speciální kartu, nechce se někam registrovat, něco nabíjet. Chce přijít v neděli v deset večer na zastávku, tam se podívat na vývěsku, co kam jede a jak se platí, vybrat si podle toho, co má v kapse a nejbližším autobusem někam dojet. Denní cestující, co jezdí do práce nebo do školy, jsou něco úplně jiného

+1/0
3.2.2017 8:25

O98t61t38o 68P49o47s50p69í86š12i95l 4144975467958

Jasně, ale pak je podle mě nejjednodušší, aby si kartou zaplatil papírovou jízdenku. A to už (alespoň částečně) funguje...

0/0
3.2.2017 8:29

Z47d24e36n96ě49k 35W68e26r39n39h38a15r78t 6207625462218

pokud bude mít tu možnost v neděli v deset večer někde na sídlišti, klidně.

0/0
3.2.2017 8:45

P98e28t97r 89N73e79c84h74a26n49i45c97k79ý 7473606238710

Já mám u bezkontaktních plateb kartou problém, že se na to nemůžu spolehnout. Neproběhlo nikde v médiích VE VŠECH VOZIDLECH jde platit kartou. Připravím si kartu a...terminál není, nebo museli poslat náhradu bez terminálu. V kombinaci s akčním revizorem, který chytí cestujícího dřív než zjistí, že musí koupit jízdenku u řidiče je to dost vražedný.

+1/0
3.2.2017 9:01

Z34d77e22n61ě24k 39W39e45r97n39h21a42r71t 6597335652848

Tak to už je o lidech. Na tohle by stačila cedulka na všech dveřích a rozum. Bohužel na to se zrovna nedá spolehnout.

0/0
3.2.2017 9:30

P14e78t47r 16N73e44c50h31a33n85i32c28k59ý 7903766918170

cedulka na dveřích pomůže jen tomu, že musím hned za řidičem, ale furt mi nepomůže jestli si preventivně kupovat papírovou jízdenku v trafice nebo ne. Jo řešení je mít jednu plonkovou jízdenku pro jistotu u sebe, ale to se ne vždy povede a někoho (kdo jede třeba jednou za dva roky a "slyšel v TV, že jde v MHD platit kartou" to odradí)

0/0
3.2.2017 13:17

P85e83t34r 59N84e88c67h53a75n49i73c42k54ý 7893216418940

Celkem s vámi souhlasím, už kvůli řevu jak mají ČD složitý ceník, načež jim ČD "vyšly vstříc" a před deseti lety zkrouhli půlku slev a druhou půlku udělali často nepoužitelnou (KMB např.) nebo přizpůsobili většinovému pepovi co jede jednou za půl roku a ne věrnému cestujícímu co si to nastudoval (ten je brán jako zneužívač). Ale zas dokud půjde v každé trafice koupit papírová jízdenka, která bude vypsaná velkým fontem na cedluce s tím, že pod tím budou "kdejaké tabulky", tak ty tabulky stejně bude číst jen ten koho to zajímá.

+1/0
3.2.2017 8:59

O43t80t74o 64P60o42s70p39í90š52i16l 4264475477438

Jasně, "mávne" a "bezkontaktně" - to jsou hesla.;-D

Tak hlavně, aby Vám to nevzalo peníze za to, že čekáte na zastávce a necháte odjet linku, kterou nepotřebujete, protože Vás to "bezkontaktně" zaregistrovalo v blízkosti odbavovacího strojku.

+4/0
3.2.2017 7:55

Z49d64e72n48ě41k 34W28e89r78n61h96a93r76t 6887775952218

viděl jste někdy bezkontaktní kartu? Myslíte, že by terminál, který by byl na trubce vedle dveří v autobuse, načetl kartu v šrajtofli člověka na zastávce?

+1/0
3.2.2017 7:59

O85t64t57o 94P27o51s35p51í62š29i92l 4454605377378

Tak Vy možná nevíte, že se skutečně uvažovalo (nebo uvažuje) o systému odbavení, kde cestující skutečně nikam nic nepřiloží a zaplatí "automaticky".

V opačném případě je systém odbavení při nástupu i při výstupu nebezpečný v tom, že cestující zapomene na odpípnutí při výstupu, a zaplatí víc, než by musel. (viz MHD Pardubice)

+1/0
3.2.2017 8:05

Z12d40e92n88ě26k 71W10e69r24n90h94a13r62t 6477925492228

no, to je ovšem jeho problém, ne? Automatické odbavení technicky sice možné je, ale já výše píšu o běžných bezkontakních kartách a ty na to zkrátka dosahem nestačí - což lze brát jako výhodu, protože zákazník musí aktivně kartu přiložit.

0/0
3.2.2017 8:07

O56t94t40o 81P89o47s31p23í47š96i77l 4144355547278

Super. Četl jste vůbec ten článek? Reagujeme oba na to samé?

Lidem bude stačit mít zařízení pouze zapnuté například ve svém tabletu nebo mobilu a o nic dalšího se nebudou starat.

Jen si zapnete na mobilu bluetooth nebo wifi. A nastoupíte. Nic neřešíte. Zařízení v tramvaji nebo vlaku rozpozná vaše zařízení a bude vám účtovat jenom tolik, kolik zastávek projedete,

Zdroj: http://liberec.idnes.cz/cestujici-v-liberci-zaplati-podle-poctu-zastavek-pres-bluetooth-wifi-12s-/liberec-zpravy.aspx?c=A170202_152844_liberec-zpravy_jape

0/0
3.2.2017 8:16

Z34d68e91n46ě95k 88W78e48r84n94h42a14r31t 6477715132698

No a já v prvním postu tohoto threadu napsal, že je to nesmyslné a že by bylo lepší - podle mě - využít stávající běžné bezkontaktní platební karty. A o těch se stále bavím.

0/0
3.2.2017 8:21

O79t80t87o 65P96o55s21p91í70š75i77l 4744325647888

A jak si tedy představujete to mávnutí a bezkontaktní odbavení?

(Mimochodem, technologie zmíněná v článku navazuje předchozí záměr DPMLJ spojený s platebními kartami, proto si to spojuji v jedno. To ale nemůžete vědět, jestli mi neumíte číst myšlenky, takže se omlouvám za nedorozumění.:-))

Já to tiž vidím takto (nechme stranou, zda nosič bude telefon nebo karta):

1. Cestující nic neřeší a pak chci vidět, jak bude zajištěna bezpečnost proti "nechtěnému odbavení".

2. Cestující si aktivně řeší nástup a výstup a pak je problém s tím, že lidé zapomínají, neodpípnou se a přijdou o peníze. (viz zmíněné Pardubice)

+1/0
3.2.2017 8:28

Z45d76e78n92ě55k 56W53e33r76n56h54a86r56t 6437985742748

Druhou možnost nevidím jako problém. Pokud bude blokace a následně stržená částka v ceně nejdražší jízdenky "z jednoho na druhý konec města", je to problém cestujícího. Kdo to nepochopí nebo na to zapomene a při výstup nepípne, holt něco přeplatí. Opakuji, pořád se bavíme zejména o příležitostných cestujících, denní cestující budou mít jiný způsob.

0/0
3.2.2017 8:41

K93r18y34š54t66o61f 36M23a80l53o35c22h 2115724628407

Nechtěné odbavení by šlo vyřešit srážkou jízdenky třeba po ujeté vzdálenosti ( v tom případě by bylo třeba synchronizovat s gps ve vozidle ) tak, aby došlo k zaplacení jízdenky po ujetí třeba 100 metrů. Nebo to navázat na čas ( pokud je aktivní zařízení v blízkosti vozidla např nad 2 minuty ).

0/0
3.2.2017 11:40

K53r67y54š68t78o57f 22M35a56l20o18c51h 2675644588707

A to všechno bude blbost, protože stačí jet autem vedle mhd a jste víte kde... Takže vlastně nevím...

0/0
3.2.2017 11:41

J11a12n 80V24a39l44o78u24c51h 6782747138280

Opravdu nevím, co se pro náhodného návštěvníka (turistu) zjednoduší, když se bude muse registrovat a tarif stejně studovat, aby věděl, kolik si má kamsi odložit (a pak při nevyčerpání jaksi mámit zpět)...

+11/0
3.2.2017 7:17

P21e75t82r 91N55i13v74n54i15c95k45ý 3952984965557

Proč zrovna "náhodného zákazníka"? Jsou i jiné skupiny zákazníků, které přijíždí do města pravidelně a nebudou mít problém si svůj mobil registrovat (obzvlášť, když to bude jednoduché).

+1/0
3.2.2017 7:36

O53t84t55o 25P94o63s20p97í91š48i11l 4194885397278

Tato souvislost mě také velmi pobavila... Hlavně ještě takové to "nic neřeším"... Jo, a pak se divím, kolik že mi to strhli. Možnost kontroly nad tím, kolik platím, je nulová, možnost reklamace jakbysmet.

+4/0
3.2.2017 7:57

P10e82t19r 17N45e44c34h59a21n60i82c25k94ý 7163446288400

To je pro turistu co neřeší kolik utratí ;-D

0/0
3.2.2017 9:09

Najdete na iDNES.cz