- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Co tím Jablonec získá? Přijede víc turistů?
V článku je to přece napsané. Získá tím ztracenou estetiku.
Joseph Haydn slozil nejlepsi melodii sveho zivota pred 240 lety, ktera slouzila jako rakouska a pozdeji nemecka hymna. Sugestivni melodie - ale po 2.svetove valce byla a je v Nemecku fakticky zakazana. Neexistuje uplne "ciste umeni" , vzdy je treba brat v potaz i kontext, v kterem ten prislusny umelecky vytvor pusobil. To bychom mohli hakenkrajc brat taky za zajimavy staroindicky ornament. No a ze Jablonec byl pred ww2 centrem nenavistneho proticeskeho sudetactvi (temer 95% podpora Henleinovi ve svobodnych volbach roku 1936 atd.) to proste je historicky fakt...
Umění je potřeba vnímat jako něco nadpolitického, nadnacionálního. Protože jestli se někde vytvořilo něco, co tam sedělo, vytvářelo kvalitní dominantu a kvůli zcela jiným vlivům bylo poškozeno nebo zničeno
Ta zakázaná melodie je německou hymnou i dnes. Pouze s jiným textem. Ostatně ten původní text (Deutschland über alles) je ve smyslu nade vše drahé, nikoliv že Německo vládne všem.
No, tak samotná "Píseň o Nibelunzích" je jen neškodný epos ze 13 století. Ale ti Němci hajlovali u toho rytíře kvůli opeře "Prsten Nibelungův", kterou jaksi zkomponoval jistý RICHARD WAGNER, který jí napsal na motiv právě "Písně o Nibelunzích" a všemu starogermánskému jaksi přidal hodnotu antisemitský! To se potom nesmíte divit, že jeho opery jsou do dnes třeba v Izraeli zakázány.
Historik Mohr kecá. Sochař Metzner nikoho nezajímá. Ale je naprosto zbytečné tam dávat duplikát něčeho, co se z historických důvodů přesunulo jinam.
Rudoarmějec tam byl, už není a taky nikdo nebojuje za jeho návrat.