Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

I děti vězňů mají právo na tátu, říká pedagog, který vodí na vycházky vrahy

Setkat se s rodinou v civilním prostředí mimo věznici mohou v Liberci i lidé odsouzení za závažné trestné činy, kteří si odpykali jen malou část trestu. Motivační přístup k vybraným vězňům a jejich rodinám se podle speciálního pedagoga Jakuba Valenty osvědčil. „Děláme to i pro tu rodinu a děti,“ říká Valenta.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J42o28s19e23f 68S24v97á53r33o79v17s98k78ý 3851886433475

No, trochu hodně divně zdůvodněno. Setkat se s otcem může. K tomu bohatě stačí návštěvní místnost v kriminále, kde by bylo možno vybudovat návštěvní koutek pro děti. Zítra tento rozumbrada dojde k názoru, že otec by měl mít právo vychovávat své dítě a na jeho výchově se podílet denně.

0/0
6.5.2018 20:59

P56e50t91r 51K17n61ě10b16o94r67t 3631440

Jablko nepadá daleko od stromu. Tak by bylo možná lepší, vodit děti vězňů do vězení. Aby si pomalu zvykly.

0/0
3.5.2018 21:37

L40u12k64á53š 48H66l63o71u32c51a70l 6122250781924

občasný kontakt s potomky je - z mého pohledu - jediný racionální důvod pro vycházky vězňů. vodit (někoho, kdo krade, zabíjí, neplatí alimenty atd.) na fotbal, do kina, do divadla mi vůbec nedává smysl. právě kvůli své činnosti jsou lidé "omezeni na svobodě" a vyjma možnosti vidět děti bych je na vycházky nepouštěl ani náhodou.

+1/0
3.5.2018 12:35

K47r46i43s59t80ý12n48a 71B68e37n57e34š66o18v17á 5734556436183

Je to mimo tema, ale - jeste by jim mela byt zvednuta mzda, co jsem nedavno cetla o vysi odmeny za praci veznu bylo ostudne. V dobe, kdy je nedostatek sil a veznice odmita zajemce z rad firem, by mely mzdy stoupnout. Nejde o zakladni blaho vezni, ale o to, aby dokazali platiit sve dluhy a zavazky.

+4/0
3.5.2018 10:34

J92a76n 51N55á39d28v34o71r24n14í79k 7883368385677

To by je už nikdo nechtěl zaměstnat.

0/0
6.5.2018 20:54

S61l68a60v18o82m42í90r 39B95e25n90e42š 6962627250774

Jména pro následující příměr jsem vybral zcela náhodně, nemám na mysli nikoho konkrétního:

Takže Jirka má tátu Vladimíra.

Ale vedle těchto dvou osob je tady ještě Libor, který nikoho z nich nezná, ale Vladimíra zavraždí jako zcela náhodného chodce, který s ním nemá nic společného.

A my si neklademe otázku, že spojení Jirka (syn) - Vladimír (otec) je Vláďovou smrtí už navždy zpřetrháno.

Nás více zajímá vrah Libor než jeho zcela nevinná oběť Vláďa a Vláďův syn Jirka.

+9/−2
3.5.2018 9:46

J25i67ř16í 84J25a95h90o13d40a 9556398336672

Chybí tam Liborův syn Marek, o kterém je článek. Tahle malinká chybka staví ten příklad uplně mimo.

+3/−4
3.5.2018 9:53

M88i48c30h95a97l 55K47o22b46a60l 4740113478556

Nechybí. To, že má tátu vraha je handicap a neštěstí, které se lidem prostě dějí. Rozhodně je pro Marka prinosnejsi maminčin nový přítel Kamil s čistým trestním rejstříkem, než biologický otec vrah.

+3/−2
3.5.2018 10:28

J39i48ř85í 37J18a98h36o64d30a 9306528526652

Možná tě mate nesoulad mezi nadpisem a rozhovorem v článku. Pokud vezmu, že předmětem článku je výrok: "I děti vězňů mají právo na tátu,...." Tak v tom příkladě chybí syn vraha Marek.

Následně se v článku tato problematika už tolik neobjevuje a rozhovor se stáčí spíše interakcí pedagoga s vězni a předmětem je tedy spíše vrah Libor. Potom by ten příklad smysl měl.

Podle mě je to ale jen nekvalitní rozhovor, nebo nekvalitní nadpis. To, že toto Beneš opomenul mi přijde jako skutečnost, která je v jeho příkladě mimo.

Já vůbec neřeším na do jaké názorové skupiny se přidat, pouze fatka, která jsou uvedená v příkladu.

+2/−1
3.5.2018 10:53

M77i56c77h36a13l 67K71o16b76a69l 4460983178776

Ne, nemate mne nic. Reaguji na Vas text o absenci ditete v prikladu. A je jedno, ze ktere strany se na vec divame. Vzdy skoncime u vraha a jeho prav a to je skutecne absurdni. Vrah by mel byt vdecny, ze v teto zemi nemame trest smrti, pracovat a cekat. A synek muze byt rad za kazdy den, ktery prozije bez vlivu cloveka, ktery nekoho zavrazdil.

0/−2
3.5.2018 11:08

S64l77a17v41o83m77í50r 60B64e53n28e31š 6342417340274

Já pro Vás nejsem Beneš, ale pan Beneš, stejně jako Vy pro mne nejste Jahoda, nýbrž pan Jahoda.

0/0
3.5.2018 15:39

J10i52ř54í 89J68a64h68o34d71a 9436758486622

Jaktože pro mě nejsi Beneš, když jsem tě nazval Benešem?

0/0
3.5.2018 15:49

D77a49v37i11d 30K70n86a23p88e68k 8747244276915

Jedním byl mladý muž, který jako mladík s partou kamarádů ubil bezdomovce. Tento kluk se k nám dostal z jiné věznice, nikdo ale do té doby nepracoval s jeho trestným činem. Ve věznici pracoval, neměl jediný problém

Zdroj: https://liberec.idnes.cz/deti-vezeni-veznice-specialni-pedagog-jakub-valenta-fh6-/liberec-zpravy.aspx?c=A180502_134252_liberec-zpravy_jape

V podstatě takový hodný a bezproblémový táta od rodiny. Jen jednou umlátil s kamarády omylem bezdomovce. Jinak by mouše neublížil. Chce se mi zvracet, jaký lidský odpad tento pán obhajuje.

+3/0
3.5.2018 9:41

J33i17ř80í 43J39a81h58o69d92a 9536268186982

Ono nejde ani tak o ty otce, jako o jejich děti. Momentálně panuje "nálada", že je lepší špatný styk s rodičem, než žádný. Otce už nikdo nezachrání, ale dítě za jeho činy nemůže.

+3/0
3.5.2018 9:49

D18a81v68i49d 11K11n97a85p14e90k 8307134696465

Zrovna bych řekl, že je lepší žádný styk než styk s otcem vrahem.

Proč tati sedíš v kriminále? Protože jsem umlátil bezdomovce. Aha.

+2/0
3.5.2018 9:52

J14i21ř83í 79J74a51h72o45d27a 9896108456662

OK, ale na to, aby to bylo obecně přijatelný ostatními, musel bys mít více vlivu.

+1/0
3.5.2018 9:55

D13a18v55i83d 83K21n70a77p40e29k 8287724236285

A neměli si tito kriminálníci uvědomit před pácháním trestného činu, že jsou taky otcové? Hrůza, jak se z nich dělají chudinky a oběti. Přitom do kriminálu se dostali v podstatě dobrovolně - dobrovolně totiž spáchali trestnou činnost nebo se chytli nějaké blbé party páchající trestnou činnost. Pochybuji, že je k tomu někdo nutil. Kdo chce, nemá problémy se zákonem vůbec.

Aby mě někdo nechytal za slovo : problémy se zákonem myslím krádeže, vraždy, ublížení na zdraví, podvody atd. Rozhodně ne nějaké banální překročení rychlosti o 10 km/h nebo špatné parkování.

+3/−2
3.5.2018 9:38

K16r28i26s60t39ý68n44a 53B58e19n73e50š66o36v72á 5644786496653

Ja na radcich ani mezi nimi nic o chudinkach a obetech nectu a uvedomte si, ze pokud nejaka ta vychazka pomuze k tomu, aby se vezen mel kam vratit, vest radny zivot, je to pro spolenost dobre.

+2/0
3.5.2018 9:47

D44a93v77i58d 16K45n90a98p68e73k 8907654166615

Řádný život měl vést předtím. Pak by ani nemusel být v kriminále a nemusel přemýšlet, kam se vrátit.

0/−2
3.5.2018 9:50

P32e65t26r 10N39e69c75h32a59n58i46c19k43ý 7543446158740

Jenže když vyleze a nebude schopen vést řádný život, může poškodit někoho nevinného. Jediné o co tu jde, abychom mohli chodit bezpečně a v klidu po ulicích a to jde líp, když i ti bývalí vězni si udrží sociální návyky.

+1/0
3.5.2018 10:04

K50r77i17s78t33ý38n69a 19B24e48n69e75š79o66v53á 5664876436693

Co se stalo, neda se odestat. Clanek resi prevenci recidivy, vase cobykdyby je otazka prevence pachani trestne cinnosti od pocatku a je to tema pro praci s mladymi lidmi a rizikovymi skupinami.

+1/0
3.5.2018 10:21

K56r64i48s79t88ý22n44a 28B21e96n12e46š64o62v97á 5504866986823

Jinak chapu vasi myslenku, ze je treba vest radny zivot, ale jiste se shodneme, ze ve spolecnosti budou vzdycky i cerne ovce.

+1/0
3.5.2018 10:25

D97a37v55i90d 24K31n16a55p79e90k 8927524546205

Ano, černé ovce budou. Buď sami přijdou na to, že jejich závadový způsobe života společnost neakceptuje, a zkusí s tím něco sami dělat. Nebo na to nepřijdou a je potřeba je oddělit od slušných lidí - dlouholetý kriminál při recidivě.

0/−2
3.5.2018 10:40

I73r58e20n11a 97K27r65o88u20p58o22v22á 4110153227802

Děti vězňů mají právo na tátu. To tedy musí být přínos - táta gauner, recidivista, feťák, násilník, vrah ... A až vyleze, tak svému děťáku pořídí sourozence, aby kvalitních genů v populaci přibývalo.

Vážně by mě zajímalo, jaké procento odsouzených za násilnou trestnou činnost (neřku-li vraždu) jsou prvotrestaní, tedy lidé, u kterých by se dalo argumentovat, že jednou "uklouzli" (jestli se tedy dá vražda považovat za uklouznutí) a když se jim dá druhá šance, ještě z nich budou platní členové společnosti.

Také se mi náramně líbí, jak si pochvaluje výsledky - dva propuštění mu fungují! Mimochodem, jak dlouho jsou venku? Před čtyřmi lety měli odsezený rok ze sedmiletého trestu a už jsou venku na podmínku, rok? Až ten jeho experiment poběží dvacet let a bude mít alespoń 60% propuštěných s 5 a více lety bez recidivy, tak může mluvit. Do té doby je to jen další samozvaný génius, který lusknutím prstů vyřešil něco, s čím si společnost neporadila za celou historii lidstva, totiž udělat z gaunera slušného člověka.

+4/−4
3.5.2018 8:08

Z26d65e66n15ě44k 42K10o72v33á58ř 9818659649365

Fascinují mě lidé, kteří jsou ochotni dávat svou hloupost takto veřejně najevo. Vše je v rozhovoru. Který není dlouhý.

Feťáky ven nikdo nepouští.

Většina vražd je v afektu a domácích zabijaček. Takže většina vrahů budou prvotrestanci.

+4/−3
3.5.2018 8:27

I28r54e56n36a 89K14r86o48u88p81o26v19á 4270963787122

Zvlášť ten argument s domácími zabijačkami je krásný. Dítě má právo na tetínka, který mu zabil maminku.

Spekulovat o tom, jak se choval z hlediska práva bezúhonný člověk před tím, než došlo až na těžké ublížení nebo vraždu, raději ani nechci.

+1/−4
3.5.2018 9:02

J29a11n 43C97h74o36b84o49t 5743418579467

I takové dítě má právo na styk s rodičem, který o to stojí. Opomíjíte, že chlap je psycholog/specped na nebere každého na zmrzku, ale bere ven velmi vybrané lidi. A nejspíš to nejsou případy, co si tu svévolně cucáte kdoví odkud :-/

+4/−3
3.5.2018 9:19

I76r48e44n10a 34K82r39o66u64p74o24v17á 4930763767842

Moc se mí líbí formulace, že dítě má právo na styk s rodičem, který o to stojí. Nějak mi chybí, jestli o to stojí také to dítě a jestli je vůbec o co stát.

Jak říkám, uvidíme za pár let, jak úspěšný bude takový postup.

Jestli řekněme po deseti, patnácti letech vyjde článek o ohromující úspěšnosti resocializace pachatelů nejzávažnější trestné činnosti a zdravém vývoji jejich potomků díky metodě tohoto pana vychovatele, tak se ráda omluvím za svoje škarohlídství.

+1/−2
3.5.2018 9:30

J87a35n 24C13h93o31b39o80t 5323668609907

> jestli o to stojí také to dítě a jestli je vůbec o co stát.

I od toho je ve hře onen psycholog, nemějte strach. V praxi je to spíše rodič, než dítě, kdo nemá zájem. Děti jsou schopny obdivuhodných výkonů, co se týče přijetí špatného či zneužívajícího rodiče. A zase...onen psycholog, tak prosím ani nezkoušejte po tom rajtovat.

+1/0
3.5.2018 11:44

J68o17s60e57f 56K49o70m49e46n26d84a 3439669214477

Tak třeba v Praze v roce 2015 spáchali „prvotrestaní“ 60% vražd.

0/0
3.5.2018 8:34

J53a85n 35C14h97o59b98o61t 5483268549517

Není to logické?

0/0
3.5.2018 9:20

I55r19e63n77a 66K31r48o96u56p24o65v60á 4530153367482

Musím říct, že mi to připadá jako dost otřesná informace. To znamená, že přes 90 vražd ze 155 spáchali lidé, kteří jsou z hlediska zákona bezúhonní. Představa, že to všechno byli vychytralí psychopaté, kteří mazaně skrývali svouji touhu po krvi pod maskou konvenčního člena společnosti je dost děsivá a také dost nepravděpodobná.

A také se mi nezdá, že je tolik řidičů autobusů, kteří roky a roky chodí normálně do práce, mouše by neublížili a najednou je manželský konflikt rozlítí tak, že manželku utlučou kladivem, nebo zahrádkářů, kteří celý život okopávají svoje růže, snáší sousedovy zlomyslnosti a bezohlednosti až jim povolí nervy a vezmou ho krumpáčem, nebo zbrklých hrdinů, kteří se zastanou ohroženého spoluobčana, případně přehnaně razantně brání svůj majetek a skončí jako odsouzení vrazi (jiné způsoby, jak se může stát vrahem běžný netrestaný občan, mě nenapadají).

Nebyli to z většiny spíše problémoví, agresívní jedinci, po kterých měl zákon vztáhnout ruku daleko dřív, než se dopustili těch nejzávažnějších trestných činů?

0/−2
3.5.2018 9:22

R71a50d80e45k 82Č82o84s 3946956628628

Samozřejmě je v pořádku dbát na práva vězňů. Je potřeba je brát na vycházky, zařizovat jim volnočasové aktivity, umožnit jim studovat, zlepšovat ubytování a stravu, budovat knihovny, posilovny, poskytnout jim psychologa a pedagoga... Zbláznil jsem se já, nebo je na hlavu celý tenhle systém? Nemělo by být vězení trestem? Nemělo by odradit pachatele od páchání trestných činů? Často vzpomínám na legendárního šerifa Arpaia: ,,Vězni by neměli žít lépe ve vězení než na svobodě. Chci vytvořit tak hrozné podmínky, aby se do vězení už nikdo vrátit nechtěl.“ Recidiva = 0

+12/−4
3.5.2018 8:05

Z41d69e55n21ě41k 12K96o25v39á81ř 9478279219285

je zajímavé, že když jsou české věznice rájem na zemi (alespoň podle diskutujích IDnes), tak proč se tam vězňům nelíbí. Fakt nechápu.

Opět. V rozhovoru je jasně řečeno, že tento projekt má udržet vztahy mezi vězni a rodinami a zabránit recidivě.

Nechápu co je na tom k nepochopení.

+3/−2
3.5.2018 8:31

I23r89e39n29a 73K59r91o32u59p88o97v45á 4180683727332

Zřejmě se jim tam líbí, jinak by nebyla 70 % recidiva.

Druhá možnost je ještě horší - trest nevede k nápravě, protože zločinci v naprosté většině nejsou nápravy schopni, páchat trestnou činnost jim prostě vyhovuje. Pak by se společnost měla přestat tvářit, že se odnětím svobody pokouší zločince napravovat, ale přiznat si, že obvykle jediným efektem trestu je odstranění zločince ze společnosti - bohužel jen dočasné - a zavést pravidlo třikrát a dost.

+1/−2
3.5.2018 9:36

Z67d80e14n68ě16k 37K11o12v34á58ř 9558899959655

Irenko, recidiva nemusí být z toho důvodu, ze se vězni v lochu líbí, ale spíš proto, že mu po propuštění nic jiného než pàchat trestnou činnost nezbývá. Po propuštění nemá práci, bydlení, jídlo. Chápeme?

Tento projekt, ty moje chytrá holko, má právě riziko recidivy zmenšit.

+1/−1
3.5.2018 9:52

I33r32e68n27a 69K91r55o74u32p12o69v19á 4190653237942

Je dost institucí, státních a nestátních, kteří trestanému rádi pomohou s hledáním práce a ubytování. Nemluvě o tom, že ani nezaměstnaný člověk nemusí páchat trestnou činnost. Tvrzení, že někomu nic jiného (než trestná činnost) nezbývá, jinak by umřel hlady nebo umrzl někde na rohu, možná platilo ve středověku, ale v současném pečovatelském sociálním státě je to nesmysl. Jenom to je prostě nepohodlné, nudné a otravné, člověk se musí ovládat, snažit a občas něco překousnout - a v tom je kámen úrazu.

+2/−1
3.5.2018 10:08

J92a38n 51C16h23o65b22o52t 5213848889367

Tady jde o práva jejich dětí, jejich vývoj, aby z nich nevyrostly sociální trosky. Podobně s těmi mukly...kdo má zázemí, má šance, že až vyleze, nebude hrozbou a zátěží pro společnost.

Překvapuje mě, že vám tohle nenapoví selský rozum, nebo nejpozději text článku. Četl jste ho vůbec...nebo jste v prvním návalu krve do podbřišku přeskočil rovnou na diskusi?

+1/−4
3.5.2018 9:24

I93r24e14n12a 35K93r65o74u76p89o97v79á 4770923587122

Četli, ale nevěříme.

0/−1
3.5.2018 9:38

P97e96t27r 44N88e39c64h26a47n89i51c66k20ý 7253156838130

1. Ty vězni vylezou a neumí ve společnosti fungovat. I kdyby se choval podle zákonů, tak takového člověka prostě potkat nechcete (v supermarketu, v MHD apod.). Nebude si umět najít práci a nakonec skončí zas nějakou kriminalitou. Ze společenského hlediska je nutné těm lidem udržet nějaké pojetí o okolním světě.

2. V zemích s nejhoršími tresty máte stále obrovskou recidivu. Případně už pak stačí, když nějaký oligarcha ovládne právní systém a ty tresty se použijí na nepohodlné a konkurenci. Drakonické tresty nepřináší dobré výsledky. Navíc bachaři v takových zařízeních nejsou o moc lepší osobnosti než věznění

3. Vězení by mělo být spíše vojenský režim. Jasná a přísná pravidla, den podle šablony a s tím spojené tresty a odměny. Když se podíváte na takový Shawshank, tak vidíte, že bez ohledu na to jak dodržujete/nedodržujete pravidla, vás může systém i zabít. Z takového vězení akorát vězeň zjistí, že pravidla dodžovat nemá smysl. Pokud by vězení bylo vojenského typu, kde by všichni měli úkoly a jasná pravidla. Pak vyjitý vězeň nebude schopen ani přejít ulici na červenou.

+2/0
3.5.2018 9:27

I28r79e17n96a 67K82r25o10u47p28o13v40á 4710373307172

S bodem tři souhlasím. Bohužel se obávám, že ten efekt je jen dočasný. Jakmile takový přecvičený člověk nad sebou nebude cítit tu obraznou knutu, vrátí se ke svým starým způsobům. Mám to opakovaně ověřeno u psů. I zkažený pes se dá "napravit", tedy naučit správným, nebo chcete-li požadovaným způsobům chování, ale už nikdy se s ním nemůže zacházet stejně jako se psem nezkaženým. Stále znovu se s ním musí problematické situace procvičovat a upevňovat správné chování, musí se mimořádně dbát na to, aby byl dostatečně změstnaný a neměl volnost a přebytek energie, jinak se velmi rychle vrátí k nežádoucímu chování.

0/−1
3.5.2018 9:46

P19e54t24r 67N53e47c64h58a87n63i44c51k97ý 7643606838240

To je pravda. Principielně jde jen o to, aby se naučil, že "dodržovat pravidla se vyplatí". A to se nenaučí někde, kde budou bachaři gaunery jako v zemích třetího světa, po čem tady někteří touží

+2/0
3.5.2018 9:55

I75r58e22n51a 14K39r23o12u44p50o20v61á 4850743617312

Nevšimla jsem si tady v diskusi, že by někdo toužil, aby bachaři byli gauneři a vězně týrali, to bývají emoční výlevy pod články o pachatelích zvlášť odporných zločinů.

Spíš mají diskutující pocit, že se trestaným vychází příliš vstříc, neřku-li se jim podlézá. S vojenským režimem, troufám si tvrdit, by naprostá většina diskutují cích souhlasila. Jenže pořád zůstává problém, jak ten vojenský režim zajistit i po propuštění.

Smutný fakt je, že takovému trestanci, který se ve vězení choval řádně (protože se mu to vyplatilo), se na svobodě vyplácí spíše trestná činnost, než řádné chování. Ono chodit pravidelně do práce, za nepříliš mnoho peněz, muset se ovládat, snášet skutečné i imaginární křivdy, dokonce ještě platit dluhy a mít minimum společenské prestiže - to je dost otrava. Ale žít ve režimu "dělám jenom to co se mi zrovna chce", k prostředkům přicházet na něčí úkor, ve "své" společnosti být třeba ještě za geroje - to je přeci jiná.

+2/0
3.5.2018 10:24

T59e10r70e90z26a 58H80a24j57k19o13v48a 5727112824660

No preci, kdyz nekdo ubije bezdomovce, tak ve vezeni s nim beni zadny problem (zadneho bezdomovce neubil), tak mu dame vychazky.....

+5/0
3.5.2018 7:56

M28a25r95t78i18n 64Š15t24ě11p64á19n95e54k 3967113883811

Tahle problematika dalece prevysuje rozsah diskuze na iDnes.

+5/−1
3.5.2018 7:52

M30i48c63h89a92l 97K27o77b96a92l 4930353748386

To vám připadá, protože nejspíš neznáte nikoho z pozůstalých, nebo jste neznal žádnou z obětí.

0/−3
3.5.2018 7:54

M42a67r53t42i69n 78Š82t23ě93p94á55n89e60k 3487833693601

Opravdu to pisete me? Opravdu jde vsechny neduhy sveta vyresit tady? To by se meli dozvedet statnici vsech zemi...

+3/0
3.5.2018 8:08

M18i24c65h52a62l 28K75o35b27a78l 4110203718206

Pokud jste autorem příspěvku, tak vám. Nevim o žádné diskuzi na idnes, která by něco vyřešila. Vy ano? Smyslem je výměna názorů a to zde myslím funguje.

0/−2
3.5.2018 8:13

M88i36c36h76a37l 10K63o41b20a98l 4170533688446

Kdyby se vrazi věšeli, nemusela by se tu řešit taková absurdity, jako jsou jejich práva.

+4/−4
3.5.2018 7:43

J13i46ř77í 92F37o42g85e21l 2180851786492

Kdyby si rodina mladého vraha hleděla před činem, možná by nebylo kavárenských emocí třeba.......

Vrah by měl mít jen povinnosti, práva žádná.

+7/−3
3.5.2018 7:39







Najdete na iDNES.cz