Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

„Fügnerka“ byla symbol vítězství, říká architekt Kotas. Mrzí ho její stav

Někteří ji nesnášejí, jiným se líbí. Ať je to jak chce, červená konstrukce terminálu MHD ve Fügnerově ulici dnes už patří k Liberci jako Ještěd nebo centrum Babylon. Autorovi „Fügnerky“, architektu Patriku Kotasovi, je dnes hlavně líto, jak terminál chátrá.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JM

J86a14n 94M74a18x93a

16. 9. 2019 12:44

Tak ten terminál opravdu vznikal v jiné době, kdy okolí Fügnerky teprve čekal ten zásadní stavební boom a asi se opravdu nedalo předvídat co to přinese za komplikace. Stavba a vymezený prostor nemůže za to, že se z toho zde poněkud "originální" organizací provozu MHD stal nejen přestupní terminál (což byl původní úmysl), ale hlavně parkoviště pro odstavování autobusů, které jednak zahlcují ten dnes již stavebně sevřený prostor a neustálým kroužením a zapnutými motory (během odstavení) rozhodně nepřispívají k uživatelsky přívětivějšímu prostředí. Stejně tak pan Kotas nemohl předvídat, že pozdější stavbou Fora a Plazy se terminál ocitne na ose extrémně silného provozu individuální dopravy což sebou opět přináší komplikace v podobě pravidelných kolon a omezení spolehlivosti MHD.

V minulosti toto místo bylo centrem MHD, ale dnes je to obchodně komerční centrum a to nese zcela jiné nároky. prostě ten širší centrální prostor se vyvíjí, takže je asi na čase přestat archaicky přemýšlet "vždycky tu bylo centrum MHD a nikdy jinak". Město má v podstatě více center a pokud se teď na magistrátu uvažuje o dalším rozvoji tak je ten správný čas na to, aby se Fügnerce umožnil "restart" v podobě celkového odlehčení (povrchem navázat na dlažbu od Soukeňáku, reorganizovat provoz autobusů, oživit nátěr stavby nebo zvolit i jiný) byť bohužel díky absenci vnitřního městského okruhu půjde dost těžko redukovat hustý provoz, který se do těsného sousedství sbíhá.

1 0
možnosti
VN

Terminal se mi líbí, ale už jak se postavil byl malý... Už tenrát jsem se divila, proč se nevyužil ostataní prostor, který tam tenkrát byl ... ??????

0 0
možnosti
VJ

Ok, každá doba má své, ono i dnes v tom našem vytunelovaném Liberci by se nepostavilo nic designově lepšího, protože by na to nebyly peníze. Co mě v článku popudilo, byla výmluva, že fugnerka nebyla zamýšlena jako dopravní uzel. Pamatuji si ještě starou s aut. MHD nádražím tam, kde je dnes zastávka tramvaje. Vždycky to byl a bude dopravní uzel MHD v Liberci a pokud tak opravdu nebyl zamýšlen, pak jde o (s prominutím) architektovu nekompetentnost k věci. Co s tím dnes? Být prašulky, vize by naskočila hned. Ve světě jsou dnes normou nepravidelné ocelové konstrukce, takže bych autobusy nenechal objíždět ovál, pěkně by je seřadil vedle sebe, brána vedle brány, nad nimi jako přístup a překlenutí pěkně nadesignovaná budova, tu bych propojil "High walk" můstky s Tescem a Deltou a Tram zastávkou, Samozřejmě by tam přechody pro postižené zůstaly nebo by tam byly jinde ve světě naprosto běžné výtahy (ale to moc sním). High walk můstky jsou dnes v oblibě, dají se tam dát posezení, lidé tam rádi chodí, fotí apod.

3 0
možnosti
JB

Hlavně je ve světě dnes běžné navrhovat veřejné stavby jako nízkoúdržbové. Kotasovy pomníky vypadají už tak po 5 letech naprosto příšerně.

5 0
možnosti
MM

Pane Kotasi, Vaše stavba zcela změnila podobu dolního centra. Rozťala ho a zničila historický průhled od Soukeňáku k Annahofu (Anneský dvůr alias Chicago Bar & Grill). Neměl jste žádnou úctu k tomu co existovalo a přišel s železnou hrůzou, která tehdy přetloukla vše okolo.

Stavbou nevkusnou a nepraktickou za drahý peníz.

Pamětníci si připomenou problémy, kdy jim při každém dešti a sněžení teklo za krk odrazem od střech autobusů. Dispečeři a personál by mohli vyprávět dlouhé hodiny o komfortu.

9 0
možnosti
BG

Mně se Kotasova architektura líbí. Je to jen otázka vkusu, takže nikoho o hodnocení mého názoru nežádám. Přesně jako terminál Fügnerova si tak představuju jakési "nádraží MHD". Zaráží mě ale, že ho tak nekoncipoval, protože toto místo splňuje předpoklady pro přestupní uzel, což taky dokládá 8 autobusových stanovišť, takže masový přestup mezi jednotlivými linkami měl předpokládat. Záleží ovšem na tom, jaké bylo zadání města. I to totiž mohlo projekt odmítnout a říct, že je terminál v navržené podobě malý. Vinu bych na Kotase tedy nesvaloval.

A fakt si nemyslím, že nějaká technologická budova, např. zmíněná tramvajová vozovna, musí být vyloženě industriálního stylu. I taková stavba může vypadat hezky a elegantně. Podolská vodárna v Praze je stejný typ budovy a přitom je to technická památka. Proč by tedy podobně hezky nemohla vypadat vozovna nebo měnírna?

0 0
možnosti
JJ

J25i22ř64í 29J92o22z48a

15. 9. 2019 9:38

To co předvedl pan architekt s designem autobusů/trolejbusů SOR NS diesel/TNB electric je hrůza nehodná architekta

2 0
možnosti
Foto

J53i34ř35í 52E59r83b86e80n

16. 9. 2019 6:13

A to, co provedl se 14/15Tr, je naopak na vyznamenání. Ze sedmdesatkove hrůzy vznikl stroj, za který se Škoda v 90. letech nemusela stydět.

0 0
možnosti
OP

Zajímavý rozhovor o tom, co bylo. A celkem chápu, že nikdo nemá křišťálovou kouli, ale v návaznosti na vyjádření: "Jakkoli se cítím být hlubokým příznivcem veřejné dopravy, tvrdím, že doprava se vytváří pro město, a ne že město se vytváří pro dopravu." by mě tedy zajímalo, jaký názor má pan Kotas na řešení dopravní situace. Skutečnost, že do místa jezdí kromě tramvají prakticky všechny autobusy totiž odpovídá tvorbě (veřejné) dopravy pro město. Lidé sem jezdí a potřebují sem...

(Jo, to je tak, když si na malém prostoru postavíme obchodní a kulturní centrum, přistavíme parkovací dům a pak se divíme, že sem jezdí lidi. Ještě zbývá v "díře" vedle Fügnerky postavit sídliště, aby se pak mnozí divili, že dopravní situace vyústila v kolaps.)

5 0
možnosti
PM

No tak koukám,že sám píšete, že to, že se tam sjíždí lidi (více), je architekturou v okolí (obchodní a kulturní centrum, parkovací dům...)

Takže dopravu mohl řešit architekt další stavby u sebe, ne? Pokud tato Fugnerka nebyla zadaná jako a drazí, není prostě nadrazim a není problém Kotaae (nyní) s v řešením dopravní situace. On ji ve své době vyřešeno měl, dle toho co to mělo být. To mu prostě neprisijete.

0 0
možnosti
PP

Mě fascinuje ta informace, že to nebylo projektováno jako centrální uzel MHD. Je mi přes padesát a vždy v těchto místech byl centrální uzel MHD. A to i za komunistů. Tak nějak nechápu, ale zde se střetávaly všechny linky MHD už za doby, kdy jsem byl malý kluk.

13 0
možnosti
PP

P11e16t30r 91P81á13l18k33a

15. 9. 2019 9:35

Přesně, taky mě překvapilo, jak architekt do zblbnutí opakuje, že to neměl být uzel MHD, když v roce 96, kdy terminál postavili, se tam potkávaly všechny linky autobusů i tramvají.

9 0
možnosti
RO

Patrik Kotas, král drahého nesmyslu. https://www.archiweb.cz/news/zde-je-kotasovo Ale na rozdíl třeba od pražské tramvajové trati Hlubočepy - Barrandov https://zpravy.aktualne.cz/domaci/trat-na-barrandov-je-moje-prohra-priznava-muz-ktery-meni-pra/r~4ee7d4fcae9d11e6b635002590604f2e/ tenhle terminál v Liberci má něco do sebe.

1 0
možnosti
Foto

Každá stavba která se neudržuje chátrá. Svůj dům každý opravuje celý život. Nádraží a veřejné stavby se neudržují a za 40 let se staví nové.

4 0
možnosti
  • Nejčtenější

Stát se zbavuje dvou zchátralých domů v Harrachově, nabízí je za 112 milionů

22. dubna 2024  12:57

Dva zchátralé bytové domy s nájemníky v Harrachově na Jablonecku nabízí ministerstvo financí...

Opozice v Liberci vyzvala primátora Zámečníka k rezignaci, ten odstoupit nechce

22. dubna 2024  18:01

Opoziční hnutí Liberec otevřený lidem (LOL) usiluje o odvolání libereckého primátora Jaroslava...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desetina středoškoláků v kraji pomýšlí na sebevraždu, nedokáže prý čelit tlaku

21. dubna 2024  7:39

Desetině středoškoláků v Libereckém kraji se podle výsledku ankety nechce žít. Jednou z možných...

Je to pokus o mou politickou likvidaci, říká hejtman Půta ke korupční kauze

23. dubna 2024  14:41,  aktualizováno  16:55

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta se distancuje od liberecké korupční kauzy. Své zatažení do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Létající pivovary nabízejí ojedinělé chutě i styly, pivaři je vítají

20. dubna 2024  6:36

O tom, že jsou Češi národem pivařů, není pochyb. Dokazuje to i vznik létajících pivovarů, které už...

Hubička se vrátila domů, operu z Podještědí ozvláštní živý pes na jevišti

26. dubna 2024  11:42

Ještě v únoru se po jevišti libereckého Šaldova divadla procházel Bedřich Smetana v podání herce...

Zemětřesení ve volejbalové Dukle: italský kouč a hromadné odchody

26. dubna 2024  9:40

Turbulentní sezonu zažil extraligový Volejbalový klub Dukla Liberec. Ženy mají za sebou nejlepší...

Lanovka na Ještěd bude delší a jen s jednou kabinou. Hotová má být za pět let

25. dubna 2024  18:15

Je rozhodnuto. Zastupitelé Liberce si dnes v podvečer odhlasovali, že k vysílači a hotelu Ještěd...

Oprava bazénu v Liberci je v nedohlednu, provizorně by mohl otevřít letos

25. dubna 2024  14:50

Očekávaný začátek rekonstrukce libereckého bazénu se stále odkládá. Přesto je od konce března pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!