Obnovy se ve Frýdlantu dočká kalvárie na Křížovém vrchu, kterou vybudovali v...

Obnovy se ve Frýdlantu dočká kalvárie na Křížovém vrchu, kterou vybudovali v roce 1737. | foto: Město Frýdlant

Do Frýdlantu se vrátí křížová cesta, železniční neštěstí připomene deska

  • 2
Sto devětadevadesát zlatých a osmadvacet krejcarů. Tolik stálo v roce 1737 vybudování kalvárie na Křížovém vrchu ve Frýdlantu. Dochovala se dodnes, byť ve zbídačeném stavu. Nyní ji město opraví – oproti osmnáctému století se ovšem náklady vyšplhají na několik milionů.

„Obnova se uskuteční v rámci mezinárodního projektu Paměť v krajině Trojzemí. Celkové náklady jsou bezmála pět milionů, což mimo úprav křížové cesty zahrnuje i zmapování padesáti drobných památek na Frýdlantsku,“ uvedla Věra Sobotová z památkového odboru frýdlantské radnice.

Současný stav křížové cesty.

Kromě obnovy křížové cesty dojde také na úpravy neudržované zeleně; ovšem s citem. „Za léta kopec zarostl. Je na něm navíc vyhlášena přírodní rezervace, takže vykácet stromy by ani nebylo možné,“ upřesnila Sobotová.

Jednotlivá zastavení teď čeká zrestaurování a obnovy se také dočká cesta, která kolem nich vede. Zhruba z devadesáti procent povede ta nová po trase původní.

„Bytelná zastavení ze žulového kamene se dochovala bez výjevů, které je dřív zdobily. Ty by se měly na svých místech znovu objevit, stejně jako se na vrcholky zastavení vrátí malé křížky,“ dodala Sobotová.

Poustevně opraví klenbu

Na Křížovém vrchu se nalézá taktéž poustevna Petra a Pavla. „Ta je bohužel ve špatném stavu. Podle projektu by se měla její klenba opravit. Někde v kopci leží také povalený velký kámen s vytesaným letopočtem 1729. Víme přibližně, kde se nalézá, měl by být v hromadě kamení, takže nás čeká hledačské dobrodružství,“ zmínila Sobotová.

Na kopci nechybí rovněž Boží hrob, řečený též Žalářová kaple. „Ta vznikla patrně až déle než křížová cesta. I ji necháme opravit,“ řekla památkářka.
Sever Čech je drsným krajem; řádění vandalů na obnovené kalvárii se však na frýdlantské radnici nebojí.

„To bychom pak nemohli opravit nikdy nic. Naopak věřím, že když to uděláme hezké, chytnou se lidé za nos a budou si toho vážit,“ věří Sobotová. Práce by měly skončit za dva roky.

Deska připomene železniční neštěstí

Na Křížový vrch povede také nová stezka z podzámčí. „Chceme propojit oblast pod zámkem s městem. Ostatně, už kdysi dávno tu vedla turistická trasa,“ řekla Sobotová.

Na stezku vedoucí po levém břehu Smědé se bude možné napojit směrem od pivovaru, potažmo autokempu.

„Její součástí je také průchod pod železniční tratí,“ vyprávěla Sobotová. Právě těleso trati podemlela v roce 1958 povodeň, načež se do Smědé zřítil vlak, který tudy zrovna projížděl. Výsledkem byli čtyři mrtví. Toto neštěstí připomene pamětní deska.

Voda vůbec čas od času ve Frýdlantu zařádí. „Při povodni před sedmi lety zase na druhém břehu řeky voda podemlela svah a vzala si kus silnice vedoucí pod zámkem od města k pivovaru. Tehdy se řeka vlastně vrátila do svého původního koryta,“ připomněla památkářka.

Alej přátelství doplní stezku

Naučná stezka bude dlouhá necelý kilometr. „Půjde o tři čtvrtě metru širokou zpevněnou cestu, tvořenou z části z původních kamenů a doplněnou štěrkem,“ vysvětlil Milan Kysela z investičního oddělení frýdlantského městského úřadu. Její součástí bude i takzvaná Alej přátelství, jež se zrodí ve spolupráci s polskou Lubaní.

„Bude obsahovat čtyři druhy stromů, které jsou pro místní oblast typické: jilm, dub, habr a jeřáb,“ doplnila Sobotová. Vytvoření naučné stezky, po které bude možné se projít už letos, vyjde na milion a šest set tisíc korun.

Starosta Frýdlantu Dan Ramzer má z akcí, které se na Křížovém vrchu chystají, velkou radost. „Je to jedna z částí Frýdlantu, které doposud tak trochu spí. Nám už se tu podařilo probudit k životu třeba špitálek, zbytky městských hradeb nebo Glückovu vilu, takže tohle je další místo, které oživíme. Je to jako když políbíte Šípkovou Růženku,“ pousmál se.