Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ruce nevidomých se v libereckém muzeu pomazlily s auty i tramvají

  6:35aktualizováno  6:35
Je zakázáno dotýkat se exponátů. Věta, známá z mnoha výstavních síní po celém světě ve čtvrtek dopoledne přestala na hodinu platit v libereckém Technickém muzeu. Navštívila jej totiž skupina nevidomých a zrakově postižených.

S chutí hmatem prozkoumali nejrůznější exponáty – ať už předválečné automobily, modely autíček, repliku staré tramvaje anebo motor nákladního vozu.

Prohlídka začala u letitého auta Studebaker Erskine. „Svýma rukama vidíte, že auto má úplně jiné tvary, než jaké mají vozy současnosti. Tohle oblé jsou blatníky a tahle miska se skleněným víkem je reflektor,“ popisoval návštěvníkům průvodce a zároveň tiskový mluvčí muzea Petr Kumpfe.

Fotogalerie

Hned vedle stál stařičký vůz Walter Wiz s odhalenou dřevěnou kostrou karoserie. „Když si sáhnete, ucítíte krásně hladké dřevo – pozor, nezadřete si třísku,“ zavtipkoval Kumpfe.

Zajímavý kontrast k předešlým dvěma vozům poskytl předválečný Wanderer v notně omšelém a polorozpadlém nálezovém stavu, doplněný navíc balíky slámy – jako by ho právě vytáhli ze staré stodoly.

„Tady je lak oloupaný a to, co jste nahmátli teď, je sláma,“ vysvětloval Kumpfe. „Abych si neušpinila bundu,“ projevila obavu návštěvnice Jaroslava Žáková, která dorazila z Jiřetína pod Bukovou.

Návštěva mohla zasednout třeba do tramvaje

Živo bylo u vozítka východoněmecké provenience Multicar, kde si nevidomí mohli vyzkoušet svojský způsob jeho řízení. „Stojíte na vahadle a ta věc se řídila tak, že šofér přenášel váhu z jedné nohy na druhou a zpátky. Jeden pán, pamětník, nám tady vyprávěl, že když někdo najel s tímhle vozidlem na kámen, mohlo ho to z něj klidně vyhodit ven,“ podotkl průvodce.

Kdo chtěl, mohl usednout do laminátové sedačky, známé z tramvají Tatra T3. „Příjemné bylo, že do nich ústilo topení, takže vás to v zimě krásně vyhřívalo,“ vyprávěl Kumpfe; v nevytopené a prochladlé hale muzea to znělo až snově. K vyzkoušení se nabízel také řídící pult staré tramvaje s nejrůznějšími páčkami a knoflíky. „Já myslela, že tady bude takové to kolečko,“ pronesla Jaroslava Žáková a měla na mysli kontroler, kterým se ovládaly tramvaje v hluboké minulosti.

Dočkala se jej hned vedle, v replice liberecké tramvaje z dob okolo roku 1900. „Řidič v ní stál venku na otevřeném povětří, takže si jízdu asi pěkně užíval,“ dodal ironicky Kumpfe.

Dalším exponátem, který zval k osahání, byl trenažér z autoškoly socialistických dob. „Sáhněte na volant a musíte překročit schůdek, jako když lezete do vany,“ instruoval Kumpfe Jaroslavu Žákovou, která se do kokpitu neohroženě soukala.

Trenažér se nenakláněl, proto od něj upustili

„V trenažéru se sedělo a před vámi na velikánském laminátovém kotouči běžela projekce. Po devadesátém roce se ale od trenažérů v autoškolách upustilo, protože se zjistilo, že jsou k ničemu. Auto totiž řídíte také takzvaně zadkem, jehož prostřednictvím cítíte, jak se vozidlo naklání. A protože trenažér se nenakláněl, člověk nepoznal, jak moc má volantem točit do zatáček,“ vylíčil Kumpfe.

Prostřednictvím vozu Škoda 1202 STW z roku 1961 si pak mohli návštěvníci osahat, jak vypadají jednotlivé úpravy holého kovu v různých etapách lakování.

„Na tomhle autě je rozfázováno všechno, co pod lakem je. na povrchu hladký lak, pod ním základovka, pod ní plnič, základový lak a nakonec holý plech. Řekněte sama, až dojedete na krásný nový lak,“ vybídl Kumpfe Jaroslavu Žákovou. „Je to rozdíl,“ potvrdila žena.

Další v pořadí byla prohlídka modelů aut, kterých mají v Technickém muzeu přebohatou kolekci. Několik autíček kvůli této skupince vyndali z vitríny. „Tohle je maličký Fiat 500, tam co strkáte prst je otvor na plátěnou střechu. Model je v měřítku 1:24. Nejčastěji používané měřítko je však 1:43 – to znamená, že kdybychom tuhle sovětskou Ladu třiačtyřicetkrát zvětšili, tak máme skutečný vůz,“ informoval průvodce.

Ruce nevidomých spočinuly taktéž na motoru nákladního auta z jabloneckého LIAZu. „Nebojte, ten motor není špinavý ale čistý, je to výstavní kousek,“ ubezpečil Kumpfe. I motor si Jaroslava Žáková prozkoumala.

Předválečné automobily k osahání

„Když dáte ruku výš, tak tady saháte na hlavu, pod níž kmitalo šest válců,“ směroval ji Kumpfe.

K osahání se dále nabídly například předválečné automobily Morris 8 Saloon, Praga Baby nebo stařičká aerovka přezdívaná podle typického zvuku při startování Cililink.

„Vy, co jste si sahali na chladiče předchozích aut, si můžete sáhnout tady na Tatru a zjistíte, že je tam něco jinak. Zatímco ty dosavadní vozy se dívají na svět mříží chladiče, Tatra má takzvanou žehličku. Je to proto, že má vzduchem chlazený motor a nepotřebuje tedy mít vepředu chladič,“ zdůraznil Kumpfe.

Po skončení prohlídky průvodce a tiskový mluvčí v jedné osobě přiznal, že se na návštěvu nevidomých a zrakově postižených v muzeu v předstihu připravili. „Odstranili jsme šňůru, která jindy odděluje exponáty od návštěvníků.“

Někteří návštěvníci také hůře slyšeli, takže jindy výřečný Kumpfe se musel poněkud brzdit – mluvit pomaleji a nahlas. „Snažil jsem se držet zpátky,“ přiznal.

Specializované komentované prohlídky nabízí Technické muzeum po předchozím telefonickém ohlášení.

„Máme několik typů prohlídek. Začínají prohlídkami pro nejmenší děti, kdy je nezatěžujeme číselnými údaji a spíš vyprávění rámujeme veselými příhodami. Pak máme prohlídky pro školní děti, středoškoláky i pro dospělé. Ty se někdy zvrtnou na několikahodinové, protože třeba přijedou fanoušci veteránů a chtějí si povídat a sdílet i vlastní zkušenosti. Skvělé zkušenosti máme se seniory, kteří přinášejí na spoustu exponátů vlastní vzpomínky. Prohlídka s nevidomými byl takový první experiment a věříme, že zdaleka ne poslední,“ uzavřel Kumpfe.

Autor:



Nejčtenější

Policii se přihlásil muž, který srazil školáka na sjezdovce v Rokytnici

Rokytnice nad Jizerou.

Policii se přihlásil třiašedesátiletý lyžař, který se v úterý na sjezdovce v krkonošské Rokytnici nad Jizerou srazil s...

Dejte dráty pod zem, protestují lidé proti stožárům. Zvažují oznámení

(ilustrační snímek)

Žádné zdvojené stožáry velmi vysokého napětí kolem našich domů nechceme. Tak zní vzkaz obyvatel Jílového u Hodkovic nad...



Řidič přejel přes přejezd na červenou přímo před hlídkou strážníků

Řidič projel na červenou na přejezdu přímo před hlídkou strážníků

Řidič felicie přejel v České Lípě přes železniční přejezd ve chvíli, kdy na něm blikala červená světla. Navíc manévr...

Liberecká ponorka Reichenberg skončila za války na dně zálivu

Ze služby na ponorkách se vrátila domů jen čtvrtina vojáků wehrmachtu, úmrtnost...

Ponorku, jež nesla jeho jméno, měl za druhé světové války Liberec. Její život nebyl dlouhý, v roce 1941, jen půl roku...

Atraktivní generálky na ligu: Slavia v Ostravě, Olomouc hostí Liberec

Michal Frydrych ze Slavie (vlevo) a Denis Granečný z Baníku v souboji o míč.

Slavia v Ostravě, Liberec v Olomouci či Slovan Bratislava ve Zlíně. Fotbalová mužstva týden před startem jarní části...

Další z rubriky

Policii se přihlásil muž, který srazil školáka na sjezdovce v Rokytnici

Rokytnice nad Jizerou.

Policii se přihlásil třiašedesátiletý lyžař, který se v úterý na sjezdovce v krkonošské Rokytnici nad Jizerou srazil s...

FlixBus zlevnil a chce víc zastávek v Liberci, RegioJet láká na internet

Mezi Libercem a Prahou jezdí autobusy společností Flixbus a RegioJet.

Cestující, kteří jezdí autobusem z Liberce do Prahy, mohou nyní výrazně ušetřit. Společnost FlixBus spustila slevovou...

VIDEO: Po dlouhé honičce utekl řidič na tenký led a propadl do mokřadu

Policisté honili bílou Alfu Romeo od Liberce po Mnichovo Hradiště.

Více než půl hodiny pronásledovali liberečtí policisté bílou Alfu Romeo, která nezastavila na výzvu ke kontrole. Její...

Najdete na iDNES.cz