Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miliardy zrychlí vlaky v Libereckém kraji. Dráhy chtějí nalákat cestující

  12:33aktualizováno  12:33
Správa železniční dopravní cesty chce využít snahy o dočerpání evropských dotací ke zlepšení technického stavu tratí, do kterých se léta neinvestovalo, a probíhala zde jen nejnutnější údržba. Velké investice míří na hlavní tratě mezi Libercem a Českou Lípou, Frýdlantem, Tanvaldem a Starou Pakou.

Investice míří také do tratě mezi Libercem a Českou Lípou. Na snímku viadukt v Kryštofově údolí. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Navážou na již letos zahájenou velkou modernizaci tratě mezi Libercem a Tanvaldem za tři čtvrtě miliardy korun, která zásadně vylepší cestování hlavně mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem.

Zatím poslední velkou zakázku za necelou půl miliardu vypsala SŽDC pro trať z Liberce do Pardubic. Dodavatele této stavby už začali správci železnice hledat. Opraví díky ní úsek mezi Malou Skálou a Starou Pakou.

„Jízdní doby se zkrátí o dvě až pět minut v závislosti na typu vlaku a směru jízdy,“ říká Marek Illiaš z tiskového odboru SŽDC.

I když jde o relativně malé zkrácení, které stále nepřinese zásadní zrychlení cesty vlakem mezi Libercem a Pardubicemi, zástupci organizátora dopravy v kraji Korid LK takovou akci vítají. „Umožní to lepší přestupy, návaznosti a zvýší spolehlivost provozu,“ vysvětlil Pavel Blažek z Korid LK.

Klidnější jízda vlaku a vyšší rychlost

Podle něj je na mnoha místech stav trati špatný a vlaky tu jezdí zbytečně pomalu. „Vlaky mezi Turnovem a Semily jsou přitom jedny z nejvytíženějších v kraji,“ dodal. Jde totiž o jeden z mála úseků, kde vlak může cestovní dobou konkurovat silnici a je i rychlejší.

Zakázka nazvaná pro laiky poněkud nesrozumitelným pojmem „odstranění propadu rychlosti“ má připomínat svým rozsahem například modernizaci tratě z Liberce do Hrádku nad Nisou, která přinesla na řadě úseků zvýšení rychlosti až k hranici sto kilometrů za hodinu.

Podobný rozsah oprav byl již dokončen mezi Malou Skálou a Turnovem, což cestující pozná díky klidnější jízdě vlaku a vyšší rychlosti.

Železničáři se chystají i na zlepšení tratě v úseku mezi Turnovem a Libercem, kde dnes naopak vlak plně prohrává kvůli delší trase v porovnání s rychlostní silnicí. Soutěž na dodavatele má SŽDC vyhlásit v příštích týdnech.

Dráhy chtějí zastavit odliv cestujících

Na trati mezi Libercem a Pardubicemi se zrychlí cestování též díky investicím v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Celkově ale doba jízdy klesne maximálně o patnáct minut.

Právě rychlejší cestování společně s novými soupravami mohou přispět k návratu cestujících na železnici nebo alespoň zastavení jejich odlivu. Ukazují to čísla například z trati Liberec - Hrádek, kde po modernizaci a nasazení nových souprav stoupl denní počet cestujících z 1 600 v roce 2010 na více než 2 600 v roce 2013.

K dalšímu nárůstu počtu pasažérů by mohlo dojít mezi Libercem a Tanvaldem po dokončení rekonstrukce celé trati, kdy se má zavést v pracovní dny ráno a odpoledne půlhodinový takt.

„Liberecký kraj má zájem, aby se po dokončení rekonstrukce trati z Liberce do Tanvaldu SŽDC zaměřila především na zlepšení spojení mezi Libercem a Českou Lípou,“ uvedl Blažek.

Rekonstruovat se má i na zubačce

SŽDC právě na této trati, kde kvůli sesuvu půdy rok nejezdily vlaky, připravuje další akce. Příští rok má dojít k rekonstrukci kolejí mezi Křižany a Karlovem pod Ještědem, probíhá projektování modernizace nádraží v České Lípě za miliardu korun.

To přinese nejen nový podchod pod celým nádražím s přiblížením nástupišť k centru, Dubici a městským i příměstským autobusům, ale také zrychlení trati z České Lípy směrem na Jablonné v Podještědí, Srní i do Stružnice na 100 - 120 kilometrů v hodině.

V plánu investic, který schválila na začátku října vláda, je dále i sto milionů korun na rekonstrukci harrachovského tunelu na zubačce, Rigelského tunelu u Višňové za 40 milionů Kč a 400 milionů korun na modernizaci nádraží v Raspenavě a Frýdlantě.

„V přípravě je rekonstrukce kolejiště v Harrachově, aby se zde mohly křižovat vlaky do Polska, protože Liberecký kraj a Dolnoslezské vojvodství usilují pomocí projektu s názvem Společně pro česko-polské příhraničí o přímé vlakové spojení Liberce a Szklarske Poręby bez přestupů,“ dodává Blažek.

Cestující čeká ale kvůli plánům železničářů řada výluk a vlaky na na nějaký čas vymění za náhradní autobusovou dopravu.

Čtete rádi iDNES.cz? Podpořte nás svým hlasem v anketě Křišťálová lupa.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

U letiště bylo v pátek zamaskováno celkem tři sta parašutistů. Jsou součástí...
Lidem v Ralsku vadí vojenská cvičení, chystají proti nim i petici

Lidé v okolí Ralska se bojí návratu armády do tohoto někdejšího vojenského újezdu. Vojáci sice na začátku 90. let odešli a Ralsko se otevřelo civilnímu životu,...  celý článek

Budova někdejšího Elitronu v centru Liberce.
Stát prohrál první bitvu v boji o 57 milionů za komplex budov v Liberci

Stát prohrál první kolo souboje s jednou z dceřiných firem holdingu S Group, do něhož patří i společnost Syner. U soudu žaluje společnost Elite Office Park o...  celý článek

Olympijský vítěz David Svoboda si v Jablonci otestoval, jaké to je, pracovat s...
Tělocvik je dnes opomíjený, stýskal si olympijský vítěz v Jablonci

Když David Svoboda, držitel světového rekordu v počtu bodů v moderním pětiboji, nedávno oznámil konec své sportovní kariéry, uvedl, že se chce věnovat výchově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.