Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Centrum Turnova zahlcují tisíce aut. A obchvat města je v nedohlednu

  10:11aktualizováno  10:11
Šestnáct tisíc aut denně. Tolik jich projede přes turnovské Náměstí Českého ráje ve směru na Bělou a pokračuje dál na Lomnici nebo Semily. V ranní dopravní špičce doprava často kolabuje. V Turnově nyní přemýšlí, jak auta odtud vyhnat.

V centru Turnova se často vytvářejí kolony aut. Na snímku náměstí Českého ráje. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Po letech ministerstvo dopravy letos odstoupilo od záměru vybudovat z Turnova do Jičína rychlostní silnici. Ta měla vyřešit odklonění dopravy i z centra města a navrhovala v několika variantách odbočku právě na Semily a Lomnici.

Podle nových plánů, které ministerstvo má, se stávající silnice jen občas rozšíří o třetí, stoupající pruh. Silnice navíc vypadla z ministerských priorit a podle všeho se tu nezačne stavět dříve jak v roce 2050.

„Čekat do roku 2050 je nesmysl. Obchvat na Semily je pro Turnov naprosto nezbytný,“ řekl krajský hejtman Martin Půta. Turnov si tak obchvat musí vyřešit sám.

Firma Valbek už zpracovává novou studii, která by dopravu na Semily a Lomnici odklonila z centra města. Ta původní, která počítala s novou silnicí přes autobusové nádraží Na Lukách, přemostěním malé Jizery a vyústěním v Žižkově ulici, se s pochopením místních příliš nesetkala. Lidé proti ní bojovali i peticí.

Problémem je chaotická zástavba

Staronovou variantou je odbočení při výjezdu z Turnova na Chloumek a Bělou a dál pokračovat na Semily. Přitom v cestě může být nepřekonatelná překážka. Mírová pod Kozákovem ani Radostná, obce, po jejichž katastru by obchvat mohl vést, nemají vlastní územní plán.

„Zástavba tu probíhá chaoticky. V tom nejpřirozenějším koridoru už to nepůjde. Tam už vyrostly rodinné domky, nebo jsou připravené parcely pro budoucí výstavbu. A pokud budeme oddalovat to, kudy silnice má vést, tak se může stát, že už ji nebude kde postavit,“ uvedl turnovský fotograf Pavel Charousek.

Zákon, který dodnes nenutí malé obce, aby měly vlastní územní plán, tak může mít pro Turnov fatální následky.

„Takhle se těžko dá řešit rozvoj celého území. Myslím, že obce, které plán nemají, by měly být kráceny na státních dotacích,“ dodal turnovský starosta Tomáš Hocke.

Nová studie, která Turnovu napoví, kudy vést obchvat, by měla být hotová už na začátku tohoto roku.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Plánovaný návrh počítá s 25 metrů dlouhým plaveckým bazénem s třemi dráhami a...
Jilemničtí protestují proti novému koupališti, rozhodnout má referendum

Obyvatelé Jilemnice nepůjdou v pátek a sobotu pouze ke sněmovním volbám. Zapojit se mohou také do historicky prvního referenda ve městě. V něm se mají zamyslet...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zdrogovaný Polák ujížděl policii v kradeném autě, narazil do traktoru

V policejní honičku a následnou srážku s traktorem a dalším autem se proměnil pokus zastavit zfetovaného polského řidiče, který ujížděl hlídce mezi Cvikovem a...  celý článek

Památník stojí na hřbitově v Jítravě.
Pomník Rudé armádě lidé na hřbitově nechtějí. Rynoltice řeší, kam s ním

V Rynolticích na Liberecku mají problém s pomníkem Rudé armádě. Obec ho v létě umístila na hřbitov v Jítravě, jenže lidem se památník nelíbí a přejí si, aby ze...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Projektový manažer s angličtinou

Grafton Recruitment Praha
Liberecký kraj
nabízený plat: 45 000 - 75 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.