Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopravní podnik v Liberci byl dlouhé roky tunelován, říká jeho nový šéf

  6:24
Zajišťovat MHD v Liberci bez BusLine, s vlastními řidiči a autobusy. Takový je scénář pro rok 2019, na který se připravují v Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou. „Podnik byl dlouhé roky tunelován a někomu to pochopitelně vyhovovalo,“ řekl pro MF DNES předseda představenstva Michal Zděnek.

Michal Zděnek, ekonom a finanční expert s elitním vzděláním, usedl do čela představenstva dopravního podniku před měsícem. Přišel, aby společnost vyvedl z krize a vrátil jí dobré jméno. | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

BusLine totiž nedávno podal výpověď vzájemné smlouvy, na jejímž základě zajišťoval hromadnou dopravu v Jablonci a nadále ještě 40 procent linek v Liberci.

Oficiálním důvodem jsou faktury, které dopravní podnik BusLinu neproplatil, ten se hájí tím, že faktury byly bezdůvodně navýšeny. Vše navíc směřuje k tomu, že Jablonec si bude dopravu ve městě zajišťovat brzy sám.

Nasvědčuje tomu fakt, že Dopravní sdružení obcí Jablonecka, které si od Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) objednává provoz linek MHD a kde je Jablonec nad Nisou hlavním a největším členem, přestal DPMLJ platit a aktuálně dluží dopravnímu podniku 18 milionů korun.

Situace vypadá, jako by chtěl Jablonec využít svého vlivu v Dopravním sdružení obcí Jablonecka jako páku na DPMLJ, aby se s BusLine dohodl a kontroverzní firmě tak zůstaly zachovány velmi výhodné podmínky z minulosti, které bez výběrového řízení získala.

„Někteří jablonečtí politici mluví spíše jako zaměstnanci BusLine, než jako zastánci veřejného zájmu,“ zlobí se předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.

Z Jablonce nad Nisou přicházejí zprávy o tom, že BusLine tam může ze dne na den přestat jezdit. Obstarává tam přitom 100 procent dopravního výkonu. Je situace opravdu tak kritická?
Od některých jabloneckých politiků účelově přichází již delší dobu série lží a pomluv. Vraťme se trochu do historie. Někteří jablonečtí politici, a je jich skutečně jenom hrstka, se od samého počátku snažili velmi aktivně zabránit profesionalizaci představenstva DPMLJ, obstruovali a blokovali změny, které se rozhodl majoritní akcionář realizovat. Moc jim záleželo na tom, aby si uchovali svůj vliv na chod a ekonomické rozhodování DPMLJ. Dnes víme proč. Rád bych zdůraznil, že z doby, kdy právě tito lidé DPMLJ ovládali a řídili nám zůstalo neblahé dědictví - zhruba 83 milionů korun díra v účetnictví DPMLJ a devět trestně stíhaných osob ze strany protikorupční policie za velmi závažné trestné činy. Ale jak se říká „drzé čelo lepší než poplužní dvůr“ a tito lidé škodí dál, pomlouvají, intrikují. Je mi jich v podstatě líto.

Ale zpět k vaší otázce. Jako skutečně zásadní problém vnímám to, že DPMLJ aktuálně eviduje pohledávku ve výši cca 18 milionů korun po lhůtě splatnosti vůči Dopravnímu sdružení obcí Jablonecka (DSOJ), jehož největším přispivatelem, a tedy osobou ovládající, je statutárního město Jablonec nad Nisou. Na naše upomínky nebylo reagováno, proto jsme v této věci již odeslali DSOJ předžalobní výzvu. To je skutečně zásadní problém.

Počkat, vy jste neproplatili faktury BusLine, které považujete za předražené, kvůli čemuž BusLine vyhrožuje, že skončí a DSOJ zase neproplatil faktury vám? To zní, jako by jablonečtí drželi ochrannou ruku nad BusLinem...
Je úsměvné, že někteří jablonečtí politici mluví spíše jako zaměstnanci respektive advokáti Bus Line než jako zastánci veřejného zájmu. Ale k věci. My zpochybňujeme výši některých fakturovaných částek ze strany BusLine a říkáme velmi přesně, proč je zpochybňujeme. Základním požadavkem faktury jako účetního doklad je jeho přezkoumatelnost. Ta v případě některých faktur, které jsme od BusLine obdrželi, chybí. Laicky řečeno, nemohu proplácet faktury a nevědět, za co přesně platím. Takto s veřejnými prostředky hospodařit nelze.

Není tohle chování BusLine prachsprosté vydírání?
Já to tak zatím úplně nevnímám. My jsme z byznysového prostředí zvyklí na tvrdé vyjednávání, to je normální. Ano, DPMLJ a BusLine mají na některé oblasti dosavadní spolupráce evidentně odlišné názory. To je fakt. Na druhou stranu, s jednatelem BusLine jsme se na jednání, které proběhlo v sídle DPMLJ 17. srpna, domluvili, že zahájíme jednání společné odborné pracovní skupiny a pokusíme se problematické otázky řešit. Netrpělivě od té doby čekám na návrh termínu prvního jednání pracovní skupiny ze strany BusLine, my jsme k jednání připraveni.

Jaký scénář teď bude následovat?
Já pevně doufám, že velmi rychle začneme jednat. Míč je na jejich straně. Osobní jednání je jediná správná cesta k dosazeni dohody.

Máme teď před volbami, takže je nejisté, jak se nové politické reprezentace obou měst zachovají. Zejména je diskutabilní, co provede Jablonec nad Nisou, který si zatím založil akciovku Jablonecká dopravní, naznačující, že tady už se neuvažuje o rozvodu, tady už jsou podepsány rozvodové papíry. Skoro to vypadá, jako by se Jablonec připravoval na spolupráci s BusLine sám bez vaší účasti.
Ano, divoké teorie o spolupráci mezi Jabloneckou dopravní a.s. a BusLine bez výběrového řízení, jsme také zaslechli. DPMLJ má každopádně platnou smlouvu s DSOJ a tuto smlouvu hodlá dodržet. Zmínil jste volby a politické reprezentace obou měst. Já bych proto moc rád na tomto místě jménem DPMLJ poděkoval a ocenil maximálně konstruktivní přístup zastupitelů a radních Liberce. Mám radost z toho, že se nám společnými silami daří řešit problémy, které jsme zdědili z doby nedávno minulé. Oceňuji přístup všech členů dozorčí rady DPMLJ, a to včetně zástupců Jablonce nad Nisou. I zde vnímám upřímnou snahu pomoct DPMLJ, jeho zaměstnancům a cestujícím.

Jablonec ale v celé kauze hraje podivnou roli. Podle policie se peníze z dotací za rekonstrukci Rumunské ulice odkláněly na jablonecký fotbal Miroslavu Peltovi, BusLine tam jezdí bez výběrového řízení, primátor Petr Beitl podal žalobu na průběh valné hromady, kdy vás potvrdili do funkce. Takhle se minoritní akcionář nechová, nemám pravdu?
Máte naprostou pravdu. Nalijme si čistého vína, DPMLJ byl dlouhé roky tunelován a někomu to pochopitelně vyhovovalo. Dnes DPMLJ funguje ve prospěch občanů a nikoliv úzké skupiny politických šíbrů a jejich kámošů. Chápu, že někdo tuto změnu vnímá jako ohrožení svých ekonomických zájmů a podle toho jedná. My se ovšem zastrašit nenecháme.

Dobře, ale i za předpokladu, že tuto „jabloneckou“ krizi nějak překlenete, tak nejpozději koncem ledna 2019 končí vinou nedávné výpovědi smlouva mezi DPMLJ a BusLine. Čtyřicet procent linek v Liberci nebude mít kdo obsluhovat. To je ani ne za půl roku. Představme si, že tato věc skutečně nastane. Jak se s tím vypořádáte?
My se samozřejmě průběžně připravujeme i na variantu, kdy další spolupráce s BusLine nebude z nějakého důvodu v Liberci nebo Jablonci nadále možná. Podařilo se nám za velmi příznivých ekonomických podmínek pořídit deset autobusů z Německa. V tomto trendu budeme nadále pokračovat. Ještě v průběhu tohoto měsíce dorazí první várka autobusů a my je začneme připravovat na nasazení do provozu.

Lidé, kteří nejsou s celou kauzou obeznámeni, možná zajímá jediné: dostanu se i v roce 2019 autobusem do práce, do školy? Můžete těmto lidem odpovědět?
V Liberci nemusí mít lidé strach. V Jablonci záleží na přístupu vedení radnice. Pokud nebudou za služby, které jsou jim prostřednictvím DSOJ poskytovány platit, tak my budeme muset postupovat s péčí řádného hospodáře.

Mnozí považují v současné situaci za nejlepší řešení odstřihnout se od BusLine co nejdříve ze všech smluv s ním se vyvázat. Vidíte to stejně? A co odstřihnout se i od Jablonce?
Pokud ponechám stranou autobusovou dopravu, tak s Jabloncem nás v každém případě pojí společná tramvajová trať číslo 11. Je to krásná a unikátní trať, historický symbol veřejné dopravy v obou městech. Byla by tragická škoda, kdyby zhrzenost, uražená ješitnost a nenaplněné osobní ambice úzké skupinky jabloneckých politiků tento projekt zkomplikovaly. Snad zvítězí zdravý rozum a zájem občanů Liberce a Jablonce. Historický kontext uzavírání a realizace smluvního vztahu mezi DPMLJ a BusLine je z části i věcí policie, proto to nechceme příliš komentovat. My jednáme o plnění smluv v intencích zákona a s péčí řádného hospodáře. Smlouva s DSOJ končí 31. prosince 2019 a od tohoto okamžiku si dle dostupných informací bude jablonecká radnice organizovat dopravní obslužnost ve vlastní režii. K tomu si také založila akciovou společnost a angažovala v současné době trestně stíhaného bývalého ředitele DPMLJ pan Wejnara.

Další nepříjemnou věcí, která s tím vším souvisí, je obvinění devíti lidí napojených na dopravní podnik, včetně jeho bývalého ředitele Wejnara, z korupce a dalších trestných činů. Kvůli tomu ministerstvo dopravy a ministerstvo pro místní rozvoj zastavily proplácení dotačních peněz, dopravní podnik tedy může přijít o 1,2 miliardy. Pokročila někam jednání? Existuje ještě naděje, že peníze budou proplaceny?
Ohrožení dotačních titulů je stále věc velmi reálná. Vývoj situace v rámci šetření policie nikdo z nás nedokáže odhadnout. Jednou z absolutních priorit představenstva DPMLJ je právě záchrana těchto prostředků a jejich využití ve prospěch dopravní obslužnosti Liberce a Jablonce. Nevyplacení cca 83 milionů kvůli trestnímu stíhání bývalého managementu DPLMJ velmi komplikuje provozní cash flow a plnění závazku z již rozběhlých dotačních projektů.

Nedávno jste si nechali zpracovat právní a ekonomický audit všech smluv. Můžete se podělit o jeho výsledky?
Některé nevýhodné smlouvy již byly vypovězeny, některé další stále řešíme. Není to pěkné čtení.

Promiňte, ale když čtu obsáhlé seznamy obviněných, mezi nimi politiky, výčet trestných činů, kterých se měli dopouštět, připomíná mi to seriál Chobotnice. Laik by zkrátka řekl, že v Liberci a Jablonci řádila dopravní mafie. Máte pro taková slova pochopení?
Nechce se mi moc na toto téma spekulovat, ale ano – asi tu řádila taková malá dopravní chobotnička.

  • Nejčtenější

Dostal miliony i lukrativní byt. Náměstek poslouchal podnikatele na slovo

12. dubna 2024  16:16,  aktualizováno  21:03

Premium Místo toho, aby sloužil lidem z Liberce, byl náměstek primátora Petr Židek z ODS poskokem zdejší...

Kapela Krucipüsk ruší představení, její frontman havaroval na motorce

16. dubna 2024  19:22

Kapela Krucipüsk ruší až do konce května všechna představení. Její frontman Tomáš Hajíček měl totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skokanský můstek v Harrachově se po opravě za 40 milionů stane světovým unikátem

12. dubna 2024  10:31

Sportovci odpočítávají poslední týdny do zahájení opravy velkého skokanského můstku K-120 v...

Soud v Liberci poslal do vazby dva obviněné v korupční kauze

11. dubna 2024  9:08,  aktualizováno  16:33

Soud v Liberci uvalil vazbu na dva obviněné v korupční kauze spojené s radnicí. Jde o Lukáše...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tisíce narcisů na Jizerce letos vykvetly o měsíc dřív, rozrůstaly se třicet let

13. dubna 2024

Hnojový dům v osadě Jizerka v Jizerských horách obklopila opět po roce žlutá krása. Tisíce...

Turnovský Crytur zásobuje syntetickými krystaly také CERN, školí si i uklízečky

19. dubna 2024  10:56

Jedním ze světových lídrů na trhu laserové krystalové optiky nebo detektorů pro elektronovou...

Plýtvání, chudoba i energie. Výstava ukazuje problémy dnešního světa

18. dubna 2024  18:11

Udržitelná budoucnost nejen pro naše děti. Toto téma rezonuje západní částí světa a nyní by mohlo...

Policisté týden hledali vězně na útěku, on zatím ukradl a naboural několik aut

18. dubna 2024  13:43

Policistům z Úněšova na Plzeňsku se ve středu večer podařilo dopadnout vězně, který před týdnem...

Bývalý hotel využijí lidé s postižením, Semily musí brutalistní stavbu opravit

18. dubna 2024  10:12

Příští dva roky poslouží bývalý hotel Centrum v Semilech lidem s postižením. Služby sociální péče a...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...