Sčítače cestujících jsou umístěny v nástupních rámech dveří autobusu. Na snímku Jiří Janšta z firmy, která zařízení dodala. | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

Do Liberce vjely superautobusy. Tankují močovinu a počítají cestující

  • 68
Ferrari mezi autobusy vyjíždí do libereckých ulic. Nové autobusy Urbanway, které dopravní podnik nasazuje na městské linky, připomínají v mnohém vesmírné lodě. Dokáží třeba samy poznat, kolik nastupuje a vystupuje cestujících a informaci o zaplněnosti vozu odeslat na zastávku čekajícím lidem.

„Zatím je to pro nás trochu sci-fi, musíme si tu novou technologii osahat. Hodně nám to ale usnadní naše dopravní průzkumy, kdy jsme se zatím spoléhali na lidi, kteří stáli v autobuse a počítali, kolik v něm jede lidí,“ komentoval ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Luboš Wejnar.

Čidlo pozná nepoctivé řidiče

Sčítač cestujících je umístěn ve dveřních rámech autobusu. Pomocí infračerveného čidla pozná všechno, co je vyšší než metr.

„Psa nebo malé dítě to nezapočítá. Data pak putují do ústředny, odtud anténou do dopravního podniku,“ upřesnil Jiří Janšta z dodavatelské firmy Abirail. Čidlo umí také měřit délku otevření dveří nebo odhalit defraudaci tržeb v případě, že řidič nevydává cestujícím jízdenky a peníze si dává do kapsy. Čidlo je naprosto anonymní a cestující o jeho existenci nebudou vůbec vědět. Přesnost sčítacího rámu je až 98 procent, dopravní podnik tak bude přesně znát vytíženost jednotlivých linek.

„Pokud se systém sčítacích čidel osvědčí, instalujeme je také do našich tramvají,“ slibuje Luboš Wejnar.

Systém navíc umí vypočítat takzvaný „osobokilometr“, jednotku, s níž rádi operují objednavatelé hromadné dopravy a dopravní podniky. Údaj vyjadřuje výsledek přepravy osob při daném dopravním výkonu - hodnotí tak zároveň vytíženost i efektivnost dopravy.

Nový autobus už nesmrdí

Autobus Urbanway ale umí i další dosud nevídané věci. Například nepáchne jako jiný typický naftový autobus. K tomu mu pomáhá močovina, chemická sloučenina podobná moči. Tu speciální trysky vstřikují do výfukových zplodin a tím je chemicky neutralizují. Z oxidů dusíku se tak stává neškodný dusík. Močovina pomáhá snižovat objemy zplodin až o 80 procent.

Autobusy jsou vybaveny kamerovým systémem, řidič tedy vidí i na zadní a střední dveře vozu.

„Spotřebu močoviny má autobus asi čtyři litry na 100 kilometrů, občas tedy musí močovinu dotankovat. Je to ale u těchto moderních autobusů nezbytnost, daná tlakem na ekologii, aby výfukové plyny byly čistší,“ upřesnil lektor řidičů autobusů Zdeněk Leszkoven.

Autobusy dodal libereckému dopravnímu podniku Tezas servis, první čtyři vozidla si odbudou premiéru v ulicích tento týden, další dva kusy společnost získá na podzim. Už teď je ale jasné, že se stanou vlajkovou lodí liberecké flotily autobusů.

Řidič jako v kokpitu letadla

„Jsou to zatím nejmodernější stroje, které máme. Vybavili jsme je například také novým systémem vnějších elektronických infopanelů, které umožňují až 256 barevných kombinací, umíme tak barvově odlišit různé linky,“ chlubí se Luboš Wejnar. V budoucnosti tak nebude vyloučené, že například školní spoje budou označeny červeně, noční spoje třeba zeleně.

Do autobusů Urbanway se vejde 90 cestujících, pohodlné jsou i pro řidiče, jejichž stanoviště připomíná v mnohém kokpit letadla. Je vybaveno automatickou převodovkou a kamerovým systémem, řidič tedy vidí i na zadní a střední dveře vozu.

Nad hlavou má řidič vysílačku pro spojení s dispečinkem, jsou tu také elektricky ovládaná střešní okna a silná klimatizace. Odhlučněný motor vozu je vybaven samozhášecím systémem, který dokáže rozpoznat požár. Jezdit v takovém autobuse tedy bude pro mnohé řidiče, pamatující ještě staré karosy, za odměnu.