Jablonecké doručovatelky si stěžují na své pracovní podmínky. (ilustrační snímek)

Jablonecké doručovatelky si stěžují na své pracovní podmínky. (ilustrační snímek) | foto: Česká pošta.

Jsme přetěžované a dřou nás z kůže, zlobí se doručovatelky a nestíhají

  • 13
Pracovní podmínky u České pošty jsou podle jejich zaměstnanců stále drsnější. Doručovatelek je méně a rajony se jim zvětšují. Vedení pošty ale problémy údajně přehlíží a zamlčuje.

Hodiny čekají v průvanu v hale senioři z pečovatelského domu v Palackého ulici v Jablonci nad Nisou, než dostanou svůj důchod. Dřív jim ho listonoška nosila po ránu, teď přichází až pozdě odpoledne. I další doručovatelky obcházejí domy do tmy.

"Nosíme sice GPS, ale kolik našlapu, se nikdy nedovím," stěžuje si pošťačka. Z obavy, aby neztratila práci, nechce prozradit své jméno. Do práce chodí před šestou hodinou, na poštu se vrací kolem půl páté a pak ještě zpracovává vyúčtování.

Když jde domů, padá vyčerpáním. Na výkazu práce má přitom jen 7,5 hodiny. Víc jí tam její vedoucí nenechá. Podepsala petici za záchranu pošty, kterou se koncem minulého roku zabýval senátní výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu a lidská práva. "Nic se ale nezměnilo, jen mezilidské vztahy jsou čím dál mizernější," přiznává.

Doručovatelky se bojí o práci

Z 25 jabloneckých doručovatelů jich rebeluje jen několik. Ostatní raději mlčí, nemohou si dovolit ztratit práci.

"Pošta chodí dlouho a lidé si na to stěžují," potvrzuje seniorka Irena Bachtíková. Ví, že její doručovatelka je rychlá a že za pozdější příchody nemůže. "Před nedávnem jí zvětšili obvod," dodává.

Změna souvisí s novou strukturou služeb pošty, která platí od 1. ledna. Zatímco původně vycházeli doručovatelé ze svých obvodů, nyní je jediná doručovací divize pro Jablonecko na hlavní poště.

Tam musí brzy ráno všechny listonošky dopravit a připravit si nálož na celý den. "Rajon mám teď trojnásobný. Na co nás kdysi bývalo 22, teď musí zvládnout osm lidí. Hodiny navíc se přitom nikde nesčítají," říká další nazlobená doručovatelka.

Pojistné smlouvy, o které není zájem

Zaměstnanci pošty si stěžují mimo přesčasů také na to, že musejí uzavírat zbytečné pojistné smlouvy a kupovat si produkty, o které nemají zájem. Přes odbory se pošťákům nepodařilo situaci zatím změnit a moc jim nepomohla ani stížnost adresovaná Senátu, přestože pod ní bylo kolem 11 tisíc podpisů.

Mluvčí pošty Marta Selicharová tvrdí, že pokud pošta dostane signály na přetěžování, pak je řeší individuálně. "Obecně nemáme problémy s obsazováním volných pracovních pozic," dodala.

Občas se podle ní problém vyskytne v menších obcích, kde ho ale pošta většinou vyřeší z vlastních zdrojů nebo místo nabídne veřejnosti.