Třináct set metrů dlouhá a tři metry široká dráha u liberecké Tipsport arény

Třináct set metrů dlouhá a tři metry široká dráha u liberecké Tipsport arény stála 11,7 milionů korun, dotace činila 10,5 milionu. | foto: S Group

Firma spojená se Synerem dostala dotaci pro malé podniky, ukázal audit

  • 5
Společnost S Group Sport Facility Management z Liberce bude zřejmě muset vrátit dotaci, kterou dostala na stavbu víceúčelové dráhy kolem stadionu. Ministerský audit totiž zjistil, že se firma prezentovala jako malá až střední společnost, přestože je personálně propojená se stavebním gigantem Synerem.

"Audit zjistil, že S Group Sport Facility Management nebyl v době podání žádosti o poskytnutí dotace malým ani středním podnikem," konstatoval mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob. Firma tak podle něj nesplnila kritérium, na jehož základě by vůbec mohla o peníze z dotace požádat.

Pravidla Evropské unie pro poskytování dotací určují, že malé firmy mohou mít jen do 50 zaměstnanců a obrat deset milionů eur, střední pak do 250 zaměstnanců a obrat do 50 milionů eur.

"Tyto podmínky S Group Sport Facility Management sice splňuje, ale Evropská unie má jasná pravidla. Když jsou dvě firmy, jedna malá a jedná velká, provázány soukromými osobami, počítá se celý majetek a počet zaměstnanců celkem," uvedl odborník na evropské dotace, který nechce být v této souvislosti jmenovaný.

Firma se k auditu staví odmítavě. "S Group Sport Facility Management dosavadní závěry auditu odmítá. Jsme toho názoru, že naše společnost nepochybila, což potvrzují i externí analýzy. Vzhledem k tomu, že prověřování dosud neskončilo, nebude se naše společnost k projektu vyjadřovat," uvedl jednatel firmy Lukáš Přinda.

Drahá a nepovedená dráha, říkají kritici

Stezku a in-line dráhu stavěl v roce 2009 pro zmíněnou společnost právě Syner. Kilometr a tři sta metrů dlouhá a tři metry široká dráha stála podle kritiků neuvěřitelných 11,7 milionů korun. Dotace z regionálního operačního programu činila 10,5 milionů.

"Běžná cena kilometru stezky pro kola a bruslení je při třímetrové šířce mezi třemi a pěti miliony korun," porovnal před časem pro MF DNES náklady Jiří Shejbal ze společnosti Trancounsult, která podobné dráhy projektuje.

Zájemci o in-line brusle, kterým měla hlavně sloužit, přitom dráhu využívají minimálně. Je podle nich totiž nepovedená.

"Pro běžné uživatele je tam moc prudký sjezd, který je zakončen nebezpečným kovovým zábradlím. Já to sjedu, ale maminka s kočárkem je z toho vyděšená. Druhá věc je, že by se mělo jezdit proti směru hodinových ručiček, čímž by se ten prudký sjezd eliminoval," popsal své zkušenosti z dráhy liberecký expert na in-line brusle a majitel webu inlajn.cz Víťa Žalud.