Provozovatelé e-shopů chtěli peníze za odběr starých elektrospotřebičů poté, co si u nich zákazníci koupili nové zboží. Pokuty dosáhly celkové výše 50 tisíc korun.
„Zjistili jsme, že vybírali nelegálně poplatky v řádech stokorun,“ řekla krajská ředitelka České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Hana Kolářová.
„Od zákazníka, který si koupí nový elektrospotřebič, musí prodejce převzít zcela bezplatně starý výrobek - takzvaně kus za kus. Nesmí tedy vyžadovat další zvláštní poplatek za odvoz elektrospotřebiče starého,“ upozornila Kolářová.
Liberečtí inspektoři obdrželi na provozovatele e-shopů stížnosti od dvou obyvatel Libereckého kraje. Navíc zkontrolovali více než deset webů provozovatelů e-shopů.
Podle Kolářové je povinností prodejce, aby vysloužilé elektrozařízení převzal v místě, kam dodává nový elektrospotřebič. Tedy také v bydlišti zákazníka. „Což platí i v případě, pokud si na doručování zboží prodejce najímá dopravce,“ dodala Hana Kolářová.
Důležitá je kopie objednávky nebo printscreen
Pokud se lidé při zpětném odběru elektrospotřebičů setkají s výběrem poplatků, inspektoři jim radí, aby trvali na svém právu bezplatného odvozu starého kusu.
„Když jejich požadavek e-shop odmítne, měli by si pořídit například kopii objednávky nebo printscreen z webu, kde se o poplatcích za zpětný odběr píše,“ upozornila Kolářová. Pak se zákazníci mohou obrátit na Českou inspekci životního prostředí.
Liberečtí inspektoři z oddělení hospodaření s odpady udělili pokuty po 10 tisících korun společnostem e-Beko, AP Servis a Zásobování. Pokutu 20 tisíc korun dostala firma Servis Elektrometal Ing. Hilský a syn.