Auto z Jizerských hor pojede na elektřinu, vážit bude pod 350 kilo

  17:15aktualizováno  17:15
Čtvrtá největší automobilka v zemi, jizerskohorský Kaipan, vyvíjí vlastní elektromobil. Vozidlo bude mít dojezd asi sto kilometrů a určené bude pro městský a příměstský provoz. Tomu bude odpovídat i design automobilu.

Majitelem firmy Kaipan je Michal Hradský (na snímku). Jde o jedinou ryze českou automobilku v zemi. | foto: Petra Laurin, 5plus2.cz

„Nepůjde už o klasický sportovní roadster bez střechy, definitivní podobu ještě dolaďujeme,“ prozrazuje majitel společnosti Michal Hradský. „Jsme malá firma, a tak musíme hledat místo na trhu,“ přiznává.

Proč jste se pustili do výroby elektromobilu?
Chceme vyrobit auto, které nebude vypadat jako všechna ostatní, a přitom bude mít i slušnou užitnou hodnotu. Vedle levného provozu je výhodou elektromotorů, že nepotřebují žádnou údržbu a mají delší životnost. Máme vlastní elektromotor, ale ještě s ním nejsme tak docela spokojení. Musíme ho vylepšit.

Kdy chcete auto představit lidem?
Pro elektromobil Kaipan VoltAge už získala automobilka povolení pro provoz na pozemních komunikacích. Premiéry se dočká zřejmě na jaře. Stejně jako minulým modelům finální podobu dá vozu designér Jan Hrbek.

Vývoj nového vozu je složitý, řešíte ho sami?
Spolupracujeme s ostravskou Technickou univerzitou a opavskou firmou Isotra. Úplně všechno si člověk nemůže dělat sám. Chceme dělat i elektromobily, se kterými by mohly jezdit děti od patnácti let. Takové auto nesmí vážit víc než 350 kilogramů, motor musí být do čtyř kilowattů a maximální rychlost nesmí přesáhnout 45 kilometrů. Prvním z těchto aut bude jezdit můj syn, sám pomáhá s jeho vznikem.

Co vás k výrobě aut přivedlo?
Krátce po revoluci jsem chtěl postavit roadster pro sebe, protože na nové auto jsem neměl. Jenže policie a úřady dělaly tenkrát problémy. Nechtěly to povolit. Naštěstí na ministerstvu dopravy byli rozumnější. Společně jsme se po pěti letech dopracovali k tomu, jak schválit malou sérii vozidel. Udělal jsem auto pro sebe, pak pro kamarády a potom pro kamarády kamarádů. Nakonec i pro běžné zákazníky, až jsem zjistil, že mám vlastně automobilku.

Kolik vozů jste dosud vyrobili?
Kolem 380. Ročně děláme asi 20 aut. Letos jsme jich zatím prodali dvanáct. Hotové auto si ale objedná jen pětina lidí, ostatní kupují stavebnice. Jsou levnější a každého Čecha baví si něco ukutit. Dělali jsme si takový průzkum, jak jsou místní lidé šikovní, objížděli jsme vesnice a zjistili, že snad v úplně každé vsi se najde někdo, kdo si vyrobil vlastní malotraktor.

Máte přehled, kde vaše auta jezdí?
Vyvezli jsme jich asi patnáct procent. Jsou v Německu, Nizozemí, Srbsku, v Černé Hoře a na Slovensku. A dokonce i v Bulharsku. Lidé o nás ví většinou díky internetu.

Jak stavebnice vypadá a kolik času je na sestavení kaipanu potřeba?
Tvoří ji rám, karosérie, asi čtyři krabice dílů a přesný návod. Auto vzniká pod naším dozorem, my je pak také zkontrolujeme a vystavíme technický průkaz. Vyzkoušeli jsme, že dva osmnáctiletí kluci, kteří ještě nemají moc zkušeností, ho dají dohromady za měsíc.

Motor není součástí stavebnice?
Ne, ten má většinou každý ze starého auta. Pro přestavbu se používají favority, těch už ale moc není. V Kaipanu 16 je proto motor z Fabie 1,2 TSI a v Kaipanu 57, volné replice Lotusu Seven, pak turbo motor 1,8 z oktávky. S replikami lotusu jsme začínali, pak přišly tři vlastní modely.

Jste jediná ryze česká automobilka v zemi. Kolik lidí zaměstnáváte?
Kolem deseti.

Řídíte firmu, nebo se pustíte, když je to třeba, i do špinavé práce?
S tím nemám žádný problém. Auta vymýšlet a dělat mě baví snad víc než všechno ostatní.

Autor:


Nejčtenější

Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Řidič luxusního vozu boural při honičce s policií. Škoda jde do milionů

Záběr z místa nehody.

Řidič luxusního bílého vozu značky Bentley ujížděl vysokou rychlostí po libereckých ulicích hlídce dopravních...



Rodina měla dům plný vos, musela si ale poradit sama. Hasiči nepomohli

Přemnožené vosy letos pobodaly třikrát více lidí než v loňském roce.

Když ekonomka Petra Pospíšilová z Kokonína na Jablonecku přišla večer domů z práce, zjistila, že dům zaplnily vosy....

Primátor Liberce se nedostal do zastupitelstva. Jsem zdevastovaný, říká

Poslední liberecký primátor Tibor Batthyány se svojí kandidátkou PRO 2016...

Dosluhující primátor Tibor Batthyány je jediným porevolučním představitelem Liberce, který se znovu neprobojoval ani do...

Virtuální hokej: cesta, jak trénovat, zlepšovat se a neplatit drahý led

SENSE ARENA. Tak se jmenuje projekt, který má změnit přípravu hokejistů. Líbí...

Přichází doba, kdy se i hráči z NHL nebudou lepšit jen na ledě, ale třeba doma v garáži. Virtuální hokej nabízí dřinu....

Další z rubriky

U Raspenavy na Liberecku hořel les, s hašením pomáhal i vrtulník

U Raspenavy hoří les.

U Raspenavy na Liberecku hořel les. Zasaženo bylo území o rozloze pěti až šesti hektarů. Hasiči na pomoc povolali i...

Nad kinem Varšava kdysi parkovala auta, po 110 letech čeká na rekonstrukci

Bývalé kino Varšava v Liberci

Jen krůček od rekonstrukce je napůl zdevastovaný liberecký biograf Varšava, i když není jasné, jak dlouho to ještě bude...

Jablonecká koalice kritizuje městskou policii, chystá v ní změny

Novým primátorem Jablonce nad Nisou se má stát lídr ANO Milan Kroupa.

Kandidát na nového primátora Jablonce Milan Kroupa z ANO není spokojen s prací městské policie. Naznačil dokonce, že...

Najdete na iDNES.cz