„Zatímco na začátku roku ještě firmy nabíraly lidi, protože nestíhaly zakázky, dělaly se přesčasy, teď v autoprůmyslu dochází ke stagnaci. Je to sice různé podle jednotlivých firem, ale výroba je menší. Firmy na to reagují. Propouštění se netýká kmenových zaměstnanců, ale snižují se počty agenturních,“ uvedl Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů.
„Dost firem také zastavilo nábory nových zaměstnanců. To byl ještě před půl rokem obrovský boom a sháněli se lidé. Patrně se firmy připravují na pokles. Není možné, aby jel autoprůmysl takovým tempem pořád,“ zmínil odborář jedné firmy, který si nepřál uvést jméno.
Například ve společnosti Denso Manufacturing Czech ubylo v posledním čtvrtroce zhruba 200 agenturních pracovníků. Jen z části z nich se stali kmenoví zaměstnanci.
Mluvčí společnosti Markéta Jančáryová změnu vysvětluje tak, že výroba byla na začátku a v průběhu roku extrémní. Kvůli většímu objemu zakázek musela společnost zaměstnat mnohem víc právě agenturních pracovníků. Teprve teď se dostává k obvyklé výrobě.
„Rychlé nábory nám usnadnily administrativu, ale především zvedly procento našich agenturních zaměstnanců na jednu čtvrtinu,“ vysvětlila Jančáryová.
„Toto číslo není trend, kterým bychom se chtěli z dlouhodobého hlediska ubírat, proto jsme vděční za moment, který nastává nyní. A sice návrat od extrémnosti ke stabilizaci pracovního tempa, na které jsme byli v minulosti zvyklí. Z pohledu dlouhodobého plánování to však neznamená žádný neobvyklý propad v našich objednávkách nebo projektech,“ říká.
V Magně může odejít až 20 procent z každého oddělení
„V případě Magna Bohemia, i přes momentální nižší odběry od zákazníků, nelze v žádném případě hovořit o odbytové krizi,“ zdůraznil Pavel Neuman, generální ředitel společnosti Magna Bohemia.
Tato firma už ale začala propouštět. Počty lidí, s nimiž se rozloučí, vedení firmy nekomentuje. Podle důvěryhodného zdroje MF DNES se ale redukce týká technicko-hospodářských pracovníků. Odejít může až 20 procent z každého oddělení.
Magna podle generálního ředitele loni i letos investovala a příští rok se chystá investovat přes dvě miliardy korun do rozšíření výroby.
„Pro příští rok počítáme s nárůstem obratu o patnáct procent. Z důvodu rostoucích nákladů, a to především personálních, nákladů na energie a nákladů spojených s posilující českou korunou, hledáme řešení, jak tento nárůst výroby zajistit se stávajícím počtem kmenových výrobních dělníků,“ řekl Neuman.
„Zároveň se snažíme naše procesy zjednodušit, a to logicky povede k určité redukci THP pracovníků napříč všemi pozicemi jak ve výrobních závodech, tak na ředitelství. Jedná se o aktuálně běžící proces, finální počty nejsou stanoveny.“
Ekonomická krize nepřichází, shodují se odborníci
Na příčině snižování zaměstnanců v některých firmách se odborníci neshodli. „Budou to zřejmě změny z rozhodnutí vlastníka. Ekonomiku by mohly utlumit jedině případné obchodní sankce americké vlády na německý automobilový průmysl,“ míní Josef Středula, šéf Českomoravské konfederace odborových svazů.
„Statistické údaje nenasvědčují zatím tomu, že by přicházela nějaká ekonomická krize. Ekonomika pořád roste, byť se tempo růstu bude snižovat. Ekonomika se nachází na vrcholu,“ připomněl Miroslav Žižka, vedoucí Katedry podnikové ekonomiky a managementu Technické univerzity v Liberci.
Zaměstnanci, kterých se propouštění týká, by měli sehnat náhradní zaměstnání pořád rychle. „Míra nezaměstnanosti je nejnižší od roku 1997,“ zmínil Miroslav Žižka.
Ke konci října evidoval krajský úřad práce 9 529 uchazečů o zaměstnání. Podíl nezaměstnaných činil 3 procenta. Zaměstnavatelé nabízeli prostřednictvím úřadu práce 10 839 volných pracovních míst. „Z toho přibližně čtyřicet jedno procento jich bylo volných v automobilovém průmyslu,“ přiblížila Kateřina Beránková, mluvčí Úřadu práce.