Studentskou formuli si mladí konstruktéři vytiskli také na 3D tiskárně

  • 4
Přes dva roky práce celkem padesáti studentů a díly za víc než milion korun. Tolik úsilí a nákladů bylo zapotřebí na dokončení studentského závodního monopostu, který vznikl na Technické univerzitě v Liberci.

Je to vůz pro závody Formule Student a jeho tvůrci se s ním poprvé veřejně pochlubili. V létě se zúčastní prvního mezinárodního závodu v Itálii.
Studenti formuli sami navrhli a zkonstruovali.

„Technických obtíží bylo na autě strašně moc. Byli jsme omezeni přísnými pravidly. Například rám jsme dělali asi na dvacetkrát. Když už jsme byli spokojení, udělali jsme si simulaci tuhosti, zjistili jsme, že podle pravidel tam musí být jiná trubka. Problém byl třeba i s výrobou velkých forem na karbonovou karoserii nebo s odpružením,“ zmínil Jakub Ježek, člen týmu studentů.

Ten se během dvou let proměňoval, v práci na formuli se postupně vystřídalo na padesát studentů z fakult strojní, mechatroniky a ekonomické. Nejde jen o hru, studenti výrobou a konstrukcí získávají praktické zkušenosti. Řada z nich ostatně využije technická řešení na jednotlivých komponentech pro svoje diplomové práce.

Studenti dávali formuli dohromady v čase mezi přednáškami, ale i ve večerních nebo nočních hodinách. Většinu dílů si vyrobili sami. Výjimku tvoří například motor, tlumiče, diferenciál nebo brzdy.

Tým ale spolupracoval také s firmami a využíval jejich výrobních prostor. Takto vznikla například karbonová karoserie.

Monopost pohání motor z japonského motocyklu

Studenti při konstrukci auta pojmenovaného Eliška využili i moderní technologie 3D tisku. Díky němu si z hliníku vyrobili třeba těhlici neboli zavěšení kola.

Monopost pohání čtyřtaktní motor z motocyklu Suzuki GSX-R 600 K5 o objemu 600 kubických centimetrů. Pravidla soutěže omezují objem 710 kubíky. „Závody nejsou o maximální rychlosti, spíš o zrychlení a ovladatelnosti vozidla,“ řekl šéf týmu Roman Rybáček.

Tým teď podle něj čeká měsíc náročného testování před závody. „Naším hlavním cílem je dojet závod, nabrat zkušenosti. Nechceme hlavně udělat chybu, aby formule dojela,“ zmínil šéf Rybáček cíle před nadcházejícími závody.

Porota posuzuje návrh a provedení vozu, hlídá přesné parametry stojů. Při statických disciplínách se například zkouší, jestli formule vydrží velké přetížení bez toho, aniž by z ní vytekly kapaliny. Během dynamických soutěží se měří sprint na 100 metrů nebo manévrování.

„Při slalomech se testuje zavěšení, řízení a jednotlivé díly formule,“ řekl Rybáček.

Konstrukce je omezena přísnými pravidly, která musí soutěžní týmy dodržet. Klade se také velký důraz na bezpečnost. Studenti závodí v nehořlavých kombinézách, speciálních přilbách a upoutáni jsou šestibodovými pásy.

„Řidiče budeme teprve vybírat, i s náhradníky jich budeme potřebovat šest,“ zmínil Jakub Ježek. Pokud budou mít dostatečně silné ruce, mají podle něj šanci i dvě ženské členky týmu.

Díly a materiál na formuli stály asi 1,2 milionu korun. Studenti je zaplatili převážně ze sponzorských darů.

Soutěž Formule Student je projekt pro studenty technických technicky zaměřených fakult po celém světě. Ve Spojených státech mají závody studentských formulí tradici od 80. let, v Evropě studenti soutěží od roku 1998. Liberečtí studenti jsou šestí v zemi, kteří formuli postavili. Z českých týmů dosahují největších úspěchů studenti pražské ČVUT.