Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dokud se neoteplí, na heliportu v liberecké nemocnici vrtulník nepřistane

  8:15aktualizováno  8:15
Ještě několik měsíců se budou sanitky s pacienty proplétat na trase z libereckého letiště do nemocnice věčně ucpaným centrem města. Dlouho toužebně očekávanou přistávací konstrukci pro vrtulníky v nemocnici bude možné dokončit teprve tehdy, až se trochu oteplí.

Heliport se nalézá v parčíku před budovou chirurgie | foto: Ota Bartovský, MAFRA

"Přistávací plochu je třeba dokončit, a to musí počkat na teplejší počasí," prohlásila náměstkyně hejtmana pro zdravotnictví Zuzana Kocumová.

Zkušební provoz by podle ní mohl být zahájen zřejmě v květnu. Od července už musí nová přistávací plocha sloužit letecké záchranné službě.

"Heliport je prakticky hotový, přistávací plochu je ale ještě třeba opatřit finálním povrchem. Stěrka, která ji pokryje, potřebuje ale ke ztuhnutí teploty nad pěti stupni Celsia, a to po několik dní," vysvětlila mluvčí nemocnice Barbora Silná.

I když je letos leden v Liberci nadprůměrně teplý a přes den teploměry šplhaly i k deseti stupňům nad nulou, v noci klesají k bodu mrazu.

Povrch tak zatím není možné dokončit. Přistávací plocha v areálu nemocnice přijde na 41 milionů korun, z toho zhruba 29 milionů by měla zaplatit Evropská unie.

Heliport měl být původně hotov už v závěru loňského roku, kvůli problémům s podložím ale nabraly stavební práce zpoždění. Nemocnici za to hrozilo krácení evropské dotace.

"Podařilo se ale vyjednat prodloužení termínu dokončení, a tak není ohrožen ani statut traumacentra," dodala Kocumová.

Heliport stojí na ocelové trojnožce nad parčíkem v dolní části areálu nemocnice. Přistávací plocha je ve výšce pátého patra sousedního pavilonu chirurgie, s nímž plochu propojuje spojovací lávka.

Vrtulníky budou moci v nemocnici přistávat celoročně i v noci, a to včetně těžkých vojenských strojů o hmotnosti šest a půl tuny.

Výstavbu heliportu dlouho brzdil nedostatek peněz

O výstavbě přistávací plochy v areálu nemocnice se v Liberci diskutovalo léta, realizaci ale dlouho brzdil nedostatek peněz.

Nemocnice nechala posoudit šest variant umístění heliportu. Mimo jiné se uvažovalo například o výstavbě parkovacího domu, který by měl na střeše přistávací plochu. Další z možností byla výstavba heliportu nad stravovacím traktem.

Trojnožka se ukázala jako nejlevnější. "Umístit heliport do parku je špatné řešení. Na tom už ale nic nezměníme," řekl ředitel nemocnice Luděk Nečesaný.

Doposud dopravují vrtulníky pacienty na liberecké letiště, odkud je převážejí sanitky. Cesta trvá čtvrt hodiny, což u těžších případů ohrožuje zdraví i život pacienta.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budova někdejšího Elitronu v centru Liberce.
Stát prohrál první bitvu v boji o 57 milionů za komplex budov v Liberci

Stát prohrál první kolo souboje s jednou z dceřiných firem holdingu S Group, do něhož patří i společnost Syner. U soudu žaluje společnost Elite Office Park o...  celý článek

Budoucí podoba přístavby.
V Jablonci řeší, kdo postaví obří krystal u muzea. O zakázku není zájem

Muzeum skla a bižuterie v Jablonci řeší problém. Již v září měla začít stavba futuristické přístavby v podobě obřího bižuterního kamene. Do ní by se měla ukrýt...  celý článek

Obálka říjnového čísla Jabloneckého měsíčníku.
V radničním zpravodaji neotiskli článek zastupitelky. Podle ní se jim nehodil

Cenzura, nebo předvolební kampaň? Opoziční jablonecká zastupitelka Jana Pastuchová (ANO) si stěžuje, že v říjnovém vydání radničního zpravodaje nebyl otištěn...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.