Právě na místě bývalé tržnice bude mít tramvaj jedoucí z Liberce svoji konečnou stanici.
Radnice odhaduje, že se náklady na stavbu terminálu mohou vyšplhat až k čtvrt miliardě korun. Město si slibuje, že většina peněz dorazí z evropských dotací. „Žádost bychom měli podat v první polovině roku 2019,“ informovala mluvčí jabloneckého magistrátu Markéta Hozová. Výstavba terminálu pak přijde na řadu v letech 2020–2022.
Parkoviště i lávka k vlaku
V zadání architektonické soutěže se objeví požadavek, aby součástí terminálu bylo i parkoviště pro 200 aut a aby byla konečná tramvaje propojena lávkou pro pěší s nedalekou vlakovou zastávkou. Jen samotná soutěž vyjde město na 3,2 milionu korun.
„V porotě soutěže usedne sedmnáct lidí, jejím předsedou je architekt Petr Kopal a místopředsedou profesor fakulty umění a architektury liberecké Technické univerzity Jiří Suchomel,“ dodala Hozová. V porotě je pak dále například primátor Jablonce Petr Beitl, jeho náměstci Miloš Vele a Miloš Zahradník, ale také architekti Ivan Lejčar či Ondřej Štěpán.
Architektonická soutěž se bude řídit soutěžním řádem České komory architektů a bude dvoukolová. „První fází je podávání návrhů, a ta potrvá zhruba do poloviny října tohoto roku,“ uvedl náměstek primátora Lukáš Pleticha.
Druhá fáze zabere dalšího tři čtvrtě roku. Architektonická soutěž je sice podle Pletichy náročnější časově i finančně, umožní ale zadat přímo autorovi vítězného návrhu zpracování dalších stupňů projektové dokumentace.
Prodloužení vyjde na 600 milionů
„Tím se výrazně ušetří čas při přípravě projektu, žádosti o dotaci a realizaci,“ dodal Pleticha. Architekti, kteří se přihlásí do soutěže, mohou čerpat inspiraci například z loňské diplomové práce studenta Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze Ondřeje Lovíška. Ten si jako téma své práce vybral právě nový dopravní terminál v Jablonci.
„Můj návrh nového dopravního terminálu poskytne uzavřené prostory pro cestující v době čekání na dopravní spoj. Budova také nabízí komerční využití ve formě obchodů a služeb v přízemí a ve vyšších patrech samostatný administrativní provoz. Stavba se skládá ze šesti nadzemních podlaží a část budovy stojí na dvou podzemních podlažích s garážemi. Budova je specifická svým trojúhelníkovým půdorysem a proskleným átriem, které prochází celou stavbou,“ popsal Lovíšek.
A na papíře jsou také návrhy na lávku, která má propojit terminál s vlakovou zastávkou Jablonec-Centrum. Návrhy na vzhled lávky vzešly od pětice studentů ČVUT. Jablonečanům je studenti představili na začátku letošního roku.
Zastupitelé už loni v březnu rozhodli, že tramvajová trať nebude končit u městských lázní parku jako dnes, ale bude pokračovat dál po ulici Budovatelů. Na Anenském náměstí odbočí tramvaje do Soukenné ulice a přes Dolní náměstí ukončí cestu na zmíněném terminálu. Celkem by měl projekt vyjít zhruba na 600 milionů korun. Naposledy tramvaje do centra vyjely 31. 3. 1965.