„Město je vlastníkem této tratě, dopravní podnik si ji jenom pronajímá. Generální oprava kolejí proběhla před dvaadvaceti lety a na stavu je to znát. Tehdejší použitá technologie ve formě betonových panelů, do kterých jsou koleje zasazeny, byla sice na tehdejší dobu na špičkové úrovni, ovšem dnešním normám už nevyhovuje,“ uvedl náměstek primátora Tomáš Kysela.
Problém je ve smíšeném provozu
Problém je hlavně ve smíšeném provozu, kdy po kolejích nejezdí pouze tramvaje, ale i auta. Téměř dvoukilometrový úsek teď prohlédne společnost Valbek, která vypracuje projektovou dokumentaci. Ta pak přesně určí rozsah prací, které bude nutné udělat.
„Velmi hrubým odhadem nás bude oprava tratě v tomto úseku stát osmdesát až sto milionů korun,“ dodal Kysela. Samotná oprava by měla začít nejdříve za dva roky.
„Uvidíme, zda se nám podaří získat dotaci z Integrovaného plánu rozvoje území, ve kterém jsou vyčleněny i peníze na tramvajové tratě. V Jablonci například z těchto dotací budou prodlužovat trať ze současné konečné zastávky k terminálu. Doufáme, že nějaké peníze tam ještě zbudou,“ uvedl náměstek primátora Jan Korytář.
Koleje posune nový terminál
Sami tramvajáci by přitom uvítali i opravu od Viaduktu opačným směrem, tedy k vlakovému nádraží.
„Není to žádná legrace. Koleje jsou tam totálně vylámané, je skoro s podivem, že se tam ještě nic vážného nestalo. Je to jeden z nejhorších úseků tramvajové tratě v Liberci,“ svěřil se jeden z řidičů tramvají, který si ale nepřál zveřejnit jméno.
Že je trať v daném úseku nevyhovující, si uvědomuje i město.
„Počítáme s tím, že tam by se situace mohla zlepšit v rámci výstavby nového terminálu a parkovacího domu. Vyroste na místě stávajícího parkoviště nad autobusovým nádražím v Žitavské ulici. Budou se tam vyměňovat a trochu posouvat i koleje, aby nedocházelo ke kolizi tramvají i aut a provoz byl bezpečný,“ dodal Korytář.